I tirsdags blevet færdig med mastering af 22 tracks til et japansk album af Yuzo Koshiro. Musikken stammer fra det populære arcadespil Wangan Midnight Maximum Tune 3 fra Namco (dem med Pacman og Tekken).
Jeg lavede også mastering af albummet fra 2'eren, så det er dejligt med en tilfreds kunder, som kommer tilbage.
Sendte to Redbook masters afsted tirsdag til hhv. Yuzo og hans executive producer i Tokyo, og jeg overraskes gang på gang over hvor dyrt den slags er. 2.000 kr. for 2 FedEx konvolutter! Hvorfor ikke bare vente de 7 dage ekstra på alm. Post Danmark, det koster kun 80 kr. i alt.
Jeg kan virkelig mærke hvordan rutinen spiller ind mht. korrektioner når man laver mange numre på et album. Det er ikke så tricky at få 1 nummer til at lyde godt, men at få 22 numre til alle at lyde godt - og lyde godt i sammenhæng.
På 2'eren fra 2005 tog det mig 2-3 korrektioner (det var dog et dobbelt album), mens jeg at jeg denne gang kunne nøjes med 1 omgang korrektion +/- et par enkelt numre som lige skulle have lidt mere.
Og samtlige korrektioner var af typen: + 0.5 dB ved 10 kHz, lidt mindre comp eller lign., dvs. meget små og nemme at lave.
Han godkendte via download af 320 kbps mp3 fra min server, og havde kun 1 rettelse til et track, hvilket var hans egen fejl, noget kor synth som skulle op. Sådanne Johanne
-
Umiddelbart efter kom der en ny opgave ind med mastering til et PlayStation 3 spil, et shoot'em up. Tysk produceret, og kommer også til PC. Muligvis en Xbox 360 port på et tidspunkt.
Mange af tracksne har sub freq problemer, dvs. 20 - 40 Hz. Produceren havde ikke tid/mulighed for at rette mixene, og så må jeg jo fixe det så godt jeg kan i masteringen, hvilket nok også skal blive tip top alligevel. Kræver noget ret præcist fnidderarbejde da flere af stykkerne skal loopes perfekt i spillet. Har deadline d. 31/8.
-
Har lidt stress over et club/pop projekt jeg selv laver, da jeg har haft for travlt til at komme særlig meget videre mens sangerinden har været på ferie. Skal have indspillet kor med Nelly muligvis, men skal lige finde tid & pris. Når de to første numre er helt færdige vil vi shoppe projektet til to selskaber i DK. Går på en uges ferie fra d. 10. september så vil gerne være færdig inden der.
-
Har måtte udskyde et projekt for Sunshine Music (muligvis til Warner UK), pga. tidsmangel. Kræver lige et par dage når jeg får tid.
-
Har produceret første single (+3 numre mere på vej) til et svensk projekt kaldet Vanilla til Bonnier Music via Mermaid Music i DK. Det er en cover version af Romeo som jeg også lavede til Blå Øjne, og har fået et mix fra Sverige i sidste uge og et mix fra Luny Tune her fra forummet. Må indrømmer at jeg hælder mere til Torbens (Luny) mix, som er mere varmt og stramt. I sidste ende er det dog en kombineret beslutning mellem selskabet og undertegnede.
Har fået et nyt korrigeret mix tilbage fra Sverige og skal lytte på det i studiet hvis jeg får tid til at komme derud i dag, da jeg har lidt administrativt at lave hjemme (læs=besvare emails og oprydning). Normalt er jeg i studiet fra ca. kl. 11 hver dag, men ikke i dag.
-
Der kommer stadig mange småopgaver med mastering, kurser osv. ind. Det tager en del tid med jeg presser det ind i mellem de andre opgaver, og det kan næsten være helt afstressende at bare sidde og undervise, selvom jeg altid skal være "på".
-
PUHA det er en lang først blog... senere blogs bliver nok lidt mindre omfangsrige!
Sidste ting på dagsordnen er at jeg har slået et par samarbejder op med 3 upcoming producere, som kan vise sig at være både fede og profitable jobs for begge parter. Det drejer sig om mindre produktioner og remixes eller spec(ulation) jobs (risikobaserede jobs hvor pengene ikke er sikret på forhånd). Vil nok annoncere lidt mere officielt ved lejlighed hvis det bliver godt.