Hymn to Light - ny komposition - hjælp søges!

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Hymn to Light - ny komposition - hjælp søges!

Indlæg af mediumaevum »

[soundcloud][/soundcloud]

Jeg har skrevet denne salme-agtige melodi, men jeg mangler idéer til hvordan jeg kan orkestrere den og gøre et større nummer ud af den.
Senest rettet af mediumaevum tirs 2. maj 2017 19:06, rettet i alt 2 gange.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Klokkespil, kor.....

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:Klokkespil, kor.....
Ja, men jeg tænkte mere på en interessant intro. Den måde man nu engang laver intro'er på til klassiske værker.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

mediumaevum skrev:
bredal187 skrev:Klokkespil, kor.....
Ja, men jeg tænkte mere på en interessant intro. Den måde man nu engang laver intro'er på til klassiske værker.
Og hvordan gør man det - jeg har spillet klassisk i MANGE år og har aldrig været bekendt med, at der er én måde at lave introer på? Kan du ikke komme med et eksempel på, hvad du mener.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg mener de næste linjer på den mest konstruktive og hjælpende måde :-)

Jeg syntes at din musik er kedelig fordi den ikke er varierende, og med det mener jeg ikke bare melodi, men som helhed.

Jeg elsker soundtracks og hører dem næsten dagligt og nogle af de bedste soundtracks har mest variation. Hvis jeg f.eks spørger hvad melodien i Feather Theme (alan Silvestri) er, så vil du komme med en melodi og jeg vil komme med en anden og en anden gut vil måske komme med en hel tredje. Det er det jeg mener du skal fokusere mere på end intro.



Min yndlingsdel i dette theme starter ved 2:16 og giver mig kuldegysninger hver gang, men det er samtidig pga samspillet med resten af opbygningen af themet.

Delen ved 2:51 er også "potent"! Jeg anbefaler du lytter til dette tema 3 gange dagligt.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:Jeg mener de næste linjer på den mest konstruktive og hjælpende måde :-)

Jeg syntes at din musik er kedelig fordi den ikke er varierende, og med det mener jeg ikke bare melodi, men som helhed.

Jeg elsker soundtracks og hører dem næsten dagligt og nogle af de bedste soundtracks har mest variation. Hvis jeg f.eks spørger hvad melodien i Feather Theme (alan Silvestri) er, så vil du komme med en melodi og jeg vil komme med en anden og en anden gut vil måske komme med en hel tredje. Det er det jeg mener du skal fokusere mere på end intro.



Min yndlingsdel i dette theme starter ved 2:16 og giver mig kuldegysninger hver gang, men det er samtidig pga samspillet med resten af opbygningen af themet.

Delen ved 2:51 er også "potent"! Jeg anbefaler du lytter til dette tema 3 gange dagligt.
TAK for det gode råd. Det vil jeg forsøge at arbejde videre med.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg kan ikke finde ud af det. Er det melodien i sig selv som er kedelig? For så nytter det jo ikke noget at kaste en masse timers arbejde i at lave det bedre, hvis selv grundmelodien/idéen er kedelig.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

mediumaevum skrev:Jeg kan ikke finde ud af det. Er det melodien i sig selv som er kedelig? For så nytter det jo ikke noget at kaste en masse timers arbejde i at lave det bedre, hvis selv grundmelodien/idéen er kedelig.
Så arbejd videre med den ? Lad hver med at, lade dig slå ud. Eller kom over den, skriv noget nyt. Bliv ved med at prøve.

Hvis du vil have nummeret til at, blive større må du også tænke større. Hvad kunne du selv forestille dig der var med til at, danne nummeret ? Percussion ? Fløjter ? Kor ? Lyt til noget af det der inspirere dig. Og bræk så det ned til de elementer det består af. Så har du i hvertfald en guidline til hvad du kan bruge.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

denne kan bare ikke blive til mere.
du spiller et A stykke, og gentager det herefter med det samme, så kommer et B stykke, og du afslutter.

skulle der komme noget ud af den, skal den gå over i en anden key med et andet tempo og flere instrumenter, efter A stykket i starten.
(fordi det er sådan alle de andre normalt gør)

den kører bare rundt i det samme, og er på den måde kedelig..

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

du må også bare lære og erkende, at nogle gange laver man noget selvom man ikke havde en god ide, og så tror man at man kan redde noget, som i bund og grund aldrig skulle have været lavet. (de havner på harddisken og bliver aldrig "til mere") :)

det kender du vel ?

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

SIDwave skrev:du må også bare lære og erkende, at nogle gange laver man noget selvom man ikke havde en god ide, og så tror man at man kan redde noget, som i bund og grund aldrig skulle have været lavet. (de havner på harddisken og bliver aldrig "til mere") :)
Bare husk ikke at, tage det som spildt tid ! Du har med garanti fået noget med herfra. Det er aldrig spildt tid , hvis man fik tillært sig noget nyt, eller finpudset i forvejen haltende færdigheder.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

en post mere, jeg vil gerne give dig et forslag:

lige nu er der A stykke, så B stykke, så går den tilbage til A, og så slutter den.

du ville gerne have en intro, og der er en billig opskrift, du laver et lille optrin, bestående af få toner fra det som A stykket begynder med.
så spil en stump af A stykket, så når A stykket kommer, kan man tydeligt høre, det er en udvikling af introen.

så kommer B stykket, gå over i en anden KEY der (toneart), og efter B kommer A stykket igen, behold den nye toneart. nu har du en trandponering af A stykket.

Nu mangler du så at lave en logisk afslutning på nummeret.
der kan du bruge et billigt trick, nemlig at REPRISE introen.

sådan gør man meget of i film introer. :)

hvis det var mit nummer, og jeg synes det var kedeligt, ville jeg gøre det forslag her, fordi jeg mener det bliver det bedre af.

?

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mediumaevum skrev:Jeg kan ikke finde ud af det. Er det melodien i sig selv som er kedelig? For så nytter det jo ikke noget at kaste en masse timers arbejde i at lave det bedre, hvis selv grundmelodien/idéen er kedelig.
Melodien er fin og ret god, men så har man ligesom også hørt den. du kan blive ved med at bygge videre på samme melodi, men så bliver dte bare lagkage produktion.

Samme instrumenter, ny melodi, men i rod og samspil med den nuværende melodi, hvis det giver mening :-) ?

Som sagt har Feather theme 3-4 stykker med forskellige melodier, men det er stadig ET nummer.

Ørnens øje er et andet rigtig godt eksempel.

Starter dramatisk ud. Går ned i tempo med hel anden melodi. Stopper helt og bliver til kor m.m. bygger sig op igen. Bliver heroisk, derefter tilbage til spændingsmelodi og til sidst, ved 3:34 kommer så min yndlingsdel af temaet. Så pissefedt at det give rmig kuldegysninger mens jeg sidder og skriver dette samtidig med at jeg lytter.

Prøv at tæl hvor mange forskellige stykker der er i dette tema


Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Ørnens øje tror jeg faktisk at du vil kunne lære rigtig meget af, bare at lytte til det. Det er jo præcis den genre du kan lide og jeg tror ikke der findes mange numre på det niveau i den stil.

Soundtracks jeg syntes du bør høre er:

Waterworld - Hele cd'en
Willow - Hele cd'en
Red Sonja - Hele cd'en
.....alt med Morricone.

Hans Zimmer lærer du ogå meget af, men jeg føler at har man hørt et Hans Zimmer soundtrack, har man hørt dem alle. Han er pisse dygtig og laver et solidt håndværk, men meget ens i lyd og rum. (undtagen soundtracket til Interstellar, som er på et helt andet niveau!)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har taget jeres råd til mig, og lavet et helt nyt nummer, bare som en test-rendering, for bedre at kunne forstå hvad i mener...


Er det sådan i mener jeg skal bygge et nummer op? Der er flere melodier, jeg tror jeg har en 5-8 stykker i samme tema nu.
Virker det som noget rod eller virker det fint?

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Lyder bedre. I stykket der starter ved 1:58 lyder strygerne ikke som om de har samme rytme som "stacatto"'erne (hedder de det?) Lyder som om de er meget off beat

Men generelt har du helt sikkert fat i noget af det rigtige :-)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:Lyder bedre. I stykket der starter ved 1:58 lyder strygerne ikke som om de har samme rytme som "stacatto"'erne (hedder de det?) Lyder som om de er meget off beat

Men generelt har du helt sikkert fat i noget af det rigtige :-)
De er hverken staccato eller off-beat. Kan se det i FL Studio at de ikke er off-beat, jeg har ikke selv spillet dem men plottet dem ind med museklik så de er "tight", men strygerne er Short Strings (8DIO Viola-ensemble), dvs. ikke staccato, men hurtige korte strygere. Under dem er der dyb Pizzicato.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Tror det er pizzicato'ens attack der er langsom og violaen derfor lyder som om den komme før strygerne!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:Tror det er pizzicato'ens attack der er langsom og violaen derfor lyder som om den komme før strygerne!
Jeg har taget et nærmere kig på den. Et violin-stryg har normalt et langsommere attack end pizzicato, så det burde være omvendt.

Kan det være fordi du forventer nogle af violaens noder/toner at falde på andre end pizzicato'ens slag? For første og sidste viola-tone ligger altså på samme anslag som pizzicato'en.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Ang. jeres gode råd til mig om at lave flere stykker i ét stykke:

Når kendte musikere som f.eks. André Rieu orkestrerer salme-melodier som "Amazing Grace" og "nærmere gud til dig" anvender de jo ikke flere stykker, men kun salmemelodierne, som går igen bare med andre instrumenter.

Hvorfor virker de dér, når det ikke virker for mig? Hvad er forskellen? Taler vi rent melodiopbygning, er min melodi jo i samme stil, ca. samme antal toner, samme anslag, samme tema.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Amazing Grace og Nærmere gud til dig ville også være kedelige uden sang og jeg syntes faktisk at det er kedelige numre.

Du skriver selv at du har skrevet "en salme-agtige melodi" som du gerne vil have til at "gøre et større nummer ud af ", så du svarer jo egentlig dig selv på dit sidste spørgsmål. :-)

Det er ikke en salme eller en nationalsang du har skrevet, men et stykke orkestermusik, og der "gælder andre regler"!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:Amazing Grace og Nærmere gud til dig ville også være kedelige uden sang og jeg syntes faktisk at det er kedelige numre.

Du skriver selv at du har skrevet "en salme-agtige melodi" som du gerne vil have til at "gøre et større nummer ud af ", så du svarer jo egentlig dig selv på dit sidste spørgsmål. :-)

Det er ikke en salme eller en nationalsang du har skrevet, men et stykke orkestermusik, og der "gælder andre regler"!
Hvad med Brahms Lullaby?

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Det er en Lullaby.
A lullaby, or cradle song, is a soothing song or piece of music, usually played for or sung to children.
Det er en fin børnesang, men det er jo ikke det du gerne vil lave.

Mester Jakob, Lille Peter Edderkop og Mariehønen Evigglad har heller ikke særlig meget variation, men jeg ved ikke helt hvor du vil hen med det?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:Det er en Lullaby.
A lullaby, or cradle song, is a soothing song or piece of music, usually played for or sung to children.
Det er en fin børnesang, men det er jo ikke det du gerne vil lave.

Mester Jakob, Lille Peter Edderkop og Mariehønen Evigglad har heller ikke særlig meget variation, men jeg ved ikke helt hvor du vil hen med det?
Korrekt, men det er et eksempel på et værk skrevet for orkester.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev:
bredal187 skrev:Tror det er pizzicato'ens attack der er langsom og violaen derfor lyder som om den komme før strygerne!
Jeg har taget et nærmere kig på den. Et violin-stryg har normalt et langsommere attack end pizzicato, så det burde være omvendt.

Kan det være fordi du forventer nogle af violaens noder/toner at falde på andre end pizzicato'ens slag? For første og sidste viola-tone ligger altså på samme anslag som pizzicato'en.
Jep. Selvom de måske ligger på grid, er de for langt fra hinanden til at det lyder til, de spiller sammen.
skriver noder

Nyt svar