Vincent's Hunt

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Vincent's Hunt

Indlæg af bryla »

Hey Lydmaskinister,

Bruger forsommeren på flere af disse score following videoer:



Endnu engang mastered af Hr. Holger :)
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sjovt at se.

Man skal huske at skifte til 1080P/HD for både bedre lyd & opløsning + fuld skærm, ellers er det meget svært at se noderne.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jep! Og det hjælper at køre fuld skærm :)
skriver noder

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Meget spændende. jeg får associationer til et hold mænd, på overlevelsestur i canada :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tak!
skriver noder

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er rigtig godt, jeg er også ude i noget natur, nogle store bjerge, set oppefra noget dronefoto, og så ned af nogle stier. Eventyr!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Kan du (Bryla) godt komponere et nummer uden brug af instrumenter. Altså, kun ved at skrive noder på papir?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

bredal187 skrev:Kan du (Bryla) godt komponere et nummer uden brug af instrumenter. Altså, kun ved at skrive noder på papir?
Ja jeg kan og bruger den evne hver dag. Er det noget jeg er født med? Absolut nej! Da jeg startede på kons kunne jeg stadig ikke høre forskel på tertsen og kvinten i en treklang.

Der er intet hokus pokus eller wunderkind i det, men det kræver selvfølgelig træning. Jeg kan skrive noder på papir og vide præcis hvordan det kommer til at lyde, ligesom jeg skriver denne tekst og er ikke i tvivl om hvordan det ville lyde, hvis jeg læste den op, eller Holger eller Christoffer eller andre hvis stemmer jeg kender.

På samme måde kan jeg også skrive noder baseret på hvad jeg hører ligesom sekretærer tager diktat af det talte ord.
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bryla skrev:Da jeg startede på kons kunne jeg stadig ikke høre forskel på tertsen og kvinten i en treklang.
:-D Arh hva?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det er sådan jeg husker det :) men det var virkelig ikke tone-delen af hørelæreprøven der fik mig igennem.
skriver noder

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Meget flot, storslået og idyllisk track.

Mht. at lave musik i hovedet eller ved tankens kraft:-) så var det en evne jeg havde en gang, nuomdage vil jeg gerne have fingrene i mit keyboard. Men en bass gang, en rytme, en melodi eller bare en stemning bliver nedskrevet på et stykke papir eller nynnet ind på telefonen:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

danstanley skrev:Meget flot, storslået og idyllisk track.
Tak Dan!

Har I nogen kommentarer til hvor meget/hvor lidt information jeg skriver og highlighter? Har skåret ned så det kun fokuserer på melodien.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Dejlig stemningsfuldt stykke.

Umiddelbart så egner det fulde partitur sig ikke så godt da det er svært at se noderne.

En kombination af dine kommentarer og markeringer samt en fremstilling a la: tror jeg kunne være rigtig godt.
Det kræver selvfølgelig en del arbejde da der skal laves et nyt partitur til formålet - som ikke tjener andet formål, som sådan.

Jeg tror det er vigtigt at overveje mediet - her youtube, og så bruge materiale (overskueligt partitur/noter) der passer til det, end at få et fuldt partitur presset ned i "tørrelse". Nu har jeg ikke set det på en mobil eller en tablet, men tænker det er umuligt at se hvad der reelt foregår.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jep det kræver et nyt partitur og meningen med disse videoer er faktisk at vise, partituret som orkestret spillede efter og ikke en reduktion.

Det kan være jeg prøver noget sammenfletning.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Ok.
Hvis partituret ikke kan ses pga. størrelsen så er det ønskede resultat vel ikke opnået?
Reduktionens formål var alene at gøre det lettere at læse og dermed at følge med.

Men hvis formålet for dig var at vise det partitur der blev spillet efter så er det jo svært at gøre anderledes, med mindre du vil til at zoome ind og ud på de fremhævede passager - det tænker jeg dog man kunne blive lidt "søsyg" af. :-)

Jeg tænkte blot at formålet også kunne have været at præsentere musikken i nedskreven form, samtidig med den blev spillet (som en forklaring på det lydbillede der er). - og her der egner det fulde partitur sig ikke helt så godt da det bliver meget småt.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Overordnet synes jeg det viser meget fint hvad der sker men ja, man kan ikke se hvilke toner der bliver spillet. Jeg har overvejet at skære partituret op så man kun ser forgrunden, men det synes jeg også er synd.

Jeg har noget i tankerne til næste gang!
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Ja, det vil jo nok altid være et spørgsmål om valg/fravalg. Men hvis du har fokus på hvad målet er - altså hvad er meningen med denne form for fremstilling - så er det også nemmere at vælge fra eller til.

Den måde jeg tænker på det i denne forbindelse er, at partituret bruges (generelt) til at få musik opført (lidt forenklet) - det er dirigentens/komponistens værktøj til at få skabt et overblik og i en nem form få fremstillet musikken skriftligt (og ud af partituret dannes de enkelte orkesterstemmer). - Det er ikke det perfekte medie til det heller, da det ofte kan være mange tolkningsmuligheder. Tolkning som kan være mere eller mindre musikalske alt afhængig af hvor gammel musikken er og ens forståelse for og valg af opførelsespraksis (jojo, det er jo bare "kunst", men alligevel). Men det er trods alt det medie der er det mest gængse når vi taler fremføring af musikken.

Når du som her har behov for at præsentere den indspillede musik, for at understege opbygningen af værket (med noder og noter), så er partituret det "nemmeste" at tage frem... men er det det rigtige værktøj til at løse denne opgave? - Det er jeg usikker på.
For det første er det som nævnt svært at læse/se musikken (her noderne) - og for det andet, så er der heller ikke brug for det samme "overblik" som der er når musikken skal indspilles. - Det er et andet overblik/formål der skal tjenes.

En måde at præsentere musikken - kunne være ligesom Ashton Gleckman gør i mange af hans youtube videoer - at bruge piano/key-roll som værktøj - lagt oven på en filmisk baggrund - som her: ("score follow" starter fra omkring 1:33 - men man skal lidt ind i stykket før der sker noget for alvor) - det får også fremstillet hvad der sker i musikken, selvom de enkelte instrumenter umiddelbart er "skjulte" - det kunne så måske klares med nogle fremhævninger og kommentarer.
Jeg synes det er en interessant måde at fremstille musikken på - en meget umiddelbar måde, da det heller ikke forudsætter nodekendskab - man kan se "højden" på tonerne umiddelbart.

Hvad der skal til af værktøjer kan jeg ikke helt lige gennemskue, men effektfuldt synes jeg faktisk det er - det formidler og komplimenterer lydbilledet på en anden måde end havde det ikke været der.

Du må prøve dig frem med det formål/budskab du ønsker at videoerne skal formidle.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tak for inputs.

Det som Ashtons videoer mangler er den reelle orkestrerings/nodeskrivningsformidling som mange komponister mangler erfaring i. Derfor vil jeg holde fast i partituret på en eller anden måde. Musikken er heller ikke programmeret i en sequencer men netop indspillet med et symfoniorkester.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Helt enig - hvis formålet er at formidle nodesatsen, så er piano-roll heller ikke det bedste værktøj til formålet.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Noget andet - af ren nysgerrighed - hvor mange pauker var der til rådighed i orkesteret? - i sekvensen fra takt 8 til 16 tæller jeg 8 forskellige tone højder (selvom det er lidt svært at se præcist). Der er heldigvis lidt plads i starten, men tænker det må kræve noget hurtig omstemning mod slutningen.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Rigtige paukister stemmer hurtigt om:).

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

gs-dk skrev:Rigtige paukister stemmer hurtigt om:).
:lol:

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Der er 4 i sættet. Og ja de har pedaler. Har selv spillet pauker et par år så skriver med princippet ‘hvis jeg kan skifte og ramme tonen kan en pro også nå at intonere’ :)
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Og har nogle gange fået at vide jeg skriver for konservativt for pauker. Men har desværre også haft dårlige erfaringer med mindre profesionelle orkestre.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

bryla skrev:Og har nogle gange fået at vide jeg skriver for konservativt for pauker. Men har desværre også haft dårlige erfaringer med mindre profesionelle orkestre.
Ja, det er jo lige det - at ramme et godt punkt mellem det "ideelle" og det realiserbare - hvis der også er planer om at andre orkestre (f.eks. amatørorkestre) også skal have mulighed for at opføre musikken.

Nyt svar