Da Dannebrog faldt ned fra himlen...

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Da Dannebrog faldt ned fra himlen...

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har komponeret et værk omkring slaget i Estland (Slaget ved Lyndanisse) hvor dannebrog faldt ned fra himlen i 1200-tallet.

Violin-ensemble kunne måske bruge lidt bedre dynamics control, men jeg har valgt at fokusere på introen med solo bratsch.


Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hvilke stringer etc plug-ins bruger du? Det lyder ret naturtro:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

the19thbear skrev:Hvilke stringer etc plug-ins bruger du? Det lyder ret naturtro:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er første gang jeg får at vide ihvertfald herinde, at de lyder naturtro...

Det er 8DIO strygerensemble.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Kunne jeg få noget konstruktiv kritik på mit stykke?

Jeg vil gerne vide hvad jeg kan gøre bedre en anden gang.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

mediumaevum skrev:Kunne jeg få noget konstruktiv kritik på mit stykke?

Jeg vil gerne vide hvad jeg kan gøre bedre en anden gang.
Helt generelt skal du arbejde med timing - det er ofte meget ujævnt at lytte til.
Er du begyndt at spille nogle af stemmerne ind eller skriver du dem ind med mus og tastatur?

Det kan være noget med indbyggede forsinkelser i bl.a. legato patches/instrumenter det får det til at lyde rodet. - Og bliver især tydlig i de afsnit hvor du har lilletrommen (sammen med strygerne) - dine melodistemmer næsten falder over hinanden.

Ellers vil jeg sige at jeg synes jeg kan høre en god udvikling (både hos dig og i værket her som sådan). Du arbejder tematisk og får lavet nogle generelt gode musikalske modstemmer og afsnit.
Kig endnu mere på dine fraseringer - du har fået fat i noget omkring artikulationer, men meget spilles med én lydstyrke. Du kan få endnu mere ud af mere bevægelse i tematikken ved også at kigge på frasering - især de "stille passager" med lange toner.

Nedenfor enkelte kommentarer med ca. tidsangivelse.

00:00
Fin introduktion og temaer - god klang på instrumenterne (godt leje)

00:22
Opgangen virker noget kunstig og generelt virker overstemmen unaturlig både i klang og frasering - og klangen bliver næsten helt orientalsk.

00:35
Din brug af ophængt bækken er ikke ny i markering af overgange (og den kommer igen flere gange i stykket her) - jeg er ikke helt sikker på hvilken effekt du ønsker, men det lyder i mine øre meget kunstigt. - Og selve tremolo effekten er knap så vellykket.

Fint med efterfølgende mere bevægelse i strygerne + efterfølgende tema.

01:01
Generelt godt udvikling og "flow".

01:24
Her bliver det især skævt med timing - fløjte og trommer samt strygere "sejler lidt". - Generelt virker den enkelte lilletromme meget markant/fremtrædende i forhold til de øvrige instrumenter. Overvej om din balance mellem instrumenterne er realistisk.

01:47
God effekt med rørklokkerne - umiddelbart virker strygerne lidt mere stillestående. Det lyder som om du forsøger at få en lidt mere "messende" karakter - du kunne overveje at udskifte strygerne med nogle korstemmer på "mmm" (bocca chiusa) - kontrasten vil blive væsentlig større.
Det er lidt så som så med det musikalske indhold i strygerstemmerne her - lyder som om der mangler noget.

02:11
Temaet genintroduceres (begynder måske at blive en smule repetetativt)

02:34
Melodi med stryg, messing og senere hen kor stemmer samt underliggende rytme i strygere - alle har mere eller mindre melodien. - Idéen er god, men overvej om du ikke skulle bruge enten messing eller koret som baggrund/underbyggende. Der "sker for meget" og de er ikke alle elementer der arbejder sammen, selvom de måske spiller det samme. - Her skal du tænke orkestrering i forhold til hvad der er melodibærende og hvad der er harmonisk underbyggende.

Synes rørklokkerne er gode her!

02:56
Igen timing samt balance mellem melodi og harmonisering

03:20
Egentlig ok - stemningsfuldt - er dog lidt usikker på fraseringen - legato/portamento på 03:35?

03:40
Ophængt bækken - hvorfor?

Der er mange "brud"/sektioner. Tænk mere i helheder.
Forslag/inspiration: Prøv at lytte til Samuel Barbers Adagio for strygere



- og læg mærke til den næsten "organiske" udviklingen - som kommer af flere forskellige årsager/midler bl.a. dynamik, instrumentering mv. - selvom det tematiske materiale er forholdsvis simpelt.

Prøv også at lytte til/studere denne korudgave af Edward Elgars "Nimrod" ("Lux Aeterna") fra hans Enigma Variationer. - Enkeltheden og sammenhængskræften - samt forskellen mellem melodibærende elementer og underbyggende harmoni.


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

dormin skrev:
Helt generelt skal du arbejde med timing - det er ofte meget ujævnt at lytte til.
Er du begyndt at spille nogle af stemmerne ind eller skriver du dem ind med mus og tastatur?

Det kan være noget med indbyggede forsinkelser i bl.a. legato patches/instrumenter det får det til at lyde rodet. - Og bliver især tydlig i de afsnit hvor du har lilletrommen (sammen med strygerne) - dine melodistemmer næsten falder over hinanden.

Ellers vil jeg sige at jeg synes jeg kan høre en god udvikling (både hos dig og i værket her som sådan). Du arbejder tematisk og får lavet nogle generelt gode musikalske modstemmer og afsnit.
Kig endnu mere på dine fraseringer - du har fået fat i noget omkring artikulationer, men meget spilles med én lydstyrke. Du kan få endnu mere ud af mere bevægelse i tematikken ved også at kigge på frasering - især de "stille passager" med lange toner.
Tak for din konstruktive feedback og kritiske gennemgang.

Hvad mener du med frasering? Jeg tror ikke jeg har forstået hvad det ord dækker over. Vil du forklare?

Ang. timing, så spiller jeg introen selv, f.eks. klaver-intro eller som her bratsch/violin.

Men kun når timing bliver for kedeligt, ikke-dynamisk, spiller jeg selv for at give det "følelse".

Men når trommerne kommer på plottes tonerne ind med mus i kvantiseret udgave. Derfor undrer det mig at jeg meget ofte, ihvertfald her på Lydmaskinen får at vide at der mangler timing. Det kan da ikke blive mere timet end kvantiseret midi-format?

Det, og så at jeg ikke selv kan høre at det mangler timing. Så derfor bliver det lidt op ad bakke. Jeg synes da selv violinerne starter præcis når jeg spiller.

Kan det have noget at gøre med mixing/mastering? Jeg har ofte problemer med at få lydniveauerne tilpasset og jo flere instrumenter jeg har med, desto sværere bliver det at høre hvad der er hvad. Jeg ved ikke hvordan jeg separerer dem i FL Studio/Kontakt. Alle lydniveauer fra Kontakt går ind i én og samme mix-kanal i FL Studio. Alternativt skal jeg starte en Kontakt-instans for hvert instrument, men det bliver da lige i overkanten.

Hvis nogen kan fortælle mig hvordan jeg adskiller instrumenter i FL Studio inden for samme VST (Kontakt-instans uanset antallet af instrumenter behandles som én VST i Fl Studio og dermed får den kun én mix-kanal).

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Mht kontakt, er der flere kontakt at vælge i mellem. Jeg kan ikke lige huske det præcis, men noget med “kontakt”, “kontakt 8out” osv. det kan være du skal vælge en med flere out.

Timing betyder ikke on the grid, men er vel mere en følelse, ligesom en komiker kan have god timing :-)

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

mediumaevum skrev:
Tak for din konstruktive feedback og kritiske gennemgang.

Hvad mener du med frasering? Jeg tror ikke jeg har forstået hvad det ord dækker over. Vil du forklare?

Ang. timing, så spiller jeg introen selv, f.eks. klaver-intro eller som her bratsch/violin.

Men kun når timing bliver for kedeligt, ikke-dynamisk, spiller jeg selv for at give det "følelse".

Men når trommerne kommer på plottes tonerne ind med mus i kvantiseret udgave. Derfor undrer det mig at jeg meget ofte, ihvertfald her på Lydmaskinen får at vide at der mangler timing. Det kan da ikke blive mere timet end kvantiseret midi-format?

Det, og så at jeg ikke selv kan høre at det mangler timing. Så derfor bliver det lidt op ad bakke. Jeg synes da selv violinerne starter præcis når jeg spiller.

Kan det have noget at gøre med mixing/mastering? Jeg har ofte problemer med at få lydniveauerne tilpasset og jo flere instrumenter jeg har med, desto sværere bliver det at høre hvad der er hvad. Jeg ved ikke hvordan jeg separerer dem i FL Studio/Kontakt. Alle lydniveauer fra Kontakt går ind i én og samme mix-kanal i FL Studio. Alternativt skal jeg starte en Kontakt-instans for hvert instrument, men det bliver da lige i overkanten.

Hvis nogen kan fortælle mig hvordan jeg adskiller instrumenter i FL Studio inden for samme VST (Kontakt-instans uanset antallet af instrumenter behandles som én VST i Fl Studio og dermed får den kun én mix-kanal).
Med frasering mener jeg retning. - det opnår du rent teknisk ved at brugere mere expression (CC 11 - normalt - men kan afhænge af det virtuelle instrument du bruger) i dine midi-kompositioner.
Rent musikalsk så er det et spørgsmål om at fremhæve dele af strofer/fraser ved at lægge "tryk på". - normalt taler vi om frasering henimod et "højdepunkt" og affrasering derfra igen. Ikke alle toner i en melodi er ligeværdige - hvis de er det vil det musikalske udtryk mangle.

Prøv bl.a. at kigge lidt på Christian Hensons "How to Program Realistic Sounding Strings" for det rent tekniske.



Jeg er ikke helt enig med ham i at der skal ske SÅ meget - da for meget "bevægelse" også bliver unaturligt... det er som så meget andet en balancegang. Og du må prøve dig frem.

Du kan også se lidt i forhold til latency på CSS her (han anbefaler at lære at spille "før beatet" i stedet for at "plotte ind" og så bare "flytte" noderne rundt):



Mht. timing, så prøv at undersøge om dine legato patches introducerer latency. - Jeg ved at bl.a. Cinematic Studio Strings gør - hvis jeg anvender deres legato indstilling. Årsagen er at når du i en legato patch skifter tonehøjde, så vil selve legato/portamento fylde noget (det kræver noget fysisk at ændre tonehøjden på f.eks. en stryger, men hvis noderne er, som du selv skriver, "plottet ind i kvantiseret udgave" - så vil selve toneskiftet ligge efter ændring i tonehøjde, da der skal være noget "bevægelse" mellem noderne for at få en så realtisk legato-transition som mulig. - i Cinematic Studio Strings er der tale om et bestemt antal millisekunder - måske der er noget lign. på 8DIO som du anvender.
For meget kvantisering er heller ikke sagen - der skal være en hvis "menneskelighed" i et musikalsk udtryk - for at det virker realistisk.

Mht. styring af volume, så kan du inden for samme instrument styre volumen med CC7 (normalt - Volume) samt CC11 som er "volumen inden for volumen". - Hvis du skal mixe det rigtigt så kræver det at du anvender en multi-out udgave af Kontakt - det kræver lidt mere opsætning. - En hurtig søgning på Youtube giver bl.a. følgende forslag til en video (har ikke selv set den dog):



Alternativt kan du lave en instans af Kontakt pr. instrument, hvilket måske synes af meget, men selve Kontakt er ikke så tung for computeren at trække. - Der er dog også på dette område flere "religioner", og alt afhængig af hvilken track type du anvender - i Cubase som jeg primært bruger, kan der vælges mellem Instrument Track - som i princippet er én instans af Kontakt pr. instrument, eller et Midi Track som i højere grad lægger op til at anvende multi-timbrale versioner af Kontakt - altså hvor flere instrumenter deler samme instans på forskellige midikanaler.
Der er fordele og ulemper ved flere af metoderne.

Jeg kan bl.a. anbefale Thinkspace Educations "Template In A Weekend" (eller lign. tutorial) - den er dog ikke gratis, men giver et godt udgangspunkt for at udarbejde nogle fornuftige skabeloner - herunder routing og effekter (primært reverb) samt opsætning af Kontakt.

Her er en smagsprøve:


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

dormin skrev: Mht. timing, så prøv at undersøge om dine legato patches introducerer latency. - Jeg ved at bl.a. Cinematic Studio Strings gør - hvis jeg anvender deres legato indstilling. Årsagen er at når du i en legato patch skifter tonehøjde, så vil selve legato/portamento fylde noget (det kræver noget fysisk at ændre tonehøjden på f.eks. en stryger, men hvis noderne er, som du selv skriver, "plottet ind i kvantiseret udgave" - så vil selve toneskiftet ligge efter ændring i tonehøjde, da der skal være noget "bevægelse" mellem noderne for at få en så realtisk legato-transition som mulig. - i Cinematic Studio Strings er der tale om et bestemt antal millisekunder - måske der er noget lign. på 8DIO som du anvender.
For meget kvantisering er heller ikke sagen - der skal være en hvis "menneskelighed" i et musikalsk udtryk - for at det virker realistisk.
Skal jeg forstå det således: Ved toneskift i legato (overlappet mellem legato-tonerne) opstår der en naturlig forsinkelse fordi overlappet i sig selv fylder noget (få milisekunder)?

Jeg har ved kvantisering altid ladet strygerne overlappe hinanden på selve beatet. Først indpiller jeg, derefter kvantiserer jeg, dernæst lader jeg violinerne overlappe for at få en naturlig overgang i toneskift, så de ikke starter på en ny "sætning" hver gang.

Eksempel: Jeg spiller D, C.

Tror du det vil hjælpe noget, hvis jeg - f.eks. i stedet for at lade D overlappe ind over beatet på C, gør det omvendt, så C bare starter få milisekunder før D er færdig?

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

mediumaevum skrev:
dormin skrev: Mht. timing, så prøv at undersøge om dine legato patches introducerer latency. - Jeg ved at bl.a. Cinematic Studio Strings gør - hvis jeg anvender deres legato indstilling. Årsagen er at når du i en legato patch skifter tonehøjde, så vil selve legato/portamento fylde noget (det kræver noget fysisk at ændre tonehøjden på f.eks. en stryger, men hvis noderne er, som du selv skriver, "plottet ind i kvantiseret udgave" - så vil selve toneskiftet ligge efter ændring i tonehøjde, da der skal være noget "bevægelse" mellem noderne for at få en så realtisk legato-transition som mulig. - i Cinematic Studio Strings er der tale om et bestemt antal millisekunder - måske der er noget lign. på 8DIO som du anvender.
For meget kvantisering er heller ikke sagen - der skal være en hvis "menneskelighed" i et musikalsk udtryk - for at det virker realistisk.
Skal jeg forstå det således: Ved toneskift i legato (overlappet mellem legato-tonerne) opstår der en naturlig forsinkelse fordi overlappet i sig selv fylder noget (få milisekunder)?

Jeg har ved kvantisering altid ladet strygerne overlappe hinanden på selve beatet. Først indpiller jeg, derefter kvantiserer jeg, dernæst lader jeg violinerne overlappe for at få en naturlig overgang i toneskift, så de ikke starter på en ny "sætning" hver gang.

Eksempel: Jeg spiller D, C.

Tror du det vil hjælpe noget, hvis jeg - f.eks. i stedet for at lade D overlappe ind over beatet på C, gør det omvendt, så C bare starter få milisekunder før D er færdig?
Ja.

Men det afhænger af det konkrete virtuelle instrument.
Hvis du ser videoen om CSS så er det for deres vedkommende også forskellige hastigheder på legato skiftet alt afhængig af anslaget/velocity der er anvendt.
Jeg tror det vil fremgå af dokumentationen for din VST hvad en evt. latency er. Og hvilke patches/artikulationer det er på. Korte artikulationer som staccato, pizzicato mv. har (af naturlige årsager) ikke denne “udfordring”.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Du har kun dine ører at tro på - INTET andet gælder. Der er IGEN ingen regler, som du gerne vil have. Ørerne er Gud.

Nyt svar