Mortens Blog om intonation – en lidt anderledes en
: fre 10. okt 2014 11:58
10-10-2014
Jeg har længe villet dele noget med jer som handler om intonation. Jeg synes det vil være mest passende at lave et blogindlæg, da jeg absolut har mange iagttagelser og spørgsmål, både til jer og til processen.
For tiden går jeg meget op i intonation som en daglig øvelse. Jeg synger solmisation over Melodia-bogen (klasse-konser kender den sikkert, den findes også som pdf på nettet), en ret god samling af bladsangsøvelser som bliver sværere og sværere for hvert afsnit. Hvert andet afsnit er tostemmigt, hvilket også er ret fedt.
Jeg bruger Logic X's flex pitch til visuelt at se, om jeg synger rent. Vi er inden for det auditivt acceptable for de fleste, men alligevel, mit mål for hver øvelse er, at intonationen ikke må afvige mere end 50 på hver side af midterlinjen. Det var det ihvertfald i starten, indtil jeg testede med et klaver, og opdagede, at flex pitch ikke tager højde for tempereret stemning, det er ihvertfald min foreløbige teori. Klaverets toner ligger i reglen fordelt over midterlinjen. En mundharmonika ligger ret tæt på midterlinjen med mindre man bender, og jeg som sanger ligger ret random, især når jeg ikke har så meget kropskontakt og mit fa (kvarten) er næsten altid for høj i forhold til de andre toner.
Jeg har lagt mærke til, at når man bruger 'set all to perfect pitch', så er det altså ikke helt perfekt, noget er faktisk værre end før.
På det sidste er jeg begyndt at blive vildt irriteret over folk der synger falsk, og det er ulempen ved det. Gode venners første plade eller musik fra før auto-tune eller autotune brugt forkert (ikke som effekt).
Min sidste iagttagelse er ret vild. Jeg synger betydeligt renere når jeg sidder eller står med en guitar. Faktisk skal jeg kun synge en øvelse en enkelt gang for at konstatere, at den ligger mere end inden for mit krav og i samme område som klaveret. Jeg bruger en fender s. som ikke er sat til, og jeg spiller ikke med på optagelserne, jeg har den bare på. Der er en kæmpe forskel – åbenbart.
jeg forestiller mig, at jeg skal sørge for at have en guitar på mig altid når jeg optager vokal. Det er min teori, at den er blevet en slags comfortzone hvor jeg har nemmere ved at få kontakt til hele stemmeapparatet.
Kom gerne med gode råd til mit projekt + hvad der må være af meninger om det ift metoden.
Kan I bruge det til noget ift at have vokaler i studiet?
Jeg vil gerne uploade skærmbilleder af pitch for klaver, mundharmonika og min vokal, det bliver dog ikke i dag.
Cheers!
Morten
Jeg har længe villet dele noget med jer som handler om intonation. Jeg synes det vil være mest passende at lave et blogindlæg, da jeg absolut har mange iagttagelser og spørgsmål, både til jer og til processen.
For tiden går jeg meget op i intonation som en daglig øvelse. Jeg synger solmisation over Melodia-bogen (klasse-konser kender den sikkert, den findes også som pdf på nettet), en ret god samling af bladsangsøvelser som bliver sværere og sværere for hvert afsnit. Hvert andet afsnit er tostemmigt, hvilket også er ret fedt.
Jeg bruger Logic X's flex pitch til visuelt at se, om jeg synger rent. Vi er inden for det auditivt acceptable for de fleste, men alligevel, mit mål for hver øvelse er, at intonationen ikke må afvige mere end 50 på hver side af midterlinjen. Det var det ihvertfald i starten, indtil jeg testede med et klaver, og opdagede, at flex pitch ikke tager højde for tempereret stemning, det er ihvertfald min foreløbige teori. Klaverets toner ligger i reglen fordelt over midterlinjen. En mundharmonika ligger ret tæt på midterlinjen med mindre man bender, og jeg som sanger ligger ret random, især når jeg ikke har så meget kropskontakt og mit fa (kvarten) er næsten altid for høj i forhold til de andre toner.
Jeg har lagt mærke til, at når man bruger 'set all to perfect pitch', så er det altså ikke helt perfekt, noget er faktisk værre end før.
På det sidste er jeg begyndt at blive vildt irriteret over folk der synger falsk, og det er ulempen ved det. Gode venners første plade eller musik fra før auto-tune eller autotune brugt forkert (ikke som effekt).
Min sidste iagttagelse er ret vild. Jeg synger betydeligt renere når jeg sidder eller står med en guitar. Faktisk skal jeg kun synge en øvelse en enkelt gang for at konstatere, at den ligger mere end inden for mit krav og i samme område som klaveret. Jeg bruger en fender s. som ikke er sat til, og jeg spiller ikke med på optagelserne, jeg har den bare på. Der er en kæmpe forskel – åbenbart.
jeg forestiller mig, at jeg skal sørge for at have en guitar på mig altid når jeg optager vokal. Det er min teori, at den er blevet en slags comfortzone hvor jeg har nemmere ved at få kontakt til hele stemmeapparatet.
Kom gerne med gode råd til mit projekt + hvad der må være af meninger om det ift metoden.
Kan I bruge det til noget ift at have vokaler i studiet?
Jeg vil gerne uploade skærmbilleder af pitch for klaver, mundharmonika og min vokal, det bliver dog ikke i dag.
Cheers!
Morten