Filmlængde vs. fastholdelse

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Filmlængde vs. fastholdelse

Indlæg af mediumaevum »

Jeg fik at vide engang at de fleste mennesker kun kan holde koncentrationen i x-antal minutter. Jeg kan dog ikke huske om det var 2 eller 5 minutter, men det var meget lavt sat.

Er dette noget I andre kan be- eller afkræfte?

Bør videoer helt generelt overholde "Twitter-reglen" - dvs. så korte som muligt - medmindre selvfølgelig at vi taler om regulære dokumentarer, spillefilm eller anden yderst professionel video?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

2-5 minutter lyder højt sat efter min mening. Det er IMHO nærmere 10-20 sekunder..

Hvis ikke du fanger folks interesse med det samme, og formår at fastholde den, så klikker de hurtigt væk.


Jeg skipper ofte igennem videoer. Folk har det med at proppe ligegyldig library-musik indover 90% af deres videoer, meget af den tid er spildtid efter min mening. Jo, der kan da være noget terapeutisk over at se folk bearbejde et stykke træ e.l., men ikke når der er metal-guitarer med koklokker indover, oftest ved alt for høj volume fordi at den slags mennesker ikke kender til lyd-produktion.

Der er ikke noget simpelt svar på dit spørgsmål omkring hvor lang din video skal være. Hvis gode lange og detaljerede videoer virker for dit publikum, så hold dig til det.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har lavet lidt reklamefilm for nogle uddannelser og der hedder det MAX 1 minut!!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Tak, Christoffer og Hald. Det hjalp utrolig meget i min videoredigering, at få sat nogle konkrete tal på som jeg kan tage højde for.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Undskyld - jeg var omkring det før i en næsten tilsvarende kommentar. Det har meget lidt med længde at gøre i dit tilfælde. Det har med indhold at gøre. Dem der interesserer sig for det, du gør, de skal nok blive hængende - typer som undertegnede er væk efter at have scrollet lidt igennem filmen. Jeg ser det kun, fordi du linker på LM og jeg tror mange har det på samme måde. Og som jeg skrev før - det er ok at beskæftige sig med et meget smalt emne, som nogle nørder max rundt i. Det er bare at forventningsafstemme.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg arbejder altid på at få mine videoer så korte som muligt. Det betyder også, de bliver redigeret benhårdt, så alle "øhhhmmm" bliver fjernet, og hver tangent bliver overvejet.

Men jeg lavet kun videoerne for min egen skyld. Jeg bliver glad, hvis nogen får glæde af mine videoer, og derfor gør jeg mig umage. Jeg ved, hvordan jeg selv ser videoer, så jeg prøver at lave videoer, jeg selv gider se.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja hvis indholdet fanger betyder det ikke noget at længden er 45 minutter, eller længere, så længe man formår at gøre det interessant.

Der er forskellige metoder, inden for Hollywoodfilm er der en graf der kan sættes på de fleste film.
Billede

Men da dit nærmest er dokumentar/historisk, må man gå ud fra at seerene er interesseret i emnet, det må dog aldrig bliver langtrukket, så hellere lave flere små videoer som man henviser til hvis man er yderligere interesseret i flere specifikke detaljer.

Men jeg tror det du er irriteret over at antal views og følgere som ikke bare automatisk vokser. Men der findes altså store virksomheder med flere hundrede ansatte og mange hundrede tusind der bruger deres produkter, som har små hundrede følgere, der er ingen garantier for at folk bare følger alt de kan relatere til, jeg sorterer selv lidt en gang imellem for at holde mit feed interessant.

Men du har stået i denne situation før, du har stillet disse spørgsmål før, og du har fået de samme svar før. Det er ikke voldsomt interessant for den almene person da det er en niche. Det gælder både musikken og grafikken, MEN, for dem der interessere sig for historien er det MEGA fedt at du har visualiseret det, og tilmed haft respekt for tidsalderen og lavet noget musik der passer til og giver det stemning. Det er lige præcis det et museum prøver at gøre, og derfor vil jeg mene at du rammer målet ret flot.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Helt enig med Halds gode pointe!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Nu siger I niche... men der er jo andre youtubere derude, specielt ungarere som laver historiske 3D-rekonstruktioner af ungarnske slotte. Deres videoer og kanaler er da meget populære.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Men så prøv at lære af, hvad de gør, der evt. er anderledes end det, du gør.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det ER niche. Og det er ok:).


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Smittefar skrev:Men så prøv at lære af, hvad de gør, der evt. er anderledes end det, du gør.
Det forsøger jeg også.

Her en sammenligning (min er den nederste).





Eneste forskelle er, at hans er med mennesker, og reelt set er skabt ud af et computerspil (mener det er Total War, men jeg kan tage fejl).
Mit er lavet fra bunden, i Blender (renderet i Eevee).

Der er ikke mennesker i min version, efter aftale med museet, som ikke ønskede mennesker på animationen, for at gøre det mere nøgternt.
Men ellers ville jeg gerne have haft liv.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

2 slående forskelle:
- Ungarens er væsentlig kortere
- Musikken er live. Hvis det ikke direkte er et stykke fra dengang, så er det virkelig skrevet i stilen.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:2 slående forskelle:
- Ungarens er væsentlig kortere
- Musikken er live. Hvis det ikke direkte er et stykke fra dengang, så er det virkelig skrevet i stilen.
Ok, hvad så med denne her?



Længden er ca. den samme, og musikken er filmisk.
gs-dk skrev:Det ER niche. Og det er ok:).
Jeg ønskede (og fik) Danmarks Bygningskultur af Harald Langberg (1955) i fødselsdagsgave.
Den stod øverst på min ønskeseddel.

Der er masser af tekniske tegninger, rekonstruktioner og en masse information om munkesten-skifte, rundbuefrisernes opståen og hvornår man gik væk fra granitkvadere til tegl.

Alt sammen guf for mine videre rekonstruktioner som passer til mine musikalske kompositioner.

Vil du kalde det niche - eller bare en almindelig hobby? :)
Senest rettet af mediumaevum fre 27. mar 2020 13:24, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det ER niche.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Det ER niche.
Ok, så er jeg nok bare en nørd.

Hellere være lidt for speciel, end for almindelig.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Så skal du bare være glad for det publikum du har og ikke satse på at blive mainstream.

Den sidste video fra Ungarn slukkede jeg også efter 10 sekunder.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Så skal du bare være glad for det publikum du har og ikke satse på at blive mainstream.

Den sidste video fra Ungarn slukkede jeg også efter 10 sekunder.
Jeg medgiver at lydkvaliteten var enormt ringe, hvis det er den du hentyder til.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Ikke lydkvalitet. Musikken lyder af prut.
skriver noder

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Den sidste video du linkede til har kun 1590 subs selv om han har været igang siden 2013 (kanalen åbnede i 2011 og den første video kom i 2013), han har jo uploadet en ton videoer i samme stil, og har over den tid opbygget en fanskare. I alt er hans videoer vist over 900.000 gange, men mange af de views er sikkert kommet fordi folk har set én video og den så har fortsat til næste.

Dertil kunne det være at der er mere international interesse for ungarske slotte og borge, end de danske.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Nu jeg er igang med filmlængde osv. har jeg lige et ekstra spørgsmål:

Hvad er den normale klippelængde pr. sekvens? Er det < 10 sek. eller endnu lavere?
Ved godt det er individuelt, men der må da være nogle "standarder" man holder sig til?

Iøvrigt, helt generelt:

Videoredigering ser ud til at være et enormt kompleks område. Vil sige, at den tekniske del (brugen af videoredigeringsprogrammer) er den allernemmeste ting i verden. Det svære for mig er at vide hvornår/hvordan man anvender de features for at det ser professionelt ud, og ikke ligner en amatørvideo.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mediumaevum skrev:Hvad er den normale klippelængde pr. sekvens? Er det < 10 sek. eller endnu lavere?
Ved godt det er individuelt, men der må da være nogle "standarder" man holder sig til?
Og hvilken genre snakker vi? Standard Hollywood fiktions film, dokumentar, kortfilm......?

Du kan meget hurtigere selv få det svar du søger, hvis du kender film du kan li'.
Lav en kort beskrivelse af hvert klip/scene, og tag tid på hvor langt klippet er. Beskriv måske også hvad kamera og lys laver i pågældende scene.
Du kan evt. finde inspiration til emnet i blandt andet denne tråd:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=53&t=79855

Og når nu Hald delte beretter/hollywood modellen, så kan du prøve at analysere filmen udfra en lignende overordnet model, og kigge på om længden af klip ændrer sig iforhold til hvor langt vi er nået i historien. Det ville eksempelvis være oplagt, at man laver relativt hurtige klip omkring klimaks i en Action film. Men så igen vil der være eksempler på film i samme genre som undlader hurtige klip, men måske bare bevæger kameraet. Eller måske er kameraet ikke i bevægelse, og det er lyd/musik-siden der primært driver scenen, selvfølgelig sammen med skuespillet.

Med fare for at køre ud af en ligegyldig tangent, så hader min far film der gør brug af slow motion. Hvorfor har jeg aldrig forstået. Men sådan er folk så forskellige.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og nu tænker jeg bare videre. Ikke nødvendigvis relateret til film, men bare for at give dig et eksempel. Tag et vilkårligt episk nummer fra Two Steps From Hell, og prop beretter-modellen på.
Du kan også gøre det med Hans Zimmers musik, e.l. Time eller Mombasa eksempelvis.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Du kan prøve at analysere hvad der er gjort, i de film du kan lide.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg kan ikke begribe, at jeg rent faktisk skriver dette, men det gør jeg tilsyneladende. Der er INGEN regler eller faste længder, man gør det, der er bedst for produktet i forhold til den PERSONLIGE smag.

Nyt svar