Har nået grænsen for mastering

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Brug http://www.dropbox.com/ til at uploade og linke til din musik i høj kvalitet.

Du kan også indlejre i lavere kvalitet via SoundCloud.
Brugeravatar
Hugo
Forum Donator
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Re: Har nået grænsen for mastering

Indlæg Skrevet: 17. okt 2019, 18:09

Synes jeg er nået et godt stykke ad vejen, men ikke perfekt. Især vocalen volder mig problemer.
Jeg har beholdt en bas med en bund ned til 35 hz og hævet HiMid en smule. Kick har jeg givet et lowcut ved 60hz, for at skille den ud.
Comp i serie på vocal. Jeg måtte lede på Google hvad Reverb ducking er, men fandt intet.
Jeg er ikke novice, men bestemt heller ikke viderekommen.
Det endelige resultat:

Brugeravatar
derermusikanten000
Executive Producer
Executive Producer
Sted: copenhagen

Indlæg Skrevet: 17. okt 2019, 22:27

Det er meget bedre nu - men jeg mener nu stadig at det må være betydeligt nemmere at synge en sang om ,istedet for at side og pille ved små detaljer
på you tube er der noget om ducking - https://www.youtube.com/watch?v=XKwqNDfxgm8
Brugeravatar
Hugo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 17. okt 2019, 22:41

derermusikanten000 skrev:Det er meget bedre nu - men jeg mener nu stadig at det må være betydeligt nemmere at synge en sang om ,istedet for at side og pille ved små detaljer
på you tube er der noget om ducking - https://www.youtube.com/watch?v=XKwqNDfxgm8

Ikke for mig, jeg skal synge flere gange inden den sidder i skabet. Jeg er ikke så go´ mere som da jeg var 23 :(
Tak, for linket, det vil jeg chekke :)
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg Skrevet: 17. okt 2019, 22:52

2. version lyder bedre der ikke så meget der mudrer(spiller i samme frekvenser) mere.
Men jeg har svært ved at høre hvad du synger. Jeg ved ikke om det er en flanger eller lign. effekt der er på og et lidt mystiks rum eller hvad der gør det.

Det kan være det vil hjælpe en del at cutte mere bund og box frekvensen på vokalen (IMHO) og cutte bunden på rumklangen

Edit: Hvilket program laver du det i? (hvis det er på computer) :-)
Brugeravatar
Hugo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 18. okt 2019, 00:52

I øjeblikket har jeg en trialversion af Fabfilter bundle, ellers har jeg Waves Diamond Bundle, og jeg er PT bruger.
Jeg er ikke helt gode venner med Fabfilter endnu, og jeg er ny i det her (3-4 år), ellers har jeg været analog musiker.
Effekten i sangen kommer nok fra fra reverben, hvor lyden kan stilles fra clean over livlig til chorus. Jeg leder med lys og lygte efter et eller andet som kan dækker over at min stemme ikke er særlig spændende.
Det er svært at holde frekvenser adskilt på instrumenter som rent faktisk bruger samme frekvens. :?:
Jeg har med lidt held forskudt bas og kick som jeg beskrev tidligere, men det er da noget svært med en synth og guitar som tit fylder fra midt og op.
Men jeg kæmper videre og tager gerne imod flere råd, og tak for dem du allerede er kommet med :)
Brugeravatar
Seskho
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Odense

Indlæg Skrevet: 18. okt 2019, 12:09

Hvis du har Diamond bundle har du også Waves doubler, som du kan bruge til at fede vokalen lidt op. Med den rigtige indstilling af delay og pan kan du få en rigtig fin effekt. Har du chorus på din vokal som insert effekt nu?
Brugeravatar
Hugo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 18. okt 2019, 13:46

Seskho skrev:Hvis du har Diamond bundle har du også Waves doubler, som du kan bruge til at fede vokalen lidt op. Med den rigtige indstilling af delay og pan kan du få en rigtig fin effekt. Har du chorus på din vokal som insert effekt nu?

Ja, jeg har Waves doubler, og har osse leget lidt med den, men ikke kun med den. Jeg har været et rodehoved og haft alt for meget på (incl. chorus) på en gang. Nu er jeg startet fra scratch med effekter, og tar´ dem nu een ad gangen.
Fandt forøvrigt osse lige Holger´s udemærkede artikel om setup af EQ til vocal.
Tak fordi du hænger på endnu :)
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 18. okt 2019, 22:38

Hugo skrev: Jeg leder med lys og lygte efter et eller andet som kan dækker over at min stemme ikke er særlig spændende.

Prøv at dobbeltracke vokalsporet. Track 1 er dit hovedtrack, hvor du synger til. Track 2 synger du afdæmpet og bruger det track til at blende ind i dit hovedtrack. Track 2 kan du sagtens lowcutte højt og hicutte lavt. Og det skal som sagt bare blendes ind. Det giver mere fylde og "krop". Du kan evt. panne de to tracks ganske lidt til hver side - det vil også give noget fylde.

Hugo skrev:Det er svært at holde frekvenser adskilt på instrumenter som rent faktisk bruger samme frekvens. :?:

Jo - men som regel kan man godt hæve en top eller to på de to instrumenter, hvor toppene ligger frekvensmæssigt spredt. Sweep lidt rundt for at finde dem.

Hugo skrev:Jeg har med lidt held forskudt bas og kick som jeg beskrev tidligere, men det er da noget svært med en synth og guitar som tit fylder fra midt og op.

Mine numre er jo typisk lydt med synthlyde og guitar. Guitar skal man ikke være bange for at lowcutte fra en 120 hz eller højere - det kan også mange gange være, at man skal hicutte helt ned til en 5ooo hz - men brug ørene.

Der vil ogå typisk være nogle steder hvor der er nogle resonante toppe i guitarsignalet. Der kan man dæmpe tilsvarende på synthen med parametrisk EQ.
Brugeravatar
Hugo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 19. okt 2019, 00:37

Tusinde tak for de gode råd. Jeg må træne min sang så jeg kan synge det nogenlunde synkront.
Har opdaget at Fabfilter Q2 har et screen som viser instrumenter som intimiderer hinanden, så jeg kan hæve/sænke/flytte peaks.
Ja, guitar og synth. Det bliver måske osse lidt træning jeg kan udvikle med tiden, så ikke alt skal ligge i det samme område, og måske gøre lydbilledet mere interessant.
Tak for inputtet. :) Alle jeres input har hjulpet mig meget de sidste par dage. Jeg kan mærke at det flytter sig :)
helletofte
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Tranekær ,Langeland

Indlæg Skrevet: 29. okt 2019, 16:01

Lige hørt version 2 på min I Pad.Meget flot intro,god sang og tekst.
Vedr vokalen, det er så svært at optage,redigere, og mixer ens eget vokal, syntes jeg ,som har knoklet med det igennem 10 år.
Du er meget tæt på,blive ved, den komme .
Brugeravatar
Hugo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 30. okt 2019, 02:29

helletofte skrev:Lige hørt version 2 på min I Pad.Meget flot intro,god sang og tekst.
Vedr vokalen, det er så svært at optage,redigere, og mixer ens eget vokal, syntes jeg ,som har knoklet med det igennem 10 år.
Du er meget tæt på,blive ved, den komme .

Tusinde tak for det. Du giver mig kampgejst :)
Brugeravatar
SIDwave
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg Skrevet: 30. okt 2019, 09:43

Jeg lytter....

Måske skulle du lysne EQ den dybe bass lidt. der er irriterende i mine ører. dyb og staccato... ADR! :)
Jeg har svært ved at høre vokalen pga. den effekt du har smidt på. den "slæber" lyden.

Kan du filterkurve bassen så den går opad i LP filter, og lidt nedaf i slutningen ?
(noget jeg kan høre i hovedet)

Prøv noget andet med vokalen. det "sumper"
Brugeravatar
Hugo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 30. okt 2019, 11:56

Tak for ordene, SIDwave. :) Har du så lyttet til originaludgaven eller remixet? Der er noget forskel på især bassen og tydeligheden af vocalen.
Jeg har aldrig været den store vokalkunstner og er derfor begrænset i at prøve noget andet. Jeg er glad når det er i kassen uden at være alt for falskt.:)
Brugeravatar
SIDwave
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg Skrevet: 31. okt 2019, 11:36

Jeg har lyttet den som tråden starter med. jeg kan se der står remix :)
Brugeravatar
Hugo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 31. okt 2019, 16:44

Her er et remix II. Kun 6% reverb på vokalen, og intet andet. Bassen er sænket meget lidt i MiHi.
Det sjove er at jeg selv kan høre teksten 100%, men det er vel fordi jeg kender den. Vendt om, så er der ikke mange sange, hvor jeg kan høre teksten særligt godt. Det ændrer selvfølgelig ikke ved,at min vokal skal være tydelig når jeg har et budskab jeg vil ud med.
Senest rettet af Hugo 31. okt 2019, 17:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
derermusikanten000
Executive Producer
Executive Producer
Sted: copenhagen

Indlæg Skrevet: 31. okt 2019, 17:00

Det er blevet meget bedre - vokalen må dog stadig godt komme lidt mere op og angribe lytteren.
Brugeravatar
Hugo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 31. okt 2019, 17:01

OK, jeg prøver. Tak :)
Brugeravatar
ThomasRiem
Producer
Producer
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg Skrevet: 31. okt 2019, 21:11

Jeg har lyttet lidt på min iPad (hvis det lyder Ok der, ka det ikke være helt skidt!).

Produktionsmæssigt er vi vist ved at være der, og stemmen kommer fint igennem. Det kan du, og det funker fint.

I forhold til stemme og kunstneriske ambitioner:
Når du er der, hvor du deler dine produkter med andre (fx d’herrer & damer her på forummet, som for nogles vedkommende endda er proffer), så tager du dig selv seriøst, og det bør du også med de kundskaber, du har. Dether ka du sagtens være bekendt!

I forhold til stemmens kvalitet, så vil jeg gerne minde dig om et par sangere: Madonna, Roger Waters, George Harrison. Alle tre millionsælgende sangere og sangskrivere, ingen af dem særligt store stemmer. Men de sælger sgu ligegodt for millioner. Man skal ikke være en stor sanger for at kunne levere noget, folk kan bruge. Og Tom Lunden og Michael Stipe og.... i praksis er rigtig rigtig mange af dem, der laver det, vi gerne hører, ikke store unikke stemmer: Din stemme er fin til formålet!

Du kan så indvende, at du ikke synes din stemme har nogen særlig karakter (min er forøvrigt osse ret kedelig). Well, det har de tre nævntes heller ikke - og hvis vi snakker “karakter-stemmer” ka vi jo starte med John Fogerty, Johnny Madsen og Lars Lilholt. Er du helt sikker på, du hellere ville det..? Og så er der Adeles og Stings knuder på stemmebåndet... hmmmm.... Det er osse muligt, at du ikke bryder dig så meget om at stå og lytte til dig selv. Listen over sangere, der ikke bryder sig om deres stemmer, er kilometerlang og starter med John Lennon og Jim Morrison... Og noget så personligt som ens stemme er man meget sårbar med...

Nogle praktiske råd (som jeg ikke har ret meget at have i - jeg vil gerne modsiges af nogen med mere forstand!):
a) som jeg hører det, behøver du ikke arbejde mere med vokal-produktionen end du gør. Du skal skaffe noget andet og mere materiale end du har
b) Comping - indspil flere vokalspor og klip/klistr dig frem til det bedste take. Helst mindst en linje ad gangen, ellers tager det en krig
c) Doubletrack - gerne sådan som Sustainerplayer foreslår. Det er ikke nødvendigt at ramme 100 procent på sømmet, lidt skæve vokaler har osse sin charme (og i din DAW kan du flytte løsslupne ting på plads)
d) flerstemmighed - en kvint, en terts, en oktav her og der kan gøre mirakler. Ufatteligt mange hitvokaler er flerstemmige, og ofte bruges flerstemmighed til at understrege følsomhed mm). Så du behøver ikke harmonisere hele nummeret - bare de steder, den skal ha ekstra knald på et ord, en frase, måske bare en stavelse.
e) spot-ekko eller reverb på udvalgte ord/dele
f) spørg en ven(inde) om han/hun vil hjælpe med at synge - eller evt stå for at lede indspilningen af vokalerne. Så holder du bedre fokus på processen

Kort fortalt: syng meget mere - efterrediger/comp/automatiser mix - få evt nogen til at gi en hånd

Og først og fremmest: du kan sagtens være produktet bekendt, allerede nu. Afsted og giv den gas! :-D
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....
Brugeravatar
Hugo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 31. okt 2019, 22:58

Stof til eftertanke, og tak for opbakning. Det er der brug for på mit punkt i fasen. Jeg arbejder hårdt videre. Roger Waters er så altså lige en af mine fortrukne karaktersangere, sammen med Peter Gabriel, Jim Morrison, Joe Cocker, og mange fler´ .
Tak for ordene :)

Tilbage til "Din Musik"