Grafikkort til videoredigering

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Grafikkort til videoredigering

Indlæg af Klaja »

Hej eksperter

Jeg har brug for lidt vejledning omkring grafikkort til PC til videoredigering (ikke spil!)

PT bruger jeg computerens onboard grafikkort (som vel ikke er et kort?) og det fungere jo fint til alt andet end redigering.

Maskinen har følgende specs: CPU I7 7700K, MB Asus prime Z270A, 16 GB ram 3200MHz, Windows 10

Jeg bruger Vegas Movie Studio Platinum til redigeringen.

Problemet er, at så snart jeg lægger tekst eller stillbilleder ind over de levende billede så hakker previewvinduet i Movie Studio så meget, at det er umuligt at se, hvad der foregår. Også i den lavest mulige kvalitet
Det er især, hvis jeg vil lave tekst i bunden af billedet så ruller fra højre mod venstre.

Når jeg har renderet videoen er der ingen problemer. Alt ser ud som det skal. Men det er lige lovlig omstændigt, at skulle render hver gang jeg vil se hvad jeg har lavet...

Så mit første spørgsmål er, kan jeg løse det ved at smide et grafikkort i maskinen?

I så fald, hvad skal købe?

Jeg har undersøgt sagerne i forhold til, hvad Steinberg (jeg er Cubasebruger) og Vegas siger omkring grafikkort
Begge nævner de “tre store” nVidia, AMD/ATI og Intel. Vegas foreslår GeForce 600 serien og opefter samt nogle forskellige AMD/ATI og Intel modeller.

Jeg har også forsøgt, at finde en kompatibilitetsliste til motherboardet, men det eneste jeg får er webshops og deres forslag. Hvor validt er det mon?

Jeg synes det er jungle! Alle dele skulle jo gerne spille sammen...

Håber der er nogen af jer der kan hjælpe

Mvh. Martin
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Udover grafikkort kan dine Ram også spille ind(ved ikke om dine er hurtige) når jeg laver lidt i After Effects skal den bruge en del tid på at loade preview ind i Ram(jeg har gamle ram)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Ram har helt sikkert betydning , og for få ram kan lave en flaskehals. Men jeg tror også at processor har betydning. Jeg mener der er indstillinger i PS, som jeg arbejder med, hvor man kan justere hvor meget processor kraft PS må bruge. Hvis du arbejder meget med videoredigering og grafisk arbejde er pengene til en god computerv som er skræddersyet til arbejdet, givet godt ud.

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Maskinen er fra august 17 så den er nærmest ny og desuden udstyret med en Intel Core I7 7700K processor. Så det er ikke processorkraft den mangler! Den er bygget specifikt til musikproduktion og har 16 GB ram. Er i tvivl om det er meget eller lidt...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

16gb ram er ikke meget i dag
Min maskine er fra 2012 og har 16, når jeg skal opgradere er det min 32, der skal i

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Alt står eller falder ved, om preview'en kan beregnes via grafikkortet.

Og det ser heldigvis ud som om det har været tilfældet via OpenCL siden 2016:
https://www.vegascreativesoftware.info/ ... o--104614/

Jeg havde nappet den nyeste Vegas version, og dernæst nøjedes med at købe enten et Radeon RX eller Nvidia GTX kort (begge gerne med mere end 4 GB ram). Så snart den kan skubbe alt beregning over på GPU'en får du masser af headroom i både ram og cpu.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan slet ikke rigtig forstå, det bliver et problem. Jeg har ikke prøvet Vegas. Jeg laver video i Reaper og Resolve, og på min fem år gamle laptop er det du beskriver ikke rigtig et problem. Dvs det kan det være, hvis jeg får indstillet uhensigtsmæssige preview indstillinger. Jeg ville tro, du kunne få en bedre oplevelse ved at rode med nogen indstillinger. Jeg kan desværre ikke hjælpe med, hvilke det skulle være

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:Jeg kan slet ikke rigtig forstå, det bliver et problem. Jeg har ikke prøvet Vegas. Jeg laver video i Reaper og Resolve, og på min fem år gamle laptop er det du beskriver ikke rigtig et problem. Dvs det kan det være, hvis jeg får indstillet uhensigtsmæssige preview indstillinger. Jeg ville tro, du kunne få en bedre oplevelse ved at rode med nogen indstillinger. Jeg kan desværre ikke hjælpe med, hvilke det skulle være
Gætter på det for det meste ikke er 4K videoer du redigerer? :) Når opløsningen bliver høj, kan det virkeligt sætte selv en ny computer på prøve hvis ikke der er GPU til at aflaste. Jeg har selv det samme problem, bare i en lidt anden kontekst.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Lyder mærkeligt.

Sidder med en standard iMac 27” her og kun halvdelen af din RAM.

Bruger Final Cut Pro X.

Kan køre med animationer, tekst, utallige effekter og i HD opløsning uden antydningen af hak.

Mon ikke problemet ligger et andet sted end grafikkort, RAM og processor?

FCPX renderer i baggrunden. Når du siger “efter renderingen” er det så fordi du mener eksport eller bare at det hakker lidt under (baggrunds)renderingen?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nu er Final Cut Pro X også helt speciel når det gælder smooth workflow og udnyttelse af hardware.

Men på PC tænker jeg at man er ovre i noget Nvidia CUDA kort hvis det er til professionelt brug.

Tror du skal søge på Quadro

https://www.nvidia.com/object/adobe-pre ... ro-cc.html
Senest rettet af Hald søn 2. sep 2018 16:21, rettet i alt 1 gang.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: Sidder med en standard iMac 27” her og kun halvdelen af din RAM.

Bruger Final Cut Pro X.
Er du sikker på dens grafikkort ikke bliver brugt af Final cut pro, overhovedet?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev: Men på PC tænker jeg at man er ovre i noget Nvidia CUDA kort hvis det er til professionelt brug.
Ja, et Nvidia kort ville klart være mest interessant pga. CUDA, men faktisk stod der at det software han bruger, bruger OpenCL.
Højest sandsynligt for at både Radeon og Nvidia brugere kan få glæde af det.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mike-air skrev: Er du sikker på dens grafikkort ikke bliver brugt af Final cut pro, overhovedet?
FCPX bruger både CPU og GPU til at lave background rendering, så når der er sket en ændring i videoen, render den det ændrede i baggrunden med det samme med de resourcer den har til rådighed, og så er den stort set klar til at afspille med det samme.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pisse smart.

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Mike-air skrev:Alt står eller falder ved, om preview'en kan beregnes via grafikkortet.

Og det ser heldigvis ud som om det har været tilfældet via OpenCL siden 2016:
https://www.vegascreativesoftware.info/ ... o--104614/

Jeg havde nappet den nyeste Vegas version, og dernæst nøjedes med at købe enten et Radeon RX eller Nvidia GTX kort (begge gerne med mere end 4 GB ram). Så snart den kan skubbe alt beregning over på GPU'en får du masser af headroom i både ram og cpu.
Tak Mike

Jeg har allerede den nyeste version, så det er jo en start... :-)
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Holger skrev:Lyder mærkeligt.

Sidder med en standard iMac 27” her og kun halvdelen af din RAM.

Bruger Final Cut Pro X.

Kan køre med animationer, tekst, utallige effekter og i HD opløsning uden antydningen af hak.

Mon ikke problemet ligger et andet sted end grafikkort, RAM og processor?

FCPX renderer i baggrunden. Når du siger “efter renderingen” er det så fordi du mener eksport eller bare at det hakker lidt under (baggrunds)renderingen?
Der er ingen problemer når jeg har eksporteret. Til gengæld kan jeg se, at processen går meget langsomt når den rammer de sekvenser med tekst og billeder. Man kan følge med i processen i previewvinduet når den eksporterer...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Her er en lille videosnas af problemet. Sådan ser det ud, hvis jeg afspiller projektet...

https://www.dropbox.com/s/3iv98qxk7b24k ... 7.MOV?dl=0

Bemærk de sidste par sekunder. Her skal den vise en længere tekst (ca. 50 sekunder) så går det helt galt...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Klaja skrev:Her er en lille videosnas af problemet. Sådan ser det ud, hvis jeg afspiller projektet...

https://www.dropbox.com/s/3iv98qxk7b24k ... 7.MOV?dl=0

Bemærk de sidste par sekunder. Her skal den vise en længere tekst (ca. 50 sekunder) så går det helt galt...
Og der sker intet andet i renderingen end teksten?

Det virker i så fald helt godnat. Jeg laver ting i iMovie på 2012 Mac mini - og på min iPhone, der er langt mere "krævende" end det. Og der kører pre-view mm uden problemer.

Kan der være en eller anden indstilling i softwaren, der står forkert?

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Prøv med tekst, der ikke bevæger sig
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

SustainerPlayer skrev:
Klaja skrev:Her er en lille videosnas af problemet. Sådan ser det ud, hvis jeg afspiller projektet...

https://www.dropbox.com/s/3iv98qxk7b24k ... 7.MOV?dl=0

Bemærk de sidste par sekunder. Her skal den vise en længere tekst (ca. 50 sekunder) så går det helt galt...
Og der sker intet andet i renderingen end teksten?

Det virker i så fald helt godnat. Jeg laver ting i iMovie på 2012 Mac mini - og på min iPhone, der er langt mere "krævende" end det. Og der kører pre-view mm uden problemer.

Kan der være en eller anden indstilling i softwaren, der står forkert?
Nej, kun teksten...
Det kan det sagtens! Der er ca. en million indstillinger...
Senest rettet af Klaja søn 2. sep 2018 22:06, rettet i alt 1 gang.
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Heine skrev:Prøv med tekst, der ikke bevæger sig
Jeg har haft en enkelt klip med tekst der stod stille (fadede ind og ud). Det skulle jeg ikke bruge, så der er slettet, men der var ingen problemer...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Har lige tjekket Asus driver halløj fra deres downloadsite. Der ligger en nyere VGA driver til den nyeste Windows 10 (som jo har være opdateret flere gange det sidste stykke tid) som jeg ikke har hentet. Det tester jeg lige i morgen...
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2018-09-02 kl. 22.19.00.png
Skærmbillede 2018-09-02 kl. 22.19.00.png (37.37 KiB) Vist 2542 gange
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Det kunne være interessant at høre fra andre, der laver noget lignende; om de fx. kan arbejde med en tekst, der kører hen over skærmen og om det giver problemer med hastigheden hos dem også?
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Der er vist nogle kendte probs med Adobe Premiere og Ae vedr nvidia serie 10, men ved ik med Vegas

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

ARGHHH... Nu kan jeg så ikke få lov til at downloade driveren!!! Jeg bliver sindsyg!!!
Vedhæftede filer
Udklip.PNG
Udklip.PNG (11.04 KiB) Vist 2520 gange
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Nyt svar