DaVinci Resolve 15.1

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

DaVinci Resolve 15.1

Indlæg af SustainerPlayer »

What's New in DaVinci Resolve 15.1

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Cool - Nu må jeg snart få taget mig sammen til at lære det program ordentligt :)

Jeg kan i øvrigt anbefale Casey Farris, hvis man gerne vil have en milliard rigtig gode tutorials til Resolve
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det er helt vanvittigt at det program er gratis. Ret hurtigt de kom med update også fra 15.0.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har købeversionen og skifter mellem det og Final Cut. Vil vildt gerne bruge DaVinci, men det er desværre meget mere CPU tungt end FCX. Så jeg vender ofte tilbage til FCX - men klart et program med potentiale. Og meget let at gå til.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fandt en PDF med lidt lavpraktisk info omkring ver 15

https://documents.blackmagicdesign.com/ ... _Guide.pdf

Er desværre stadig i tvivl om skærmkort-siden ,.. men GPU og ram på kortet er vist helt essentielt for driften af Resolve

GTX1080 med 8 GB er den "skrabede" løsning, så der bliver vist ikke meget fest med mit Quadro P200 :dollargrin:

Kan køre på en quad-core ,... men de systemer der lægges op til er 10-14 core

Kan køre på 16 GB ram, men 32 GB er vel passende, endu mere at foretrække
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg kører på en laptop med et GTX 765m og 16GB ram.

Nu har jeg heller ikke de vilde produktioner, det største projekt har være et multicam setup med 3 kameraer og ca 40 minutters varighed. Det hakkede lidt til sidst da jeg begyndte at tilføje titler, men kom fint igennem.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten B skrev:Jeg kører på en laptop med et GTX 765m og 16GB ram.

Nu har jeg heller ikke de vilde produktioner, det største projekt har være et multicam setup med 3 kameraer og ca 40 minutters varighed. Det hakkede lidt til sidst da jeg begyndte at tilføje titler, men kom fint igennem.
Godt at høre, så har jeg måske en chance, det hjælper selvfølgelig også gevaldigt hvis man kører alm HD istedet for 4K

Har 4790K med 32 GB Ram lige nu, men altså nærmest ikke noget juice i skærmkortet, gider ikke rode med skærmkort eller slipper 4-5000 kr for GTX 1080 lige nu, det bliver i næste build

Man kan vel starte op med begrænset material i HD opløsning hvis man bare vil lege og blive bedre

Ja måske burde man springe direkte på Resolve, og så lade være med at bruge for meget tid på andre løsninger

Det ser godt nok fantastisk ud, næsten for godt til at være sandt, hvis det altså er stabilt, og bare spiller

Forstår ikke hvordan udviklingen af programmet financieres

Skal have læst op på det
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 18. okt 2018 08:58, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Uden et godt skærmkort er det umuligt at køre seriøst. Jeg har et - mener jeg - 580 med 8 GB i min MacPro og det er ikke imponerende. En ting der klart halter efter FCX er baggrunds rendering. I Resolve kører det ikke i baggrunden men stopper dit workflow - håber der arbejdes på det.
Mon ikke de får pengene fra deres colorgrade hardware og lokker med billig software - som Apple og Logic.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

DUBTEMPLE skrev:
Morten B skrev:Jeg kører på en laptop med et GTX 765m og 16GB ram.

Nu har jeg heller ikke de vilde produktioner, det største projekt har være et multicam setup med 3 kameraer og ca 40 minutters varighed. Det hakkede lidt til sidst da jeg begyndte at tilføje titler, men kom fint igennem.
Godt at høre, så har jeg måske en chance, det hjælper selvfølgelig også gevaldigt hvis man kører alm HD istedet for 4K

Har 4790K med 32 GB Ram lige nu, men altså nærmest ikke noget juice i skærmkortet, gider ikke rode med skærmkort eller slipper 4-5000 kr for GTX 1080 lige nu, det bliver i næste build

Man kan vel starte op med begrænset material i HD opløsning hvis man bare vil lege og blive bedre

Ja måske burde man springe direkte på Resolve, og så lade være med at bruge for meget tid på andre løsninger

Det ser godt nok fantastisk ud, næsten for godt til at være sandt, hvis det altså er stabilt, og bare spiller

Forstår ikke hvordan udviklingen af programmet financieres

Skal have læst op på det
De tjener penge på Fusion, som mange bruger hvis de ikke bruger Nuke - og så selvfølgelig deres hardware

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

@Dubtemple: Hvilket skærmkort har du nu ?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten B skrev:@Dubtemple: Hvilket skærmkort har du nu ?
Havde købt GTX950 til at drive min nye 4K 43" Phillips

Men den hakkede og brækkede sig, og ville ikke køre 4K i de lovede 60 Hz

Nu har jeg købt et Qudro P200, bedre drivere og opsætning, kører stabilt, dog kun i 40 Hz, men jeg kan leve med det som det er nu

Har besluttet at det bliver dette til min DAW, lige nu, P200 er også multi-out, og jeg vil gerne udvidde skærmpladsen med mine 2 gamle 21", evt en af disse som lav-opløst til gamle plugs der ikke kan scaleres

Sidder tilbage med et dårligt indtryk af GTX-serien og vil hellere have f.eks. noget Quadro, bare hæftigere end P200 på et tidspunkt ude i fremtiden

Men GTX1080 er ifølge PDF-en eneste approved løsning til under 5000 kr desværre
/Dub

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Mon ikke de nye 1070 kan bruges, de er vist hurtigere end 1080

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Måske, men tror man skal holde sig til dem der ER testede, måske der er en længere liste et andet sted ?

(rammen er meget vigtig, under ingen omstændigheder under 8 Gb)
/Dub

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

1070 har også 8gb

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

lakris skrev:1070 har også 8gb
Ah, ok, tak, jeg KUNNE finde på at upgradere hvis der findes et kort til f.eks 3-4000 kr der er testet OK

Så ville jeg kikke efter det til Black Friday, eller bare brugt, og måske ende op omkring 2500 Kr

Mere vil jeg ikke ofre, hvis det kommer på tale,.

Måske man skulle søge yderligere info :-)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

1080 har 2560 cuda-kerner, 1070 har 1920 kerner, ram ens, 8GB

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/N ... 3603vs3609

Så spændende, der burde være tæt løb i det mindste, 1070 findes i en STRIX version fra Asus, med zero fan-noise, samt 2 x display-port,.... præcis som jeg kunne ønske

Men igen, GTX950 var noget gylle, det sidder ligesom stadig frisk i hukommelsen, den holdt simpelthen ikke lovede specs ved 60 Hz, 4K, crashede ganske enkelt, så navnet "GTX" har fået sådan en lidt trist smag ;-)
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 18. okt 2018 14:17, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

gs-dk skrev:Uden et godt skærmkort er det umuligt at køre seriøst. Jeg har et - mener jeg - 580 med 8 GB i min MacPro og det er ikke imponerende. En ting der klart halter efter FCX er baggrunds rendering. I Resolve kører det ikke i baggrunden men stopper dit workflow - håber der arbejdes på det.
Mon ikke de får pengene fra deres colorgrade hardware og lokker med billig software - som Apple og Logic.
Tak for referance til RX580 !!!

Kan nu sammenligne med det GTX1070 vi diskuterer:

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/N ... 3609vs3923

Altså 43 pct højere generel hastighed i 1070 som jeg forstår sammenligningen

Hele 120 pct hvis der sammenlignes med 1080 fra PDF'en

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/N ... 3918vs3923

Vi er "på kanten" under alle omstændigheder, men kunne være sjovt at høre om dit system halter bare ved tung 4K, eller f.eks. allerede ved moderate projekter i HD ?

Man kunne jo vælge 4K etc fra, i første omgang, hvis man bare vil dygtiggøre sig generelt til en start
/Dub

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvis det er mig, du skriver til - så taler vi om lange tre kamera forløb uden ret meget kørende. Som sagt fint workflow men ikke samme gnidningsfrie kørsel som i FCX, hvor der er masser af power - til klip, filtre, diverse zoom med mere. Jeg taler om hd og ikke noget 4K. Hvis det skal køre nogenlunde, så skal der proxy og lav kvalitet i edit forløbet. Som skrevet en del gange, så er det virkelig intuitiv software - men jeg vælger mere og FCX til igen.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

gs-dk skrev:Hvis det er mig, du skriver til - så taler vi om lange tre kamera forløb uden ret meget kørende. Som sagt fint workflow men ikke samme gnidningsfrie kørsel som i FCX, hvor der er masser af power - til klip, filtre, diverse zoom med mere. Jeg taler om hd og ikke noget 4K. Hvis det skal køre nogenlunde, så skal der proxy og lav kvalitet i edit forløbet. Som skrevet en del gange, så er det virkelig intuitiv software - men jeg vælger mere og FCX til igen.
Jammen, jo, dig naturligvis,..

Tusind tak for uddybningen, jeg begynder nu at få en ide om hvor tungt det er, og hvad der skal til gfx-mæssigt
/Dub

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og skriv gerne om dine erfaringer. Jeg har som sagt købt softwaren, da jeg løb ind i nogle begrænsninger med flere plags, så jeg vil super gerne, at det kører smooth. Jeg har en MacPro 12 core 3.46 med 64 ram og jeg researchede en del på grafik kort, da det jo er en ældre maskine - kortet virker perfekt i maskinen - så jeg tør ikke gå længere med det - og slet ikke når FCX kører helt suverænt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

gs-dk skrev:Og skriv gerne om dine erfaringer. Jeg har som sagt købt softwaren, da jeg løb ind i nogle begrænsninger med flere plags, så jeg vil super gerne, at det kører smooth. Jeg har en MacPro 12 core 3.46 med 64 ram og jeg researchede en del på grafik kort, da det jo er en ældre maskine - kortet virker perfekt i maskinen - så jeg tør ikke gå længere med det - og slet ikke når FCX kører helt suverænt.
Vildt at du med SÅ mange cores og ram alligevel bliver bottlenecked, men det skyldes selvfølgelig at Resolve åbenbart basserer sig primært på GFX

Forstår godt du ikke vil "pille" ved dit system,

Jeg har blot en hutigt quad-core, 32 gb ram, samt en ultra hurtig primær NVME-disk,.. fattigt i denne forbindelse,.. men så har jeg måske en lidt bedre mulighed for at tilpasse et lidt kraftigere grafik-kort, som det jo handler mest om

Har dog en fysisk begrænsning idet jeg har valgt nogle cases der er relativt små, ikke sikkert jeg kan få klemt et stort GFX-kort ned

Spørgsmålet er også HVOR meget der skal til for at det kører bare nogenlunde "smooth", måske SÅ meget så programmet dybest set ikke giver mening for mig med mindre der bygges et helt nyt system udelukkende til dette, og det kommer IKKE til at ske :-)

Vender selvfølgelig tilbage med info hvis der bliver noget at berette

Det ligner virkeligt en drøm :)
/Dub

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ja på mange måder missing link mellem FCX og Premiere. Og ja - det hænger virkelig på et hurtigt grafikkort. Spændende hvad du finder ud af - og om du bliver træt af ikke at kunne rendere i baggrunden.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg vil lige sige at det kommer meget an på størrelsen af de projekter man kører. Til hobby brug med få effekter og ingen Fusion, der kører det som sagt super fint på min laptop.

Skal man lave større, professionelle projekter, så kommer man hurtigt til kort.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Giver mening.

Nyt svar