1500-tals-agtig psalter

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

1500-tals-agtig psalter

Indlæg af mediumaevum »

For nogle år siden komponerede jeg en en salmemelodi i typisk 1500-tals-stil for melodien.

Jeg har nu orkestreret den, men vil gerne vide hvad jeg kan gøre bedre. Jeg har særligt problemer med build-up'et. Først prøvede jeg med stryger-build-up, men måtte droppe det pga. det ikke virkede efter hensigten, og forvirrede mere end det gavnede. Nu er der kun bækken og pauker.

[soundcloud][/soundcloud]

Jeg savner input til hvordan jeg kan lave et bedre build-up, gerne udelukkende med strygere, dvs. i Vaughan Williams/Gustav Holst-stil. Jeg har fået at vide på KVR at jeg burde tage mit tematiske materiale og lave build-up'et ud fra det, men jeg aner _INTET_ om hvordan jeg gør det. Hvordan får jeg indbygget tema-materialet i et build-up?

Derudover kunne jeg godt bruge kritik/feedback i følgende orden:

1. Melodi og harmoni+stemmeføring.
2. Orkestrering.
3. Mix/dynamics/expression.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Kan jeg få jer til at give kritik på mit stykke?

Jeg har iøvrigt lavet en ny, måske bedre version:

[soundcloud][/soundcloud]

Jeg vil meget gerne have noget kritik, ikke mindst et bud på hvilke af disse to version er bedst.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg tror det er godt du bruger så mange kvarter og kvinter, for mit indtryk er at det gjorde man for så lang tid tilbage. Der synes jeg du rammer noget der lyder rigtigt. Og det der med dur og mol brugte man lidt mere tilfældigt og på en anden måde dengang.

Jeg prøvede for sjov at kaste noget sammen, hvor jeg bruger også lidt flere kvinter og kvarter, og så slutter jeg med at gå fra mol til dur på en "underlig" måde, sådan lidt inspireret af hvad jeg lige kunne huske...



Men tag det med et gran salt. Jeg er ikke klassisk musiker. :-D

Med hensyn til orkestreringen, så ved jeg ikke om det måske næsten er for stort og pompøst. Jeg prøvede at grave nogen gamle ting frem (f.eks. John Dunstable fra starten af 1400-tallet) og derefter noget Monteverdi (1600-tallet), og det lyder mere som kammermusik for der er ret få instrumenter, og mere kor. Måske er de der kæmpestore string sections en lidt nyere ting? Krumhorn og cembalo synes at være et hit i 1500-tallet.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Joachip skrev:Jeg tror det er godt du bruger så mange kvarter og kvinter, for mit indtryk er at det gjorde man for så lang tid tilbage. Der synes jeg du rammer noget der lyder rigtigt. Og det der med dur og mol brugte man lidt mere tilfældigt og på en anden måde dengang.

Jeg prøvede for sjov at kaste noget sammen, hvor jeg bruger også lidt flere kvinter og kvarter, og så slutter jeg med at gå fra mol til dur på en "underlig" måde, sådan lidt inspireret af hvad jeg lige kunne huske...



Men tag det med et gran salt. Jeg er ikke klassisk musiker. :-D

Med hensyn til orkestreringen, så ved jeg ikke om det måske næsten er for stort og pompøst. Jeg prøvede at grave nogen gamle ting frem (f.eks. John Dunstable fra starten af 1400-tallet) og derefter noget Monteverdi (1600-tallet), og det lyder mere som kammermusik for der er ret få instrumenter, og mere kor. Måske er de der kæmpestore string sections en lidt nyere ting? Krumhorn og cembalo synes at være et hit i 1500-tallet.
Ja, det er rigtigt at man brugte kor til den slags. Oprindeligt havde jeg også skrevet stykket for kor, men tænkte det kunne lyde fedt med orkester.

Jeg forsøgte at efterligne Vaughan Williams' Fantasia on a Theme by Thomas Tallis.



Mit stykke er blot en orkester-fantasi på min egen psalter. Men inspireret af Tallis.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ahh okay. Det kan jeg faktisk godt høre. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Joachip skrev:Ahh okay. Det kan jeg faktisk godt høre. :)
Lige bortset fra, at jeg ikke har arpeggio i divisi i 2. violinerne.

Det skal jeg lære at lave. Det, og bedre overgange.

Nyt svar