Ambient fra jordens indre

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Ambient fra jordens indre

Indlæg af Joachip »

Jeps jeps, så blev det sommer, og det kan man jo fint ignorere med noget halvdyster ambient.

"Quartz"


Der er endda også lidt cover art...
Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Haha. Det er kraftdeme fedt.

Lyttede på et par DT 770 Pro, og for mig lød det som om at du har været god til at tæmme de mange resonerende (?) elementer i nummeret. Fedt at det ændrer sig, og der kommer lidt galskab med hen ad vejen. Galskab er godt.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Tak :)
Og ja, det er en hårfin balance med hvor meget det må få lov at gå amok, specielt med så eksperimenterende et setup jeg kastede mig ud i.

"Like herding cats."
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Er det okay at spørge ind til, hvad du gør når du mixer et nummer som dette? Personligt har jeg altid en masse bøvl med at få et nogenlunde balanceret mix når jeg laver en kombination af de elementer du har valgt.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Heh... lad mig se... det blive svært at forklare kort. Men jeg startede med at lave en lille lydkavalkade af gamle kasserede numre så jeg havde et par .wav filer med "blandet lyd", hver på en 10-15 sekunder. Det smed jeg så ind i en granular synthesis plugin som hedder ACloud, som har en bank A og B (derfor skal man helst have to .wav filer).

Så assignede jeg de vigtigste parametre til en midi controller, og så lavede jeg ellers fundamentet og det meste af opbygningen ved at fade langsomt rundt i de to .wav filer, crossfade mellem bank A og B efter humør, og ændre længden og alle mulige andre ting i det her granular halløj. Efter sådan en tur, kan man ikke genkende hvor de to .wav filer kom fra, andet end at de samme frekvenser typisk er der.

Det kom dog til at buldre temmeligt vildt i bassen af en eller anden grund, og det var sådan noget virkeligt sygt dyb subbas som mange nok ikke engang kunne høre. Så i stedet for at highpasse det væk, så fik det en tur gennem en transformator (jeg har postet info om mit transformator-eventyr andetsted her på sitet.) Det strammede bassen op på en fed måde, og gør også diskanten lidt mere "engelstøv"-agtig. Det fjernede noget af det digitale præg.

Det manglede dog rumklang. Og tidligere i dag havde jeg tilfældgvis optaget lyden af at jeg lukker døren hos en af mine venner. Hans trappeopgang har det sygeste rumklang. Desværre var det bare optaget med min telefon (jeg har en Zoom H4 med næste gang), så det blev meget mellemtonet, og der skulle redigeres lidt for at få det til at lyde rigtigt igen. Lorte-telefon. Det viste sig dog at være fedt at det var mellemtonet! Så ind i Samplitude's "room simulation" (en convolution rumklang) med den her "SLAM!" lyd af den lukkende dør, og så havde jeg en virkeligt fed rumklang på det der granular halløj fra tidligere.

Der manglede noget diskant, så jeg boostede diskant med min nye "Enceladus" EQ plugin. Den har en tendens til kun at booste hvis der mangler, så eventuelle steder hvor der i forvejen var rigeligt diskant vil den ikke være så hård. Når jeg lige har lavet en plugin, er jeg altid ivrig for at bruge den på alt muligt.

Så pyntede jeg ellers med diverse små-optagelser jeg havde liggende på lager: Folk der snakker i Tokyo, et længere lydklip fra en tidligere session sammen med Yann Coppier med to Schöeps mikrofoner ned i et Steinway flygel. Lidt mere granular fra en tidligere test jeg lavede af samme plugin. Lidt optagelser af nogen keramik-pyntedimser jeg står og prikker til.

Sidste fase var så ellers at lave variation og liv vha. automation af niveau'er og et par Valhalla Plate placeret på strategiske steder. Jeg måtte også dykke 5 og 10 kHz et sted, fordi det var blevet lidt for hidsigt. I alt bliver der brugt 10 spor og 1 aux. Så det er nok en kombination af at bruge transformatorer til at fjerne lidt af det digitale, min nye EQ plugin, og så er hele min signalvej 96 kHz fordi jeg generelt synes jeg får en mere analog-agtig sound på den måde.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Suuuper fedt. Er det blot tilfældigheden ved transformatoren som har gjort at eks. pads og bass’en ikke kommer op at slås med hinanden? :-)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Transformatoren tager nogen af de helt dybe frekvenser i det du kalder pad'en og "transmogriffer" dem højere op i frekvens på en måde der snyder øret lidt, så det stadigvæk lyder som om det er mega dybt. Det er det bare ikke.

Bassen har så fået lov til at være meget dyb (den er iøvrigt spillet ind live oven i nummeret på en ældgammel Gibson bas).
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Super nice. Også fedt lige med en dybdegående forklaring.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev:Super nice. Også fedt lige med en dybdegående forklaring.
Enig. Og sejt nummer, ja.

Medlemsavatar
Hougaard
Medlem
Indlæg: 136
Sted: Aarhus

Indlæg af Hougaard »

Rigtigt godt nummer.

Har ledt efter ACloud, men uden held. Hvem står bag det?

Og tak for dybdegående gennemgang af nummeret.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hougaard skrev:Har ledt efter ACloud, men uden held. Hvem står bag det?
Jeg tror der er mere info her:
http://buzz.robotplanet.dk/machineinfo.php?id=7736
http://buzz.robotplanet.dk/machineinfo.php?id=7733

Det er vist din egen side, ik' Joachip?

Nyt svar