Angie

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Angie

Indlæg af Kimex »

https://www.dropbox.com/s/p5gi2799doan3 ... 4.wav?dl=0

OK. Jeg er vist ikke helt i mål endnu, med dette nummer, men deler det alligevel.
Mest fordi jeg er lidt betaget af guitarlyden, som er direkte fra en Lanye Cub12 rørforstærker og optaget med en SE2200 Electronis kondensator mikrofon. Jeg har givet en smule kompresser i Studio One. Nummeret er egentligt et akustisk guitar nummer, men jeg føler en flad fornemmelse når jeg spiller det akustisk, mod alle de muligheder jeg har opdaget en billig rørforstærker og en Stratocaster har.
Jeg er modtagelig for kritik og gode råd. Jeg er dog ikke så meget for at sovse det ind i effekter. Jeg spiller bedst clean guitarlyd.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Stones glimrer virkeligt på det her nummer ,... en af dem hvor der skråles med i bilen :)

Ret unyttig kommentar, men ville bare sige at jeg i den grad syntes at nummeret skriger efter en akustisk guitar,.. :dollargrin:

Men det er selvfølgelig ikke ligegyldigt hvilken, det skal være en stålstrengs der på en gang er både skarp og fyldig, er vi ude i et kompromis så hellere en der er til den skarpe og sprøde siden, end til den fyldige

Er ikke ekspert, men har hørt den form for lyd jeg tænker på på visse af Ovations

Hvis den spilles sammen med en mindre besætning vil en akustuisk også passe bedst IMHO

Din optagelse lyder rimeligt i mine ører, men den der HELT chrispy lyd man kan få fra en akustisk, især med small-diagram kondensers, den får man selvfølgelig ikke med "pickup>amp>big-diagram"
Senest rettet af DUBTEMPLE søn 6. jan 2019 20:58, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Lyden fra dit plekter er relativt fremtrædende ,.. ikke at det generer mig ,.. kan også godt lide tangent-klikken på en melodica :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

DUBTEMPLE skrev:Lyden fra dit plekter er relativt fremtrædende ,.. ikke at det generer mig ,.. kan også godt lide tangent-klikken på en melodica :dollargrin:
Mange tak fordi du gør mig opmærksom på det. Jeg har brugt en helt stiv plekter af horn. Jeg vil prøve en lidt blødere af nylon.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

DUBTEMPLE skrev:Stones glimrer virkeligt på det her nummer ,... en af dem hvor der skråles med i bilen :)

Ret unyttig kommentar, men ville bare sige at jeg i den grad syntes at nummeret skriger efter en akustisk guitar,.. :dollargrin:

Men det er selvfølgelig ikke ligegyldigt hvilken, det skal være en stålstrengs der på en gang er både skarp og fyldig, er vi ude i et kompromis så hellere en der er til den skarpe og sprøde siden, end til den fyldige

Er ikke ekspert, men har hørt den form for lyd jeg tænker på på visse af Ovations

Hvis den spilles sammen med en mindre besætning vil en akustuisk også passe bedst IMHO

Din optagelse lyder rimeligt i mine ører, men den der HELT chrispy lyd man kan få fra en akustisk, især med small-diagram kondensers, den får man selvfølgelig ikke med "pickup>amp>big-diagram"
Ok. Jeg prøver med min western guitar, når jeg får tid. Noget af det som tiltaler mig med Clean elektrisk lyd er at alle detaljer og små fejl høres. Og jeg dissekerer nummeret på en helt anden måde end når jeg spiller akustisk.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Behagelig guitarlyd. Jeg kan godt lide det er nøgent og direkte, og at man kan høre alle de små "mislyde". De er jo også en del af instrumentet. :)

Mon det ville give et andet feel, hvis det var spillet til et klik-track? Sådan ligesom for at få lidt mere fornemmelse af en fast rytmisk puls.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Joachip skrev:Behagelig guitarlyd. Jeg kan godt lide det er nøgent og direkte, og at man kan høre alle de små "mislyde". De er jo også en del af instrumentet. :)

Mon det ville give et andet feel, hvis det var spillet til et klik-track? Sådan ligesom for at få lidt mere fornemmelse af en fast rytmisk puls.
Mange tak. jeg kan godt høre at jeg ikke har fået rytmen helt ind i kroppen ved det nummer ,endnu. jeg har det sådan at bruger jeg. f.eks. metronom
Så begynder jeg at spille mekanisk. Det har jeg ikke lært endnu.
jeg har ikke spillet nummeret mere end et par dage. Så jeg plejer at indspille igen og igen, til jeg føler at takten indlevelsen og groovet sidder i skabet.
Og jeg er ikke særligt dygtig til at lægge slagtøj. Men jeg overvejer en diskret bas.
Vi overvejer nummeret med bandet jeg spiller med, men der bliver det nok akustisk og lidt mere rytmisk o og meget af guitarspillet kommer ind mellem linjerne og bliver tilpasset til sangeren

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Du misser timingen et par steder. Får du styr på det, er du nået meget langt. Metronome er en frygtelig umusikalsk ting, men det er et godt støttehjul til at få styr på det. Forestil dig, at du skal spille med en trommeslager der forpligter dig til at være konsekvent i beatet. Ikke dermed sagt at det skal være rigidt, det skal bare være i time og have et groove.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Graceville skrev:Du misser timingen et par steder. Får du styr på det, er du nået meget langt. Metronome er en frygtelig umusikalsk ting, men det er et godt støttehjul til at få styr på det. Forestil dig, at du skal spille med en trommeslager der forpligter dig til at være konsekvent i beatet. Ikke dermed sagt at det skal være rigidt, det skal bare være i time og have et groove.
Tak for rådet. Jeg vil prøve med metronomen i min DAW.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Når en typisk metronom føles svær at følge, så finder jeg en simpel trommerytme er nemmere at forholde sig til. Stortromme, lilletromme og en hihat - så kører det.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

SustainerPlayer skrev:Når en typisk metronom føles svær at følge, så finder jeg en simpel trommerytme er nemmere at forholde sig til. Stortromme, lilletromme og en hihat - så kører det.
Tak.
Jeg skal lige installere det content, som følger med Studio One 3. Jeg skal have købt en ekstern ssd harddisk til sådanne formål. Studio One 3 har jo et utal af loops med i pakken, så det er bestemt en mulighed.
Nu er optagelsen mest lavet for øvelse. Og jeg er allerede blevet bedre til at spille nummeret til metronom.
men jeg tror også det er et svært nummer at finde et groove i , uden medspillere.
Det er ikke bare rytme, men også noget arpeggio og solospil. Og det ligger lidt mellem takterne.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg konfererer med en pt om at lave et Stones cover band, så måske kan jeg lave et bud på trommerne og evt bassen på et tidspunkt og sende, men jeg lover ikke noget. Det er muligvis sjovere at spille til.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Graceville skrev:Jeg konfererer med en pt om at lave et Stones cover band, så måske kan jeg lave et bud på trommerne og evt bassen på et tidspunkt og sende, men jeg lover ikke noget. Det er muligvis sjovere at spille til.
Tak. Jeg syntes det er så svært at optage bas.

Nyt svar