Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Holgers Blog

Indlæg af Holger »

Nu det jo blevet så moderne med en blog, et sted hvor man kan belemre verden med sine strøtanker.

Det burde jo nærmere hedde "støjtanker", så det hedder min blog! (i hvert fald indtil videre) :-)

EDIT: Efter lidt overvejelser synes jeg at den nærmere skal hedde "Holger hælder vand ud af ørerne"

Altså, velkommen til

Holgers hælder vand ud af ørerne

Mens jeg aldrig har sat mit lys under en skæppe, så bilder jeg mig heller ikke ind, at mit liv er så forrygende spændende, at denne blog kan erstatte de kulørte ugeblade. Men følg med, så kommer der måske noget gruopvækkende interessant, ellers kan du læse lidt om livet som producer i Danmark på daglig basis.

Det er ikke alle opgaver der er skide spændende, men det er i hvert fald federe end at være flaskedreng efter min mening. Og lønnen er marginalt bedre :-)

Du er velkommen til at kommentere, diskutere og spørge alt det du vil i bloggen, men det er ikke meningen af bloggen skal blive et mega diskussions forum for diskussionens egen skyld.

Let's get started!
Senest rettet af Holger man 17. dec 2007 17:28, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Tillykke med din blog. Jeg er ikke sikker på om du er helt sikker på, at du har brug for den, men jeg har i hvert fald lagt mærke til at du har haft lige så megen tid som jeg, til at skrive indlæg i dag :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

I tirsdags blevet færdig med mastering af 22 tracks til et japansk album af Yuzo Koshiro. Musikken stammer fra det populære arcadespil Wangan Midnight Maximum Tune 3 fra Namco (dem med Pacman og Tekken).

Jeg lavede også mastering af albummet fra 2'eren, så det er dejligt med en tilfreds kunder, som kommer tilbage.

Sendte to Redbook masters afsted tirsdag til hhv. Yuzo og hans executive producer i Tokyo, og jeg overraskes gang på gang over hvor dyrt den slags er. 2.000 kr. for 2 FedEx konvolutter! Hvorfor ikke bare vente de 7 dage ekstra på alm. Post Danmark, det koster kun 80 kr. i alt.

Jeg kan virkelig mærke hvordan rutinen spiller ind mht. korrektioner når man laver mange numre på et album. Det er ikke så tricky at få 1 nummer til at lyde godt, men at få 22 numre til alle at lyde godt - og lyde godt i sammenhæng.

På 2'eren fra 2005 tog det mig 2-3 korrektioner (det var dog et dobbelt album), mens jeg at jeg denne gang kunne nøjes med 1 omgang korrektion +/- et par enkelt numre som lige skulle have lidt mere.

Og samtlige korrektioner var af typen: + 0.5 dB ved 10 kHz, lidt mindre comp eller lign., dvs. meget små og nemme at lave.

Han godkendte via download af 320 kbps mp3 fra min server, og havde kun 1 rettelse til et track, hvilket var hans egen fejl, noget kor synth som skulle op. Sådanne Johanne :-)

-
Umiddelbart efter kom der en ny opgave ind med mastering til et PlayStation 3 spil, et shoot'em up. Tysk produceret, og kommer også til PC. Muligvis en Xbox 360 port på et tidspunkt.

Mange af tracksne har sub freq problemer, dvs. 20 - 40 Hz. Produceren havde ikke tid/mulighed for at rette mixene, og så må jeg jo fixe det så godt jeg kan i masteringen, hvilket nok også skal blive tip top alligevel. Kræver noget ret præcist fnidderarbejde da flere af stykkerne skal loopes perfekt i spillet. Har deadline d. 31/8.

-
Har lidt stress over et club/pop projekt jeg selv laver, da jeg har haft for travlt til at komme særlig meget videre mens sangerinden har været på ferie. Skal have indspillet kor med Nelly muligvis, men skal lige finde tid & pris. Når de to første numre er helt færdige vil vi shoppe projektet til to selskaber i DK. Går på en uges ferie fra d. 10. september så vil gerne være færdig inden der.

-
Har måtte udskyde et projekt for Sunshine Music (muligvis til Warner UK), pga. tidsmangel. Kræver lige et par dage når jeg får tid.

-
Har produceret første single (+3 numre mere på vej) til et svensk projekt kaldet Vanilla til Bonnier Music via Mermaid Music i DK. Det er en cover version af Romeo som jeg også lavede til Blå Øjne, og har fået et mix fra Sverige i sidste uge og et mix fra Luny Tune her fra forummet. Må indrømmer at jeg hælder mere til Torbens (Luny) mix, som er mere varmt og stramt. I sidste ende er det dog en kombineret beslutning mellem selskabet og undertegnede.

Har fået et nyt korrigeret mix tilbage fra Sverige og skal lytte på det i studiet hvis jeg får tid til at komme derud i dag, da jeg har lidt administrativt at lave hjemme (læs=besvare emails og oprydning). Normalt er jeg i studiet fra ca. kl. 11 hver dag, men ikke i dag.

-
Der kommer stadig mange småopgaver med mastering, kurser osv. ind. Det tager en del tid med jeg presser det ind i mellem de andre opgaver, og det kan næsten være helt afstressende at bare sidde og undervise, selvom jeg altid skal være "på".

-
PUHA det er en lang først blog... senere blogs bliver nok lidt mindre omfangsrige!

Sidste ting på dagsordnen er at jeg har slået et par samarbejder op med 3 upcoming producere, som kan vise sig at være både fede og profitable jobs for begge parter. Det drejer sig om mindre produktioner og remixes eller spec(ulation) jobs (risikobaserede jobs hvor pengene ikke er sikret på forhånd). Vil nok annoncere lidt mere officielt ved lejlighed hvis det bliver godt.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Nu hælder du jo lidt mod perfektionistisk..... :wink: correct me if im wrong

Men... når du sidder og arbejder med 22 tracks, og er nået et stykke hen, kan du så godt finde på at gå tilbage, for at rette de første, til samme (eksempelvis niveauer), som dem du lige har masteret? eller er det bare perfekt fra starten :)

Det virker nok umiddelbart, som et mærkeligt spørgsmål(nok også på mig selv i morgen), men det var hvad jeg lige tænkte på, ovenpå en fyraftensøl. :oops:


Mht. bloggen.
Det er alligevel spændende at læse, for os dødelige med alm. jobs, så slipper jeg også for at købe kigind. :-D

Medlemsavatar
zapz
Medlem
Indlæg: 240
Sted: KBH:.

Indlæg af zapz »

Godt initiativ. :thumbup:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

lakris skrev:Nu hælder du jo lidt mod perfektionistisk..... :wink: correct me if im wrong

Men... når du sidder og arbejder med 22 tracks, og er nået et stykke hen, kan du så godt finde på at gå tilbage, for at rette de første, til samme (eksempelvis niveauer), som dem du lige har masteret? eller er det bare perfekt fra starten :)
Jeg plejer at lytte alle tracks igennem først. Så skriver jeg noter til hvert track, f.eks. "sub problem, mellemtone er nasal, mangler punch"

Derefter tager jeg de 3 bedste tracks og starter med dem. Laver den bedste mastering jeg kan på hver af de tre numre og har nu sat "tonen" for resten af albummet. Så det skal helst være "perfekt" fra starten.

Mht. volume så er det praktisk til mastering at have et 100% fast referencepunkt på volumekontrollen, som man kender indgående. Så jeg bruger ikke særlig meget RMS meteret, men min indbyggede følelse for volumen. Derfor er det sjældent volumen jeg går tilbage og retter.

Resten af numrene vil jeg nu forsøge at matche mine 3 første numre så godt som muligt mht. eq, stereo og volume. Ulempen ved denne metode kan dog være at visse numre simpelthen ikke volumemæssigt kan matche de første uden at forvrænge eller squashes, derfor må der indgås kompromiser.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Havde i øvrigt lige en kunde som ville have et single nummer ned i volume. Den var også maxet ud, -6.5 dB RMS, men synes ikke selv det var spor graverende mht. squash, selvom det da lige var på grænsen før ørerne bløder.

Men skal det bruges til PA eller radio må man hellere backe lidt tilbage på limiter/clip for at bevare lidt dynamik. Så han får en ny tættere på -9 dB RMS.

Derfor leverer jeg ofte to versioner hvis det også skal bruges til radio eller PA, en med fuld skrue og en uden max. limiter/clip.

Nu er jeg aldrig glad når jeg skal åbne et nummer igen (jeg vil jo helst nagle den i første hug), men er det for at få lavere volume, så er det jo særdeles nemt at ordne, og jeg burde jo bare have lavet begge versioner med det samme. Tsk tsk.

Jeg har mine egne recall sheets til hardwaren, så det tager kun ganske kort tid at sætte op igen. Er der brugt Gyratec X skal den lige varme op i 15 min. først dog.

Det får mig til at tænke på, at det mest tricky er ikke hvis en kunde ikke kan forklare sig ordentligt, så er jeg nemlig god til at gætte hvad han mener. Det tricky er når en kunde bruger de rigtige begreber forkert: der er for meget diskant (han mener mellemtone), nummeret skal være meget dynamisk (han mener meget højt, dvs. deraf følgende udynamisk), osv.

Og så bare den klassiske: mit nummer skal lyde ligesom BAND XYZ. Ok, men så lav lige noget musik der lyder som BAND XYZ først, ik? :-D Spøg til side, så er de fleste af mine kunder stille og rolige, jeg får dog nogle syge henvendelser engang i mellem... tror ikke jeg kan poste dem her!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠
≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠
≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠≠

Hvad er det?

Antallet af personer jeg har reddet fra den sikre Windows-død, en fortabt sjæl; vendt bort fra det onde, de mørke krafter, the dark side... og over til Mac.

:bow: :apple:

Another One Bites The Apple

Medlemsavatar
lovesquad
Forum Donator
Indlæg: 734
Sted: København

Indlæg af lovesquad »

^LOL
Så længe det er sjovt.....
http://www.myspace.com/lovesquad

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

MAC!?! - Va er det? Jeg troede de udgik af produktion sammen med Commodore 64 og Amstrad!?? :?:

8-)
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Næh, og jeg har endda stadig min C64 (i stykker) og Amiga (fungerer 100%)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg vil lige slå et slag for de særdeles fede plug-ins fra Sonnox

Inflator
http://www.sonnoxplugins.com/pub/plugin ... flator.htm

Limiter
http://www.sonnoxplugins.com/pub/plugin ... imiter.htm

Så blir det altså ikke meget bedre. I en mastering situation kan det være forskellen der i kombination med andre ting lige giver de sidste 10%.

Også deres EQ er suveræn. Har aldrig brugt compressoren særlig meget, men ved at folk er enormt glade for den også.

Default avatar
Kristian
Forum Donator
Indlæg: 713

Indlæg af Kristian »

Holger skrev:Jeg vil lige slå et slag for de særdeles fede plug-ins fra Sonnox

Inflator
http://www.sonnoxplugins.com/pub/plugin ... flator.htm

Limiter
http://www.sonnoxplugins.com/pub/plugin ... imiter.htm

Så blir det altså ikke meget bedre. I en mastering situation kan det være forskellen der i kombination med andre ting lige giver de sidste 10%.

Også deres EQ er suveræn. Har aldrig brugt compressoren særlig meget, men ved at folk er enormt glade for den også.
Er der noget vundet ved limiteren når man som jeg allerede har Waves Platinum pakken? Den indeholder jo både L2 og L3 Ultramaximizer.

Inflatoren ser interessant ud, prøver lige at se om jeg kan finde en trial til den.

Medlemsavatar
soundslike
Forum Donator
Indlæg: 192
Sted: København

Indlæg af soundslike »

Kristian skrev:Er der noget vundet ved limiteren når man som jeg allerede har Waves Platinum pakken? Den indeholder jo både L2 og L3 Ultramaximizer.
Nu har jeg kun prøvet L2, men IMO er Oxford limiteren væsentlig mere transparent, og kan limitere en del mere, før det kan høres at den arbejder. Compressoren ("Dynamics" - som i øvrigt også indeholder gate, expander og andet) er et super værktøj, igen en forholdsvis transparent plugin, der passer perfekt til det jeg laver.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja Oxford er klart bedre end L2 (og L3, som jeg ikke kan lide).

Sony Oxford har - udover generel meget større fleksibilitet - desuden en meget interessant feature hvor enhancement funktionen arbejder sammen med attack funktionen. Det er dette som gør at man kan presse rosinen mere.

Kort fortalt gør det at der tilsyneladende slipper mere transient information igennem (så det lyder mere åbent), men stadig uden at det overshooter.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bihulebtændt småsløj. Ørerne fejler ikke noget dog, så et par masteringer blev det til. En arbejdsdag på hele 2 timer. Wow..

Er færdig med PlayStation 3 masteringerne pånær 1 nummer (Boss fight), som endnu ikke er kompositionsmæssigt godkendt af spilfirmaet og derfor må laves på mandag. I dag masterede jeg bl.a. Berzerker Mode, dvs. det musik som spilles mens man er powered up med ekstra våben og skjold. Det er meget smart at vide hvad der er hvad i et computerspil, så kan man f.eks. justere aggresiviteten i masteringen (volume, comp, eq) lidt efter musikkens funktion i spillet.

Dropper invitation til reception & premiere på Shrek 3 og har ondt af mig selv alene foran Xbox'en med Bioshock resten af aftenen, mens konen må tage svigerfar med i stedet.

Spiser kold flæskesteg på en ristet bolle, og overvejer seriøst endnu en næseoperation eller en overdosis allergipiller, eller bare en overdosis et eller andet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bihulebetændelse og to bøjede ribben har taget mig ud af loopet i et par dage.

Nu skal jeg indspille kor med Nellie Ettison i aften til et track til en ny dansk artist.

Medlemsavatar
JimR
Forum Donator
Indlæg: 1027
Sted: Fredensborg

Indlæg af JimR »

Jeg læste lige lidt forkert, troede du skrev I dag masterede jeg bl.a. i Berzerker Mode....

:-P

JimR

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

:lol:

Warning: today I'm mastering in Berzerker Mode, all tracks will max out with hard clipping artifacts

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så fik jeg bestilt min Logic 8, men er på ferie i den kommende uge, så må se hvornår jeg får leget lidt.

Blev næsten færdig med et af to numre for Jasmin K, tracks vi vil præsentere for 2 selskaber om 2-3 uger.

Medlemsavatar
Lauge
Forum Donator
Indlæg: 445
Sted: Espergærde (3060)

Indlæg af Lauge »

Holger skrev:Næh, og jeg har endda stadig min C64 (i stykker) og Amiga (fungerer 100%)
Ha - jeg har også min første computer endnu. en Amstrad C64

Billede

F(u)ck Commodore 64 og Amaga - :lol: Amstrad Rules :jam:
Lauge

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kan også rigtig godt lide Amstrad :-) Har mange glade minder, da en af mine barndomsvenner havde Amstrad. Vi spillede stort set kun Bubble Bobble, BMX Simulator og Strip Poker på den.

Men vi spillede nu mest hos mig på min 64'er, da jeg havde mange flere spil og 64'eren jo er lidt hurtigere i grafikken og havde bedre lyd (men færre farver dog).

Medlemsavatar
Lauge
Forum Donator
Indlæg: 445
Sted: Espergærde (3060)

Indlæg af Lauge »

Ja der var ikke mange spil til Amstrad - og slet ikke nogen pirat kopier efter som jeg ikke kendte andre med en Amstrad. Men den var god at lære at kode på - hvilket jeg så lever af i dag :-)
Lauge

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ok, men det var vel bare BASIC?

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Puha al den nostalgi snak - kommer helt til at savne min amiga 500 - min første computer - Lånte den ud og fik den aldrig tilbage, har ingen kontakt til personen længere... Kunne være man skulle få gang i en amiga emulator (har nogen prøvet sådan en på mac?), har stadig alle mine spil hos mine forældre... Så kan jeg spille sensible soccer, kick off 2, cannon fodder, uha listen fortsætter :D
A fancy tagline goes here...

Nyt svar