Film ud af still-billeder ,.. hvad/hvordan ?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Film ud af still-billeder ,.. hvad/hvordan ?

Indlæg af DUBTEMPLE »

Man ser tit noget rigtig flot arbejde hvor still-billeder "tilføres" motion på forskellig vis

Hvilke muligheder finds der på PC-platformen ?

Hvad er det grundlæggende, workflow/tools, inden for området ?

Giv mig evt bare nogle stik-ord så jeg kan google videre :wink:

(har self. forsøgt at søge selv men kom lidt skævt ind på det)
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Effekten bliver kaldt Ken Burns.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:Effekten bliver kaldt Ken Burns.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Du er "dagens mand i skysovs" :thumbup:

Jeg er allerede videre :)

Elements har det, helt på basis, jeg vil kunne nå meget langt med det her til en start:



Tænker bla.a. fremover at stiche mine wideangel-shots sammen til deciderede 360-panorama i ultra høj opløsning og bruge dette som basis for teknikken, jeg vil så kunne arbejde i en fuldstændig sindsyg 4K kvalitet, så det er altså vigtigt at kunne frame i formatet fra start,..

Derudover er det også bare en skide fed effect, ikke mindst til music-videoer
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det virker også fortrinligt på live footage, der er optaget stationært (hvis man ikke lige har en masse kamerafolk ansat). Så giver det lige det lidt ekstra, der kan fastholde interessen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Der er en udviddet fed teknik som hedder Parallax, den skal du lære!!!
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

God ide Sustainer. Det har jeg aldrig tænkt over. Det er også ca den eneste fornuftige grund til at optage noget i 4K

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

LarsRøv skrev:Der er en udviddet fed teknik som hedder Parallax, den skal du lære!!!
Takker !!! :)
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Det hedder VFX og Blender + GIMP kan klare det ret fint. De er begge gratis + open source.

En forsimplet udgave af VFX (som dækker over noget meget bredt, alt lige fra at indsætte 3D-objekter i filmoptagelser til mange andre effekter) hedder Camera Mapping.

Har du et still-billede som du vil bevæge dig rundt i, kan du - afhængig af forgrunds-objekter (træer, buske, andre ting) hoppe direkte til Blender, smide billedet ind, lave en plane (jord-mur), gå i edit-mode -> A (vælg alt) -> U -> Project From View.

Så er det bare at animere kameraet.

Tutorial her:


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:Det hedder VFX og Blender + GIMP kan klare det ret fint. De er begge gratis + open source.

En forsimplet udgave af VFX (som dækker over noget meget bredt, alt lige fra at indsætte 3D-objekter i filmoptagelser til mange andre effekter) hedder Camera Mapping.

Har du et still-billede som du vil bevæge dig rundt i, kan du - afhængig af forgrunds-objekter (træer, buske, andre ting) hoppe direkte til Blender, smide billedet ind, lave en plane (jord-mur), gå i edit-mode -> A (vælg alt) -> U -> Project From View.

Så er det bare at animere kameraet.

Tutorial her:
HOV !!! havde overset din post ,... jeg takker ,.. og får kikket på det !!! :)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Et stort og højopløst billed er selvfølgelige fint når man arbejder med still>movie

Kunne godt tænke mig at bruge nogle af dem jeg har taget med wideangle eller fisheye ,.. men her er der så forvængningen ude i hjørnerne

Har nu lige opdaget at mit nye FZ82 har en "pano-mode" der i visse tilfælde, (uden for meget bevægelse I billedet), kan erstatte wide-optic

Har lige lavet lidt try-out (alm 20mm shot, versus ca 170 gr pano-shot I portrait mode, samme sted)
Vedhæftede filer
2.jpg
2.jpg (800.19 KiB) Vist 1229 gange
1.jpg
1.jpg (729.21 KiB) Vist 1229 gange
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

LarsRøv skrev:Der er en udviddet fed teknik som hedder Parallax, den skal du lære!!!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:
LarsRøv skrev:Der er en udviddet fed teknik som hedder Parallax, den skal du lære!!!
Yep ,... den er fin :thumbup:

Heldigvis er der en del at hente på YT :)

/Dub

Nyt svar