Min første sangskrivning

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Re: Min første sangskrivning

Indlæg af Hald »

Hvis jeg fløjter en melodi, og tænker at jeg har lavet noget unikt, og min kone så siger at melodien kommer fra soundtracket til en tegnefilm, som jeg måske ikke engang har set, så er det stadig ikke originalt. Det er måske ikke helt magen til, men nu siger mine venner også at det er da den der fra den tegnefilm.. Har jeg så stadig ret i at det er min melodi, nej selvfølgelig ikke, selvom der måske er forskelle er det alligevel blevet kategoriseret som tegnefilmens melodi i deres hoveder.

Når du bliver fanget i at planke andres ting, må du bare lægge dig fladt ned på jorden og acceptere at den ikke gik.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:Hvis jeg fløjter en melodi, og tænker at jeg har lavet noget unikt, og min kone så siger at melodien kommer fra soundtracket til en tegnefilm, som jeg måske ikke engang har set, så er det stadig ikke originalt. Det er måske ikke helt magen til, men nu siger mine venner også at det er da den der fra den tegnefilm.. Har jeg så stadig ret i at det er min melodi, nej selvfølgelig ikke, selvom der måske er forskelle er det alligevel blevet kategoriseret som tegnefilmens melodi i deres hoveder.

Når du bliver fanget i at planke andres ting, må du bare lægge dig fladt ned på jorden og acceptere at den ikke gik.
Og mit spørgsmål om hvor plagiatet er, svarer til at du spørger din kone og venner "hvilken tegnefilm?"

Jeg kan slet ikke se, at det spørgsmål kan opfattes som bortforklaring.

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

gs-dk skrev:Undskyld - så vi her igen. Nogen prøver at hjælpe dig og så kommer undskyldninger og bortforklaringer igen med vanlig automatik.
Jeg har ikke mere at tilføje til dine tråde - du har fået mere hjælp end nogen anden herinde - og lige lidt hjælper det.
Held og lykke fremover.
Jeg tror det er den helt rigtige beslutning, at du trækker dig fra hans tråde. Synes jeg har lagt mærke til, at du nogen gange frekventerer dem, med noget der ligger tæt på et ønske om, at de skal udvikle sig til fnidder. Manden har forklaret at han har nogen udfordringer, prøv dog at stille skarpt.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ja, der er et begrænset antal ord, og et begrænset antal måder at stille dem sammen på. Udfordringen her består for mig at se ikke i om du har lånt fra nogle andre, men i om det du har lånt er så let genkendeligt og allerede hængt op på en anden sammenhæng i den almene lytters bevidsthed at det kommer til at skygge for hvad du egentlig ville sige. Når jeg læser teksten som den er nu, så virker den som et forsøg på at lave en parafrase over Grundtvigs "Langt Højere Bjerge". Jeg kommer til at relatere min oplevelse af teksten til Grundtvig, og til den stiløvelse det ville være at lave en kommentar på hans gamle tekst i form af en parafrase. Og jeg tror ikke at det var din hensigt at lytteren/læseren/fællessangeren skulle have den oplevelse - det virker som om du egentlig har et eget budskab. Og det vil stå stærkere med dine egne ord.

Hvis din tekst derimod vitterlig er en kommentar til Grundtvig, så ville jeg nok vælge at gøre det endnu tydeligere.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Tak, så forstår jeg det bedre.

Det vil jeg prøve at arbejde videre med, at lave mit eget budskab med egne ord. Det er bare svært, når det samtidig også skal rime - og ikke mindst passe til melodien.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Lad da manden skrive en sang med lidt inspiration fra nogle andre sange han godt kan lide. Det er jo bare til træning i sangskrivning og komposition, det skal ikke udgives i den samlede højskole sangbog

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Seskho skrev:Lad da manden skrive en sang med lidt inspiration fra nogle andre sange han godt kan lide. Det er jo bare til træning i sangskrivning og komposition, det skal ikke udgives i den samlede højskole sangbog
Well, han beder jo specifikt om konstruktiv kritik ... og, med mindre jeg har forstået helt galt, bl.a. med det formål at undersøge hvad der præcis skal til for at få en sang med i sådan noget som højskolesangbogen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

gs-dk skrev:Det står garanteret i dit manual. Filen skal være 4/4 med en 1/4 optakt.
Hvad er en 1/4 takt ? Eller mener i noget andet.
Eller mener i kvarte noder ?
Senest rettet af Kimex fre 12. okt 2018 09:55, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

1/4 node optakt.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »



Jeg er ked af at skuffe dig , men din melodi er næsten identisk med Loch Lomond. Der er en lille afvigelse i slutningen af verset, Men melodien er lavet tidligere.
Det er ikke hvad jeg opfatter som plagiat. Jeg opfatter plagiat som, bevidst, at kopiere andre.
Jeg købte i mandags en ny ukulele. Jeg havde selv sat nogle akkorder sammen, som jeg syntes lyder godt. Jeg ville så søge på nogle ukuleler inden jeg købte. Jeg fandt en Martin ukulele. Og til dens salgs introduktion spillede en fyr , næsten identisk, det samme som de akkorder jeg havde sammensat. Jeg ved ikke om det er et nummer som allerede er udgivet, eller om det jeg , troede, jeg havde lavet. Bare er så forudsigeligt at andre , simpelthen , har fået samme ide.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev:

Jeg er ked af at skuffe dig , men din melodi er næsten identisk med Loch Lomond. Der er en lille afvigelse i slutningen af verset, Men melodien er lavet tidligere.
Det er ikke hvad jeg opfatter som plagiat. Jeg opfatter plagiat som, bevidst, at kopiere andre.
Jeg købte i mandags en ny ukulele. Jeg havde selv sat nogle akkorder sammen, som jeg syntes lyder godt. Jeg ville så søge på nogle ukuleler inden jeg købte. Jeg fandt en Martin ukulele. Og til dens salgs introduktion spillede en fyr , næsten identisk, det samme som de akkorder jeg havde sammensat. Jeg ved ikke om det er et nummer som allerede er udgivet, eller om det jeg , troede, jeg havde lavet. Bare er så forudsigeligt at andre , simpelthen , har fået samme ide.
Mange tak for tippet, så må jeg hellere ændre på melodien!

Iøvrigt, jeg har fundet ud af, at der er en anden melodi, som også minder meget om min:



Jeg har ikke haft intentioner om at kopiere fra nogen, jeg er selv kommet på min idé.
Bare skide træls, at samtlige keltisk-lydende melodier ER taget!

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

mediumaevum skrev:
Iøvrigt, jeg har fundet ud af, at der er en anden melodi, som også minder meget om min:

Det er som sådan ikke en anden melodi - starten af Castle Leoch tager afsæt i "Loch Lomond" sangen.
mediumaevum skrev: Bare skide træls, at samtlige keltisk-lydende melodier ER taget!
Du vil ofte finde sammenfaldende vendinger inde for samme "genre" - men at sige at samtlige keltiske-lydende melodier er skrevet er nok at gå lidt for langt, og dertil er "plagiat" kortet i mange henseender meget nemme at "trække frem".

Der er sammenfald mellem din melodi her og Loch Lomond visse steder - men det er ikke i mine ører den samme melodi - de bygger på nogle af de samme elementer, og da Loch Lomond er noget ældre end din er der selvfølgelig en vis sandsynlighed for at du har hørt den (eller noget inspireret af den) tidligere og haft det i "baghovedet" da du skrev din. Jeg synes dog også at din melodi minder meget om det du tidligere har lagt op herinde og bærer meget præg af et meget begrænset harmonisk "ordforråd" - som dog har udviklet sig noget med tiden - men der er stadig lang vej igen. Og igen... det får du kun udviklet ved at blive ved med at øve dig. Der er ingen genveje hvis det er noget du skal have succes med på den længere bane.

Nyt svar