Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Re: Holgers Blog

Indlæg af Smittefar »

hæhæ - Jeg er 99% sikker på, at jeg ikke kan høre forskel. Det behøver jo ikke at betyde, at der ikke er forskel - Der er bare ikke forskel for mig. En SNR test kunne jeg nok lave dog.

Mit lydkort bliver i øvrigt meget hurtigt meget begrænset ved 192 kHz - for eksempel virker DSP mixeren ikke længere, så det er ikke så relevant for mig - Men jeg løb ind i en af de der sample rate diskussioner for nylig - Jeg valgte at holde mig på behørig afstand at løjerne, men det inspirerede mig til at konsultere kilden til visdom.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har i øvrigt lige selv lavet målingerne (igen i forbindelse med en anden lign. test) i sidste uge og de bekræfter Hr. Lavry mht. SNR'en. Dertil kommer min erfaring med SRC - uanset kvalitet - som altid forringer mere end man vinder på andre fronter.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. nu sidder jeg så tilfældigvis med en spritny RME ADI-2 Pro - og det er rigtig nok at den *samlede* støj stiger, men ikke nødvendigvis i det hørbare område. Fra manualen (side 68 - der er et par grafer at studere) https://www.rme-audio.de/download/adi2pro_e.pdf ..
34.5 Noise Levels in Hi-Speed Modes
The outstanding signal to noise ratio of the ADI-2 Pro AD-converters can be verified even without
expensive test equipment, by using record level meters of various software. But when activating
higher sample rates, the displayed noise level will rise from -120 dBFS to -114 dBFS at
96 kHz, and –92 dBFS at 192 kHz. This is not a failure. The software measures the noise of the
whole frequency range, at 96 kHz from 0 Hz to 48 kHz (RMS unweighted), at 192 kHz from 0
Hz to 96 kHz.
When limiting the measurement range from 20 Hz to 20 kHz (so called audio bandpass) the
value would be -120 dB again. This can be verified with RME's DIGICheck. The function Bit
Statistic & Noise measures the noise floor as Limited Bandwidth, ignoring DC and ultrasound.
The reason for this behaviour is the noise shaping technology of the analog to digital converters.
They move all noise and distortion to the in-audible higher frequency range, above 40 kHz.
Therefore the noise is slightly increased in the ultrasound area. High-frequent noise has a high
energy. Add the quadrupled bandwidth, and a wideband measurement will show a significant
drop in SNR, while the human ear will notice absolutely no change in the audible noise floor.
As can be seen in the next picture, the noise floor stays at a remarkably low level even outside
the hearing range. At sample rates of up to 96 kHz the noise shaping happens completely outside
of the transmission range.
Jeg tror grunden til at ADI2 Pro'en kan køre med de der helt meningsløse samplerates, er fordi den understøtter en meget hurtig udgave af DSD - og så tror jeg RME tænkte at de lige så godt også kunne implementere det som PCM.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeps, det lyder som en eller anden afart af DSD.

I min test er det bredbåndsstøj, så det stiger også i det hørbare område, men det ser ud som den nye RME shaper støjen. Aner ikke hvordan de gør det konkret, men det er vel samme princip som i noise shaped dither.

I så tilfælde skulle jeg måske opdatere grafen med at visse konvertere nu kan shape sig ud af problemet, omend 192 kHz stadig er praktisk idioti.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Holger skrev:.. omend 192 kHz stadig er praktisk idioti.
Hørt!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

FAQ opdateret. Primært med en lettere omskrivning af graf + sidste del af teksten.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hippo skrev:
Holger skrev:.. omend 192 kHz stadig er praktisk idioti.
Hørt!
Egentligt talt mener jeg sample rates over 48 kHz er praktisk idioti (med mindre man laver sound design), men lad nu det ligge... :-D

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Jeg er helt enig i at højere samplerates end 48kHz ikke giver mening i en ADC, men jeg har ofte undret mig over det ikke diskuteres mere at (alle?) plugins med hardware emulering har intern oversampling for at undgå aliasering pga. ikke-linear processering. Hvis man så har flere af den slags plugins efter hinanden er vi altså ude i en situation hvor signalet flere gange resamples op og ned - og disse resamplinger er som regel ikke særlig gode da de skal fungere i realtid.

Det virker helt tosset at hvert enkelt plugin skal lave sin egen resampling og det kan ikke undgå at gå ud over kvaliteten. Det ville, teknisk set, være ret simpelt at foretage resamplingen én gang for alle i starten af kæden og så lade alle plugins arbejde på det signal. Men det ville selvfølgelig kræve at alle firmaer skulle blive enige om en standard...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hey, det var da en fed idé. Men ja, det bliver nok svært at sælge som en "standard".

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger, jeg mindes at du har beskrevet, at Bigfoot monitors'ne med bass'erne på siden er svære at placere ordentligt i et rum.

Og så kom jeg til at tænke på.... Ser de så ordentligt placeret ud her:

Billede



:dollargrin:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er meget svært at sige, i det hele taget ser det utroligt sammenklasket ud. Frontvæggen ligner et klædeskab. And yet... if it works! :-D

Vinklen ser også lidt pudsig ud, da det på billedet ser ud som om den ene skærm næsten dækker for højre speaker. Det gør den selvfølgelig ikke i virkeligheden tænker jeg.

Det vigtigste med den model speaker er, at der er langt til sidevæggene.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Christoffer I. N. skrev:Holger, jeg mindes at du har beskrevet, at Bigfoot monitors'ne med bass'erne på siden er svære at placere ordentligt i et
Barefoot, ikke Bigfoot (jeg blev nødt til lige at rette dig der, jeg er stor fan af Barefoot monitors, og har et sæt selv) :)
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh, Bigfoot - den var sjov ;-)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sorry, det var ikke meningen. Jeg var nok for travlt beskæftiget med at grine over højtaler eller skærm placeringen. :-D

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg lavede nogle reverse image search, og kom frem til at personen på billeder hedder Mandy Parnell, hvis man googler "Mandy Parnell studio" og vælger [images] vil der komme flere billeder op, de står lidt forskelligt i forskellige studier, men jeg tror egentlig den bag skærmen er en center højttaler i det setup på billedet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, billedet kommer fra denne artikel:
https://www.theguardian.com/music/2017/ ... -brian-eno

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kullemosegaard
https://www.facebook.com/Kullemosegaard

Hvis nogen har lyst til at følge lidt med i livet på vores "farm"

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

God nørderi at se lidt af bygge-processen af studiet... Har du flere af den slags billeder?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak, men nej ikke så mange billeder desværre. Boede stadig i København mens det blev bygget, så jeg måtte stole på mine tegninger og instrukser indtil jeg så det mere eller mindre færdigt.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Har du egentlig fortsat studiet på njalsgade (var det ikke dér, du holdte til før i tiden)?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det blev fuldt ombygget i slutningen af 2013. Jeg har det stadig.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Hvad bruger du det til?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

MrBacon skrev:Hvad bruger du det til?
Det vil han ikke sige, men jeg tror ikke det er for sjov at det blev lydisoleret :wink: :censored: :lol: :-P
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -


Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Holger skrev:Ja, det blev fuldt ombygget i slutningen af 2013. Jeg har det stadig.
Et man kan leje engang imellem?
Deaktiveret

Nyt svar