Akustisk guitar indspilningsøvelse (akustisk regulering giver bonus)

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Akustisk guitar indspilningsøvelse (akustisk regulering giver bonus)

Indlæg af Smittefar »

Jeg har længe kæmpet med at indspille akustisk guitar. Jeg har guitar og mikrofoner, der burde være af rigelig god kvalitet, men jeg synes sgu aldrig rigtig det er lykkedes mig at indspille noget, jeg synes lød tilfredsstillende.... Indtil nu.

Der er kommet akustisk regulering op på kontoret, og jeg har fået lidt outboard i form af en ISA One og Lindell PEX-500 og 7X-500. De er begge blevet brugt sammen med min sE electronics sE5 SDC mikrofon. Jeg har altid haft det lidt svært med den der helt tørre monolyd, der kommer ud af at close-mice en akustisk guitar med een mikrofon. Så denne gang forsøgte jeg mig også med at indspille lidt af rummet med et matched pair t.bone SDC mikrofoner. Setuppet ser sådan her ud - Og ja, en sutteflaske er en essentiel del af mit indspilningssetup. Den udøver mirakler, når det kommer til at undertrykke ambient noise.
AcousticRecordingSetup.jpg
AcousticRecordingSetup.jpg (408.66 KiB) Vist 605 gange
Det lyder sådan her på tre forskellige numre (I kan nok genkende dem ud fra titlerne). Dry versionerne er uden t.bone mikrofonerne. Der er nærmest ingen processering på de seks klip. Der er en anelse kompression på t.bone mikrofoner bare for at løfte ambient lyden lidt, og der sidder en clipper på master bussen, der lige napper det finger slap, jeg laver i introen til Tears. Det er alt.

Jeg ville egentlig have embbedded hele playlisten fra SC, men det virker ikke ret godt, så her er det direkte link og så får i også alle filer embedded herunder (men det nemmeste er nok at gå ind på linket)

[soundcloud][/soundcloud]
[soundcloud][/soundcloud]
[soundcloud][/soundcloud]
[soundcloud][/soundcloud]
[soundcloud][/soundcloud]
[soundcloud][/soundcloud]

I en mix situation ville jeg nok ikke bruge de to ambience mikrofoner, og jeg ville nok også low-cutte ret aggresivt, da det er ret boomy, men jeg synes selv, at jeg for første gang har fået en brugbar, naturligt lydende akustisk guitar i kassen - Det vil jeg gerne glæde mig over, men jeg vil også gerne høre alle jeres kommentarer, for jeg elsker at lære og blive bedre.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg ville nok have vendt mikrofonerne om, så den SE pegede ud i lokalet og fangede lyden af rummet. Og de matchede T.bone peger ind mod guitaren for at fange den i stereo.

Guitaren lyder ikke særlig "stor" forstået på den måde at den ikke er særlig bred i lyden, jeg mistænker det for at være fordi du kun rammer den ét sted med mono'en.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Åh en lækker martin. Hvorfor er den plugget in. Det lyder altid skidt.

Optagelse af ambience kommer an på hvor mange andre instrumenter der er i arrangementet. For et større arrangement ville din dpa 4099g eller en sm57 være rigeligt alligevel.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Den er kun plugget i, fordi jeg laver match EQ, som jeg bruger live til at få mit DI out til at lyde næsten som om, den er micet op.

Jeg har stadig til gode at lave en stereo optagelse, der lyder godt. Jeg har prøvet, men jeg er aldrig blevet tilfreds. Med mindre man spiller i en kirke, Lyder en guitar jo ikke meget større end dette. Hvis man vil have en større lyd, tror jeg mere på enten at double tracke eller at spænde en virkelig stor klang efter den.

Jeg synes, det er et stort problem med 4099g, at den ikke kan komme længere væk. Den fanger slet ikke kompleksiteten i lyden (den er nok i virkeligheden til salg, jeg kommer ikke til at bruge den live heller)

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg synes det lyder som om dit rum er lidt for småt til at ambience mikrofoner rigtigt gør noget gavnligt. Jeg tror jeg ville gå efter en endnu mere tør lyd, og så bruge kunstig reverb i stedet. - Eller finde et større rum.

Ellers fin lyd på det. :)

Hvad gør sutteflasken??!?!? :shock:

Edit: Okay, jeg tror jeg ved hvad du mener med "ambient noise" nu. Ha ha.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er helt enig i forhold til rum mikrofonerne. De hjælper mig til at høre nogenlunde det samme i hovedtelefoner, som jeg hører, når jeg sidder med guitaren, men det er tvivlsomt, om de nogensinde ville finde vej til et mix.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Jeg tror man kunne nå langt med nogle andre strenge på guitaren , det lyder som elektriske 0.10 strenge.
I gamle dage optog man guitar men en mikrofon rettet mod dækket under og bag stolen.
Den moderne tendens med at rette mikrofonen mod 12 bånd , er efter min mening tosset , specielt hvis man har en guitar der lyder godt. Ved 12 bånd er der masser af strengelyd og ikke ret meget krop.
Det var lige sådan jeg tænkte da jeg hørte dine optagelser , de er da ikke helt ved siden af.
Som nybegynder kan det være en god ide at forenkle og gøre det så simpelt som muligt.
Derfor mit råd , få guitaren til at lyde så godt som muligt og optag så med en mikrofon , flyt den rundt og find det sted du syntes lyder bedst , altså placering af mikrofon , og afstand til lydkilden. Når du så mestrer det og "kender" din guitar og din mikrofon , så kan du evnt. gå i gang med mere indviklede metoder , der i og for sig ikke behøver være bedre.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er halvgamle strenge, og det er 11'ere, men det er nu ikke elguitarstrenge. Det er ret godt hørt, at det er tynde stemme. Jeg er ikke ret meget til tykke strenge på akustisk. Det bliver bare endnu mere boomy og man mister shimmer i toppen.

Jeg kan godt følge hvad du siger om mikrofonplaceringen. Det her er nu ikke 12. bånd, men nok snarere 15-17 bånd. Der er dog stadig meget lyd af streng, som du siger. I en periode var jeg ret forelsket i at pege mikrofonen mod nederste del af dækket foran. Det kunne være, jeg skulle eksperimentere mere med det.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Prøv evt med en X/Y opsætning, og lyt til begge spor i mono til du finder den bedste placering, bagefter, når du har optaget og vil checke, kan du lege med at panne ud til siderne.

Billede

Hvis du vil fange ambient lyden kan du prøve at pege en mikrofon direkte ind i en væg med få cm afstand.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

bodtbody skrev:Derfor mit råd , få guitaren til at lyde så godt som muligt og optag så med en mikrofon , flyt den rundt og find det sted du syntes lyder bedst , altså placering af mikrofon , og afstand til lydkilden. Når du så mestrer det og "kender" din guitar og din mikrofon , så kan du evnt. gå i gang med mere indviklede metoder , der i og for sig ikke behøver være bedre.
Jeg er super enig. Hvis man kun arbejder med 1 mikrofon, er det virkeligt fantastisk hvor meget det hele ændrer sig, alt efter både placering, vinkel og afstand.

Personligt er jeg ret glad for den der lyse sound man får ved at optage oppe ved båndene i stedet for den mere bassede lyd nede ved enden af strengene. Jeg kan godt lide at man kan høre fingrene på strengene. Jeg synes det bliver mere afslørende og personligt på den måde.

X/Y opsætning (billede ovenfor) kan også fungere rigtigt fint på akustisk guitar. Jeg prøvede det selv for nogen år siden med en Zoom H4 udendørs på en vindstille nat udenfor et sommerhus. Det blev rigtigt godt. Desværre kan jeg slet ikke spille guitar. :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Smittefar skrev:Den er kun plugget i, fordi jeg laver match EQ, som jeg bruger live til at få mit DI out til at lyde næsten som om, den er micet op.
Intrasant! Det har jeg aldrig tænkt over men skal helt klart prøve. Jeg har kigget lidt på, hvad jeg kunne bruge af plugins fra UAD, så jeg kan bruge det live uden risiko for latency, men aner ikke hvor jeg skal begynde.

Hvilken slags EQ bruger du? Type og produkt? Jeg er blevet foreslået Pultec og fabfilter Pro-Q2.


Jeg er rigtig glad for min 4099G. Plejer at lave et blend med D.I., da D.I. som udgangspunkt er nemmere at arbejde med men lyder skidt i øvre mellemtone. 4099G skal behandles lidt specielt med shelves EQ i diskanten og bassen, så kan den skrues længere op uden at feede. Jeg tror jeg skal arbejde med at lave en grundlyd af blendet hjemmefra, da mange lydfolk på det niveau jeg spiller på, synes det er en dårlig idé og ikke besværet værd. Derudover er min rumklang og andet eksisterende og mange gange bedre, mens det ude på de små spillesteder er noget billigt skrammel, ikke sat til eller et stort mysterium.

Når jeg indspiller hjemme plejer jeg bare at bruge 4099G'eren og en stormembran pegende på dækket, hvis der skal fylde noget mere. Gamle strenge er klart at foretrække.

Når det lyder boomy, er det min erfaring, at det kommer for meget lydhul med. Det er, som andre også foreslår, at finde guitarens individuelle sweetspots.

Du kan også øve dig i at spille mere silkeblødt og dynamisk, dvs finde guitarens 'sweetspots' i dit spil. Det lyder til du kan finde noget mere overskud ved at lære stykkerne udenad, lukke øjnene og lytte. For mig lyder det som om du læser noder/partitur imens. Det er ihvertfald min erfaring, at når der er noget jeg ikke kan helt udenad, så lyder det osse derefter og der hvor der kunne have været magi, er der ikke overskud til det og det kan ikke reddes med rumklang og eq.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Når jeg laver match EQ, så laver jeg det med Melda Productions MFreeFormEQ, der kan tage to spektra og udligne dem fuldstændigt. Man kan justere, hvor højopløst EQ-kurven der matches skal være. Virkelig høj opløsning giver en masser detaljerigdom til lyden, men det kommer også nemt til at lyde som et stort faseknald.

Jeg kører min akustiske guitar gennem min Fractal Audio AX8, og jeg loader min Match EQ som en IR i AX8's cab block.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar