Hymn to Light - ny komposition - hjælp søges!

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Re: Hymn to Light - ny komposition - hjælp søges!

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev:Ang. jeres gode råd til mig om at lave flere stykker i ét stykke:

Når kendte musikere som f.eks. André Rieu orkestrerer salme-melodier som "Amazing Grace" og "nærmere gud til dig" anvender de jo ikke flere stykker, men kun salmemelodierne, som går igen bare med andre instrumenter.

Hvorfor virker de dér, når det ikke virker for mig? Hvad er forskellen? Taler vi rent melodiopbygning, er min melodi jo i samme stil, ca. samme antal toner, samme anslag, samme tema.
1. André Rieu orkestrerer ikke selv.
2. Det er kunsten at lave et arrangement. Har selv kun erfaring fra lærere, bøger og den virkelige verden som arrangør, så vil ikke kunne pege på fx YT-tutorials, men masser af de 3 førnævnte, hvis det kunne have interesse.
skriver noder

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bryla skrev:André Rieu orkestrerer ikke selv.
Men han er medskyldig i ikke så lidt ,... jeg fik lige et frygtelig flash-back :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:

https://www.youtube.com/watch?v=uOE0ISnLXR4
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

bryla skrev:
mediumaevum skrev:
bredal187 skrev:Tror det er pizzicato'ens attack der er langsom og violaen derfor lyder som om den komme før strygerne!
Jeg har taget et nærmere kig på den. Et violin-stryg har normalt et langsommere attack end pizzicato, så det burde være omvendt.

Kan det være fordi du forventer nogle af violaens noder/toner at falde på andre end pizzicato'ens slag? For første og sidste viola-tone ligger altså på samme anslag som pizzicato'en.
Jep. Selvom de måske ligger på grid, er de for langt fra hinanden til at det lyder til, de spiller sammen.
Godt du sagde det....troede jeg var den eneste der kunne høre at det var skævt :-D

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

bredal187 skrev:
bryla skrev:
mediumaevum skrev:
Jeg har taget et nærmere kig på den. Et violin-stryg har normalt et langsommere attack end pizzicato, så det burde være omvendt.

Kan det være fordi du forventer nogle af violaens noder/toner at falde på andre end pizzicato'ens slag? For første og sidste viola-tone ligger altså på samme anslag som pizzicato'en.
Jep. Selvom de måske ligger på grid, er de for langt fra hinanden til at det lyder til, de spiller sammen.
Godt du sagde det....troede jeg var den eneste der kunne høre at det var skævt :-D
Du er ikke den eneste eller ved at blive skør ;) stryg (arco) kan også have skarpere attack end pizzicato og de kan være programmeret på en bestemt måde i sampleren så det er et delay i attacket. Derfor er festen god ide at spille det indtil klik, så man automatisk retter ind efter, hvilken sample der er loose eller tight. Kvantisering kan nemlig forskyde det.
skriver noder

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

begynd med et 'spinkelt' klaver - og byg den op. Du går for lige på.....The funnel way som jeg plejer at sige til mine unge artister :-D
Derudover et melemspil (C part som i pop) hvor du fx bruger en solo violin/cello nøgen til melodistykket. Ganz einfach :-D

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

fx :

Nyt svar