Gratis videoredigering - nogen idéer?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Gratis videoredigering - nogen idéer?

Indlæg af mediumaevum »

Jeg leder efter et gratis alternativ til Adobe Premiere. Det SKAL være open source, og det skal være 100 % frit for enhver form for malware, reklame og andet skidt. Altså på samme vis som Blender på sin vis er et alternativ til 3ds max og maya og GIMP et alternativ til photoshop osv.

Altså på samme præmisser/vilkår som de nævnte programmer.

Jeg har googlet, uden held.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

.
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 16. nov 2018 23:21, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Morten B  
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hvorfor skal det være open source? Det krav burde du slække på hvis du vil have noget ordentlig.

Davinci Resolve og Hitfilm er de to absolut bedste jeg har prøvet i freebee land.

Og ellers kan du jo redigere i Blender, jeg blev bare aldrig helt gode venner med det.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten B skrev:Hvorfor skal det være open source? Det krav burde du slække på hvis du vil have noget ordentlig.

Davinci Resolve og Hitfilm er de to absolut bedste jeg har prøvet i freebee land.

Og ellers kan du jo redigere i Blender, jeg blev bare aldrig helt gode venner med det.
Hvis det er Open Source har det somregel også en stor brugerflade med nørder som har indsigt i koderne, og dermed er programkoden gennemskuelig = sikker.

F.eks. Blender er Open Source, hvilket betyder at alle og enhver kan få indsigt i koden. Selvfølgelig betyder det også, at alle og enhver kan lave deres egen malware-inficerede version og distribuere den, men hvis du henter builds fra Blender.org er du ihvertfald sikker på at folkene bag har gennemset al kode som implementeres i de nye versioner.

Derudover er Open Source+Gratis også altid uden reklamer og tvangsopdateringer. Igen, jeg kan kun henvise til Blender og GIMP som eksempler. Det fede ved Blender er, at udover at det er gratis så bestemmer jeg 100 % over om, hvordan og hvornår jeg vil opdatere. Jeg kan endda køre 2 blender-versioner samtidig og således skifte mellem det nye og gamle, og f.eks. lave det seriøse arbejde i den gamle, og lave eksperimentelle renderinger på på den nye.

Blender bliver dog aldrig god til videoredigering, idet bare det at indsætte tekst og lave panoreringer og andet, er et helvede uden lige.

Medlemsavatar
Morten B  
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

mediumaevum skrev:
Morten B skrev:Hvorfor skal det være open source? Det krav burde du slække på hvis du vil have noget ordentlig.

Davinci Resolve og Hitfilm er de to absolut bedste jeg har prøvet i freebee land.

Og ellers kan du jo redigere i Blender, jeg blev bare aldrig helt gode venner med det.
Hvis det er Open Source har det somregel også en stor brugerflade med nørder som har indsigt i koderne, og dermed er programkoden gennemskuelig = sikker.

F.eks. Blender er Open Source, hvilket betyder at alle og enhver kan få indsigt i koden. Selvfølgelig betyder det også, at alle og enhver kan lave deres egen malware-inficerede version og distribuere den, men hvis du henter builds fra Blender.org er du ihvertfald sikker på at folkene bag har gennemset al kode som implementeres i de nye versioner.

Derudover er Open Source+Gratis også altid uden reklamer og tvangsopdateringer. Igen, jeg kan kun henvise til Blender og GIMP som eksempler. Det fede ved Blender er, at udover at det er gratis så bestemmer jeg 100 % over om, hvordan og hvornår jeg vil opdatere. Jeg kan endda køre 2 blender-versioner samtidig og således skifte mellem det nye og gamle, og f.eks. lave det seriøse arbejde i den gamle, og lave eksperimentelle renderinger på på den nye.

Blender bliver dog aldrig god til videoredigering, idet bare det at indsætte tekst og lave panoreringer og andet, er et helvede uden lige.
Yes, jeg er godt med på fordelene ved Open Source. Bruger også selv Blender med stor fornøjelse.

Jeg ville dog aldrig selv gå på compromis med funktionaliteten udelukkende på baggrund af en idealistisk holdning.

Jeg kan godt forstå dit ønske om open source, men det bedste open source video redigerings program du finder er netop Blender.
Jeg har brugt lang tid på at lede og har prøvet en lang række programmer af. Der er simpelthen ikke noget ordentligt.

Video redigering er mærket af at de fleste gængse codecs ikke er license free, bl.a. derfor er det svært at finde et gratis, open source program.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Ok. Så kan jeg lige så godt punge ud for Adobe Premiere. 700 kr. i engangsbeløb kan lige gå an.

Men... kan jeg slå automatiske opdateringer fra?

Og så undrer systemkravene mig... det fylder 13 GB. Jeg har plads nok, men hvad i alverden skal den bruge al den plads til?

Iøvrigt har jeg aldrig brugt Adobe Premiere. Har kun set det i funktion på en anden computer. Er det svært at lære når man kommer fra Blender?

Medlemsavatar
Morten B  
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hvorfor ikke Davinci Resolve?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten B skrev:Hvorfor ikke Davinci Resolve?
Jeg var inde på deres side. Jeg kan ikke finde informationer om hvad der er gratis, hvor længe og hvordan det fungerer.

Eller om det kun er til Mac eller om jeg kan bruge det til PC.

Jeg synes deres hjemmeside er forvirrende, så forvirrende, at jeg ikke fik vitale informationer om deres produkter.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mediumaevum skrev:
Morten B skrev:Hvorfor ikke Davinci Resolve?
Jeg var inde på deres side. Jeg kan ikke finde informationer om hvad der er gratis, hvor længe og hvordan det fungerer.

Eller om det kun er til Mac eller om jeg kan bruge det til PC.

Jeg synes deres hjemmeside er forvirrende, så forvirrende, at jeg ikke fik vitale informationer om deres produkter.
https://www.blackmagicdesign.com/produc ... ciresolve/

scroll ned til bunden. Lidt inden står der at det virker til Mac, Windows og Linux. Nederst kan du downloade den gratis udgave.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

iMovie er gratis (følger med macs) og uden reklamer, men ikke open source.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

the songcabinet skrev:iMovie er gratis (følger med macs) og uden reklamer, men ikke open source.
Ja, men jeg bruger pc, ikke mac.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev: scroll ned til bunden. Lidt inden står der at [...]

Det var dog en ubegribelig underlig måde at informere potentielle brugere og kunder om kompatibilitet.

Sådan noget bør stå øverst, ikke i bundet!

Ethvert seriøst webdesign til ethvert seriøst produkt har en let, enkel og overskuelig måde at at vise kompatibilitet, pris og funktioner på.
Se f.eks. denne side:

https://www.blender.org/download/

Hvis ikke man laver en seriøs præsentation af sine produkter, stikker der somregel noget under, som ikke står skrevet offentligt, men nærmere står skrevet med småt under installationsprocessen eller godt inde i købet lige før betaling.

Det er den slags som får mine faresignaler til at blinke.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2933
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

mediumaevum skrev:Det var dog en ubegribelig underlig måde at informere potentielle brugere og kunder om kompatibilitet.

Sådan noget bør stå øverst, ikke i bundet!

Ethvert seriøst webdesign til ethvert seriøst produkt har en let, enkel og overskuelig måde at at vise kompatibilitet, pris og funktioner på.
Giver dig fuldstændig ret, at den her webside præsenterer produkterne ekstremt uoverskueligt! Totalt uprofessionelt af et ellers fedt produkt som Davinci Resolve ...
Senest rettet af Rosenfeldt fre 16. nov 2018 22:05, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Rosenfeldt skrev: Giver dig fuldstændig ret, at den her webside præsentere sine produkter ekstremt uoverskueligt! Totalt uprofessionelt af et ellers fedt produkt som Davinci Resolve ...
Ok, det med gratis, det er vel ikke bare en trial?

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2933
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

mediumaevum skrev:
Rosenfeldt skrev: Giver dig fuldstændig ret, at den her webside præsentere sine produkter ekstremt uoverskueligt! Totalt uprofessionelt af et ellers fedt produkt som Davinci Resolve ...
Ok, det med gratis, det er vel ikke bare en trial?
Nej, det er ganske gratis, men har ikke samme funktioner/muligheder som købe versionen.

(Includes everything found in the free version plus multi user collaboration features that let editors, colorists, effects artists and sound engineers all work together on the same project at the same time, plus 3D tools, dozens of Resolve FX and more.)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Rosenfeldt skrev:
mediumaevum skrev:
Rosenfeldt skrev: Giver dig fuldstændig ret, at den her webside præsentere sine produkter ekstremt uoverskueligt! Totalt uprofessionelt af et ellers fedt produkt som Davinci Resolve ...
Ok, det med gratis, det er vel ikke bare en trial?
Nej, det er ganske gratis, men har ikke samme funktioner/muligheder som købe versionen.

(Includes everything found in the free version plus multi user collaboration features that let editors, colorists, effects artists and sound engineers all work together on the same project at the same time, plus 3D tools, dozens of Resolve FX and more.)
Ok, takker. Det lyder spændende!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

.
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 16. nov 2018 23:20, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2933
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

mediumaevum skrev:Ok, takker. Det lyder spændende!
Velbekomme! :)

Medlemsavatar
Morten B  
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Er enig i at præsentationen er mangelfuld, men det opvejer selve programmet for i kvalitet.

Og ja, forskellen er at der er færre fx algoritmer, ingen collab og ingen 3D.

Det eneste der, for mig, stikker ud som lidt negativt er at alle de resolve fx algoritmer som er til rådighed i den fulde version også er listet i gratis versionen. Der kommer en disclaimer hvis du prøver at loade dem.
Ellers er jeg ikke stødt på reklamer, popups eller lignende proaktivt salg og det er ikke noget der forstyrrer brug af programmet.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten B skrev:Er enig i at præsentationen er mangelfuld, men det opvejer selve programmet for i kvalitet.

Og ja, forskellen er at der er færre fx algoritmer, ingen collab og ingen 3D.
Det kan jeg godt leve med. 3D laver jeg alligevel i Blender, jeg skal bare bruge et videoredigeringsprogram som:

1. Renderer hurtigt (Gerne med GPU).
2. Kan indsætte tekst/titler og animere den groft, men ellers bare tekst og titler.

Men... man skal også passe på med at lave for meget i videoredigerings-programmerne.
Laver man f.eks. en animation bør intro og tekst f.eks. også være indlejret på en måde i animationen, som en del af animationen. Det vil give mere unikt indhold og resultat og skabe en bedre kontekst/sammenhængskraft.

Medlemsavatar
Morten B  
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

mediumaevum skrev:
Morten B skrev:Er enig i at præsentationen er mangelfuld, men det opvejer selve programmet for i kvalitet.

Og ja, forskellen er at der er færre fx algoritmer, ingen collab og ingen 3D.
Det kan jeg godt leve med. 3D laver jeg alligevel i Blender, jeg skal bare bruge et videoredigeringsprogram som:

1. Renderer hurtigt (Gerne med GPU).
2. Kan indsætte tekst/titler og animere den groft, men ellers bare tekst og titler.

Men... man skal også passe på med at lave for meget i videoredigerings-programmerne.
Laver man f.eks. en animation bør intro og tekst f.eks. også være indlejret på en måde i animationen, som en del af animationen. Det vil give mere unikt indhold og resultat og skabe en bedre kontekst/sammenhængskraft.
I hear ya! Mht. hastighed på renderingen, så må du selv lige teste af, men Davinci Resolve er GPU baseret, så det kommer selvfølgelig an på hvilket kort du har i.

Til dit behov vil jeg helt klart mene at Davinci Resolve er det rigtige.
HitFilm er mega fed til animerede tekster/grafik, men selve klippe delen og specielt grading, der vinder Resolve.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Ellers bare brug blender til video redigering også.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Nyt svar