Har brug for jeres ører ! Er denne sub for voldsomt i dette mix

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Har brug for jeres ører ! Er denne sub for voldsomt i dette mix

Indlæg af Jenkins »

Har som sagt brug for et par ekstra øre her hvis nogen har tid og lyst!!

Sidder og arbejder på min næste udgivelse.

Men kan simpelthen ikke finde ud af om min sub er for høj. Har reference lyttet/kigget på flere tracks jeg er inspirreret af. Og umiddelbart ser det fint ud.ø

Kan sku bare ikke finde ud af om jeg synes den kvæler mit kick for meget. Måske jeg skal have tilføjet lidt mere top/mid til kicket.

Hvad synes i ?

Genren skal jo altså drives af subben.

https://www.dropbox.com/s/z0kuq0udjxq0c ... 0.wav?dl=0

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg giver det et lyt imorgen når jeg kan fyre op for subben.. :)

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Christoffer I. N. skrev:Jeg giver det et lyt imorgen når jeg kan fyre op for subben.. :)
Fedt ! Tak :-D

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

På mine KH 410 ville jeg tage den lidt ned - det er for dræbende for det andet i mixet.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

gs-dk skrev:På mine KH 410 ville jeg tage den lidt ned - det er for dræbende for det andet i mixet.
Tusinde tak GS!

Hvad snakker vi tænker du ? 2-3db ?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ja - det er et sted at starte - men jeg tror også, at jeg ville "tynde" lyden lidt, da den er så massiv......men lyt ikke for meget til mig:) - jeg bliver altid forbløffet over, hvor meget bas, der er i live-mix i disse år. Kort sagt....alt for meget i forhold til at balancere instrumenterne. Jeg er gammel....:)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Selvom du kun spørger til sub, så får den alligevel første lyt på mine slaver.
Lyder klart til at der kunne laves bedre plads til kicket når det slår. Ikke til at høre her om du ducker noget når kicket slår.
Lyder ikke til at der er så prominente overtoner, tilgengæld virker sub måske for fremtrædende.
~2:40 kører kick og bass rimelig stripped. Der kan jeg høre du har et bass-anslag på samme slag som kicket, hvor bass'en også hopper op i volume. Det er da klart en måde at fremhæve slaget på, men jeg tror der er lidt af en interesse-konflikt i det slag, fordi både bass og kick gerne vil kunne høres i bunden.

Lytter på monitors:
Subben lyder relativt dyb, hvilken tone eller frekvens bruger du? Der er jo ikke nogle regler som sådan, men alt under D/~38 hz bliver IMHO for lavt. [Korrektion: D# ligger omkring 38 hz]
Som jeg hører det er subben ikke for høj iforhold til stilen, men jeg kunne godt bruge lidt flere subtile overtoner til subben. Jeg ved godt du har rigeligt med "overtoner" i top/reese bass'erne, men jeg tror det hele kunne hænge bedre sammen med lidt ekstra overtoner fra subben.

Omkring det med bass-anslaget oven på kick, jeg ville overveje at lave det om. Alternativt kan du lave noget sidechain comp på bass'erne når kicket slår. Eventuelt kun i sub-området. Jeg har ikke erfaringer med multibånds comp. Hvis du vil lave den form for rytmisk comp, kan det være at det lyder godt at snaren også får lov at ducke lidt i bass'en, dog kommer snaren ikke ind med bund i det duck...

Vokalen kunne nok godt rulles lidt af i bunden, evt. en shelf der tager fat i lidt højere bass-frekvenser, og et low cut som stort set ikke skal kunne høres.
Generelt synes jeg det lyder til at flere elementer har unødvendig bass eller sub information.

Andet lyt på monitors:
Eksempelvis sådan et break som det med snaren ved 0:27, det lyder til at der er unødvendig sub.
Ellers ikke så meget at tilføje.. Fede reeses!


Derudover har jeg få andre ting til mixet, du kan markere teksten for at læse det, nu det ikke handler om sub:
Stereo på bass'erne der hælder mest til højre generer lidt mit helhedsindtryk. Fedt nok med noget detuner, og det lyder til at det er highpassed hele vejen igennem nummeret, men det stikker for meget ud for mig.
Stereo på melo der kommer ind 1:24 hælder også til højre. Det er nok i virkeligheden den der skævvrider det for meget for mig.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Enig med Christoffer her.

Jeg synes ikke sub'en ligger for dybt, men den bliver utroligt monoton. Foreslaget om at dykke sub'en når kicket rammer var det første jeg selv tænkte på.

Jeg ville selv smide et kick på med noget mere bund i og så sidechain compe bassen med kicket. Gerne en ordentlig røvfuld. Du ville få en mere levende/spændende bund som ikke bliver lige så monoton.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Den meget dybe sub (<30 Hz) er en del for høj og stikker meget ukontrolleret dybt. Til gengæld mangler der i høj grad en kerne af bas og fylde længere oppe ved 50 - 100 Hz hvor kicket burde være.

Så følelsen af egentlig bas er ikke så stor, selvom subben faktisk er overdimensioneret.

Balancen er en del off i bunden vil jeg sige, så prøv at lytte mere på dine referencer for at lure fordelingen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Den meget dybe sub (<30 Hz) er en del for høj og stikker meget ukontrolleret dybt. Til gengæld mangler der i høj grad en kerne af bas og fylde længere oppe ved 50 - 100 Hz hvor kicket burde være.
Det var da dejligt at blive bekræftet i at jeg hørte meget dyb sub. Under ~50 hz har jeg meget svært ved at bedømme sub grundet mit rum..

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Tusinde tak for jeres tid, tips og gode råd !

Har ærligt ikke fået kigget på mere på det lige pt da min mor har fået konstateret kræft. Så har lige haft andre ting at spekulere på og hjælpe familien.

Men igen , tusind tak for jeres tid og ører !

Det sætter jeg stor pris på !

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

God bedring!

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Christoffer I. N. skrev:God bedring!
Tak Christoffer !

Hun bliver opereret og sat i gang med stråling og kemo hurtigst.

Så håber vi det hele går :!:

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg synes også jeg savner at subben måske kommer lidt ned, og kicket kommer lidt op, og at der generelt kommer mere mellem 60 og 120 Hz. Jeg har desværre ikke mit setup kørende, så det er lidt svært at bedømme ordentligt. Jeg kan f.eks. ikke bedømme om der foregår noget rigtigt slemt i det subsoniske område. Det skal man ihvertifald passe på med.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg er enig med det de andre skriver omkring kicket, jeg har dog også ønske til en federe snare, for det lyder meget cool, selv om konen lukkede døren da jeg spillede det. Når der er ro på igen må du endelig fortsætte, du har gang i noget fedt musik!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Hald skrev:Jeg er enig med det de andre skriver omkring kicket, jeg har dog også ønske til en federe snare, for det lyder meget cool, selv om konen lukkede døren da jeg spillede det. Når der er ro på igen må du endelig fortsætte, du har gang i noget fedt musik!
Tak !

Føler også så småt jeg er begyndt at pejle mig ind på min “lyd”

Jeg kigger på mixet så snart muligheden lige byder sig ! Og tak for feedback


Også til jeg andre !

Ang. det subsoniske:

Tror faktisk jeg mangler at lowcutte en del af det væk ! Jeg skal nok vende tilbage når jeg får kigget/lyttet på det igen !

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jenkins skrev:
Christoffer I. N. skrev:God bedring!
Tak Christoffer !

Hun bliver opereret og sat i gang med stråling og kemo hurtigst.

Så håber vi det hele går :!:
Gode tanker herfra. :)

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Kick’et synes jeg er ok i mid/high, savner måske noget ‘oomph’ uden at gøre halen længere.

Mener sub’en har et pænt niveau, hvor den kan mærkes. Det lyder for mig som at synth’en trækker sub og kick ned, så mix balancen forskydes i de passager. Måske det der gør, at det er svært at bestemme hvor kraftig sub’en egentlig er, men niveauforskellene kan jo sagtens være tilsigtet fra din side.
Ellers kunne man jo eksperimentere med noget side-chain på bus kompressoren hvis den tillader det, med en profil som ikke trigger bunden nær så meget.

Pas på du ikke klipper al energien væk, det nummer synes jeg skriger efter at få pappet til at flapre, og det er fedt lavet!

God vind med det hele :-)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

hvis du vil gøre noget, så sidechain din kick.. den lyder lidt kvalt

Nyt svar