Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Re: Holgers Blog

Indlæg af Holger »

I en dag har jeg bl.a. masteret en storladen ballade med vokalen i centrum, for Sony i Sverige. Det fik mig til at tænke over hvad det gør når man som mastering engineer fixer ganske små detaljer i vokalen.

Vi talte bittesmå klik eller mundlyde, måske et meget lille klik i en sibilans eller lign. Ting jeg lægger mærke til i studiet men som sandsynligvis aldrig ville genere mig under alm. lytning.

Min pointe er:

Lægger folk mon ubevidst mærke til at disse ting er væk? Dvs. den alm. lytter vil måske ubevidst marginalt generes af det hvis det ikke var fjernet og producer/mixer/A&R synes pludselig at fx introen og verset lyder lige lidt mere "polished" (udover forhåbentligt lydændringen efter masteringen generelt) uden helt at kunne sætte fingeren på hvorfor?

En interessant diskussion måske.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja klart interessant.

Indenfor sampling-baseret musik er det jo også lidt en ting, hvor meget må du polere, hvor råt skal det være. De der artifacts fra timestretching, skal man efterfølgende gøre hvad man kan for at fjerne dem, osv...

Flere genrer der bygger på at man skal høre mislydende og bivirkningerne. Gross Beats halvtempo stretch eksempelvis. Hvad hedder den der retrowave genre [EDIT: Vapourwave] , hvor det helst skal lyde som om man har kørt det igennem en kassette-maskine på halv hastighed..

Nå jeg smed dit oplæg over i en mere uskøn retning.. :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så for at svare mere konkret på dit spørgsmål, om almindelige lyttere ubevidst lægger mærke til den slags detaljer. Det tror jeg klart de gør. Givet at de lytter på andet end deres telefon-højtaler.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg mixede engang en sanger der havde et ekstra uønsket lydbillede imellem ordene, så jeg tog kniven frem og redigerede det væk, men så lød det meget unaturligt, jeg blev nemlig pga af det også nødt til at fjerne vejrtrækningslyde også, og uden dem blev det meget underligt, det var så tæt på ubrugeligt som det kunne, så jeg gik tilbage til mislydene, og så måtte det bare være sår'n. Det var dog kun en demo som aldrig blev til mere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja vejrtrækninger er jeg meget forsigtig med at pille ved i masteringen. I mixet får de tæsk ned, men ikke fjernet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:Ja klart interessant.

Indenfor sampling-baseret musik er det jo også lidt en ting, hvor meget må du polere, hvor råt skal det være. De der artifacts fra timestretching, skal man efterfølgende gøre hvad man kan for at fjerne dem, osv...

Flere genrer der bygger på at man skal høre mislydende og bivirkningerne. Gross Beats halvtempo stretch eksempelvis. Hvad hedder den der retrowave genre, hvor det helst skal lyde som om man har kørt det igennem en kassette-maskine på halv hastighed..

Nå jeg smed dit oplæg over i en mere uskøn retning.. :-D
Med elektrisk guitar har du en lign. situation. Der er jeg meget forsigtig med at fjerne selv små mislyde med mindre kunden specificerer det.

Skrat, hyl, små “fejlrytmiske” chugs o.a. kan være en integreret del af lyden/charmen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Vapourwave var den genre jeg ledte efter deroppe!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg ser det ikke som en del af masteringen at fjerne den slags mislyde. Det burde være sket i mixfasen.

Men hvis masteringen foresager at disse mislyde bliver væsentligt mere tydelige end de var i mixet, mener jeg godt man kan forsvare at lave lidt specifik redigering, for at få dem ned i det niveau de oprindeligt var tiltænkt at skulle ligge i. Kompressor og EQ kan jo nogen gange trække nogen detaljer frem, og ligefrem ændre på niveauforskellen mellem f.eks. selve vokalen og små sære pustelyde/vejrtrækning.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joachip skrev:Jeg ser det ikke som en del af masteringen at fjerne den slags mislyde. Det burde være sket i mixfasen.
Hvis man tager den vinkel helt ud, så burde alt stortset alt være fixet i indspilningen og mixet. Og det er jo ikke forkert som sådan i den ideelle verden.

Men virkeligheden er at en mastering engineer fixer alle mulige forskellige ting, hvoraf kliks, pops, o.a. er en meget lille, men nogle gange vigtig ting.

Det kan ske, at små mislyde i mixet bliver mere tydelige efter masteringen fordi de bliver hevet lidt op, enten pga. dynamik eller EQ, men uanset hvad, så er det en mastering engineers job som sidste instans i kvalitetscheckkæden, at fixe så meget som giver mening og er muligt.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg satte det måske lige lovligt firkantet op, og jeg er sådan set enig.

Faktisk fjernede jeg adskillige clicks og et enkelt feedback fra en LP jeg masterede for nogle måneder siden. Og det var en drilsk situation, for der var en hel del kliklyde på den her sære electronica-plade som var meningen, så jeg var nødt til at spørge musikeren hvilke kliklyde der var rigtige, og hvilke der var en fejl. Han var heldigvis enig. :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh, lige den situation har vi vist alle samme prøvet... hov, var det klik med vilje? ;-) Så plejer at jeg at lade være med at pille overhovedet, hvis jeg er i tvivl.

Diskrete lydflader med kliks (pladestøj eller bare elektronisk knitren) sniger sig jo også ind i alt mulig pop og urban musik og så skal man holde pilfingrene væk.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Martin Jensen feat. Bjørnskov - Somebody I'm Not

Video ude nu:


Meget tilfreds med lyden, kommer rigtig godt ud af pappet på både YouTube og Spotify med dejlig varm bund også.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Lyder rigtig godt :thumbup:

Nu kender vi selvfølgelig ikke situationen før mastering, men ja, god balance mellem "varme" i bunden og crispy, poppet top.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tænkte at den her ville tage sig godt ud på Holgers nye land-ejendom :)

https://www.dba.dk/zimmer-golden-spirit ... 504790093/
Vedhæftede filer
u.JPG
u.JPG (57.91 KiB) Vist 1135 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 18. jan 2019 15:34, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Haha hold kæft et monstrum

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2677
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

DUBTEMPLE skrev:Tænkte at den her ville tage sig godt ud på Holgers nye land-ejendom :)

https://www.dba.dk/zimmer-golden-spirit ... 504790093/
Lidt ærgerligt han hedder Poul... Hans havde været bedre :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Men den kan vel importeres som veteran så den ikke koster så meget i forsikringer og afgifter, samt at den kun skal synes hvert 8 år.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nicolai skrev:
DUBTEMPLE skrev:Tænkte at den her ville tage sig godt ud på Holgers nye land-ejendom :)

https://www.dba.dk/zimmer-golden-spirit ... 504790093/
Lidt ærgerligt han hedder Poul... Hans havde været bedre :)
Fisk !!

Den gik helt hen over hovedet på mig, hvilket muligvis var meningen :)

(se ikke tv hvis det stammer derfra)
Holger skrev:Haha hold kæft et monstrum
Kan dog ikke lade være med at blive lidt foreksket i den, det må være det der twist af lidt "Bjergkøbing Grand Prix" samt rent vanvid :-)

(godt jeg ikke har råd)
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ah ja, Il Tempo Gigante!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:Ah ja, Il Tempo Gigante!
Jeg så bilen der blev bygget som den da jeg var barn et sted i Norge, og mindes at det var det jeg tegnede da jeg kom i skole som sommerferiens største oplevelse.

Pga Formel 1 køreren Niki Lauda fik den 550 HK så den tunge bil kan klarer 0-100 km/t på 6 sekunder, og kan komme over 200 km/t.



Her er lidt fra et dansk besøg.

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Et gensyn værdigt, napper den brugt på DVD ved førstkommende lejlighed :-)
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

DUBTEMPLE skrev:Et gensyn værdigt, napper den brugt på DVD ved førstkommende lejlighed :-)
Gør mig den tjeneste at se den på BlueRay, i forbindelse med at de lavede DVD'en blev der gjort en hel del ved lyden så det kom i surround, og for at få det på BlueRay blev alle originalfilmene scannet ind igen, og klippet i stykker, og sendt en stump af filmen med til dem der købte BlueRay'en :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

DUBTEMPLE skrev:
Nicolai skrev:Lidt ærgerligt han hedder Poul... Hans havde været bedre :)
Fisk !!
https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Zimmer

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:
DUBTEMPLE skrev:
Nicolai skrev:Lidt ærgerligt han hedder Poul... Hans havde været bedre :)
Fisk !!
https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Zimmer
Haha !!! Tack !!! :dollargrin:
Hald skrev: Gør mig den tjeneste at se den på BlueRay, i forbindelse med at de lavede DVD'en blev der gjort en hel del ved lyden så det kom i surround, og for at få det på BlueRay blev alle originalfilmene scannet ind igen, og klippet i stykker, og sendt en stump af filmen med til dem der købte BlueRay'en :)
Tak, sætter blueray på første-prioritet, har dog ikke noget multi-kanals lyd pt :-)
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Fik lige en ustyrlig lyst til at bruge et lækkert 90'er House/Techno snap i et nummer.

Hit Kit to the rescue! Fandt det helt rigtige, med den helt rigtige klang på, lige som jeg havde forestillet mig :party:

("HK SP Snap 06" - hvis nogen skulle være interesseret).

Nyt svar