Har jeg lært noget siden sidste tråd om subbass? Et hvert lyt og feedback vil blive værdsat

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Har jeg lært noget siden sidste tråd om subbass? Et hvert lyt og feedback vil blive værdsat

Indlæg af Jenkins »

Som overskriften siger , har jeg brugt hvert et ledig øjeblik til at læse, analysere, lytte osv på reference tracks, artikler, teknikker osv som jeg er blevet anbefalet af jer dygtige mennesker i min sidste tråd.

Jeg har derfor forsøgt mig igen of føler selv jeg kan høre en kæmpe forskel fra sidste mix.

Denne gang har jeg fået studeret endnu mere omkring compression, sidechaining(attacks, release etc)

Jeg har samtidigt også haft stor fokus på at, fjerne alle subsoniske elementer som bare ligger og roder i mixet som ingen kan høre alligevel. Samme med de helt øvre toner.

Jeg har også denne gang lavet en separat bus kun til subområdet og delt basses ind i grupper af sub, mellem og top bass og derefter processeret det hele enkeltvis , på deres busser og til sidst en fælles bus.

Det samme har jeg gjort med alle andre elementer. Altså proceseret dem for sig selv, derefter inddelt i busser og så på fælles busser og til sidst en mix bus.

Mastering har jeg også ligeledes stået for. Dog kun en meget simpel kæde bestående af lidt glue compression og lidt limiting for at bevare et dynamisk mix.

Hvad tænker i om det denne gang. Dette er ikke samme mix, men et helt nyt take med fokus på overstående teknikker:


https://www.dropbox.com/s/18rn6niams7aq ... n.wav?dl=0

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Meget bedre lydmæssigt end sidst. Sådan.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Holger skrev:Meget bedre lydmæssigt end sidst. Sådan.
Fedt!

Er der andre fokuspunkter du tænker jeg også skal bruge mere tid på ?

Målet er jo med tiden at kunne ramme en lyd der kan hamle op med det kommercielt udgivet musik

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis du lige skærer skarpt ud direkte ved 7kHz så bliver toppen mere behagelig. Der ligger en høj, hård, snæver resonans. Gør det på den/de lyder der giver problemet på 2 & 4 slaget, ikke i den fulde master. Brug evt. en god analyzer.

En smagssag, men noget der godt kan irritere mig en smule: releasen på subbasen er så hurtig at den klik/popper en anelse hver gang bastonen stopper. Bare et par ms release burde kunne fjerne det.

Generelt lydmæssigt synes jeg dette nummer er klasser højere end tidligere, så et eller andet radikalt har du lært på rekordtid. Så mit råd vil være primært at fokusere på kompositions- og arrangementsmæssige ting (fremover).

Jeg kan virkelig godt lide den der talking synth og lydene er generelt fine. Kompositions/arrangementsmæssigt er det lidt mindre interesssant for mig.

På en plade ville dette klart være et fillernummer, selvom der talking synth og resten af lydene/mixet er godt.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Tusinde tak for din tid og feedback, Holger !

Jeg vil få rettet de elementer Inden frigivelse.

Vil,også følge dit råd og bruge det som filler på en ep eller album.

Har også i dag haft gang i maskineriet og er i fuld sving med et nyt track med meget mere fokus på ombygning og komposition!

Stadig i samme dub/neurobass inspirerede univers. Men uden den forudsigelig/minimalistisk tilgang til det !

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Bare en enkelt kommentar.

Hvis man anser sit nummer for en "filler" - så bør man vel lige gøre det ekstra ved det, der sparker det op på en "greatest hits" plads?

Jeg synes det har stort potentiale. Det fortjener at komme op på høvlebænken igen og få det sidste med.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

SustainerPlayer skrev:Bare en enkelt kommentar.

Hvis man anser sit nummer for en "filler" - så bør man vel lige gøre det ekstra ved det, der sparker det op på en "greatest hits" plads?

Jeg synes det har stort potentiale. Det fortjener at komme op på høvlebænken igen og få det sidste med.
Get the point here !!!

Tak, Hans !

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg synes det kunne være fedt med en vokal på...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvad med lidt banjo? ;)

Talking synth er ligesom stjernen, så måske bare mere fokus på den.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Tillad mig at præcisere; en tydeligere vokal. Mit bud på hvordan man kunne løfte nummeret fra "filler" til "greatest hits".

Men ja - banjo kan man jo aldrig få for meget af...

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Helt klart fremskridt! Det lyder sgu cool nu.

Jeg synes det ku' være interessant at høre hvad der ville ske hvis man gjorde nogen skøre ting ved rytmen hist og her. F.eks. pludselig flyttede nogen slag en 16.del frem eller tilbage.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar