Prøv lige at høre disse her rå trommer

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
alt_optaget
Medlem
Indlæg: 55
Sted: Horsens

Prøv lige at høre disse her rå trommer

Indlæg af alt_optaget »

.. Altså rå som 'rå optagelser'.

Dette her er fra en mindre session jeg havde med et mindre rutineret blues band for 1 måneds tid siden.

De indspillede bas, rytme-guitar og trommer, samtidigt i samme lokale. I mixet har jeg haft svært ved kick'en. Den buldrer voldsomt mellem 20 og 60 Hz for mig. Er der andre der oplever det samme?

Er der ellers nogen kommentarer til hvordan tingene er optaget?

Jeg har haft en 57'er på snare top og bund, på toppen monteret så den sigter lige hen over trommen i reife højde, jeg har brugt E604 på tams - selv om jeg faktisk ikke rigtigt tror, han spiller på dem overhovedet.

OHs er nogle gamle, ukendte småmembranskondensatorer, og en småmembrans kineser på hatten.

Kick er en Beta 52.

Sættet er et gammelt Ludwig fra de tidligere 70'ere. Jeg tror det er en rund, blød filt-kølle.

50 MB rar-fil, indeholdende 8 wav filer i 44.1k i 16 bit. Meget hurtig server, ca. 1.8 - 2 megabyte i sekundet. Mindst.

http://www.promenadehuset.dk/temp/mp3/drums.rar
Never steal a police car unless you're willing to floor it all the way to mexico.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Syntes godt jeg kan få det til at fungere fint hos mig, syntes ikke det buldrer, men det er også lidt nemmere når man ikke har de andre spor.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Prøv om du kan lave denne her indstilling efter i din DAW:

Billede

--sd

Medlemsavatar
alt_optaget
Medlem
Indlæg: 55
Sted: Horsens

Indlæg af alt_optaget »

Søren Dyhr skrev:Prøv om du kan lave denne her indstilling efter i din DAW:

Billede

--sd
Tusind tak.

Jeg benytte Cubase 5, og jeg må sige at der er et par ting jeg ikke føler mig helt sikker på ved dit screenshot. Det ser noget anderledes ud, end det jeg normalt benytter.

For det første - jeg går ud fra, at det screenshot du viser, er gate, comp og EQ som kun skal indsættes på kick'en?

Først ser jeg en gate. Her forstår jeg ikke Hz og BW parametrene. Hz mener jeg aldrig jeg har set i en gate før - hvis jeg har, har jeg i hvert fald ikke set ordentligt efter. BW har jeg afgjort ikke set før, og jeg ved ikke hvad det betyder. Kan du uddybe det bare en smule? Også kurven under 'chan' er jeg ikke sikker på jeg forstår. Er det et klokkeformet Q, eller hvordan skal jeg forstå det?

De samme spørgsmål kan jeg nærmest stille for compressoren. O gain har en negativ værdi. Er det indgangs-gain eller make-up gain? dB står ved 5.9 - er det make-up gain, eller hvad har vi fat i her? Igen forstår jeg ikke værdierne 'chan', 'Hz' og 'BW'. Jeg fristes til at spørge om det er en compressor der indstilles til at tage fat ved en bestemt frekvens, men jeg kender dem kun som multibånds-kompressorer, hvor der er 4 eller flere bånd -- jeg synes ikke, jeg umiddelbart kan overføre det til noget jeg har set før.

Herefter mener jeg, at jeg ser en 6 bånds parametrisk EQ, med alle bånd indstillet til klokkeformet kurve. Den gainer med 7.4 dB, og så har den en parameter der hedder delay, som jeg ikke før har set i en EQ. Skal jeg have fat i en faseliniær af en art, for at få denne mulighed? BW får mig til at tro er det, som jeg i de EQs jeg har set og arbejdet med, er det, som jeg ville kalde Q. --- oooooh, det slår mig, er det en forkortelse for bandwith?


Herefter ser jeg en grafisk fremstillling af gate og kompressor og EQ. Men jeg bliver forvirret over sidechain felterne, som jeg ikke forstår betydningen af - hvad er de sidechainet til? De to punkter der er fremhævet ved hhv. gate og comp sidechain, er det de to punkter der står under Hz tallet ved comp og gate? Og hvilken betydning har det i den større sammenhæng?


Bare en kort gennemgang af disse ting vil jeg værdsætte rigtigt højt, og tak fordi du har taget dig tiden til at kigge på det i første omgang.
Never steal a police car unless you're willing to floor it all the way to mexico.

Medlemsavatar
alt_optaget
Medlem
Indlæg: 55
Sted: Horsens

Indlæg af alt_optaget »

AnotherDan skrev:Syntes godt jeg kan få det til at fungere fint hos mig, syntes ikke det buldrer, men det er også lidt nemmere når man ikke har de andre spor.
Okay. Lytter du med en subwoofer også?
Never steal a police car unless you're willing to floor it all the way to mexico.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

alt_optaget skrev:Hz mener jeg aldrig jeg har set i en gate før - hvis jeg har, har jeg i hvert fald ikke set ordentligt efter. BW har jeg afgjort ikke set før, og jeg ved ikke hvad det betyder. Kan du uddybe det bare en smule? Også kurven under 'chan' er jeg ikke sikker på jeg forstår. Er det et klokkeformet Q, eller hvordan skal jeg forstå det?
Både for gate og kompressor er der en sidechain EQ sat ind - sådan at den reagerer forskelligt alt efter hvilken del af signalet der ligenu er i tidsdomænet, altså klask vs. tone.

Det næste er BW kan godt kaldes for Q på din EQ ... prøv at bruge den her:

http://www.sengpielaudio.com/calculator-bandwidth.htm

Sig til hvis der er mere?

--sd

Medlemsavatar
alt_optaget
Medlem
Indlæg: 55
Sted: Horsens

Indlæg af alt_optaget »

Søren Dyhr skrev:
Både for gate og kompressor er der en sidechain EQ sat ind - sådan at den reagerer forskelligt alt efter hvilken del af signalet der ligenu er i tidsdomænet, altså klask vs. tone.

Det næste er BW kan godt kaldes for Q på din EQ ... prøv at bruge den her:

http://www.sengpielaudio.com/calculator-bandwidth.htm

Sig til hvis der er mere?

--sd

Det er over mit niveau - men så har jeg jo lidt at læse op på, og noget at lære :)

Det vil jeg sætte mig ned og kigge godt og grundigt på i aften, i forhold til mine waves, sonalksis og kjærhus plugs - plus selvf. de indbyggede i Cubase 5.

Jeg takker.

Sidste spørgsmål: Kan du høre det problem, jeg har omtalt omkring kick'en, eller finder du ligesom AnotherDan at det fungerer?
Never steal a police car unless you're willing to floor it all the way to mexico.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Kan du høre det problem, jeg har omtalt omkring kick'en, eller finder du ligesom AnotherDan at det fungerer?
Det kommer lidt an på hvordan bassen spilles, der er nok lidt rigeligt 50 hz i dit kilde signal som jeg har spektrumanalyseret her:

Billede

Lowcut eller lang attacktid i komprimeringen vil lave om på det, hvad jeg hurtigt gjorde i går var at jeg prøvede en 5 presets igennem for at finde det som gav det bedste .... unden yderligere reflktion. Men der må jo være en grund til at du vil have så dyb en klang? Jeg laver oftest kun én oktav til stortrommens tone og en oktav højere oppe ligger så et resonans løft for bassen ... jeg bruger typisk lowcut på alting - fordi det senere forhindrer mig at falde i fælden med ultra komplicerede kurver og dermed faseforløb på alting. Ingen har brug for ting nede i 30 hz og under ... med mindre det skal bruges i et bilanlæg i en slags mujaffa spil?

Hvis jeg havde hørt hvad bassen lavede i dette her, ville jeg måske lave tingene helt anderledes?

--sd

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg synes ikke der er et problem med kicken, men problemet, som jeg hører det, er bassen som man kan høre i en del af mikrofonerne. Den buldrer en del i rummets akustik især i oh mikrofonerne. Men efter at have leget lidt med sporene synes jeg de er udemærkede og kan helt sikkert bruges til noget foruftigt.
Sørg bare for at skære bunden fra overhead sporene så bas bulderet forsvinder derfra.

Medlemsavatar
alt_optaget
Medlem
Indlæg: 55
Sted: Horsens

Indlæg af alt_optaget »

Søren Dyhr skrev: Det kommer lidt an på hvordan bassen spilles, der er nok lidt rigeligt 50 hz i dit kilde signal som jeg har spektrumanalyseret her:

Billede

Lowcut eller lang attacktid i komprimeringen vil lave om på det, hvad jeg hurtigt gjorde i går var at jeg prøvede en 5 presets igennem for at finde det som gav det bedste .... unden yderligere reflktion. Men der må jo være en grund til at du vil have så dyb en klang? Jeg laver oftest kun én oktav til stortrommens tone og en oktav højere oppe ligger så et resonans løft for bassen ... jeg bruger typisk lowcut på alting - fordi det senere forhindrer mig at falde i fælden med ultra komplicerede kurver og dermed faseforløb på alting. Ingen har brug for ting nede i 30 hz og under ... med mindre det skal bruges i et bilanlæg i en slags mujaffa spil?

Hvis jeg havde hørt hvad bassen lavede i dette her, ville jeg måske lave tingene helt anderledes?

--sd

Din spektrumanalyse bekræfter det jeg selv har formodet - uden at jeg dog har klikket på spektrumanalyse i Cubase. Det vil jeg lige huske til næste gang jeg slås med et bestemt område.

Jeg vil med glæde lægge bassen op senere i aften, hvis du (og andre) også vil lytte på den. Den er dog optaget med en DI direkte i pulten og kun kørt i en amp så bandet kune høre den under optagelse - de var som sagt ikke så rutinerede, og det var umuligt for mig at få dem til at optage et instrument ad gangen.

Senere i aften vil jeg kigge på de ting du viste i dit første indlæg. Jeg endte forøvrigt også med at low-cutte i det endelige mix, som jeg dog fandt elendigt og ærgeligt at aflevere - men bandet var selvf. meget begejstrede :roll:

Når du siger at 'der må være en grund til at jeg vil have så dyb en klang' sidder jeg og spekulerer lidt på, hvad du mener: Mener du ganske enkelt at trommen er meget dybt stemt? Fordi - det eneste jeg har gjort - og det er selvf. også uansvarligt af mig - men trommeslageren kom med sit sæt, som han havde stemt som han ville, og der satte jeg egentlig bare en beta 52 på, og optog trommen som den var. Det har jeg så lært at lytte efter en anden gang, men jeg må sige at vi knaldede 4 numre ind på 2 - 3 timer, og der var bare ikke tid til at fange den fejl i processen.

Hvis du ikke mener stemningen af trommen når du siger, at jeg gerne vil have det så dybt af en årsag, så må jeg sige at jeg ikke forstår hvad du mener - og det er ikke af ond vilje.

Jeg tager det du siger om de 30 Hz til mig.
Never steal a police car unless you're willing to floor it all the way to mexico.

Medlemsavatar
alt_optaget
Medlem
Indlæg: 55
Sted: Horsens

Indlæg af alt_optaget »

AvS skrev:Jeg synes ikke der er et problem med kicken, men problemet, som jeg hører det, er bassen som man kan høre i en del af mikrofonerne. Den buldrer en del i rummets akustik især i oh mikrofonerne. Men efter at have leget lidt med sporene synes jeg de er udemærkede og kan helt sikkert bruges til noget foruftigt.
Sørg bare for at skære bunden fra overhead sporene så bas bulderet forsvinder derfra.
Ja, jeg low-cutter ret kraftigt på OH. Det er mest kick'en i sig selv der har været problemet for mig.
Never steal a police car unless you're willing to floor it all the way to mexico.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

alt_optaget skrev:Mener du ganske enkelt at trommen er meget dybt stemt?
Ja! Det er vel sådan en 24" ting eller? Man skal huske på at tingen måske virker fint live, ja så er 80 % af alle systemer hvor der skal lyttes på dit mix ikke mange potter pis værd under 50 hz ... hvis du tager det med vil det udgøre ret meget af dit headroom. Tidligere lagde man kritisk bas/stortromme balancen via auratone 5c ...og så senere Yamaha NS10 fordi de udover ingen bund havde heller ikke havde det store groupdelay som alle basreflex kabinetter har.

--sd

Medlemsavatar
alt_optaget
Medlem
Indlæg: 55
Sted: Horsens

Indlæg af alt_optaget »

Søren Dyhr skrev:
Ja! Det er vel sådan en 24" ting eller? Man skal huske på at tingen måske virker fint live, ja så er 80 % af alle systemer hvor der skal lyttes på dit mix ikke mange potter pis værd under 50 hz ... hvis du tager det med vil det udgøre ret meget af dit headroom. Tidligere lagde man kritisk bas/stortromme balancen via auratone 5c ...og så senere Yamaha NS10 fordi de udover ingen bund havde heller ikke havde det store groupdelay som alle basreflex kabinetter har.

--sd
Jeg har lige undersøgt det. Det er en 22" Ludwig fra 1962.

Det er helt klart noget jeg vil være opmærksom på fremover.

Hvor bør størstedelen af en kick ligge efter din mening?
Jeg har forsøgt at efterligne din channelstrip, men jeg må sige at jeg ikke kan finde ud af hvordan jeg skal key'e en EQ til en gate og en comp, med de plugins jeg har.

Der er lidt at læse op på for mig, men så lærer man jo også noget :)

Tak for hjælpen!
Never steal a police car unless you're willing to floor it all the way to mexico.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Fordi man godt kan undvære grundtonen i bassen vil jeg mene 80 hz for en stortromme vil være et godt valg!

http://en.wikipedia.org/wiki/Missing_fundamental

Men nogen gange forstyrres det lidt af guitarvalg og hvad der egentlig spilles på guitaren, hvis der ikke er plads til at splitte horizontalt i spektret, må man duck'e bassen med stortrommesignalet ... nogen bassister er dog fuldt klar over dette og gør det af sig selv - prøv om du kan høre det i denne video (jeg tror det desværre er en mobilos der er optaget på):



Du kan måske se det i stedet for? ...

--sd

Nyt svar