Solo-violin, realistisk nok?

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Brug http://www.dropbox.com/ til at uploade og linke til din musik i høj kvalitet.

Du kan også indlejre i lavere kvalitet via SoundCloud.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Re: Solo-violin, realistisk nok?

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 00:20

Say no more! Der HAR vi været en del gange.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 08:16

Og nu er 8Dio også 'kendt' for intonations- og stereoproblemer og det undrer mig ikke, de har sparet et register væk i første violinerne.
skriver noder
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 10:52

Jeg kan godt høre hvad i mener. Men violiner har jo ingen bånd. Så jeg tænker, det, at violinisten, lige knap kommer helt op til den rene tone, er tiltænkt. Jeg kan li´det.
På guitar er der jo også masser af solo´, hvor man bender 1/4 tone.
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 11:01

bevares. synes nu jeg har hørt nok strygermusik til at mene, det er for falsk – bånd eller ej.
skriver noder
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 12:39

bryla skrev:bevares. synes nu jeg har hørt nok strygermusik til at mene, det er for falsk – bånd eller ej.

Det vil jeg ikke argumenterer imod. Det ville være dumt.
og jeg kan også godt høre at violinen ikke når helt op til tonen. Men det kan vel også være baggrunds lydende og violinen som ikke er i tune med hinanden. Kunne man overveje at det ikke er violinen som skal tunes ind, men baggrunds lydene ?
Jeg kan selvfølgelig ikke lære dig noget om dit arbejde, så jeg er bare nysgerrig. Kunne det tænkes at du bad f.eks. violin eller cello ikke at nå helt op til tonen, eller gå lidt over, enkelte udvalgte steder i det musik du laver. ? For man gør det ofte med guitar i soloer. Der kan stå et bend tegn i i enten tabs eller noder og 1/4. Guitaren skal ligesom tale der.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 13:10

Man kan ikke helt sammenligne en guitar og et strygerinstrument, når man kører båndløs skal man intonere med de andre instrumenter, dvs at man ikke går efter at A=440Hz, men nærmere Player2's A=438Hz og derfor bliver A=438Hz, men hvis alle andre spiller lidt off, og der sidder én og holder på sine 440Hz, så vil den person lyde falsk.

Omkring det med bend, det bruger de fleste strygere jo hele tiden, bare ved at lave vibrato på strengen.

Jeg har engang prøvet en violin og en kontrabas, and that makes me an expert! hahaha... Ej det er sikkert også de forkerte termer jeg bruger, og jeg har heller ikke viden nok til at vurdere hvor mange Hz det skal være off før det lyder helt galt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 13:53

Man kan ikke helt sammenligne en guitar og et strygerinstrument, når man kører båndløs skal man intonere med de andre instrumenter, dvs at man ikke går efter at A=440Hz, men nærmere Player2's A=438Hz og derfor bliver A=438Hz, men hvis alle andre spiller lidt off, og der sidder én og holder på sine 440Hz, så vil den person lyde falsk.

Ok. Jeg var bare nysgerrig. jeg har en båndløs bas. og jeg må indrømme at jeg aldrig, bevidst, har førsøgt mig med toner som ikke rammer helt rent. Men måske andre mere øvede havde.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 14:10

Som udgangspunkt skal folk jo gerne spille de rene toner, men når det er sådan et dynamisk instrument skal man intonere, det skal man også på blæsere mener jeg.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 14:38

Et stemmeapparat deler en oktav op i 1200 cent. Dvs. 100 cent til hver semitone. Når jeg stemmer guitar, synes jeg godt jeg kan høre forskel på en 3-4 cent.
Senest rettet af SustainerPlayer 21. okt 2019, 16:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
amolin
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Hobro

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 15:12

SustainerPlayer skrev:Et stemmeapparat deler en oktav op i 1200 cent. Dvs. 100 cent til hver tone. Når jeg stemmer guitar, synes jeg godt jeg kan høre forskel på en 3-4 cent.

Er det ikke 100 cent til en semitone? ;)
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 15:28

Skal vi nu osse til at diskutere hele & halve toner ;-)
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 15:30

Minder mig om en bassist jeg spillede med engang, som nægtede at acceptere begrebet halv tone, "deterskudaenheltonefraftilf#", råbte han. Når vi så blandede h & b & bb ind i det, gik det helt galt.
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 15:36

Graceville skrev:Minder mig om en bassist jeg spillede med engang, som nægtede at acceptere begrebet halv tone, "deterskudaenheltonefraftilf#", råbte han. Når vi så blandede h & b & bb ind i det, gik det helt galt.

Men spillede han godt ? :)
Er der forøvrigt en halv tone mellem E og F ?
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 16:08

amolin skrev:
SustainerPlayer skrev:Et stemmeapparat deler en oktav op i 1200 cent. Dvs. 100 cent til hver tone. Når jeg stemmer guitar, synes jeg godt jeg kan høre forskel på en 3-4 cent.

Er det ikke 100 cent til en semitone? ;)

:roll: D'oh jo.
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 18:41

Det kan være det er naturtoner (just intonation)!?
Og desuden burde det hele være stemt efter 432 Hz, for så harmonerer det i takt med havet.

(Tager sin frakke og skynder sig ud af lokalet... )
Check mine gratis plugins ud: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 18:49

Joachip skrev:Det kan være det er naturtoner (just intonation)!?
Og desuden burde det hele være stemt efter 432 Hz, for så harmonerer det i takt med havet.

maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg (112.77 KiB) Vist 156 gange
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 19:18

Hold da op... sikke en debat der blev ud af et enkelt nummer... Både her og andre steder.

Har lige fået at vide på KVR at at mit musik ikke lyder hverken som strygere... eller orkestermusik i det hele taget.

Prøver ihærdigt at finde ud af hvorfor, hvad det skal indordne sig under før man "må" kalde det orkestermusik. Og hvornår man "må" kalde det violinspil.

Ja, sandt nok er intet af det her spillet af noget orkester. Og det er ej heller en violin. Det er samples.
Og ydermere blev det posted på et sample-forum for sample-musik under påskud af at emulere en violin - ved at bruge samples.

Dette var så ikke tydeligt nok, har jeg fundet ud af.

Ok så, indsætter en disclaimer:

"Dette nummer og alle de mange andre numer jeg har lavet, skal lyde som om det er orkestermusik med solostrygere - uden at være det."

Så kan ingen komme efter mig ;)
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. okt 2019, 21:25

Kimex skrev:
Graceville skrev:Minder mig om en bassist jeg spillede med engang, som nægtede at acceptere begrebet halv tone, "deterskudaenheltonefraftilf#", råbte han. Når vi så blandede h & b & bb ind i det, gik det helt galt.

Men spillede han godt ? :)
Er der forøvrigt en halv tone mellem E og F ?

Nej ...
Ja ...
Brugeravatar
SIDwave
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg Skrevet: 22. okt 2019, 16:24

problemet med 1:16 er det bygger op til noget som aldrig kommer. den falder ned istedet.
håber du kan bruge det til noget.

hvis den istedet havde gentaget og videreudviklet det opbyggede.. det kunne gøres med overtoner og variationer...

Tilbage til "Din Musik"