Min første sangskrivning

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Min første sangskrivning

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har skrevet min første tekstbaserede melodi. Jeg kunne meget godt tænke mig at få noget feedback på det.
Både omkring noderne - og ikke mindst teksten.

Desværre er der ikke sang på, da jeg ikke selv kan synge, men jeg har allieret mig med en musiker som vil prøve at finde ud af noget.

Jeg vil dog først gerne have jeres feedback på min tekst, og nodeskrivningen. Melodien går i 2/4 eller 4/4.

[soundcloud][/soundcloud]
(tekst slettet).
Senest rettet af mediumaevum tors 11. okt 2018 21:19, rettet i alt 3 gange.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Kort kommentar da jeg ikke har så meget tid lige nu.
Melodien er rigtig nok i 4/4 men du noterer det galt. Det vil være langt mere naturligt med en 1/4 optakt fra C til F og så ellers “lige ud ad landevejen” derfra.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Helt rigtigt. Og så vil det være en god idé at få nogle akkorder på.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

dormin skrev:Kort kommentar da jeg ikke har så meget tid lige nu.
Melodien er rigtig nok i 4/4 men du noterer det galt. Det vil være langt mere naturligt med en 1/4 optakt fra C til F og så ellers “lige ud ad landevejen” derfra.
Hvordan laver man det?

Jeg har importeret MIDI-data til MuseScore 2, da jeg ikke selv kan indsætte noder. Hvordan vil det se ud i Fl Studio's PianoRoll eller lign. software?
Sætter jeg projektfilen til 1/4 eller 4/4?

Jeg døjer for tiden en hel del med problemer med mine nyeste melodier, med mine toner som går "ud over stregerne" (i PianoRoll), dvs. de vertikale streger som opdeler takterne.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det står garanteret i dit manual. Filen skal være 4/4 med en 1/4 optakt.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Det står garanteret i dit manual. Filen skal være 4/4 med en 1/4 optakt.
Jeg kan ikke lave 1/4 optakt i FL Studio. Enten er det 1/4, 4/4, 3/4 eller noget andet. Men ikke begge dele. Måske i MuseScore, men aner intet om hvordan.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

mediumaevum skrev:
gs-dk skrev:Det står garanteret i dit manual. Filen skal være 4/4 med en 1/4 optakt.
Jeg kan ikke lave 1/4 optakt i FL Studio. Enten er det 1/4, 4/4, 3/4 eller noget andet. Men ikke begge dele. Måske i MuseScore, men aner intet om hvordan.
Er slet ikke sikker på det er hvad GS mener med måden på hvorved du skal eksportere dine MIDI til MuseScore.

Men Du kan altså godt ændre time signature undervejs i Fruity Loops.

Er selv på Ableton men,en hurtig søgning på youtube viser at det også er muligt i FruityLoops :)


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Jenkins skrev:
mediumaevum skrev:
gs-dk skrev:Det står garanteret i dit manual. Filen skal være 4/4 med en 1/4 optakt.
Jeg kan ikke lave 1/4 optakt i FL Studio. Enten er det 1/4, 4/4, 3/4 eller noget andet. Men ikke begge dele. Måske i MuseScore, men aner intet om hvordan.
Er slet ikke sikker på det er hvad GS mener med måden på hvorved du skal eksportere dine MIDI til MuseScore.

Men Du kan altså godt ændre time signature undervejs i Fruity Loops.

Er selv på Ableton men,en hurtig søgning på youtube viser at det også er muligt i FruityLoops :)

Det dur ikke at det kun kan læses af FL Studio. Det skulle gerne indkorporeres i hele MIDI-filen, at jeg har 2 taktarter.

Jeg aner intet om hvordan man indsætter nye taktarter i MuseScore. Har søgt og søgt - uden resultat.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Ok, nu kan jeg indsætte takter, men det lyder og ser helt forkert ud. Noterer jeg (I Musescore) både 1/4 i optakt for noderne C+F og derefter en ny time signature som hedder 4/4? Altså, så jeg har 2 taktarter som er synlig, dvs. både skriver 1/4 og 4/4?

Jeg ved ikke hvad I mener.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

mediumaevum skrev:Ok, nu kan jeg indsætte takter, men det lyder og ser helt forkert ud. Noterer jeg (I Musescore) både 1/4 i optakt for noderne C+F og derefter en ny time signature som hedder 4/4? Altså, så jeg har 2 taktarter som er synlig, dvs. både skriver 1/4 og 4/4?

Jeg ved ikke hvad I mener.
Ud fra denne ser det ud til at du i Musescore skal definere en 4/4 takt og så ændre første takt til kun at være 1/4 (actual bar duration).

https://musescore.org/en/node/7605

På engelsk hedder en optakt en "pickup bar" eller "pickup measure".

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

dormin skrev:
mediumaevum skrev:Ok, nu kan jeg indsætte takter, men det lyder og ser helt forkert ud. Noterer jeg (I Musescore) både 1/4 i optakt for noderne C+F og derefter en ny time signature som hedder 4/4? Altså, så jeg har 2 taktarter som er synlig, dvs. både skriver 1/4 og 4/4?

Jeg ved ikke hvad I mener.
Ud fra denne ser det ud til at du i Musescore skal definere en 4/4 takt og så ændre første takt til kun at være 1/4 (actual bar duration).

https://musescore.org/en/node/7605

På engelsk hedder en optakt en "pickup bar" eller "pickup measure".
Jeg har gjort som der står, men nu kommer der et pausetegn i første takt. Er det normalt?
Se nodearket i TS.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Flyt det hele en 1/4 til venstre og det er ok.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Flyt det hele en 1/4 til venstre og det er ok.
Det har jeg forsøgt, men 1/4 takten gør, at første tone er meget, meget lang i forhold til hvad det skal være.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvis du tager din midifil og flytter den 1/4 til venstre, så bør afstanden være helt den samme. Tjek at du har det rigtige tempo hele vejen - altså intet temposkift i satsen lige der.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Hvis du tager din midifil og flytter den 1/4 til venstre, så bør afstanden være helt den samme. Tjek at du har det rigtige tempo hele vejen - altså intet temposkift i satsen lige der.
Ok, nu tror jeg, jeg fandt ud af at gøre det rigtigt. Vil I lige tjekke efter igen og fortælle om den er på plads nu?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvis der kommer et vers til så skal den sidste node være en 1/4, så der er plads til en optakt 1/4. Ellers er det ok.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Nu hvor det er på plads, så kunne man jo kigge lidt på teksten - selv om de fleste af os herinde jo primært beskæftiger os med musikken, så er der nok nogen der kan sige noget nogenlunde brugbart. Jeg vil gerne byde ind med, at den virker uoriginal, når du så tydeligt har været på rov i andres tekster. Det er på grænsen til plagiat. Og det er jo lidt synd, når du faktisk har noget du gerne vil fortælle. Prøv, som øvelse, at tage de sætninger der er snuppet direkte fra allerede meget kendte sange, og omformuler dem med dine egne ord. Det er selvfølgelig lidt af et puslespil når det også skal passe på melodien og også gerne rime, men jeg lover at det er umagen værd. Du ender med en tekst som du har 100% ejerskab til, i stedet for en tekst hvor du får dit budskab ud via andres ord.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ja - Grundtvig har ikke levet forgæves:)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:du så tydeligt har været på rov i andres tekster. Det er på grænsen til plagiat..
Den eneste tekst jeg har været "på rov på", har været Grundtvig, og kun hvad angår "ved jorden at blive", det og så nogle almindelige talemåder...

Men jeg kan da godt prøve at omformulere teksten.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvis du tænker på at gå videre med det, så skal der jo nogle flere vers på bordet. Og med noget du har på hjerte - ikke bare omformuleringer af andres udsagn. Når jeg uden videre ved, at det er Grundtvig, så er det for tydeligt, at teksten er for "inspireret" af anden kendt tekst.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Hvis du tænker på at gå videre med det, så skal der jo nogle flere vers på bordet. Og med noget du har på hjerte - ikke bare omformuleringer af andres udsagn. Når jeg uden videre ved, at det er Grundtvig, så er det for tydeligt, at teksten er for "inspireret" af anden kendt tekst.
Nu har jeg talt med flere om det, som ikke kan se problemet. Og det er ikke for at negligere jeres kritik, på nogen måde.

Men den anden feedback, jeg har fået IRL består i følgende:

Ja, teksten er inspireret af Grundtvig, og hvad så? Hvis man ser på samtlige andre kunstnere, musikere, tekstforfattere, har de alle hentet fra forskellige steder. Og om ikke andet, det danske, engelske eller et hvilket somhelst andet sprog, har jo nogle faste rammer for sætninger. Ligesom et klaver kun har et begrænset antal toner. Og skal du ramme en bestemt "følelse" eller situation eller andet, kan det ikke undgås at du rammer noget, som andre ikke også allerede har lavet ud fra.

Du vil altid kunne sige "den frase er fra Mozart", "den sætning har du stjålet fra Renés Descartes" eller "det billedmotiv, sig mig har jeg ikke set det blandt Rembrandt?"

Alt vil være inspireret af noget andet, og selvom det ikke er, er det sikkert allerede lavet af andre før dig, om du ved det eller ej.

Originalitet består ikke i, at skabe noget helt nyt, originalitet består i at "stjæle" fra mange forskellige.
Noget lignende har jeg ihvertfald hørt en kunstner sige (Andrew Price, Blender Guru).

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mediumaevum skrev: Originalitet består ikke i, at skabe noget helt nyt, originalitet består i at "stjæle" fra mange forskellige.
Noget lignende har jeg ihvertfald hørt en kunstner sige (Andrew Price, Blender Guru).
Det lyder som en ganske fin undskyldning man kan gentage for sig selv for at få bedre samvittighed, men det holder ikke i byretten og det scorer ikke points for folk der genkender det, som højst sandsynlig er målgruppen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:
mediumaevum skrev: Originalitet består ikke i, at skabe noget helt nyt, originalitet består i at "stjæle" fra mange forskellige.
Noget lignende har jeg ihvertfald hørt en kunstner sige (Andrew Price, Blender Guru).
Det lyder som en ganske fin undskyldning man kan gentage for sig selv for at få bedre samvittighed, men det holder ikke i byretten og det scorer ikke points for folk der genkender det, som højst sandsynlig er målgruppen.
Men ud over "ved jorden at blive" hvor ser du/I så plagiat? For resten er helt og holdent mit eller om ikke andet, almindelige talemåder - på nær "en stilstandens mand er en kærkommen gæst" som jeg fik som tip fra en kendt musiker, som jeg kunne indsætte istedet for en anden sætning jeg havde tænkt, så det kunne rime på det forrige.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Undskyld - så vi her igen. Nogen prøver at hjælpe dig og så kommer undskyldninger og bortforklaringer igen med vanlig automatik.
Jeg har ikke mere at tilføje til dine tråde - du har fået mere hjælp end nogen anden herinde - og lige lidt hjælper det.
Held og lykke fremover.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Undskyld - så vi her igen. Nogen prøver at hjælpe dig og så kommer undskyldninger og bortforklaringer igen med vanlig automatik.
Jeg har ikke mere at tilføje til dine tråde - du har fået mere hjælp end nogen anden herinde - og lige lidt hjælper det.
Held og lykke fremover.
Undskyld, jeg stillede bare et spørgsmål om man ville uddybe de plagiatbeskyldninger der rettes imod mig.
Hvori plagiatet består.

Nyt svar