Gensidige "anmelder-grupper" ?

Kom med forslag til eller stil spørgsmål om selve forummet.
Nyt svar
Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Gensidige "anmelder-grupper" ?

Indlæg af madsmac »

Måske er det et vildskud (!) og så måske alligevel ikke:

Jeg tror der er flere end mig der godt kunne tænke sig at få bedømt/vurderet/kritiseret/rost(!) vores numre, og som nogle gange føler sig lidt ”forladt” fordi der næsten ingen reaktioner kommer på vores ”små børn”. Tavsheden kan være larmende, og sætte gang i mange tanker ;-) !
Det kan der være mange forskellige grunde til, det er en anden snak ;-)

Hva´ nu hvis man lavede nogle ”gensidige grupper” delt ind efter genre/stil, altså remixes for sig, metal for sig, ambient for sig, bliv selv ved!
Så ville man på forhånd henvende sig til folk der var mere i éns egen ”boldgade”! Og princippet skulle så være ”noget for noget”
Man kunne så i disse grupper aftale at bedømme/vurdere/kærligt kritisere/rose hinandens numre efter nogle ”dogme”-regler som man så aftalte på forhånd. ”1 nummer i ugen fra hver”, ”Højst 200 ord”, kunne være eksempler!

Just a thought ;-) ! Er det helt ude i hampen, eller hva´?

(Og hvem ”tør” være i gruppe med mig ;-) !)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det synes jeg er en god idé. SLL er jo en af de mest aktive til at give feedback herinde, men det ville være fedt med så mange som muligt.

Personligt vil jeg gerne, men jeg har ikke tid. Feedbackproceduren er også en del af mit arbejde i forbindelse med f.eks. Online Mastering, så det bliver for meget for mig, at gøre det i fritiden også.

Kom gerne med idéer til hvordan man evt. kunne lave det lidt mere systematisk. Er der ting Lydmaskinen gøre bedre/nemmere for et feedbacksystem?

En ting jeg har tænkt på til Lydmaskinen V2 er et karmasystem. Dvs. vi måske går væk fra det traditionelle ranking system, som udelukkende er baseret på antal indlæg. I stedet kan man få karmapoint af andre medlemmer når man har gjort en god gerning eller skrevet en god post.

At hjælpe andre med feedback er helt klart en åbenlys måde at opnå god karma på. Det i sig selv kunne være motiverende for flere.

Der bliver ikke negativ karma, så dem der opfører sig dårligt eller ikke er aktive får bare ikke point af de andre medlemmer. Ren positiv energi :-)

En anden fed ting kunne være månedens nummer bestemt af medlemmerne. Det kunne så blive pro masteret af undertegnede. Bare en idé til lidt gang i gaden. Ikke at der skal gå BandBase i den dog.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

God ide. :thumbup:

Jeg deltager gerne i en gruppe...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: En ting jeg har tænkt på til Lydmaskinen V2 er et karmasystem. Dvs. vi måske går væk fra det traditionelle ranking system, som udelukkende er baseret på antal indlæg. I stedet kan man få karmapoint af andre medlemmer når man har gjort en god gerning eller skrevet en god post.

At hjælpe andre med feedback er helt klart en åbenlys måde at opnå god karma på. Det i sig selv kunne være motiverende for flere.

Der bliver ikke negativ karma, så dem der opfører sig dårligt eller ikke er aktive får bare ikke point af de andre medlemmer. Ren positiv energi :-)
Fedt! ganske enkelt! :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Synes det er en god idé. Dog er dit eksempel med "1 nummer om ugen" noget jeg ville omskrive til "maks 1 nummer om ugen". Men er det jo muligvis en mindre detalje. :)

Karmasystemet lyder også som en god idé.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Min første tanke var desværre, den anden danske side som Holger nævnte, og ikke en positiv tanke. (kan være det har ændret sig, jeg har ikke været der længe) :)


Men hvad med os , der er udenfor kategori, eller inde i alle? :-D

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det kunne være en god idé med grupper - jeg oplever meget ofte, at der lægges meget ufærdige ting op til gennemlytning - første forsøg fra "nybegyndere" og stor respekt for det. Det interesserer bare ikke mig - derfor kunne der måske være forskellige indekseringer om, hvad man kan forvente at høre. Man vil f.eks. kunne lytte til masterede versioner, første mix og andre undergrupper.

Jeg er ikke vild med Karma tanken - det kan meget hurtigt blive meget indspist - gensidig ros kan være fint, men kan hurtigt tage overhånd. Det vil være en god idé med en stjerne vurdering, hvis man finder post særlig informativ og gavnlig.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du mener at stjernerne skal følge indlægget og ikke manden. Det har jeg også overvejet, men det er ikke så brugbart i det samlede billede med mindre stjernerne bruges til noget for de enkelte indlæg. Da søgeresultaterne ikke umiddelbart kan følge dette system, så ser jeg ikke en lige så stor brugbarhed i den metode.

Jeg er ikke bange for indspistheden, selvom der nok skal komme lidt. Med relativt mange brugere skal det nok udjævne sig - og det er trods alt stadig en mere brugbar målestok end bare at benytte antallet af indlæg.

Vi har jo f.eks. nogle medlemmer, som poster helt vildt meget i After Party og vrøvler eller endda skændes som dagen er lang (og måske bliver smidt ud). De har en høj ranking lige nu. Med det fremtidige system vil de få en lav ranking, da folk ikke uddeler karma til dem. Så har vi medlemmer, der "kun" har postet et par hundrede indlæg, men er meget hjælpsomme og teknisk korrekte. De vil automatisk få høj ranking fordi folk vil give dem karma. Alt i alt en bedre balance og hvor incitamentet er større end med systemet hvor stjerner følger indlægget.

Karma vil muligvis bliver slået fra i After Party, så det kun er indlæg i de saglige dele af forummet, der er relevante. På den måde undgår man, at folk uddeler og får karma i politiske diskussioner og andet irrelevant for forummets hovedemne. Der kan også laves et system hvor mængde af karma begrænses fra 1 person for at undgå forvrængning af tallene, og man kun give karma 1 gang pr. tråd.

Der vil stadig være individuelle statusmuligheder for moderatorer, administrator, donatorer, m.v.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har aldrig tænkt over, at man havde en rankning. Jeg har bare vænnet mig til, at der er nogle lydmaskinister, jeg har meget respekt for udi faglighed. Derfor ser og læser jeg ofte deres post - og selvfølgelig er der nogen jeg godt kan undvære at læse indlæg fra - det har ikke noget at gøre med antallet af poster.

Med stjernesystemet mener jeg, at en post, der har mange stjerner automatisk vil blive lagt mærke til - og som fortjener at blive læst.

Nu "abonnerer" jeg på "nye poster" og kunne egentlig godt tænke mig at kune filtrere nyheder i stil med "lyt til mit nye beat" væk - men det er nok svært at gøre.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Godt forslag. Det kan muligvis lade sig gøre.

Mht. karma så tænkte jeg på at gøre det anonymt, så kan altså modtager karma, men ikke kan se hvem der har uddelt det. Det burde tage noget af indspistheden og noget-for-noget mentalitet.

Dette system er ikke på plads, så derfor modtager jeg meget gerne kommentarer.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

God idé med anonymitet - det giver mening.

Spændende med de nye muligheder i V2.

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Christoffer I. N. skrev:Synes det er en god idé. Dog er dit eksempel med "1 nummer om ugen" noget jeg ville omskrive til "maks 1 nummer om ugen". Men er det jo muligvis en mindre detalje. :)

Karmasystemet lyder også som en god idé.
+ 1 (Helt rigtigt med "maks"!) :wink:

Jeg er glad :-D for at ideen har fundet så positiv genklang! 8-)

Kan man ikke blande både karma- og stjernesystemet ? Karma til manden og stjerner til et vigtigt indlæg ?

Men er det så ikke "bare" at aftale dogmereglerne og så bagefter oprette nogle grupper indbyrdes ?
Evt. lave en deadline på forslag til regler, og så ta´ den derfra!

(Jeg vil godt med i en gruppe med "eksperimenterende" elektronisk ("navlepiller")-musik, fusion, funk :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

madsmac skrev:Men er det så ikke "bare" at aftale dogmereglerne og så bagefter oprette nogle grupper indbyrdes ?
Evt. lave en deadline på forslag til regler, og så ta´ den derfra!

(Jeg vil godt med i en gruppe med "eksperimenterende" elektronisk ("navlepiller")-musik, fusion, funk :)
Hvad med at der bliver brainet lidt mere over generelle retningslinjer omkring anmelder-gruppe konceptet og derefter smidt en poll op for at høre hvor mange der reelt ville deltage. Det er da fint nok at der er en 5-stykker der bakker op om det, men hvis det skal betyde noget er det fornuftigt at vide at der ér en interesse for det. Poll'en burde indeholde div. genrer.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Der er vel intet, der forhindrer, at man allerede nu kan aftale at lave en gruppe. Det er vel bare at invitere.

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Christoffer I. N. skrev:
madsmac skrev:Men er det så ikke "bare" at aftale dogmereglerne og så bagefter oprette nogle grupper indbyrdes ?
Evt. lave en deadline på forslag til regler, og så ta´ den derfra!

(Jeg vil godt med i en gruppe med "eksperimenterende" elektronisk ("navlepiller")-musik, fusion, funk :)
Hvad med at der bliver brainet lidt mere over generelle retningslinjer omkring anmelder-gruppe konceptet og derefter smidt en poll op for at høre hvor mange der reelt ville deltage. Det er da fint nok at der er en 5-stykker der bakker op om det, men hvis det skal betyde noget er det fornuftigt at vide at der ér en interesse for det. Poll'en burde indeholde div. genrer.
Igen et + 1 ! 8-) (Det var dét jeg mente, med "bare at aftale")

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

gs-dk skrev:Det kunne være en god idé med grupper - jeg oplever meget ofte, at der lægges meget ufærdige ting op til gennemlytning - første forsøg fra "nybegyndere" og stor respekt for det. Det interesserer bare ikke mig - derfor kunne der måske være forskellige indekseringer om, hvad man kan forvente at høre. Man vil f.eks. kunne lytte til masterede versioner, første mix og andre undergrupper.
Som "nybegynder", vil jeg jo så være bange for at alle de erfarende lydmaskinister ville gøre det samme som dig, og dermed gøre det endnu svære for mig, at få noget konstruktivt feedback på det jeg går og roder med. Jeg frygter at det så vil gøre det endnu sværere at få "et ben til jorden", da der så ikke vil komme ret meget feedback, hvilket nok ville medføre at motivation, til at fortsætte med at lære og forsøge, ville falde. Omvendt kan jeg også sagtens se sagen fra din side, men jeg vil bare gøre opmærksom på hvad der eventuelt kunne være af negative sider til det forslag.

Ellers vil jeg bare sige at jeg synes det er fedt at emnet bliver taget op, for der er godt nok meget musik i "Din musik" som ikke for ret meget respons. :)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Måske har det noget at gøre med, hvor tidligt man poster. Der skal være mere kød på musikken, så der er noget at tage stilling til - ofte så hører man en enkelt takt, som hvem som helst kunne have lavet ved at trykke på play på en trommemaskine......så bliver jeg i alle tilfælde træt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det giver selvfølgelig ikke mening at grupperne er inddelt efter hvor erfarne folk er. Hvis det skal ha' nogen effekt for folk, så bliver grupperne nødt til at være lidt delte, altså nybegyndere og øvede/erfarne/semipro/endda pro i samme grupper. En mere "klasseopdelt" gruppering ville som sagt ikke blive til nogen hjælp.

Angående antal i grupperne, jo flere jo bedre sådan som jeg lige kan gennemskue det. hellere 10 end 5 i mine øjne.

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

gs-dk skrev:Måske har det noget at gøre med, hvor tidligt man poster. Der skal være mere kød på musikken, så der er noget at tage stilling til - ofte så hører man en enkelt takt, som hvem som helst kunne have lavet ved at trykke på play på en trommemaskine......så bliver jeg i alle tilfælde træt.
Selvfølgelig. Men måske retningslinjerne på forummet skulle opdateres lidt så. Man kunne jo godt opsætte nogle mindre krav for de ting som bliver lagt op i "Din musik", sådan at folk i det mindste gør noget ud af det de ligger op, hvis de skal følge retningslinjerne. Og på den måde burde man også kunne komme udenom de "kød-løse" indlæg :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

madsmac skrev:Jeg vil godt med i en gruppe med "eksperimenterende" elektronisk ("navlepiller")-musik
Jeg er med! Lad os bare gå i gang.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
kris7956
Medlem
Indlæg: 177
Sted: Humlebæk, Nordsjælland

Indlæg af kris7956 »

Vil super gerne også være med, min feedback ville måske ikke komme så teknisk ud, som nogle af de mere erfarne, og da jeg vel må kategoriseres som nybegynder kan det også godt være at jeg ikke vil byde på det mest fantastiske hver gang, men jeg gør hvad jeg kan, det er helt sikkert!
Kristian Ullum Vind
[color=#0000FF]// Kris Winds[/color]

A heavy bassline is my kind of silence...

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Indlæg: 1514
Sted: Aarhus C

Indlæg af Newp_16 »

ang. karmaideen, kunne man måske overveje et system, hvor man kan rate, når man har indgået en succesfuld handel? Lidt ligesom ebay.
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Karma bør helt klart indgå som en mulighed i Markedspladsen også, men jeg ved ikke om et decideret separat system er muligt p.t. Tak for forslaget.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ang. det oprindelige emne for tråden, anmelder-grupperne, kan man da også bare træffe sine egne aftaler;
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 26#p379326
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 69#p379369
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Christoffer I. N. skrev:
madsmac skrev:Men er det så ikke "bare" at aftale dogmereglerne og så bagefter oprette nogle grupper indbyrdes ?
Evt. lave en deadline på forslag til regler, og så ta´ den derfra!

(Jeg vil godt med i en gruppe med "eksperimenterende" elektronisk ("navlepiller")-musik, fusion, funk :)
Hvad med at der bliver brainet lidt mere over generelle retningslinjer omkring anmelder-gruppe konceptet og derefter smidt en poll op for at høre hvor mange der reelt ville deltage. Det er da fint nok at der er en 5-stykker der bakker op om det, men hvis det skal betyde noget er det fornuftigt at vide at der ér en interesse for det. Poll'en burde indeholde div. genrer.
Er det noget du kan/gider tage videre herfra ?

Eller skal vi bare starte en AA ("Aktive Anmeldere") og så bare bytte rundt ? David Mondrup og jeg er som sagt tyvstartet lidt :wink:

En poll ville måske være en måde til at se hvor meget der skulle gøres ud af at systematisere tingene alt efter hvor mange der gider :) . Bare det ikke drukner i gode intentioner og for meget "bureaukrati", så grundideen går tabt :wink:

Som jeg har påpeget overfor David og SLL i deres kommentarer i "Din musik" er det en forudsætning at folk ikke føler sig "snydt" da ikke alle er "på samme plan" kvalifikationsmæssigt !
Det kræver velvilje, forståelse og respekt af alle der deltager! Men der er god og blød karma til alle ! 8-)

Nyt svar