Rumklangsrock – meninger om miks?

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Gracehoper
Medlem
Indlæg: 449
Sted: Kbh. K

Rumklangsrock – meninger om miks?

Indlæg af Gracehoper »

Hej folkens, jeg sidder med noget indierock / shoegazer og prøver at finde rundt i det. Har lyttet mig lidt døv … Det hele er sovset rimelig godt ind i rumklang,men sådan er genren.

Der er smækket en comp og en limiter på masteren for at klemme volumen lidt op, men det er ikke mastereret.

Hvad synes I?

https://www.dropbox.com/s/dcz94q1meyjaa ... r.mp3?dl=0
Senest rettet af Gracehoper man 21. aug 2017 17:48, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg lyttede kun lige hurtigt, og tænker sikke meget mellemtone, det virkede lidt som om ting forvrængede men var ikke sikker på om det var guitaren eller alt der kæmpede om opmærksomheden, jeg tænker du skal prøve at dele det uden de effekter på masterkanalen.

Jeg ville holde lidt igen på rumklangen, og vælge lidt mere hvad der skal have den lyd og hvad der bliver for utydeligt af det.

Forstår det nok egentlig heller ikke.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Der er et sært peak specielt på vokalen, som forsvinder hvis du dykker 2.7 kHz cirka 8 dB.
Jeg prøvede lige på master-signalet og det hjælper gevaldigt på sammenhængen i helheden. Ikke perfekt, men det fungerer klart bedre på mit setup på den måde.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Av, enten har du clippet i indspilningerne, eller også gør de par effekter, du har på masteren intet godt for nummeret. Forvrænger ret meget. Kan du dele uden master effekter?

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Hey du er tilbage... Fedt!

Har desværre mistet de gamle mp3'ere af demon drive og warrior (var det ikke det den hed?).
Og du fik vist aldrig udgivet dem, hvis de røg en tur på bandcamp smider jeg gerne mønter afsted for dem...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Fedt track og sin egen lydmæssige stil. Måske lidt mere styr på mix mht. vocalen, således at de træder tydligere frem?? Men det er dit track.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Fedt, fik lige lidt flashback til 90erne :-) The Jesus & the Mary chain, Ride osv.

Jeg synes at vokalen forsvinder lidt på mine headphones.

Medlemsavatar
Gracehoper
Medlem
Indlæg: 449
Sted: Kbh. K

Indlæg af Gracehoper »

Hov, jeg har både været ude at rejse og på hospitalet, så jeg havde slet ikke set, at så mange havde svaret. Tak for kommentarerne!

Jeg har uploadet en ny version, hvor jeg har forsøgt at pille noget mellemtone ud af guitarerne, give det hele lidt mere bund og slappe lidt af med comp + limiter på masteren. Master-effekterne tager meget lidt fat, så hvis der er problemer, ligger de andre steder.

Der er ikke noget, der clipper, men der er masser af grim distortion (20+ distortion-pedaler brugt ...), og når elementerne kæmper om pladsen i mellemtonen, kan det måske godt lyde lidt harsk. Jeg har forsøgt at bløde det lidt op.

Genren er ikke for alle. Ride og The Jesus and Mary Chain er ganske rigtigt inspirationskilder, og hvis man ikke er til den slags støjrock, er det nok heller ikke Grusommer sommer, der får én til at ændre mening.
Vokalens placering er svær for mig, for hvis jeg netop lytter til mine genreforbilleder, er vokalen tit meget lavere i mikset - men jeg vil på den anden side også godt have, at man kan høre nogle af ordene ... I dunno, det er et limbo.

Men lad mig høre, hvad I synes om det nye miks. Og endnu en gang tak for kommentarerne.
Hvis salgstal var kvalitet, ville McDonalds være verdens bedste restaurant og Noma en punchline.

Medlemsavatar
Frederik Braad
Medlem
Indlæg: 46
Sted: Aarhus

Indlæg af Frederik Braad »

Kan rigtig godt lide stillen. Der er mange specifikke ting som man kunne tage fat på. Men hvis du have noget overordnet som du kan tage videre til alle projekter. Så er her et Spørgsmål som du kan bruge når du er i tvivl om der er mere der mangler.


Spørg dig selv:
1) Har alle elementer deres eget sted i mixet, som de ikke deler med andre ?
- her gennemgår du slavisk hvert track og kigger på Frekvens og stereo område.

1. Eksempel: Et fiktivt nummer
Kick og bass deler samme område. Her beslutter du så at Cutte med et 12db's filter op til 80-150 hz på Kicket for at lade bassen have bunden for sig selv.
kicket har god energi ved 120hz, så i dette område vælger du at dykke bassen for at kicket står klart ved 120hz.

2. Eksempel: Et andet fiktivt nummer
Du vil gerne have din guitar stor, men den slås med vokalen. Her bruger du så stereo tools, til at flytte guitaren væk fra centeret, hvor Vokalen ligger i mono, og ud til siderne. Du finder det område hvor vokalen har sin taleforståelse og dykker med 2-3 db indtil du føler at de ikke slås om pladsen.


- Husk at talene er relative, pointen er at man giver hvert element et hoved område og sørger for at dykke de andre elementer som overlapper ind på det.
Du kan gøre dette før du overhovedet går i gang, som en pen&paper øvelse hvor du placer alle dine elementer i stereo og frekvens før du rør computeren.

Det kunne se således ud.

Kick: 80-200 hz (center)
Snare: 100-3000 hz (center)
Hihat: 800-15000hz (pan left -20) find plads til den mellem guitaren
Bass: 40- 300 hz (center) - Skal dykkes ved 150hz for at give plads til kick
2xGuitar 400-4000hz Pan hard L&R (Har sin hoved energi ved 800hz) - Skal dykkes lidt ved 3000 hz for at sikre vokal fremtræden
Pads 200-1000hz (bred Stereo) skal dykkes ved 800hz for at gøre plads til guitar
Vokal 200-14000hz Center
osv osv......

Ved at gøre det på tekst bliver det nemmere at se hvilke instrumenter der ligger i vejen for hinanden.

Nyt svar