Mix/mastering konkurrence

Kom med forslag til eller stil spørgsmål om selve forummet.
Nyt svar
Default avatar
Proles
Medlem
Indlæg: 425

Mix/mastering konkurrence

Indlæg af Proles »

Det kunne være sjovt med en konkurrence herinde i ny og næ. Jeg er klar over de remix konkurrencer, der dukker op med ret ujævne mellemrum herinde (år i mellem), men et par konkurrencer, som fokuserer lidt mere på det tekniske ville passe fint ind på forummet her efter min mening.

Intet vildt og voldsomt - måske 3-4 årlige konkurrencer. Det kunne endda være numre fra andre brugere herinde, der kunne tænke sig at høre hvordan deres nummer også kan lyde. Samtidig kan man jo vise sine skills og måske score et par nye klienter, hvis man gør sig i den slags til dagligt - eller bare for at høre hvordan man står ift andre på markedet.

Alt andet lige er det altid sjovt med en lille konkurrence (selv uden stor og flot præmie) på et lidt mindre/lukket forum (ift f.eks indaba, talenthouse, remixcomps.com osv).

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg spurgte til noget lignende for ganske nylig, men der var ikke den store respons.

Om det er fordi interessen ikke findes/folk har for travlt med "rigtige" projekter, eller mit nummer ("Skitse" er nok et mere korrekt ord) bare er dårligt, tør jeg ikke sige noget om...

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=63510

Mvh Mikkel

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvilken stilart taler vi om, nogle arbejder jo udelukkende med elektronisk musik (midi og samples)

Jeg arbejder personligt mest med audio recordings, og den type projekter er store og meget krævende for optagelserne samt for musikerne der skal performe.

Så når man har sådanne filer til rådighed har man som regel en plan med det.

Men hvis der skulle dukke et mix projekt op kunne jeg nok også melde mig til at deltage, det kræver bare noget materiale at arbejde på, og for at folk/vi vil bruge tid på det, skal det også være i et vist niveau.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Proles
Medlem
Indlæg: 425

Indlæg af Proles »

Jeg forestiller mig ikke, at det skal holdes inden for én stilart, så det vil vel være blandet.

Det kan være god øvelse for folk, der normalt arbejder med elektronisk musik, at sidde med optagelser, man pludselig skal til at rense i, holde styr på faseproblemer, bleed og andet gøgl. Ligesom det kan være en god øvelse den anden vej rundt også.

Selvom man somregel har en plan med at hive musikere i studiet, kunne det jo snildt være, at man ender med et mix eller mastering, der ikke lyder, som man havde forventet -eller som skrevet i mit første indlæg, hvis man bare er nysgerrig efter hvordan det ellers kunne lyde.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det vigtigste er IMO at nogle vil lægge et nummer til, og at man laver en deadline der gør at folk har lyst til at deltage. Man kunne måske give 2-4 uger til folk, hvor lang tid folk så har lyst til at bruge på mixet er op til den individuelle.
Derudover skal der også være et par ugers afstemnings tid, så alle deltagere kan afgive deres stemmer. Brugere der ikke har deltaget må selvfølgelig også gerne stemme, men de to regnskaber skal nok holdes adskildt. Alternativt skal der være 2-3 dommere der ikke har deltaget i konkurrencen som lytter samtlige bidrag igennem og giver deres bedømmelser. Det er måske en bedre idé.
Der behøver efter min mening ikke være nogen præmie, folk skal deltage hvis de kan finde tiden (det skulle man mene de fleste kan på eksempelvis en måned), og hvis de vil tage udfordringen op at mixe noget musik der måske er anderledes end det de normalt arbejder med. Og så selvfølgelig for at blive bedre.
Endnu en idé, måske en dum idé:
For at øge indlæringen ved sådan en konkurrence, kunne man bestemme, at den/de deltagere der bliver udnævnt som vindere af dommerne skal dele information om, hvordan man er kommet frem til resultatet. Det kunne snævres ind til at dommeren udspørger vinderen om (eksempelvis) 2 ting ved mixet som vinderen så skal forklare hvordan vedkommende har behandlet.

EDIT:
Iøvrigt Mikkel, undskylder at jeg ikke havde set din tråd. Det er altid fedt at nogle har lyst til at tage initiativet.

Default avatar
Proles
Medlem
Indlæg: 425

Indlæg af Proles »

Udmærkede forslag. Det er jo helt op til en evt tovholder (Holger antager jeg) hvad, der passer ham bedst.

Hvis det er brugergenereret musik, vil jeg foreslå, at man for hver konkurrence laver 2 polls - en, hvor folk kan stemme på hvilket nummer, der skal være i konkurrencen og en, hvor folk naturligvis stemmer på en vinder. Det kræver så, at der er en tovholder, der modtager tracks inden en given dato og så smider hele lortet op samlet i én tråd/post. Det samme når en vinder skal findes.

Alternativt er der en tovholder, man kan sende sit nummer til, der træffer valget.

Bare forslag ... det hele kræver at Holger gider lege.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kom lige på en anden idé, som vil gøre det lettere at få materiale at arbejde med, og samtidigt med stor sandsynlighed få flere til at deltage da det ikke vil kræve samme tid.
Here goes:
Hvad med at folk indleverer skitser eller udkast til dele af numre? De kan have en varighed på alt fra "30-40 sekunder til 3 minutter" (igen, et eksempel), selvfølgelig med mere eller mindre kompleks musik, hvor der er en god mængde elementer at arbejde med.

Vurderings kriterier kunne være de samme som jeg foreslog tidligere.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg synes sagtens at hvem som helst kan være tovholder for en sådan venlig konkurrence. Det er bare at sætte det op og sende en PM til mig, så skal jeg nok spæde til. :-)

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Man kunne jo tage udgangspunkt i den konkurrence der var tilbage i 2008:

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=10132

Afstemningen starter på side5:

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... &start=100
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det kan være jeg kan skaffe et velegnet nummer, som kunden vel at mærke er villig til blive spredt ud til formålet? Eller måske nogle her på maskinen vil donere mulige kandidater.

Jeg synes det ville være sjovest/mest krævende med et nummer med vokal. Måske også et nummer som ikke er hverken helt perfekt mixet eller helt ude i skoven. Så findes der en tredje kategori, nemlig numre som er så kompakte at man næsten ikke kan pille ved dem. Dem bør vi nok også undgå.

Dvs. jeg foreslår et relativt dynamisk nummer med relativt fuld arrangement (dvs. med mindst trommer og et par instrumenter) og vokal. Om det er elektronisk, rock eller noget tredje mener jeg ikke er så afgørende.

Personligt laver jeg stort set alle genre, så om det er vokal dance eller country er underordnet.

Default avatar
Proles
Medlem
Indlæg: 425

Indlæg af Proles »

Holger skrev:Det kan være jeg kan skaffe et velegnet nummer, som kunden vel at mærke er villig til blive spredt ud til formålet?
Det ville være super.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2933
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg er frisk! :thumbup:

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Jeg er også frisk :)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Altså, jeg har da et nummer som jeg aldrig har kunne få til at lyde ordentlig, men som rammer hele lydspekteret, som i hjertens gerne må mikse, hvis i lyster. Skal med glæde eksportere alle lag i .waw med og uden eq / effekter, eller hvad der nu skal bruges :-)

Der er desværre ikke vokal på.


Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

Lyder spændende ..

Nyt svar