Friske ører (part 2)

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Friske ører (part 2)

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg sidder og roder med en demo til mit nye rock-projekt, og tænkte jeg lige så godt kunne gå i gang med at mixe lidt mens vi venter på at tracke vokal og resten af numrene. Og som altid kunne jeg godt bruge nogle friske ører og et par hurtige kommentarer på mixet, og tanken er at dette nummer kan fungere som en slags reference for de andre numre...

Det er som sagt "bare" til demo-brug (men derfor må det jo godt lyde nogenlunde ordentligt alligevel), og som vanligt er jeg varsom med at smide en masse penge efter smarte plug-ins før jeg har helt styr på dem der allerede ligger i logic, ligesom jeg har problemer med at jeg ikke synes mine monitors giver et helt sandfærdigt billede. Ofte hører jeg nuancer/balancer hjemme på referenceanlægget i stuen, som jeg ikke synes jeg hørte da jeg sad i studiet osv osv osv. Så jeg bliver sådan næsten permanent usikker på niveuaer m.m.

Nå, men nok snak. Hvis der er nogen der vil give det et lyt og og en kommentar vil det være meget værdsat.

Her er det i hvertfald.

[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Mangler ikke så meget mixmæssigt, syntes jeg. Måske et par småting som f.eks lidt stereorum på kicket i de højere frekvenser, vil kunne få det til at stikke lidt mere ud på en behagelig måde, når det har været igennem en mastering. OH eller lignende lyder lidt trist / kedelig, men jeg har ikke erfaring nok med denne slags optagelser, til at jeg kan pinpointe det helt nøjagtigt, men en del kompressor og lidt rum, så den ikke ligger dødt i midten, tror jeg vil få det til at lyde lidt mere lækkert.

Tammerne har lige lovlig meget top.

Leaden til sidst mangler lidt top/flavour/farvelade (efter min smag).

Men bare småting som sagt :)

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Fedt - tak for indsparket. Jeg kigger på det...

/mikkel

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg har prøvet efter bedste beskub at pifte OH lidt op, give BD lidt mere rum, tage noget top at toms og sovse soloen lidt mere. Og sikkert også nogle andre ting, som jeg ikke længere kan huske...

Der er stadig ikke vokal på (ja, vi er ikke så hurtige), og stadig nogle automation-ting som jeg gerne vil vente med til allersidst, men nu lyder det så sådan her.

[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

der ved 1:59 er hihatten helt druknet, jeg ville prøve at fyre en EQ på det hele og lysne det en anelse ?
(sidechain trommerne) ?

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

SIDwave skrev:der ved 1:59 er hihatten helt druknet, jeg ville prøve at fyre en EQ på det hele og lysne det en anelse ?
Det er fordi hi-hatten ikke spiller der. :)

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

:thumbup:

Crash (eller måske OH, det ved jeg ikke - mest tydeligt på et par af crashene) kunne kontrolleres lidt mere med en comp måske, men ellers er mixet helt ok nu! Lyder meget "dyrere".

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Fedt - tak!

Det er en mono-OH, og der er noget kompressor på (kan i skrivende stund ikke huske hvad/hvilken), men den kan sikkert godt tåle et nøk mere...

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg synes det lyder meget råt. Jeg tror du kan få en hel del mere ud af dine spor, for de lyder godt. Det hele er ret tørt og samlet i midten, både stereo billedet og frekvens mæssigt. Jeg tænker der f.eks. kunne være en del mere "sizzle" på hats og lilletrommen kunne godt brug noget mere smack og crunchy top. Guitarerne kunne jeg også godt have lidt mere crunch i den høje mellemtone.

Hov nu kan jeg se du har en "Robotman Master" på din soundcloud, som lyder mere hen ad hvad jeg tænkte, med en lidt mere tilbagetrukket midrange og mere top.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Et par gode tips her:

Hele mixet mangler dybde, dimension og punch. Det ser vi altid så ikke noget galt i det og nu skal jeg prøv at hjælpe dig lidt med at få det lidt frem.
Nu ved jeg ikke hvad dit drum track består af og med det mener jeg om du har 1 spor kun eller om du har flere med overheads, room microphones osv. Men der er lidt arbejde med at få det hele helt frem i mixet. Vil du lave et screenshot af dit mix side så jeg kan se hvor mange spor du bruger og hvordan du har opbygget dit mix? Jeg er især også intersseret i at vide hvilken/hvilke compressor du bruger for enten driver du den ikke hårdt nok eller også bør du bruge en anden måske? Vi skal have noget New york compression på her for at få noget knald på det kick og den snare du bruger og for at give det meget mere luft at bevæge sig i. Det med eq vil løse sig selv når det her kommer på plads så kan du høre hvad der sker.

I øvrigt hvis du ikke bruger reference tracks så gør det nu, du vil få en bedre opfattelse af hvor du er henne i forhold ;-)
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

@AVS:
"Master"-versionen er en som den gode Hr.Bacon lavede på baggrund af den første udgave (18-08-17).
Men jeg kommer i tvivl om det er den, eller den nyeste (28-08-17) du har lyttet på. I mine ører lyder udgaven fra d 28 tonalt (?) mere som masterudgaven, og har noget af det du efterlyser ("sizzle") ?

@Strainer:
Jeps - vil gerne poste et screen-dumps og skrive lidt mere om hvad jeg gjort ved tracket. Der går så nok lige et par dage før jeg kommer i ud i mit studielokale igen (sådan er det at være glad amatør). Men fedt hvis du vil kigge og kommentere på det.
Trommetracket består af monoOH, 1 kick, Snare-top, Snare-bund, Tom1, Tom2 og vist også en room, som jeg ikke rigtig bruger i det her nummer fordi jeg ikke synes den lyder specielt godt.

Men ja, jeg synes også jeg kæmper med at få smæk nok på trommerne. Indtil videre har jeg bare brugt logics indbyggede kompressorer, men overvejer lidt at købe et eller andet plug-in for at prøve det af.
F.eks: https://www.4sound.dk/computer/software ... 0-download
Eller: https://www.4sound.dk/computer/software ... s-download

Reference-tracket har i den sammenhæng primært været Redfang - "Cut it short". Ikke at jeg synes mit nummer rammer den lyd ret meget, så det har mere været i forhold til den overordnede balance, hvis det giver mening(?)

Nyt svar