Computer musikere - et overset segment? læs med!

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Default avatar
r3x
Medlem
Indlæg: 25
Sted: sjælland

Computer musikere - et overset segment? læs med!

Indlæg af r3x »

Hej alle.

Jeg sidder her og undrer mig lidt. Hvis jeg søger på musiker kontakt, så finder jeg - og har fundet igennem de sidste mange år - typisk den samme opdeling. 18 årige Mikkel der spiller guitar og bare gerne vil fyre den af, 16 årige Emma der mener hun kan synge alt fra Rihanna til Celine Dion, ELLER, "Jeg har ikke rørt min guitar i 24 år, men nu er jeg tæt på pension og vil gerne starte et orkester".

Der er _intet_ galt med nogen af de ovenstående eksempler, men de er meget typiske.

- Og så må jeg spørge; hvor er computer musikerne? Hvor er alle dem med elektronisk udstyr, dem med macbooks?

Jeg er en af dem, og jeg ville syntes det var overdrevet fedt at finde nogen der som mig nød at lave musik på computer/elektronisk grej - og vi ved jo alle at det at optræde live med vores gear er relativt nemt. Synkronisering, improvisering mv - alt er jo i bund og grund nemmere for os, end det er for et alm. rock band. Vores gear er typisk mindre og lyder typisk bedre - vi behøver ofte ikke mødes for at lave numrene, men kan lave dem hver for sig - osv osv.

Så hvor er vi repræsenteret?

Tag et kig på Tyskland, Frankrig, Sverige - der er så mange grupper der i bund og grund består af 2-3 mennesker med hver deres bærbar og en smule gear. Det eksisterer ikke rigtigt i Danmark, på et normalt plan - så er det mere lidt undergrund, eller lidt skjult - sådan mainstream mæssigt.

Burde lydmaskinen ikke måske overveje at løfte den del af det? Det ER jo et forum der hovedsagligt er domineret af elektroniske musikere - eller er sektionen her allerede og jeg ikke kan finde den - for jeg vil gerne se om jeg kan finde ligestillede folk der har lyst til at lege! :)

Anyways.. jeg vidste ikke hvor jeg skulle lægge indslaget, så beklager afbrydelsen!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg er ikke helt med, vil du gerne lege band med andre der reelt ikke har behov for mere end deres egen computer?
Der bliver da posted mest elektronisk musik herinde, vi mangler noget mere rock! hehe..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
r3x
Medlem
Indlæg: 25
Sted: sjælland

Indlæg af r3x »

Ja og nej.

Jeg har en computer. Jeg kan lave musik. Jeg har ikke brug for andre, i bund og grund.

Men jeg syntes, personligt, det spændende ved musik er når man er flere om det - og derfor søger jeg andre, der som mig i bund og grund godt kunne tænke sig at prøve at bruge deres evner sammen med ligesindede, fremfor alene i hulen.

Så, ja, jeg vil gerne se om jeg kan finde en,flere, til at lave musik med - du kan kalde det et band hvis du vil, for det er vel det det kan blive til. En bunke af folk med elektronisk udstyr, der alle bruger samme program (eks ableton) og kan synce alle deres premade stuff sammen, live, og dermed opnå improvisering, fluiditet, kreativitet, omkring en fælles samlet base man på forhånd har defineret.

Den korte version; jeg vil gerne tage elektronisk musik, og flytte det fra kun at være fremadtænkende producer/komponist/planlægning, til at være levende, nu og her, med andre. Som et band.

Forestil dig et AIR nummer; forestil dig så at have programmeret alt, og klargjort det - 80% af hvad man så spiller live vil være forprogrammerede beats/melodier mv, men de sidste 20% vil være live ting. Effekter, synths, guitar, whatever. Men istedet for at programmere det hele i en hule, alene, så vil man kunne jamme/lege sig frem til det.

Er det svar nok :)


...det kan da godt være det her kun er noget der giver mening for mig..

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Den korte version; jeg vil gerne tage elektronisk musik, og flytte det fra kun at være fremadtænkende producer/komponist/planlægning, til at være levende, nu og her, med andre. Som et band
Det lyder som en god ide.Det kunne blive magisk. Man kunne vel også spille ektronisk computer musik sammen med musikere som spiller fysisk på deres instrumenter.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg synes nu at det du efterspørger allerede findes meget udbredt i DK. Mange af de unge musikere jeg omgåes til daglig indgår i netop den type konstellationer som du skriver om, og mange af de festivaler og koncerter jeg går til er optrædender som du beskriver dem, ofte garneret med mere traditionelle instrumentalister. Så jeg tænker, at du måske i virkeligheden har mest brug for at blive peget i retning af de netværk der allerede eksisterer;

Her i Århus hænger miljøet meget ud omkring Institut for X, bagved Godsbanen, og i og omkring daghøjskolen Frontsession i Mejlgade. De (vi) går til koncerter på Tape og Radar, og til DIEM elektro i Musikhuset. Og så er der jo alle mulige store og små festivaler; SPOT, Spark, Aarhus Volume ...

I København kender jeg ikke scenen så intimt, men det er værd at hænge ud omkring Rumkraft, og omkring daghøjskolen Rytmisk Center. Rumkraft drives i høj grad af nogle af de samme folk som står bag Kopenhagen Laptop Orkestra, som jo er et orkester der i høj grad matcher beskrivelsen på det du forestiller dig. I særdeleshed Rasmus Kjærbo er aktiv begge steder.

Og så er der jo diverse netværksgrupper på Facebook, som du kan melde dig til:

Elektronisk Musik Danmark: https://www.facebook.com/groups/Elektro ... ikDanmark/

Elektronisk Musik Jylland: https://www.facebook.com/groups/elektro ... ikjylland/

Ableton User Group Denmark: https://www.facebook.com/groups/ableton ... openhagen/

Enter V (særligt med fokus på kvinder og kønsidentitetsissues): https://www.facebook.com/groups/EnterV/

Endelig vil jeg da i selvhævdelsens hellige navn nævne, at der er nogle højskoler der har taget faklen op. Her i Jylland er der Engelsholm mellem Vejle og Billund, hvor jeg selv underviser på 12. år. Derudover er der Toftlund i Sønderjylland. På Sjælland er det især Jyderup. Disse tre steder er der, hvor den elektroniske musik er linjefag, med mange timer, og dermed også med stor tiltrækningskraft på præcis det miljø som du efterspørger. Der er også en række højskoler, såsom Nørgaards i Bjerringbro, hvor der undervises i elektronisk musik med et lidt mindre timetal, men fuldt ud lige så kompetent.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
r3x
Medlem
Indlæg: 25
Sted: sjælland

Indlæg af r3x »

Hej David.

Tak - det jeg efterspørger er nok mere den elektroniske kontakt, fremfor den fysiske. Jeg går ikke til koncerter/festivaler - jeg har ikke tiden til det desværre.

Men du har nok ret - facebook, som jeg ellers undgår at bruge, er nok løsningen - det undrede mig bare det ikke var mere mainstream/udbredt, som eks annoncer på dba, 4sound, og hvad har vi.

Jeg prøver at checke op på links - tusind tak.

Default avatar
r3x
Medlem
Indlæg: 25
Sted: sjælland

Indlæg af r3x »

Kimex skrev:
Den korte version; jeg vil gerne tage elektronisk musik, og flytte det fra kun at være fremadtænkende producer/komponist/planlægning, til at være levende, nu og her, med andre. Som et band
Det lyder som en god ide.Det kunne blive magisk. Man kunne vel også spille ektronisk computer musik sammen med musikere som spiller fysisk på deres instrumenter.
Det er helt klart også en af udgaverne jeg søger. Der findes i min verden ikke noget federe end vintage analoge synths, blandet med eks guitar, eller andet spændende. Mm. Silke-fløjls-fløde.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

r3x skrev:Men du har nok ret - facebook, som jeg ellers undgår at bruge, er nok løsningen - det undrede mig bare det ikke var mere mainstream/udbredt, som eks annoncer på dba, 4sound, og hvad har vi.

Jeg prøver at checke op på links - tusind tak.
Well, det jeg ser i min dagligdag er, at facebook er det der er mainstream/udbredt. Forumaktivitet, dba, 4sound m.m. er blevet nichen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SIDwave  
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Kig på youtube og spotify, der er vi allesammen :)
besøg alle mine links, jeg er bedstefar af elektronisk musik :)

Default avatar
r3x
Medlem
Indlæg: 25
Sted: sjælland

Indlæg af r3x »

SIDwave skrev:Kig på youtube og spotify, der er vi allesammen :)
besøg alle mine links, jeg er bedstefar af elektronisk musik :)
Mmm nej. Det er jo der dem der ikke gider lege med andre er. Jeg leder efter dem der vil mere end bare at vise deres egen navle projekter frem :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

r3x skrev:Mmm nej. Det er jo der dem der ikke gider lege med andre er.
Haha - god pointe. :-D
r3x skrev:Jeg leder efter dem der vil mere end bare at vise deres egen navle projekter frem :)
Hvordan viser du selv din projekter frem - og hvordan fungerer det?

David gav dig nogle rigtigt gode IRL-muligheder.

Personligt tror jeg ikke, der er meget at hente online. Folk er - som du selv nævner - meget selvcentreret og generelt ikke særligt interesseret i samarbejder. Instagram-syndromet.

Personligt har jeg et meget lille aktivt "musiker"-netværk end tidligere. Det er så pga. alder, indstilling mm. Nogle har jeg tidligere "mødt" online. Men det er først efter at have haft med dem at gøre i nogle andre IRL-forbindelser, at vi også har en musikalsk udveksling IRL.

tl, dr - jeg tror det gælder om, at komme ud IRL og møde folk der.

Default avatar
r3x
Medlem
Indlæg: 25
Sted: sjælland

Indlæg af r3x »

SustainerPlayer skrev:
r3x skrev:Mmm nej. Det er jo der dem der ikke gider lege med andre er.
Haha - god pointe. :-D
r3x skrev:Jeg leder efter dem der vil mere end bare at vise deres egen navle projekter frem :)
Hvordan viser du selv din projekter frem - og hvordan fungerer det?

David gav dig nogle rigtigt gode IRL-muligheder.

Personligt tror jeg ikke, der er meget at hente online. Folk er - som du selv nævner - meget selvcentreret og generelt ikke særligt interesseret i samarbejder. Instagram-syndromet.

Personligt har jeg et meget lille aktivt "musiker"-netværk end tidligere. Det er så pga. alder, indstilling mm. Nogle har jeg tidligere "mødt" online. Men det er først efter at have haft med dem at gøre i nogle andre IRL-forbindelser, at vi også har en musikalsk udveksling IRL.

tl, dr - jeg tror det gælder om, at komme ud IRL og møde folk der.
Hmm. Øv - du har desværre nok ret - men det er da lidt ærgerligt. I bund og grund er en macbook/bærbar vel ikke en skid anderledes end en guitar. Vi bruger alle tid og penge på at lære noget, og blive gode til det - hvorfor fanden kan vi så ikke nyde det rustikke øvelokale, og de fede vibes på samme måde som rockbandsne.. dang.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg kan faktisk ikke helt gennemskue hvad det er du gerne vil, ift. interaktion. Du vil gerne lave noget sammen med andre? Men helst uden at skulle mødes med dem IRL? Jeg vil synes, at det er meget nemmere og mere konstruktivt at mødes ude i den fysiske virkelighed, hvis man gerne vil have noget samarbejde op at stå ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
r3x
Medlem
Indlæg: 25
Sted: sjælland

Indlæg af r3x »

Jeg syntes nu ikke det er så svært.

Jeg vil gerne finde nogen at lave musik med - irl.

Jeg vil gerne se om jeg kan finde dem via internettet, for så at mødes irl.

Jeg er ikke interesseret i at hænge ud til koncerter, eller andre spillesteder i håb om pludseligt at finde den helt rette person.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ah, OK, så er gammelfar her også med ;-) . Jamen, så skal du ind på de facebookgrupper jeg linkede til tidligere. Hvis du da ikke lige føler dig moden til en tur på højskole.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Rumkraft laver også nogle arrangementer der mere har karakter af workshops end af koncerter. Det kunne også være et godt sted at finde nye legekammerater.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
r3x
Medlem
Indlæg: 25
Sted: sjælland

Indlæg af r3x »

rumkraft prøver jeg lige at checke ud

Medlemsavatar
SIDwave  
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

jeg tror ikke computer musikere er overset.
der er mange af dem som laver musik til computerspil, på linkedin, hvor man kan få sig et netværk med henblik på at finde lyd-jobs

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Har lige meldt mig ind her i dag, og spottede denne post. Jeg er næsten 100 % stereotyp med din beskrivelse, lige bortset fra at jeg ikke gider at starte et band. Jeg var bassist i mange år i et hippie band i -70 erne, jeg er gammel, gået på pension, elsker Genesis, Pink Floyd, mm. Mine bas fingre er rustne da jeg osse skulle tjene penge ved hårdt håndværk gennem årene. Jeg "tegner" min musik med midi notes med Pro Tools, og bruger en del instrumenter fra NI (Strawberry , Abbey Road , Massiv, Reactor). Som dig har jeg det fint med at sidde i "hulen" og komponere og producere, dog går jeg til koncerter. Jeg har osse valgt at søge ind på dette site for at finde svar på det jeg ikke lige selv kan klare. F. eks. er mastering mit smertens barn. Så jeg mener heller ikke at vi skal fare ud og starte bands, vi kan måske udveksle erfaringer på steder som her. FaceBook er heller ikke lige mig.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar