statik 07-17

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

statik 07-17

Indlæg af david mondrup »

Jeg har smidt en opsamling af det bedste fra de seneste 10 års eksperimenter ud som album på bandcamp. Det er tre kvarters lyd, det er 7 tracks på 4-12 minutter, det er til fri streaming eller billig download. Det er ikke nem musik, men det var på tide at gøre status. Efter en facebook tråd er album titlen endt på

statik 07-17

Lyt her:
Cover 01 - lores.jpg
Cover 01 - lores.jpg (146.92 KiB) Vist 1010 gange
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hæ - det var nok en af de mest stille modtagelser jeg endnu har fået på en post ;-) Det er for så vidt OK. Meningen med albummet er først og fremmest at sætte et foreløbigt punktum for lige præcis den her type eksperimenter, og, i det mindste i en periode, flytte fokus over på at bruge nogle af de teknikker og tanker jeg har arbejdet med under disse numre på noget mere regulær og egentlig "musik". Sådan noget med melodier og rytmer og A- og B-stykker og hvad ved jeg.
Men jeg føler at der for min egen skyld er grund til at slå en streg i sandet, og det gør jeg så med den her udgivelse. Og, da jeg også har delt den på Facebook med en anelse mere respons til følge end herinde, så har det faktisk resulteret i mit første egentlige Bandcamp salg. Woohoo!

Ligeledes på Facebook præsenterer jeg numrene mere dybdegående i separate posts, og jeg tænker at kopiere disse herover til - de første to herunder om et øjeblik. Så er det samlet et sted hvor jeg nemmere kan søge dem frem igen. Så kan I selv om I vil lytte til det eller ej ;-)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

EDPD RMX



Første track er det nyeste på albummet. Det er et remix af et i forvejen ret abstrakt værk, nemlig Else Marie Pades "En Dag På Dyrehavsbakken" fra 1955. Det mest genkendelige musikalske indhold i remixet er ukulelen der kommer ind et par gange, og nogle jungletrommer i baggrunden. Selve Pades værk er lige så meget lyd- og billedcollage som det er båret af egentlig musikalsk indhold. Det var en teknisk bedrift af monstrøse dimensioner i 1955, og det tog to hele somre at lave det - man kan læse meget mere om det i Andrea Baks glimrende portrætbog om Else Marie Pade. Det har efter min mening ikke ældedes med samme ynde som en del andre af Pades værker, men jeg må anerkende det kolossale arbejde og den pionerånd der ligger bag.

Remixet er lavet i forbindelse med en forestilling som mine elever og jeg lavede i Jelling Bio i 2016, hvor vi tog hele værket under kærlig behandling, som hyldest til den på det tidspunkt nyligt afdøde Pade.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Spilledåse



Jeg købte for en del år siden en DIY spilledåse, der fungerer lige som de souvenirs man kan købe mange steder; man drejer på et håndsving, og en valse trigger nogle små metaltunger, og spiller derved Ach Du Lieber Augustin e.l. DIY-delen består i, at valsen er skiftet ud med en papirstrimmel som man selv "programmerer" ved at klippe huller i den der hvor en tone skal slåes an, og derved kan man selv komponere musik på den.

En dag havde vi besøg af familien, og min datter Ea og hendes fætter Kristian morede sig med at lave melodier på spilledåsen. Da de var færdige med legen tog jeg deres klippede strimler, optog resultatet, og klippede og klistrede mig frem til dette nummer.

Nummeret indeholder udelukkende 2 sekvenser fra disse kompositioner som Ea og Kristian havde lavet. Variationen i lydbilledet kommer fra at jeg dels brugte flere forskellige mikrofoner med hver deres egen karakteristiske lyd, dels at jeg eksperimenterede med at stille spilledåsen på en lilletromme, hvilket gør at seidingen rasler med, og endelig er meget gjort ved digital redigering; spille baglæns, rette timingen vs. at spille med den timing klippet kom med, transponere op og ned, køre igennem hundrede effekter til man ikke længere kan genkende den oprindelige lyd (især i starten af nummeret) osv.

Der var ikke nogen bevidste inspirationer til selve kompositionen, men ved genlyt, her seks år efter, er det tydeligt at den klassiske minimalismes avancerede fase/kanonteknikker, som udtrykt hos bl.a. Steve Reich, ikke efterlod mig helt upåvirket.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

METRO



Tid til at foretage endnu et dyk ned i min opsamling af mere eller mindre obskure eksperimenter fra de seneste år. Her med en produktion der efterhånden har 7 år på bagen.

Det er et eksperiment udi kunsten at lave field recordings til musik. Al lyd hidrører fra optagelser foretaget på gaden i Prag. Titlen “metro” refererer til den ret tydeligt identificerbare lyd der bestemmer strukturen af den første del af værket,. nemlig lyden af et metrotog der ankommer til perronen. Derudover er der også lyde af klik fra lysreguleringer, sjove ekkofænomener fra tunneler, og i det hele taget en masse bystøj. Kun en enkelt lyd, nemlig den allerdybeste bas, er spillet på en synthesizer.

Kompositioner baseret på field recordings er langt fra et nyt fænomen - det stammer helt tilbage fra 40erne, med Pierre Schaeffer der gjorde det til en egentlig signatur for hans livsværk, og i og for sig også endnu tidligere med folk der har eksperimenteret med det.
Jeg har bemærket, at det for mange komponister og udøvende er vigtigt at identificere deres lydkilder. Det bliver en del af oplevelsen af værket at man ved at det er lavet af lyde af f.eks. metrotog, trafiklys osv.
Jeg har det selv dobbelt med det. På den ene side synes jeg det giver en fin dimension til værket at baggrundsviden også bliver en del af oplevelsen. På den anden side gør det det svært for lytteren at få den fulde oplevelse ved blot at lytte intuitivt uden forudgående informationer om produktionsprocessen.

I METRO er nogle lyde tydelige at identificere, andre er så bearbejdede at lydkilden i princippet kunne have været hvad som helst. Her er værdien af at arbejde med field recordings for mig, at processen med at bearbejde dem til jeg f.eks. kan spille akkorder på dem, fordrer så meget opmærksomhed på lyden fra min side, at jeg gør mig meget mere umage med lyddesignet end hvis jeg blot havde trykket på et preset på et keyboard. Jeg får meget mere stolthed og ejerskab til lyden, og det smitter forhåbentlig af på den færdige produktion.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Spændende at læse om dine lydeksperimenter, David. Jeg er ikke så bekendt med denne måde at lave musik på, så jeg lærer noget!

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

the songcabinet skrev:Spændende at læse om dine lydeksperimenter, David. Jeg er ikke så bekendt med denne måde at lave musik på, så jeg lærer noget!
Tak for det!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

WELLCARE



Fjerde dyk ned i min nyligt udgivne opsamling af de mest vellykkede lydeksperimenter fra de seneste ti år, er WELLCARE.

Den har sit navn fra en dims med navnet Wellcare, som jeg faldt over på et loppemarked. Den kan spille et udvalg af forskellige lyde, og tilsyneladende er det meningen at man skal vælge en af lydene, som man så sætter på som lydkulisse til afstressning, søvn, meditation, eller andet hvor hjernen skal have ro. Tilsyneladende har producenten tænkt, at det der med lydkvalitet, det kommer sig ikke så nøje i lige denne sammenhæng. Det er sikkert bare mig der er miljøskadet audiofil, men jeg er ikke sikker på den afslappende effekt af et insisterende hjerteslag der lyder som om det kommer ud af en ualmindelig slidt transistorradio med dårlig modtagelse.

Men uanset apparatets anvendelighed, så samplede jeg alle dens lyde, og klippede mig frem til denne lille spooky collage. Det gik stærkt, men jeg synes alligevel det endte ganske vellykket.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Er ved at lytte dine kompositioner igennem nu. Er vild med Spilledåse! Lytter pt. på Metro. Dejlig dyster stemning og fantastisk lyddesign. Kan godt lige hvor abstrakte mange af lydene egentligt er, men at man stadig fornemmer kilden.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Tak, Andreas! Herunder næste uddybende post ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

KLOKKESPIL



VI er nået til nr. 5 i min gennemgang af numrene på statik 07-17, min opsamling af mere eller mindre abstrakte værker fra de seneste 10 år. Nr. 5 har titlen KLOKKESPIL.

Ligesom nr. 2, Spilledåse, har dette nummer en optagelse af min DIY spilledåse som eneste lydkilde. Historien er, at jeg havde fået tiltusket mig den opgave at skrive en anmeldelse af programmet Izotope RX, der er et stykke software der er endog særdeles effektivt til at fjerne uønsket støj fra lydoptagelser. For at teste programmet, lavede jeg en optagelse af en lille melodi jeg havde lavet på spilledåsen, under så komplet umulige optageforhold som jeg lige kunne opfinde. Mikrofonen var en billig PC mikrofon fra 1995 til måske 25 kr, hvilket i så tilfælde var ca. 20 kr. mere end den egentlig var værd. Lyden blev optaget gennem en virkelig dårlig PCs virkeligt dårlige lydkort. Intet var afskærmet - hverken akustisk eller elektrisk - hvilket gjorde at der var masser af ting der raslede med på bordet, og masser af elektromagnetisk interferens. F.eks. er de to toner der skifter hurtigt frem og tilbage i sidste del af nummeret et direkte resultat af at mikrofonen lå henover tastaturet på den bærbare PC jeg brugte til optagelsen, hvilket gjorde at et eller andet arbejdende elektronik manifesterede sig som to høje toner på optagelsen.
Herefter brugte jeg programmet jeg skulle anmelde til at fjerne de forskellige typer støj fra optagelsen, mens jeg dokumenterede processen med lydfiler, og lod dette være hovedindholdet i anmeldelsen. Til sidst var jeg faktisk fremme ved en helt brugbar optagelse, hvilket jeg var behørigt imponeret over, og gav Izotope credit for i anmeldelsen.

De mange lydbidder, både den rensede lyd og de dele jeg rensede ud, brugte jeg som basismateriale for KLOKKESPIL. Undervejs i arbejdet dukkede den lange flydende og lidt spooky lyd op som kan høres i baggrunden i de første 3 minutter. Jeg besluttede at bruge den som dramaturgisk element, ved at lade den være definerende for opbygningen af nummeret; de første 3 minutter kommer melodien med en rimelig klar lyd, men brudt op i tilfældige stykker, og med den ubestemmelige lydflade som baggrund. Dette kulminerer i et plop (eneste lyd i nummeret der ikke stammer fra optagelsen af spilledåsen), hvorefter man får melodien i sin helhed, men med en fornemmelse af afstand, og på en baggrund af forskellige støjelementer, herunder de to føromtalte skiftende toner.

Skiftet i lydbillede kommer ca. på det gyldne snit i kompositionens længde. Jeg kan ikke afvise at det var en bevidst beslutning, men husker det ikke præcist nu. Uanset, så demonstrerer det (endnu en gang) at reglen om det gyldne snit ikke kun virker i visuel kunst, men også er vigtigt i kunstneriske udtryk der strækker sig over tid, om det så er film, teater, litteratur eller musik.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

METRO GNOM



Sjette værk på statik 07-17, min opsamling af mere eller mindre abstrakte værker fra de seneste 10 år, er METRO GNOM.

Det er en leg der startede med inspiration fra to forskellige lydkilder.
Den ene lydkilde er Ligetis Poeme Symphonique, i hvilket 100 metronomer trækkes op og sættes i gang samtidigt, men i hver sit tempo, og derefter tikker indtil den sidste stopper af sig selv. Undervejs opstår der små lommer af rytmisk interessant synkronicitet, der bliver mere og mere udbredt og hørbart efterhånden som der bliver færre og færre tikkende metronomer tilbage, og lyden bliver mindre og mindre kaotisk.
Den anden lydkilde er lyden af min macbook der spytter en cd ud. Det er en lyd, der indeholder sin egen miniature dramaturgi; den starter med en langtrukken mekanisk lyd, der derefter opløses i enkelte klik der på sin egen vis definitivt sætter et punktum.
Jeg tilføjede til dette flere andre lydkilder, mest markant en synthesizer der spiller tilfældigt genererede melodier.

Værkets opbygning følger et ganske simpelt princip. Lydene introduceres en ad gangen, og spiller sammen med hinanden i en opbygning af forøget intensitet, der opnåes ved øget tempo og/eller flere roller oven i hinanden. Når det bliver tilpas kaotisk og rodet kommer cd-drev lyden ind og sætter skabet på plads, hvorefter en ny opbygning starter.

Jeg ser for mig en flok af børn (de kaotiske lydkilder), der hidser hinanden op i leg, indtil den voksne (cd-drevet) kommer ind og siger Kan Vi Så Få Ro!

METRO GNOM kan høres ved at klikke på linket. Man kan downloade det for en særdeles beskeden sum. Man kan også høre resten af albummet gratis eller købe det billigt på samme link.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

TOP A



Syvende og sidste bid lyd på statik 07-17, min opsamling af halv-abstrakte lydkonstruktioner fra de seneste 10 år, er TOP A.

Det er et værk med en ret simpel præmis. Jeg har optaget en række akkorder på flygelet i foredragssalen på min arbejdsplads, Engelsholm Højskole, og derefter klippet akkorderne op i korte bidder og flyttet rundt på dem, så klangen hele tiden skifter i et pulsdrevet mønster, men så den overordnede udvikling indenfor hver akkord - nemlig at den langsomt klinger ud - er bevaret.
Akkorderne har det til fælles, at de alle har tonen A som den øverste tone. Deraf navnet TOP A. Derudover kan man sige om dem, at de er improviseret frem. Og endelig, at de bliver mindre og mindre komplekse i traditionel harmonisk forstand, efterhånden som nummeret skrider frem, så den sidste akkord er en ren kvint bestående af D og A.

Efterbehandlingen har dels bestået af den før omtalte opklipning af lyden, dels af en masse leg med lydeffekter. Den leg får lov at få overtaget fuldstændig i den sidste akkord, der bliver trukket noget længere ud end den egentlig klinger, for at give plads til at komme grundigt rundt i nogle effektindstillinger.

Akkorderne er som sagt spillet på et ret fornuftigt instrument, og man kunne forvente at der var kælet for selve indspilningen. Men sådan er det ikke altid, når inspirationen lige rammer - så må man bruge den optagemetode man kan få til at virke inden energien klinger af og ideen forsvinder. Så det er simpelthen optaget ved at jeg har stillet min laptop ovenpå flygelet, og optaget gennem dens indbyggede mikrofon - den, der ellers primært er beregnet til at Skype med. Jeg har hørt det sagt om kameraer, at det bedste kamera altid er det man har med. På samme måde, så er den bedste optagelse den der er mulig at lave i øjeblikket.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hey, så fik jeg lyttet! Hold da op, interessant produktion.

Jeg føler mig dumpet ned et sted mellem kunstnere som makunouchibento, Susumu Yokota, Boredoms og CAM.

Meget stemningsfuldt. Som en vandring gennem en magisk have af surrealistiske lydeffekter. :thumbup:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar