Landet med hedebønderne

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Re: Landet med hedebønderne

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev: Dit nummer får ikke kritik, det gør du. De 2 (3) quotes du har i dit indlæg omhandler ikke din musik. Det omhandler udelukkende dig og din evne til ikke at kunne tage kritik.
Se ovenstående forklaring til Bryla.
bredal187 skrev: Tilgengæld har jeg sagt, gang på gang, at du ikke evner kritik. Det vil også betyde at din fremtidige karriere vil skride langsommere frem og at ingen gider at arbejde sammen med dig.
Det er jeg ked af, at folk har den opfattelse af mig.

Jeg ønsker at modtage kritik. Ang. karriere, nej jeg bliver (aldrig) til noget stort. Men det skyldes ikke at jeg ikke kan modtage kritik, men bla. at jeg har svært ved kommunikation.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

mediumaevum skrev: Hvordan skaber jeg bedre modspil?
Syng meloldierne du skriver - også modstemmerne.
Et praktisk eksempel kan være at du lader melodien køre i ring i din DAW og så du forsøger dig med forskellige understemmer.
Øv dig - altså, bliv ved med at prøve dig frem. Lav evt. flere forskellige udgaver og find ud af hvad der gør du synes noget virker bedre end andet.
Fra 00:43 er det jo gået fint med at lave en understemme - hvad gjorde du der?

Start med en enkelt stemme og arbejd på din modstemme. - Der ér ikke ét facit, det er hvad du gør det til.
mediumaevum skrev: Kan du uddybe den med takten? Melodien kører rigtignok i 4/4 men egentlig er det en 3/4. Slut-tonen i A-stykket skal hænge. Ellers bliver det for kort.
Da du introducerede melodien her første gang var den en ren 3/4. Hvis du har behov for at sluttonen hænger så lade den hænge, men bliv inden for samme taktart - og sæt evt. tempoet op. - Det er forvirrende at lytte på når du skifter mellem forskellige underdelinger og der ikke er en umiddelbar årsag til det.
Du kan sagtens komme ud for melodier i andre taktarter end 3/4 og 4/4 (især hvis du bevæger dig uden for landets grænser) - men det er der ingen grund til at gå i gang med nu - hold dig til én taktart og bliv inden for den.

Så...

Hvad er taktarten?
Hvad er tempoet?
Hvordan er din melodi? - hvor mange fraser indeholder den? Er der nogle regelmæssige perioder? A/B stykker?
Hvad ønsker du at din modstemme skal gøre?
Hvilke harmonier vil du bruge (og hvorfor)?

Arbejd med elementerne og gør dig klar over de valg du tager. - Så er det også nemmere at forholde sig til når du så beder om kommentarer - og du får mulighed for at overveje hvad er det kommentarerne egentlig forholder sig til, og hvordan "harmonerer" det med dine egne tanker og planer med musikken.

Vi har alle et ansvar når det kommer til kommunikation - men du bliver nødt til at holde alle de informationer du får ind op imod dine egne tanker og idéer - ikke alle idéer vil give mening for dig - og du har for så vidt lige så meget "ret" som alle andre har. Men jo flere du finder du er enige med - jo "nemmere" kan du "sælge" det du har til dem.

Du kan/skal ikke være enige med alle.

Og så... vær konkret i dine spørgsmål - hvad er det vi skal forholde os til i det du lægger op?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

dormin skrev:
mediumaevum skrev: Hvordan skaber jeg bedre modspil?
Syng meloldierne du skriver - også modstemmerne.
Et praktisk eksempel kan være at du lader melodien køre i ring i din DAW og så du forsøger dig med forskellige understemmer.
Øv dig - altså, bliv ved med at prøve dig frem. Lav evt. flere forskellige udgaver og find ud af hvad der gør du synes noget virker bedre end andet.
Fra 00:43 er det jo gået fint med at lave en understemme - hvad gjorde du der?

Start med en enkelt stemme og arbejd på din modstemme. - Der ér ikke ét facit, det er hvad du gør det til.
mediumaevum skrev: Kan du uddybe den med takten? Melodien kører rigtignok i 4/4 men egentlig er det en 3/4. Slut-tonen i A-stykket skal hænge. Ellers bliver det for kort.
Da du introducerede melodien her første gang var den en ren 3/4. Hvis du har behov for at sluttonen hænger så lade den hænge, men bliv inden for samme taktart - og sæt evt. tempoet op. - Det er forvirrende at lytte på når du skifter mellem forskellige underdelinger og der ikke er en umiddelbar årsag til det.
Du kan sagtens komme ud for melodier i andre taktarter end 3/4 og 4/4 (især hvis du bevæger dig uden for landets grænser) - men det er der ingen grund til at gå i gang med nu - hold dig til én taktart og bliv inden for den.

Så...

Hvad er taktarten?
Hvad er tempoet?
Hvordan er din melodi? - hvor mange fraser indeholder den? Er der nogle regelmæssige perioder? A/B stykker?
Hvad ønsker du at din modstemme skal gøre?
Hvilke harmonier vil du bruge (og hvorfor)?

Arbejd med elementerne og gør dig klar over de valg du tager. - Så er det også nemmere at forholde sig til når du så beder om kommentarer - og du får mulighed for at overveje hvad er det kommentarerne egentlig forholder sig til, og hvordan "harmonerer" det med dine egne tanker og planer med musikken.

Vi har alle et ansvar når det kommer til kommunikation - men du bliver nødt til at holde alle de informationer du får ind op imod dine egne tanker og idéer - ikke alle idéer vil give mening for dig - og du har for så vidt lige så meget "ret" som alle andre har. Men jo flere du finder du er enige med - jo "nemmere" kan du "sælge" det du har til dem.

Du kan/skal ikke være enige med alle.

Og så... vær konkret i dine spørgsmål - hvad er det vi skal forholde os til i det du lægger op?
Mange tak for den konstruktive kritik. Jeg vil gennemlæse det og evt. spørge mere konkret ind til det, når jeg har prøvet det af.

Nyt svar