Heltemodig ridder

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Heltemodig ridder

Indlæg af mediumaevum »

[soundcloud][/soundcloud]

Håber i kan lide den, kom endelig med feedback/konstruktiv kritik.
Senest rettet af mediumaevum fre 29. sep 2017 16:55, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Jeg søger lidt feedback på kompositionen. Ved godt den mangler dynamik, men det er mere kompositionen jeg tænker jeg mangler feedback på.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Er der nogen som har noget feedback/konstruktiv kritik eller bare en holdning til dette nummer?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg er ikke sikker på hvordan det korrekt skal beskrives, men det er som om at melodien ikke kommunikerer nogen følelse, men bare er der, lidt som til et ligegyldigt computerspil eller en dårlig B-film. I midten af nummeret faldt det fra hinanden og noget stak i én retning hvor randre gik en anden, som hvis bandet ikke havde øvet sig ordentlig og havde glemt noget, det sidste af nummeret blev for mig helt mudret og jeg hørte ikke slutningen før jeg lukkede.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:Jeg er ikke sikker på hvordan det korrekt skal beskrives, men det er som om at melodien ikke kommunikerer nogen følelse, men bare er der, lidt som til et ligegyldigt computerspil eller en dårlig B-film. I midten af nummeret faldt det fra hinanden og noget stak i én retning hvor randre gik en anden, som hvis bandet ikke havde øvet sig ordentlig og havde glemt noget, det sidste af nummeret blev for mig helt mudret og jeg hørte ikke slutningen før jeg lukkede.
Hvad er det, der gør det mudret?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det sejler rundt, jeg checkede faktisk efter om der var startet noget andet musik samtidig, da det lød som 2 numre spillet oven i hinanden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:Det sejler rundt, jeg checkede faktisk efter om der var startet noget andet musik samtidig, da det lød som 2 numre spillet oven i hinanden.
Jeg har altid fået at vide herinde at jeg skal bruge kontrapunkt. Jeg troede jeg havde gjort det rigtigt. Det havde jeg så ikke.

Men jeg bliver helt forvirret nu, fordi jeg på et andet forum fik at vide at jeg kunne forbedre det ved at give 2.stemmen endnu mere selvstændighed. Du siger så modsat, at det lyder som om de ikke spiller sammen. Hvordan skal jeg koble de 2 ting, uafhængige stemmer/melodier uden rod?

Lige et hurtigt spørgsmål:

Bliver du også forstyrret af dette nummer?


Her er 4 numre som spilles samtidig i ét nummer.

Eller 5 numre i ét:


Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

det lyder ganske fint, som alt muligt ligegyldigt orkester musik i billige computerspil.

det som mangler: varme, det er dit orkester.. det er stift og hårdt!
din cymbal som kommer i starten er for høj, og laver skrald og larm. prøv at bløde den op..

jeg synes du skal glemme din hjernefejl altid at snakke om det fordømte kontrapunkt. :)
for at få det liv i den som ham den anden skriver, skal du blot komponere stemmerne, så instrumenterne taler sammen og med hinanden. så bliver det levende som han efterspørger.

prøv at lave et miniprojekt: du skal lave et tema på 30 sekunder, med 4 stemmer.
det skal komponeres således at stemmerne taler med hianden.

prøv at gøre det, så opdager du noget


bortset fra det er du en glimrende komponist, men det lyder stift og hårdt, der skal nyt orkester til, eller du skal arbejde en masse på det for at få det levende, det er der mange som er gode til, på noget stift gammelt lort de har.. de har bare været nød til at lære det :)

hilsen,
Jan - din største fan :)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

jeg har ca 300 stykker i computeren som få har hørt noget af..
de får nyt orkester.. jeg har nr 1, men vil ha alle 3. og så hans zimmer drums 1, det er rigeligt!
https://www.spitfireaudio.com/shop/ranges/albion/

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nej de forstyrrede mig ikke, det virkede stadig som om de havde samme mål.

Jeg var en kende træt af din melodi (læs ironisk)... ca. 10 minutter efter at jeg havde hørt nummeret var den stadig var i hjernevask/fløjteregisteret.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

kontrapunkter: det du ikke gennemskuer, tror jeg er at stemmer som står helt ud og er "alene" i fede numre, det er de rent faktisk ikke :)
der er åbenbart en hørefejl som ikke har rettet sig endnu. prøv at lave den der opgave med 4 spor, hvor de snakker sammen/med/mod hinanden.
koncentrrer dig om det, fremfor hvad melodien egentlig bliver.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev:Hvordan skal jeg koble de 2 ting, uafhængige stemmer/melodier uden rod?
Det er netop dét, der er kontrapunktens kunst. Jeg synes du bliver ved med at sigte højere, end du kan skyde. Jeg ved du læser op på teori, så tag fat i én, som kan introducere dig ordentligt for kontrapunkt og start med 2-stemmige melodier på 12-16 sekunder.
Jeg kan godt forstå, du bliver forvirret over den forskellige feedback på diverse fora angående kontrapunkt, når der er mange der snakker om det, som ikke har et konkret begreb som teknikken.
skriver noder

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg er glad for, at jeg ikke har valgt at begynde på orkestermusik... netop fordi det kræver, at man skal "gøre det rigtigt".... jeg ser det lidt som med billedkunst... hvis du maler noget fra den virkelige verden, vil folk være kritiske, hvis det ikke lige ligner 100% en hest f.eks... men med abstrakt kunst, eller fantasi-ting, kan ingen komme og sige at det "ikke er korrekt", de kan bare sige om de kan lide det eller ej...

Sådan har jeg det også med musik... min musik er "abstrakt"... ikke at det jeg skriver hjælper dig på nogen måde... jeg skriver det mere fordi jeg tænker, at jeg er træt af at alt efterhånden skal være orkester i film og spil... jeg savner de gamle 80'er dage, hvor spil kunne have kreativ musik, der ikke altid skal følge bestemte regler... kreative muligheder for musikalsk udfoldelse, frem for snævre regler for hvordan "det skal være"...

Nu er jeg meget til Fantasy musik... i den genre er lidt mere tilladt... det kan også have orkestrale tendenser, men behøver ikke følge det slavisk... kæft hvor er det befriende! ... har du overvejet at skide på hvad der er "normalt", og så bare lave noget du SELV synes er godt, og blive ved med at forbedre dig indenfor det du SELV synes er godt, i stedet for at være så afhængig af hvad andre mener er rigtigt/forkert? ... få dit eget udtryk? hvad end det lige er 100% by the book?

Det lyder som om du går efter det andre vil have, og ikke det du SELV vil have... der vil altid være nogen der synes det er noget lort, og andre der vil synes det er godt... man kan ikke please alle... heldigvis.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Razmo skrev:Jeg er glad for, at jeg ikke har valgt at begynde på orkestermusik... netop fordi det kræver, at man skal "gøre det rigtigt".... jeg ser det lidt som med billedkunst... hvis du maler noget fra den virkelige verden, vil folk være kritiske, hvis det ikke lige ligner 100% en hest f.eks... men med abstrakt kunst, eller fantasi-ting, kan ingen komme og sige at det "ikke er korrekt", de kan bare sige om de kan lide det eller ej...

Sådan har jeg det også med musik... min musik er "abstrakt"... ikke at det jeg skriver hjælper dig på nogen måde... jeg skriver det mere fordi jeg tænker, at jeg er træt af at alt efterhånden skal være orkester i film og spil... jeg savner de gamle 80'er dage, hvor spil kunne have kreativ musik, der ikke altid skal følge bestemte regler... kreative muligheder for musikalsk udfoldelse, frem for snævre regler for hvordan "det skal være"...

Nu er jeg meget til Fantasy musik... i den genre er lidt mere tilladt... det kan også have orkestrale tendenser, men behøver ikke følge det slavisk... kæft hvor er det befriende! ... har du overvejet at skide på hvad der er "normalt", og så bare lave noget du SELV synes er godt, og blive ved med at forbedre dig indenfor det du SELV synes er godt, i stedet for at være så afhængig af hvad andre mener er rigtigt/forkert? ... få dit eget udtryk? hvad end det lige er 100% by the book?

Det lyder som om du går efter det andre vil have, og ikke det du SELV vil have... der vil altid være nogen der synes det er noget lort, og andre der vil synes det er godt... man kan ikke please alle... heldigvis.
Nu har jeg en anden tråd kørende med youtube-eksponering, og hvis ikke jeg "gør det rigtigt" (med musikken) så vil jeg få dislikes, negativ omdømme og blive "frosset ude".

Det har jeg ikke brug for.

Det er også derfor jeg er dybt afhængig af kritisk feedback.

Det sagt, så er reglerne for klassisk musik ikke mere regler, end at det handler om at det skal lyde godt. Men da klassisk musik jo er blevet til gennem mange århundreder, og derfor er den ældste genre vi kender, vil 'det at få det til at lyde godt' være at man overholder reglerne. For andre komponister, gennem århundreder, har jo haft de samme kvaler som dem jeg går med. Gennem hård læring har de fundet nogle mønstre, nogle kendetegn ved både melodiform og kompositionsteknikker som gør at det 'lyder godt'.

Derfor vil det at noget følger reglerne også være identisk med at det lyder godt.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Følgende skal læses med forbehold - jeg aner intet om at komponere, og måske endnu mindre om klassisk musik. Men jeg har da set mange film i 80'erne og 90'erne, så efter det musikalske indtryk at dømme, kan jeg ikke være helt uden for målgruppen :)

Anyways: Jeg føler mig hensat til netop sådan scene fra Robin Hood el.lign hvor de gode ridder i samlet flok over en bakkekam en diset forårsmorgen. Så en eller anden stemning har du jo ramt rigtigt.

Det er nok især violinstemmen/hovedmelodien der gør det for mig, så der er i hvert fald noget i den, som fungerer synes jeg.

Men det er som om den dybe stemme (cello? den der indleder stykket) bliver for ivrig for mig. Den vil lidt for meget og er lidt for hurtigt - særligt i sidste halvden af den rundgang den laver (f.eks fra 0.12 til 0.20). Lidt det samme med munkekoret der til sidst.
Og det er måske der essensen er for mig - at der er få mange ting der sker for hurtigt, og at jeg savner nogle steder i de respektive melodier hvor instrumenterne for lov at flyde, få lidt plads og trække vejret.

Måske også noget med (okay nu er jeg virkelig på dybt vand - rent gæt), men den genre melodien lægger op til er - for mig - typisk noget med en lidt mindre besætning. Altså stor strygersammensætning og middelalder spiller ikke helt sammen, tænker jeg. Måske hvis du også simplificerer besætningen, vil du få en orkesterlyd, der matcher melodien bedre (?).

Og så er der det, som jeg også altid selv kæmper med hvis jeg programmerer strygere o.lign, at de bare ikke helt lyder som rigtige strygere. Lidt for mekaniske, lyden er lidt for steril osv. Måske går det hele også en lille smule for hurtigt. Det er velsagtens noget "programmeringsteknik" som jeg forestiller mig tager en krig at få helt rigtigt.



Men altså: Jeg kan godt lide den der temamelodi - den er corny på den der fede firser-agtige måde, hvor mænd i strømpebukser red på heste i film hvor man aldrig er i tvivl om hvem der gode, og hvem der er onde.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Syntes det lyder fedt :) ..(ja ok ikke særlig kritisk eller konstruktivt)

Det eneste der skurer i ørene er at det lyder lidt midi musik agtigt. Men lad os sige at dette blev indspillet af et rigtigt orkester og var en del af et score til en fantasy film ala lord of the rings .. så ville jeg da ikke overhoved se noget som helst ivejen med det. Godt helte tema og nok variation til at det virker godt og jeg ikke keder mig.. og især til film musik hvor der også sker ting på den visuelle front skal det jo helst ikke prøve at overgå hvad der ellers sker.

men ved jo ikke hvad det er tiltænkt til :)

Nyt svar