Kontrapunkt-øvelse - Hjælp søges!

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Kontrapunkt-øvelse - Hjælp søges!

Indlæg af mediumaevum »

[soundcloud][/soundcloud]

Jeg er igang med at lære kontrapunkt. Jeg er nybegynder, og ved ikke hvor jeg skal starte. Jeg har læst mig lidt frem forskellige steder på nettet, men det er svært at holde rede i alle reglerne.

Jeg søger noget hjælp til at finde ud af om jeg overhovedet har lavet kontrapunkt, eller om den er hel gal den her.

Jeg har lavet en PDF-fil med noder (FL Studio lavede den til noder for mig, så ved ikke om det er læsbart, da jeg ikke selv er 100 % inde i nodesystemet).

Men jeg ved ikke hvordan jeg skal få den uploadet, vil helst ikke uploade den offentligt. Kan evt. gøre det gennem privat besked, hvis nogen er interesserede.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har ikke forstand på noder eller hvad kontrapunkt er, men det der lyder midi-mekanisk, du kan få meget mere følelse ind i musikken hvis du kan lærer at spille det selv, det er ikke raketvidenskab at spille det som du har lavet til nu.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:Jeg har ikke forstand på noder eller hvad kontrapunkt er, men det der lyder midi-mekanisk, du kan få meget mere følelse ind i musikken hvis du kan lærer at spille det selv, det er ikke raketvidenskab at spille det som du har lavet til nu.
Stykket er slet ikke færdigt, det er langt fra. Det skal orkestreres, men jeg vil bare vide om det jeg har lavet nu er kontrapunktisk, og hvad evt. kan gøre for at holde mig til reglementet eller forbedring af understemmerne.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

det er slet ikke følelsen der er fokus i sådan en øvelse.

Det er et fint forsøg, men jeg vil dog anbefale at starte to-stemmigt og virkelig fokusere på stemmeføringen (afstand mellem stemmerne og hvordan de bevæger sig i forhold til hinanden). Lav et stykke – kun på de hvide tangenter – for hver hvid tangent som start og sluttone. Gå derefter igang med tre-stemmigt.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:det er slet ikke følelsen der er fokus i sådan en øvelse.

Det er et fint forsøg, men jeg vil dog anbefale at starte to-stemmigt og virkelig fokusere på stemmeføringen (afstand mellem stemmerne og hvordan de bevæger sig i forhold til hinanden). Lav et stykke – kun på de hvide tangenter – for hver hvid tangent som start og sluttone. Gå derefter igang med tre-stemmigt.
Det var også sådan jeg gjorde. Jeg startede med hver stemme for sig, og byggede op efterhånden som jeg fik hver stemme på plads.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

bryla skrev:Lav et stykke – kun på de hvide tangenter – for hver hvid tangent som start og sluttone. Gå derefter igang med tre-stemmigt.
+ og lad være med at tænke på orkestrering
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

mediumaevum skrev:[soundcloud][/soundcloud]

Jeg er igang med at lære kontrapunkt. Jeg er nybegynder, og ved ikke hvor jeg skal starte. Jeg har læst mig lidt frem forskellige steder på nettet, men det er svært at holde rede i alle reglerne.

Jeg søger noget hjælp til at finde ud af om jeg overhovedet har lavet kontrapunkt, eller om den er hel gal den her.

Jeg har lavet en PDF-fil med noder (FL Studio lavede den til noder for mig, så ved ikke om det er læsbart, da jeg ikke selv er 100 % inde i nodesystemet).

Men jeg ved ikke hvordan jeg skal få den uploadet, vil helst ikke uploade den offentligt. Kan evt. gøre det gennem privat besked, hvis nogen er interesserede.
Når det kommer til kontrapukt så er det svært at komme uden om Palestrina og jeg vender selv ofte tilbage til hans motetter - især "Sicut Cervus" (nok noget med "prægning" fra gymnasietiden)...

Prøv evt. at tage et kig på/lyt til - jeg ved godt at noder ikke er din stærkeste side, men hvis du lytter efter de enkelte stemmer og så prøver at følge med i deres bevægelser på kryds og tværs af hinanden (parallelføringer og modbevægelser - rytmiske afhængigheder og uafhængige fraser) - kig på hans temaer og de forskellige forskydninger/gentagelser - hvordan de komplementerer hinanden og understøtter hinanden.

Der er mange regler når det kommer til kontrapuktiske satser - for mig er det vigtigste dog at hver enkelt stemme er "meningsfuld" - både horisontalt (melodi/stemmeførende) og vertikalt (tonalitet), stringent kontrapunkt kan måske blive lidt for "tænkt" - men hver sit udtryk, så det afhænger jo også af hvad du selv brænder for.

Du er i øvrigt velkommen til at sende pdf'en til mig hvis du ønsker tilbagemelding på dit konkrete arbejde.

Prøv at folde din sats ud, så den starter enstemmig, så tostemme og så videre - så du får arbejdet med både linieføring og tonalitet. Det er også nemmere at gennemskue/høre hvis det ikke sættes sammen på én gang.

Medlemsavatar
Uvæsentligt
Medlem
Indlæg: 84

Indlæg af Uvæsentligt »

Måske kunne du prøve at give hver stemme forskellige rytmer, så det bliver flere forskellige melodistumper, der dog lyder godt når de spilles samtidigt. Som dit stykke er nu, lyder det nærmest som nogle akkorder med ledetoner indimellem, ikke som individuelle stemmer.

Lyt evt. til nogle af J.S. Bachs fugaer.

Et lidt nyere eksempel er den blinde amerikanske komponist Moondog (Louis Thomas Hardin) der i 1971 udsendte et album med en masse korte sange som var lavet med kontrapunkt teknik, ofte i form af kanons og madrigaler:

Bjørn Houdorf

Vokalist/Instrumentbygger, -men kun på hobby/hygge/amatørniveau !


http://houdorf.wordpress.com

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Uvæsentligt skrev:Måske kunne du prøve at give hver stemme forskellige rytmer, så det bliver flere forskellige melodistumper, der dog lyder godt når de spilles samtidigt. Som dit stykke er nu, lyder det nærmest som nogle akkorder med ledetoner indimellem, ikke som individuelle stemmer.

Lyt evt. til nogle af J.S. Bachs fugaer.

Et lidt nyere eksempel er den blinde amerikanske komponist Moondog (Louis Thomas Hardin) der i 1971 udsendte et album med en masse korte sange som var lavet med kontrapunkt teknik, ofte i form af kanons og madrigaler:

Jeg vil gerne skrive en fugue. Alle siger det er ihh så nemt, bare man følger reglerne, og det kan tilmed gøres med enhver melodi.

Undskyld mit sprogbrug, men hvem fanden gider lære mig det? Jeg søger på Youtube, og der kommer den ene skodvideo efter den anden som "So you want to write a fugue" med en blærerøv som har skrevet en fugue over en sang som hedder netop "So you want to write a fugue" - selvfølgelig UDEN at fortælle hvordan!

Der er den ene skodvideo på youtube efter den anden, ikke én eneste vil lære fra sig. Og alligevel taler alle om hvor nemt det er...

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er ikke nemt - lad os få det på det rene. Alle kan sætte noget sammen, men resultatet er ofte derefter.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Det er ikke nemt - lad os få det på det rene. Alle kan sætte noget sammen, men resultatet er ofte derefter.
UANSET hvordan du vender og drejer det, vil det, at forskubbe en melodi ALDRIG give harmoni med resten af melodien, som en fugue skal. Så hvordan gør man?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Min melodi er (kort) A, A#, A, G, C, A#, A (lang).

Hvordan vil man fugere den?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det er ikke noget, jeg tror, det er noget, jeg ved: du skal sætte dig face to face med en der kan forklare dig det.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Først tag noget teoriundervisning og få så godt styr på det som muligt. Det bliver svært at forstå fugal opbygning, hvis du ikke kan kende forskel på A# og Bb
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Først tag noget teoriundervisning og få så godt styr på det som muligt. Det bliver svært at forstå fugal opbygning, hvis du ikke kan kende forskel på A# og Bb
Undskyld, jeg kopierede bare direkte fra FL Studio's pianoroll.

Jeg vidste egentlig godt at A# og Bb har at gøre med hvilken retning den bevæger sig i.

Jeg havde bare glemt det.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tjo, men det tyder også på, der stadig er en masse grundlæggende viden, du skal tillære dig.
skriver noder

Nyt svar