Hymn to Light - ny komposition - hjælp søges!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.
Læs mere om hvordan du indlejrer her
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.
Læs mere om hvordan du indlejrer her
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Hymn to Light - ny komposition - hjælp søges!
[soundcloud][/soundcloud]
Jeg har skrevet denne salme-agtige melodi, men jeg mangler idéer til hvordan jeg kan orkestrere den og gøre et større nummer ud af den.
Jeg har skrevet denne salme-agtige melodi, men jeg mangler idéer til hvordan jeg kan orkestrere den og gøre et større nummer ud af den.
Senest rettet af mediumaevum tirs 2. maj 2017 19:06, rettet i alt 2 gange.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Ja, men jeg tænkte mere på en interessant intro. Den måde man nu engang laver intro'er på til klassiske værker.bredal187 skrev:Klokkespil, kor.....
Og hvordan gør man det - jeg har spillet klassisk i MANGE år og har aldrig været bekendt med, at der er én måde at lave introer på? Kan du ikke komme med et eksempel på, hvad du mener.mediumaevum skrev:Ja, men jeg tænkte mere på en interessant intro. Den måde man nu engang laver intro'er på til klassiske værker.bredal187 skrev:Klokkespil, kor.....
Jeg mener de næste linjer på den mest konstruktive og hjælpende måde
Jeg syntes at din musik er kedelig fordi den ikke er varierende, og med det mener jeg ikke bare melodi, men som helhed.
Jeg elsker soundtracks og hører dem næsten dagligt og nogle af de bedste soundtracks har mest variation. Hvis jeg f.eks spørger hvad melodien i Feather Theme (alan Silvestri) er, så vil du komme med en melodi og jeg vil komme med en anden og en anden gut vil måske komme med en hel tredje. Det er det jeg mener du skal fokusere mere på end intro.
Min yndlingsdel i dette theme starter ved 2:16 og giver mig kuldegysninger hver gang, men det er samtidig pga samspillet med resten af opbygningen af themet.
Delen ved 2:51 er også "potent"! Jeg anbefaler du lytter til dette tema 3 gange dagligt.
Jeg syntes at din musik er kedelig fordi den ikke er varierende, og med det mener jeg ikke bare melodi, men som helhed.
Jeg elsker soundtracks og hører dem næsten dagligt og nogle af de bedste soundtracks har mest variation. Hvis jeg f.eks spørger hvad melodien i Feather Theme (alan Silvestri) er, så vil du komme med en melodi og jeg vil komme med en anden og en anden gut vil måske komme med en hel tredje. Det er det jeg mener du skal fokusere mere på end intro.
Min yndlingsdel i dette theme starter ved 2:16 og giver mig kuldegysninger hver gang, men det er samtidig pga samspillet med resten af opbygningen af themet.
Delen ved 2:51 er også "potent"! Jeg anbefaler du lytter til dette tema 3 gange dagligt.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
TAK for det gode råd. Det vil jeg forsøge at arbejde videre med.bredal187 skrev:Jeg mener de næste linjer på den mest konstruktive og hjælpende måde
Jeg syntes at din musik er kedelig fordi den ikke er varierende, og med det mener jeg ikke bare melodi, men som helhed.
Jeg elsker soundtracks og hører dem næsten dagligt og nogle af de bedste soundtracks har mest variation. Hvis jeg f.eks spørger hvad melodien i Feather Theme (alan Silvestri) er, så vil du komme med en melodi og jeg vil komme med en anden og en anden gut vil måske komme med en hel tredje. Det er det jeg mener du skal fokusere mere på end intro.
Min yndlingsdel i dette theme starter ved 2:16 og giver mig kuldegysninger hver gang, men det er samtidig pga samspillet med resten af opbygningen af themet.
Delen ved 2:51 er også "potent"! Jeg anbefaler du lytter til dette tema 3 gange dagligt.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Jeg kan ikke finde ud af det. Er det melodien i sig selv som er kedelig? For så nytter det jo ikke noget at kaste en masse timers arbejde i at lave det bedre, hvis selv grundmelodien/idéen er kedelig.
Så arbejd videre med den ? Lad hver med at, lade dig slå ud. Eller kom over den, skriv noget nyt. Bliv ved med at prøve.mediumaevum skrev:Jeg kan ikke finde ud af det. Er det melodien i sig selv som er kedelig? For så nytter det jo ikke noget at kaste en masse timers arbejde i at lave det bedre, hvis selv grundmelodien/idéen er kedelig.
Hvis du vil have nummeret til at, blive større må du også tænke større. Hvad kunne du selv forestille dig der var med til at, danne nummeret ? Percussion ? Fløjter ? Kor ? Lyt til noget af det der inspirere dig. Og bræk så det ned til de elementer det består af. Så har du i hvertfald en guidline til hvad du kan bruge.
denne kan bare ikke blive til mere.
du spiller et A stykke, og gentager det herefter med det samme, så kommer et B stykke, og du afslutter.
skulle der komme noget ud af den, skal den gå over i en anden key med et andet tempo og flere instrumenter, efter A stykket i starten.
(fordi det er sådan alle de andre normalt gør)
den kører bare rundt i det samme, og er på den måde kedelig..
du spiller et A stykke, og gentager det herefter med det samme, så kommer et B stykke, og du afslutter.
skulle der komme noget ud af den, skal den gå over i en anden key med et andet tempo og flere instrumenter, efter A stykket i starten.
(fordi det er sådan alle de andre normalt gør)
den kører bare rundt i det samme, og er på den måde kedelig..
du må også bare lære og erkende, at nogle gange laver man noget selvom man ikke havde en god ide, og så tror man at man kan redde noget, som i bund og grund aldrig skulle have været lavet. (de havner på harddisken og bliver aldrig "til mere")
det kender du vel ?
det kender du vel ?
Bare husk ikke at, tage det som spildt tid ! Du har med garanti fået noget med herfra. Det er aldrig spildt tid , hvis man fik tillært sig noget nyt, eller finpudset i forvejen haltende færdigheder.SIDwave skrev:du må også bare lære og erkende, at nogle gange laver man noget selvom man ikke havde en god ide, og så tror man at man kan redde noget, som i bund og grund aldrig skulle have været lavet. (de havner på harddisken og bliver aldrig "til mere")
en post mere, jeg vil gerne give dig et forslag:
lige nu er der A stykke, så B stykke, så går den tilbage til A, og så slutter den.
du ville gerne have en intro, og der er en billig opskrift, du laver et lille optrin, bestående af få toner fra det som A stykket begynder med.
så spil en stump af A stykket, så når A stykket kommer, kan man tydeligt høre, det er en udvikling af introen.
så kommer B stykket, gå over i en anden KEY der (toneart), og efter B kommer A stykket igen, behold den nye toneart. nu har du en trandponering af A stykket.
Nu mangler du så at lave en logisk afslutning på nummeret.
der kan du bruge et billigt trick, nemlig at REPRISE introen.
sådan gør man meget of i film introer.
hvis det var mit nummer, og jeg synes det var kedeligt, ville jeg gøre det forslag her, fordi jeg mener det bliver det bedre af.
?
lige nu er der A stykke, så B stykke, så går den tilbage til A, og så slutter den.
du ville gerne have en intro, og der er en billig opskrift, du laver et lille optrin, bestående af få toner fra det som A stykket begynder med.
så spil en stump af A stykket, så når A stykket kommer, kan man tydeligt høre, det er en udvikling af introen.
så kommer B stykket, gå over i en anden KEY der (toneart), og efter B kommer A stykket igen, behold den nye toneart. nu har du en trandponering af A stykket.
Nu mangler du så at lave en logisk afslutning på nummeret.
der kan du bruge et billigt trick, nemlig at REPRISE introen.
sådan gør man meget of i film introer.
hvis det var mit nummer, og jeg synes det var kedeligt, ville jeg gøre det forslag her, fordi jeg mener det bliver det bedre af.
?
Melodien er fin og ret god, men så har man ligesom også hørt den. du kan blive ved med at bygge videre på samme melodi, men så bliver dte bare lagkage produktion.mediumaevum skrev:Jeg kan ikke finde ud af det. Er det melodien i sig selv som er kedelig? For så nytter det jo ikke noget at kaste en masse timers arbejde i at lave det bedre, hvis selv grundmelodien/idéen er kedelig.
Samme instrumenter, ny melodi, men i rod og samspil med den nuværende melodi, hvis det giver mening ?
Som sagt har Feather theme 3-4 stykker med forskellige melodier, men det er stadig ET nummer.
Ørnens øje er et andet rigtig godt eksempel.
Starter dramatisk ud. Går ned i tempo med hel anden melodi. Stopper helt og bliver til kor m.m. bygger sig op igen. Bliver heroisk, derefter tilbage til spændingsmelodi og til sidst, ved 3:34 kommer så min yndlingsdel af temaet. Så pissefedt at det give rmig kuldegysninger mens jeg sidder og skriver dette samtidig med at jeg lytter.
Prøv at tæl hvor mange forskellige stykker der er i dette tema
Ørnens øje tror jeg faktisk at du vil kunne lære rigtig meget af, bare at lytte til det. Det er jo præcis den genre du kan lide og jeg tror ikke der findes mange numre på det niveau i den stil.
Soundtracks jeg syntes du bør høre er:
Waterworld - Hele cd'en
Willow - Hele cd'en
Red Sonja - Hele cd'en
.....alt med Morricone.
Hans Zimmer lærer du ogå meget af, men jeg føler at har man hørt et Hans Zimmer soundtrack, har man hørt dem alle. Han er pisse dygtig og laver et solidt håndværk, men meget ens i lyd og rum. (undtagen soundtracket til Interstellar, som er på et helt andet niveau!)
Soundtracks jeg syntes du bør høre er:
Waterworld - Hele cd'en
Willow - Hele cd'en
Red Sonja - Hele cd'en
.....alt med Morricone.
Hans Zimmer lærer du ogå meget af, men jeg føler at har man hørt et Hans Zimmer soundtrack, har man hørt dem alle. Han er pisse dygtig og laver et solidt håndværk, men meget ens i lyd og rum. (undtagen soundtracket til Interstellar, som er på et helt andet niveau!)
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Jeg har taget jeres råd til mig, og lavet et helt nyt nummer, bare som en test-rendering, for bedre at kunne forstå hvad i mener...
Er det sådan i mener jeg skal bygge et nummer op? Der er flere melodier, jeg tror jeg har en 5-8 stykker i samme tema nu.
Virker det som noget rod eller virker det fint?
Er det sådan i mener jeg skal bygge et nummer op? Der er flere melodier, jeg tror jeg har en 5-8 stykker i samme tema nu.
Virker det som noget rod eller virker det fint?
Lyder bedre. I stykket der starter ved 1:58 lyder strygerne ikke som om de har samme rytme som "stacatto"'erne (hedder de det?) Lyder som om de er meget off beat
Men generelt har du helt sikkert fat i noget af det rigtige
Men generelt har du helt sikkert fat i noget af det rigtige
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
De er hverken staccato eller off-beat. Kan se det i FL Studio at de ikke er off-beat, jeg har ikke selv spillet dem men plottet dem ind med museklik så de er "tight", men strygerne er Short Strings (8DIO Viola-ensemble), dvs. ikke staccato, men hurtige korte strygere. Under dem er der dyb Pizzicato.bredal187 skrev:Lyder bedre. I stykket der starter ved 1:58 lyder strygerne ikke som om de har samme rytme som "stacatto"'erne (hedder de det?) Lyder som om de er meget off beat
Men generelt har du helt sikkert fat i noget af det rigtige
Tror det er pizzicato'ens attack der er langsom og violaen derfor lyder som om den komme før strygerne!
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Jeg har taget et nærmere kig på den. Et violin-stryg har normalt et langsommere attack end pizzicato, så det burde være omvendt.bredal187 skrev:Tror det er pizzicato'ens attack der er langsom og violaen derfor lyder som om den komme før strygerne!
Kan det være fordi du forventer nogle af violaens noder/toner at falde på andre end pizzicato'ens slag? For første og sidste viola-tone ligger altså på samme anslag som pizzicato'en.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Ang. jeres gode råd til mig om at lave flere stykker i ét stykke:
Når kendte musikere som f.eks. André Rieu orkestrerer salme-melodier som "Amazing Grace" og "nærmere gud til dig" anvender de jo ikke flere stykker, men kun salmemelodierne, som går igen bare med andre instrumenter.
Hvorfor virker de dér, når det ikke virker for mig? Hvad er forskellen? Taler vi rent melodiopbygning, er min melodi jo i samme stil, ca. samme antal toner, samme anslag, samme tema.
Når kendte musikere som f.eks. André Rieu orkestrerer salme-melodier som "Amazing Grace" og "nærmere gud til dig" anvender de jo ikke flere stykker, men kun salmemelodierne, som går igen bare med andre instrumenter.
Hvorfor virker de dér, når det ikke virker for mig? Hvad er forskellen? Taler vi rent melodiopbygning, er min melodi jo i samme stil, ca. samme antal toner, samme anslag, samme tema.
Amazing Grace og Nærmere gud til dig ville også være kedelige uden sang og jeg syntes faktisk at det er kedelige numre.
Du skriver selv at du har skrevet "en salme-agtige melodi" som du gerne vil have til at "gøre et større nummer ud af ", så du svarer jo egentlig dig selv på dit sidste spørgsmål.
Det er ikke en salme eller en nationalsang du har skrevet, men et stykke orkestermusik, og der "gælder andre regler"!
Du skriver selv at du har skrevet "en salme-agtige melodi" som du gerne vil have til at "gøre et større nummer ud af ", så du svarer jo egentlig dig selv på dit sidste spørgsmål.
Det er ikke en salme eller en nationalsang du har skrevet, men et stykke orkestermusik, og der "gælder andre regler"!
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Hvad med Brahms Lullaby?bredal187 skrev:Amazing Grace og Nærmere gud til dig ville også være kedelige uden sang og jeg syntes faktisk at det er kedelige numre.
Du skriver selv at du har skrevet "en salme-agtige melodi" som du gerne vil have til at "gøre et større nummer ud af ", så du svarer jo egentlig dig selv på dit sidste spørgsmål.
Det er ikke en salme eller en nationalsang du har skrevet, men et stykke orkestermusik, og der "gælder andre regler"!
Det er en Lullaby.
Mester Jakob, Lille Peter Edderkop og Mariehønen Evigglad har heller ikke særlig meget variation, men jeg ved ikke helt hvor du vil hen med det?
Det er en fin børnesang, men det er jo ikke det du gerne vil lave.A lullaby, or cradle song, is a soothing song or piece of music, usually played for or sung to children.
Mester Jakob, Lille Peter Edderkop og Mariehønen Evigglad har heller ikke særlig meget variation, men jeg ved ikke helt hvor du vil hen med det?
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Korrekt, men det er et eksempel på et værk skrevet for orkester.bredal187 skrev:Det er en Lullaby.
Det er en fin børnesang, men det er jo ikke det du gerne vil lave.A lullaby, or cradle song, is a soothing song or piece of music, usually played for or sung to children.
Mester Jakob, Lille Peter Edderkop og Mariehønen Evigglad har heller ikke særlig meget variation, men jeg ved ikke helt hvor du vil hen med det?
Jep. Selvom de måske ligger på grid, er de for langt fra hinanden til at det lyder til, de spiller sammen.mediumaevum skrev:Jeg har taget et nærmere kig på den. Et violin-stryg har normalt et langsommere attack end pizzicato, så det burde være omvendt.bredal187 skrev:Tror det er pizzicato'ens attack der er langsom og violaen derfor lyder som om den komme før strygerne!
Kan det være fordi du forventer nogle af violaens noder/toner at falde på andre end pizzicato'ens slag? For første og sidste viola-tone ligger altså på samme anslag som pizzicato'en.
skriver noder