Fråderen & Bilkahelvedet (electronica/rock)

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Fråderen & Bilkahelvedet (electronica/rock)

Indlæg af cygge »

Hey folks. Omkring år 2005 var jeg meget i Bilka, og hadede det så meget at jeg endte med at skrive en sang om det. Jeg blev aldrig færdig med den dengang, men for nylig fandt jeg den frem fra gemmerne, gav den en tur gennem noget nyere og bedre grej, og blev faktisk så bidt af det at jeg fik lagt ordentlig vokal, livetrommer og guitar på. Og endelig satte jeg den sammen med et instrumentalt intronummer ("Fråderen"), for ligesom at sætte stemningen.

Resultatet er rimeligt langt, så vil du kun høre "cremen" skal du bare spole ind til 3:40 hvor "Bilkahelvedet" starter. Guitar, vokal og trommer er outsourcet, mens resten er skrevet, produceret, indspillet og mixet af mig selv. Masteren er lavet af Asger Christensen fra Aarhus Lydstudie.

Kan det bruges? Hvad er godt, og især: hvad er skidt?

[soundcloud][/soundcloud]
Senest rettet af cygge tirs 22. aug 2017 21:26, rettet i alt 1 gang.
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Right up my alley - lige indtil vokalen kommer på. Sorry :( Synes ikke den er god nok, især ikke i starten. Slutningen er bedre.
Lydmæssigt : I "intro" : Savner noget bund og punch i kick, og jeg synes dine synthleads bliver for høje
Synes din vokal er for høj i bilka-delen, og bassen er for lav. Det er som om der er et "hul" omkring 150-200hz, og din vokal "stikker af"
Underligt uforløst slutning - men sådan er der vel at gå i Bilka :)
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Mange tak for inputs! Vokalen blev indspillet af sangeren i hans studie, så jeg havde ikke de "hands-on" muligheder som måske havde gjort resultatet anderledes. Du har nok ret i kicks i introen – de blev tilrettelagt for mange år siden hvor jeg ikke havde bedre samples at arbejde med, og jeg har nok bare lyttet mig døv på dem siden. Jeg vil prøve at lytte på flere "referencesæt" næste gang jeg mixer... jeg ved ikke lige hvor godt mit lokale her er at mixe i, men til hobbybrug går det nok an. ;-)
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg er helt vild med den første halvdel. Det sidder virkeligt fedt sammen både musisk og produceringsmæssigt. Og herligt at det rytmen er 7/8. Det løfter det virkeligt. Men Bilka-delen og vokalen virker ikke rigtigt for mig (ud over de elektroniske dele).
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Joachip skrev:Jeg er helt vild med den første halvdel. Det sidder virkeligt fedt sammen både musisk og produceringsmæssigt. Og herligt at det rytmen er 7/8. Det løfter det virkeligt. Men Bilka-delen og vokalen virker ikke rigtigt for mig (ud over de elektroniske dele).
Mange tak! Men er det selve vokalen i Bilka, eller nummeret som helhed der ikke fungerer for dig? Det er naturligvis et helt andet nummer end introen er, men jeg er interesseret i at vide om det er fordi det er noget kvalitetsmæssigt, eller bare fordi du ikke er fan af genren. ;-)
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er nok lidt en kombination. Herlig tekst iøvrigt (lyttede lige igen). Men altså, sådan rent musikalsk: Den talte del ved 5:06 kan jeg godt lide, men jeg synes måske ikke rigtigt sangen er helt oppe på samme niveau som resten af musikken. Og samtidigt synes jeg også den falder ved siden af både det akustiske og det elektroniske sådan stilmæssigt, hvor jeg (til sammenligning) synes at keyboard-soloen i den sidste halvdel lyder rigtigt "prof" og passer ind.

Men jo, det er nok allermest noget stilmæssigt, hvor min referenceramme bare ikke er den rigtige, så tag mit input med et stort gran salt. ;)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Jeg bifalder både ros og kritik (ellers var det også dumt at spørge om det ;-) ) – jeg er ikke enig i kritikken af sangen, men omvendt er lige præcis sang et emne jeg desværre ikke har den store erfaring i, så min kritiske sans dér er noget rusten. For mig lyder det fedt hvis sangeren synger bedre end jeg, men der skal godt nok heller ikke ret meget til. Hvor finder man gode, mandlige sangere som er villige til at arbejde (næsten) gratis? Det er jo nok næppe det sidste nummer jeg skriver som skal have sang på...

Tak for de pæne ord, i øvrigt. Lige keyboardsoloen synes jeg også jeg slap rigtigt godt fra (og det endda kun efter godt syv millioner takes!) ;-)
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Nyt svar