Jesper Buhl Trio øve mix

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Jesper Buhl Trio øve mix

Indlæg af nulpunkt »

Hej,

Jeg har lavet et mix af et herligt jazz track, venligst udlånt af Jesper Buhl Trio (http://www.cambridge-mt.com/ms-mtk-newb ... erBuhlTrio). Hvad synes i?

De rå spor:
[soundcloud][/soundcloud]

Mit mix:
[soundcloud][/soundcloud]

Mit primære mål med at lave det her var at prøve at anvende de værktøjer jeg har fået, efter at have taget et kursus i musik produktion på Coursera. Men som alle ved, hvis man vil blive god, må man øve sig :)

Jeg har lyttet igennem mine Beyerdynamic DT 770 hørebøffer. Jeg er klar over at et par rigtige monitors ville være bedre, men det rum jeg sidder I har ingen dæmpning, så det er lidt et projekt..

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Ok frekvensmæssig balance, men jeg synes trommer er en hel del for høje.
Prøv at placere dem i mixet mens du spiller meget lavt.
Og så er der et par steder hvor en comp tager lige lovligt meget fat....
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

Mange tak for feedback! :)

Jeg checkede lige et par andre jazz mix, du har ret, mine trommer er jo vildt høje i forhold! :|

Åh ja, det er nok den side chain jeg smed på bassen fra stortrommen. Vildt at jeg ikke har lagt mærke til det!

1000 tak fordi du gav dig tid til at lytte! :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Pas på ikke at ødelægge den dynamik der er i Jazz, for meget compressor kan tage følelsen ud af instrumenterne.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg har også mixet det der på et tidspunkt, og kan dårligt huske hvad jeg gjorde, men jeg tror du glemmer overtonerne i bassen faktisk er mere nødvendige end det helt dybe - i den her genre! Tag et lyt på Oscar Petersson!


--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Søren Dyhr skrev:...overtonerne i bassen faktisk er mere nødvendige end det helt dybe - i den her genre!
Ja kontrabas skal ofte have noget mere mellemtone.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Enig om trommerne - og hvor er stortrommen i mixet, den virker underlig på mig. Jeg bliver lidt tosset over den store panorering på cymbals, som flyver fra side til side. Når du er så tæt på, så mangler, der en fornemmelse af at være i samme rum - jeg mangler ambience.

PS - vær lidt opmærksom på brugen af hihat, den kan måske stabilisere lidt, men det r svært at høre her.

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

Søren Dyhr skrev:Jeg har også mixet det der på et tidspunkt, og kan dårligt huske hvad jeg gjorde, men jeg tror du glemmer overtonerne i bassen faktisk er mere nødvendige end det helt dybe - i den her genre! Tag et lyt på Oscar Petersson!
Du har ret! Jeg har vidst mixet den alt for meget som en el bas. Mange tak for pointers, det hjælper sgu alt sammen!

Side note: Oscar Petersson spiller satme fedt!

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

gs-dk skrev:Enig om trommerne - og hvor er stortrommen i mixet, den virker underlig på mig. Jeg bliver lidt tosset over den store panorering på cymbals, som flyver fra side til side. Når du er så tæt på, så mangler, der en fornemmelse af at være i samme rum - jeg mangler ambience.

PS - vær lidt opmærksom på brugen af hihat, den kan måske stabilisere lidt, men det r svært at høre her.
Hehe, jeg har virkelig også kæmpet med den stortromme. Den er ret "flad" i rå sporene, så jeg har forsøgt at hive en masse bund ud af den som ikke rigtigt er der. Det kombineret med en kontra bas jeg nok har givet alt for meget bund, gør nok at jeg ikke rigtigt har kunne styre bunden.

Jeg tror grunden til at det hele flyver rundt er at overheads og piano blev leveret som 2 stereo spor, hvilket jo betyder der bare er pannet hårdt left right. Jeg burde nok skille dem ad og arbejde med stereo billedet. Godt hørt!

Der er ikke en seperat mic på high hat, så jeg kan kun flytte rundt på det high hat jeg får i lille trommen og overheads. Der er også en del i den ene stor tromme mic, men det er ikke en super brugbar lyd :)

Mange tak for input! I er satme gode til at høre ting jeg først kan høre når I siger det :D

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

Hald skrev:Pas på ikke at ødelægge den dynamik der er i Jazz, for meget compressor kan tage følelsen ud af instrumenterne.
Yeah, den fik nok lige rigeligt :) Tak for input!

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

nulpunkt skrev: Side note: Oscar Petersson spiller satme fedt!
Tja for det er jo her hans stil har sit udspring se selv de første 8-10 linier:

http://jesperbuhl.com/about-jesper-buhl/

--sd

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Det største problem med optagelserne er det bleed der i piano og bas-mics fra trommerne - dels lyder det ikke så skide godt, og så er det op ad bakke at få det hele til at lyde godt. Anyway, det var sjovt at prøve kræfter med noget andet :

https://db.tt/RamKOegW
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

jakobole skrev:Det største problem med optagelserne er det bleed der i piano og bas-mics fra trommerne - dels lyder det ikke så skide godt, og så er det op ad bakke at få det hele til at lyde godt. Anyway, det var sjovt at prøve kræfter med noget andet :

https://db.tt/RamKOegW
Ja, jeg har godt nok bikset meget med at få både piano og trommer til at lyde nogenlunde i piano mic... Desuden, den ene stortromme mic er næsten mere overhead end stortromme :D For en begynder er det skide skægt at prøve noget der har alle de "fejl" man skal arbejde uden om.

Hvordan har du fået hevet så meget lækker bund ud af stortrommen?
Senest rettet af nulpunkt tors 7. jul 2016 22:58, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

Anyways, jeg har givet det et skud mere:
[soundcloud][/soundcloud]
jeg har sikkert lyttet mig totalt døv på det nu, men jeg har forsøgt at bruge jeres input konstruktivt.
* Jeg har forsøgt at bruge stereo billedet til at rykke piano frem og trommer tilbage (så fiser de heller ikke rundt)
* Bassen har fået mindre bas og mere mellem tone
* Piano ligger noget længere fremme
* Generelt har jeg forsøgt at være lidt mere diskret med comp'en og gate

Der er dog lige den med stortrommen. Jeg kan simplethen ikke få den til at lyde godt og i kombination med at jeg synes bassen lyder awesome kommer den altid hurtigt til at forsvinde. Men hey, stortromme, hvad har den nogensinde gjort for os? :dollargrin:

Jeg tror måske jeg skal venne mig til hvordan jazz lyder. Jeg har svært ved at forstille mig hvordan jeg gerne vil have det til at lyde, så jeg famler ret meget i blinde. Tror jeg vil prøve et track i en genre jeg er mere velbevandret i næste gang.

Nyt svar