Få ørerne i lydmaskinen.

Kom med forslag til eller stil spørgsmål om selve forummet.
Nyt svar
Default avatar
Klassic
Medlem
Indlæg: 24

Få ørerne i lydmaskinen.

Indlæg af Klassic »

Jeg har gået og luret herinde i et par år. Både på grund af den hyggelige nørde snak man kan finde overalt i krogene, men lige så meget fordi der bliver diskuteret/forklaret relevante problemstillinger som jeg er stødt ind i undervejs. Jeg har dog savnet en ting, nemlig at kunne få ørerne i lydmaskinen inden sangen bliver færdigt. Et mere uformelt sted til leg med musik.

Nogle få eksempler på hvad jeg har tænkt man kunne poste i sådan en tråd.
1: Man har nogle problemer med en "fantastisk" tromme indspilning hvor groovet er perfekt men bækken ligger for meget i de andre mikrofoner (highhat) f.eks.
2: En bestemt synth fra et nummer kan man ikke finde ud af, hvordan de har lavet. Man poster ens forsøg so far, nummeret man har i tankerne og så byder folk ellers ind med hvad de tænker der skal til. Man kunne sågar lave en konkurrence om hvem der kan komme tættest på. Og grine af hinanden og med hinanden.
3: Man kan ikke rigtig give vokalen den plads man syntes den skal have, og spørger folket om de har nogle ideer.
4: Det kan også være mere kompostitions præget hvor man snakker om selve nummerets opbygning. Friske ører kan være rart når man har arbejdet med et nummer i lang tid.
Folk kan byde ind med f.eks.: Break i takt 32, tage bassen ud i andet vers, indspil tertsen til vokalen i omkv. og hvad ved jeg. I kender det alle, man hører et nummer og får ideer.

Igennem min tid har jeg fundet det rart at blive bestyrket i hvordan jeg har valgt at lave en given del i et nummer, efter jeg har prøvet andre folks ideer og fundet de ikke fungerer.
Det er også rart når andre folks ideer virker.

De professionelle herinde vil nok ikke oprette så mange tråde (udover måske nørde konkurrencer ^^), men de kunne svare i dem, og jeg tror alle ville få nogle gode grin engang imellem. Alle tror jeg også lærer noget når kompetente individer diskuterer løsninger til et givent problem. Mange af tingene er allerede blevet diskuteret herinde, f.eks, hvordan folk behandler s'er i vokalen, men det ville være lidt mere jordnært for os der ikke bevæger sig i de højere sfærer (endnu) hvis der er noget konkret lyd til grundlag for diskussionen.
Samt for os der har laaaaaaaaaang vej igen, kunne vi lære en del af noget kritik. Konstruktiv kritik helst, men hellere ond kritik end ingen kritik.

Jeg ved godt folk engang imellem poster deres numre under "Få ørerne i lydmaskinen" og spørger ind til folks mening, men det er stort set kun for færdige sange.

Det kunne være et sub til "få ørerne i lydmaskinen" og helst kun for brugere.

I så fald det er en dårlig ide og det ikke bliver oprettet, så ville jeg gerne spørge om nogle ville give mentor kritik til mig.

- Klassic

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hej og tak for dit indlæg

Det eksisterende "Din Musik" forum kan og må meget gerne bruges til ufærdige ting. Det er dog en god idé at skrive, at man specifikt er ude efter råd tidligt i processen.

mvh.

Holger

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja fine indspark

Generelt synes jeg godt du kan få folk til at komme med forslag til hvordan du laver specifikke lyde, uanset om det er synths, bestemte effekter (bare søg på eksempelvis stutter eller autotune) eller andre elementer i det nummer man nu poster. Om folk gider at bruge tid på at selv programmere sig frem til et resultat som du kan bruge må de selv om, det synes jeg ikke man kan stille som krav (dit oplæg er nok heller ikke ment sådan). Nogle gider lave presets, andre giver nogle pointers i den retning de tror eller ved er den rigtige.
Som Holger foreslår, synes jeg også det er en god idé at skrive "jeg er i tvivl om opbygningen eller arrangementet skal være sådan her omkring x eller y ...", hvis det er det man vil have kritik på. Jeg tror ikke det er alle der tænker i de baner, når de lytter et stykke musik herinde som lyder 90% færdigt og nogenlunde følger en gængs opskrift som de fleste kan relatere til. Men hvis du opfordrer folk til at give dig deres mening omkring de specifikke dele af nummeret skal der nok komme nogle synspunkter frem. :)
Iøvrigt angående konkurrencerne, det står jo folk frit for herinde om de vil oprette en konkurrence hvor præmien er alt lige fra æren til udgivelse m.m. Der er for det meste masser af gode idéer til konkurrencer, men det virker på mig som om at de små konkurrencer ikke bliver til noget da folk går død i den administrative eller forberedelses delen. Det skyldes nok at (størstedelen af) vores brugere herinde er 1 af 2 ting: professionel musiker/lydtekniker som arbejder rigeligt i forvejen, eller amatør musiker der har et "almindeligt" arbejde og har lidt eller mere tid til overs til at lege med musik i fritiden, som hobby eller semipro.
Angående endnu et subforum til Din Musik. Det behøves ikke, der er i forvejen ikke særligt meget liv i den del af forummet, så der er ikke nogen grund til at splitte det endnu mere op når det eksisterende kan bruges til flere formål.
Som hovedregel synes jeg folk bliver behandlet pænt uanset om de lige er startet, eller har været igang med musik i 10-20 år eller mere. Der hvor vi som forum nok har dårligst fat i brugerne er de helt nystartede, som ikke aner hvad en sequencer er e.l., men det er jo også svært at give en nystartet amatør musiker råd, hvis man selv er et helt andet sted, som de fleste af vores brugere er. Jeg synes nu det plejer at gå fint i langt de fleste tilfælde. :)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

der er som regel ikke nogen kommentarer at hente i "din musik".
folk lytter og hvis det ikke er deres kop te, så svarer de ikke.

musik er subjektivt, og derfor selvom man ikke er til det track man hører, så burde man musikalsk eller mix/msater mæssigt alligevel ku give nogle råd.

men det har jeg ikke set meget af. og jeg kan godt forstå det..
når det ikke siger mig noget, så bladrer jeg bare videre sevl også.. sådan er folk.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

dette er en tilføjelse:

forestil dig at et pladeselskab modtager 200 demoer om måneden.
der sidder folk som leder efter "it", og det har det meste musik bare ikke.

så de svarer ikke, og jeg tror også at de bare afbryder, og skipper videre, at de ikke hører hele nummeret.

det gør jeg selv. hvis det ikke har en hookline, så gab, farvel..

Default avatar
Klassic
Medlem
Indlæg: 24

Indlæg af Klassic »

I orden så smider jeg bare tingene inde under "få ørerne i lydmaskinen" :)

Tak for svarene.

-Klassic

Nyt svar