Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Re: Holgers Blog

Indlæg af Morten B »

Er også med på holdet :jam:

Havde de sygeste spikes.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Var det ikke 20 år for sent i rendte rundt med spikes? :-D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

lakris skrev:Var det ikke 20 år for sent i rendte rundt med spikes? :-D
Nej, der var bare nogen som var 20 år for tidligt ude.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Så megen omtale af spikes, så få billeder ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dave Pensado gør hvad han kan for at gøre dit job sværere... :-D



Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Arrrrgh
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fik lige en ide til signaturen der.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har opdateret min "Mixdown tips for mastering" artikel, faktisk skrevet helt forfra og med nye billeder. P.t. kun den engelske. Den danske kommer meget snart:

http://www.onlinemastering.dk/how-to-ge ... ng#mixdown

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nå det var der du skulle bruge det Kontakt screenshot. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nemmerlig. Det er dog lidt en blanding af HQ og alm. res pics, da nogle plug-ins simpelthen ikke har hi-res UI's.

Sig endelig til hvis der er fejl i, men har nu læst igennem over 100 gange.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Original-PDF'en er downloadet over 50.000 gange. Det gør den (måske?) til den mest læste ressource om dette specifikke emne, men den har også eksisteret i mange år og er linket til fra utallige sites og fora verden over.

Rimelig niche selvfølgelig...

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev:Dave Pensado gør hvad han kan for at gøre dit job sværere... :-D

Kan jeg spørge dumt; Hvad gør oversampling i det her tilfælde?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Oversampling gør at clippingen kan virke hurtigere, og evt. beskytte bedre mod intersample peaks.

Det er meget interessant at de i Standard Clip har gjort sig den umage med 16x, 32x og højere. Jeg har ikke selv erfaringer med den, så jeg ved ikke hvor meget ekstra man kan presse ud af den ved højere oversampling.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det bliver ikke samlet set pænere/bedre, da oversamplingen bare giver andre problemer.

Kunne være sjovt lige at måle efter senere i dag.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Og ganske rigtigt, så skaber oversamplingen i StandardClip bare nye problemer i praksis. Lidt afhængig af hvordan man clipper og hvor meget oversampling, så kræver det op til 2 dB ekstra efterfølgende limitering - eller du får ny hård clipping som skaber mindst ligeså meget aliasing igen og på en mere ukontrollabel facon.

Lidt ligesom oversampling/TP/ISP-protection i en limiter ikke gør noget godt for lyden i praksis, hvis målet er relativt høj loudness. Til andre ting er det dejligt og praktisk.

I clipping giver det bare ingen mening, da man clipper specifikt for at opnå høj loudness, og oversamplingen så giver nye problemer der skal bekæmpes på anden vis med endnu større kompromiser.


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Platin for Ankerstjerne - For Os (Album). Gammel sag, men nu ramte den platin.

Guld for Alexander Oscar - Number. Mest spillede nummer på lokalradio i DK.

Så er jeg oppe på 149 stk. i alt, ved dog der ligger en del og venter fra udlandet som jeg ikke har modtaget endnu.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Legendarisk 80'er måned i studiet: Dodo & The Dodos (som nævnt tidligere) samt helt nyt fra Anne Dorte Michelsen & Maria Bramsen (fra Tøsedrengene).

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Med risiko for at denne blog bare bliver et langt blærerøvs-trip: 2 x Platin i dag til Martin Jensen - All I Wanna Do (i DK). Har ikke internationale tal endnu.

Har lavet et par catchy dance tracks på det seneste, Refeci - Talkin Bout Dancin
ude i dag https://lnk.to/RefeciTalkinBoutDancin

Og et andet fedt nummer, lige færdigt, ikke udgivet. Jeg hjælper nogle gange med at pitche til selskaber, hvis jeg hører et fedt nummer og artisten/produceren gerne vil have det. Pro bono.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kom lige til at tænke på noget ultra nørdet. Har ikke ordentligt tid til at undersøge selv, så tænkte det kunne være du havde lidt viden eller erfaring på området.

Ved spektral visning, eksempelvis i RX, hvordan dannes de plots vi ser? Jeg tænker specifikt på, om man viser begge poler summet, kun den positive, eller kun den negative, eller noget helt andet jeg ikke har tænkt over. Hvordan med frekvenser der er ensrettet på den ene pol men ikke den anden. Man skal jo give et så retvisende billede som muligt.
iZotope folkene må have tænkt de samme tanker i løbet af den tid de har lavet RX programmet.
Selvfølgelig er det nogle gange lettere at konkludere noget ved at kigge på et traditionelt waveform view, men det er alligevel interessant iforhold til at kende sine redskaber så godt som muligt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Signalet bliver vel analyseret via FFT og så plottet med tid på X-aksen, frekvens på Y-aksen og så intensiteten som lys/farve.

RX viser venstre og højre side for sig, men man ser vel både positivt og negativt pr. kanal ellers tænker jeg det ville se mærkeligt ud.

Jeg kigger stort set aldrig på selve waveformen, mest som en eftertanke nogle gange. Spektrogrammet er til gengæld ret interessant og jeg bruger RX rigtig, rigtig meget. Også til lidt overraskende ting måske, fx som at fjerne skarpe overtoner i en vokal i et færdigt mix fra en ekstern tekniker.

Måske findes der en video på YouTube, der viser hvordan det laves?

EDIT:
Rimelig hårdt at tygge sig igennem...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Super, det vil jeg glo!

Spørgsmålet omkring ensretning kan måske godt være delvist ligegyldigt, da det i det øjeblik måske nærmere betragtes som overtoner (ligesom i en squarewave), eller DC.
Omkring DC og offsetting af lyde tænkte jeg nemlig også over hvordan det visualiseres, men det er man jo ude over, når man viser det samlede frekvens-billede i spektrogrammet. Altså, den frekvens som lyden nu er, og den rene DC.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

På waveformen ser du DC offset som, ja et offset.

I et spektrogram har jeg egentlig aldrig set DC offset. Har du? Er det en meget dyb og svag "tone"?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har for nyligt brugt DC Remove under De-Hum, det fungerer fantastisk og påvirker ikke resten af signalet. På spektrogrammet er det nede omkring 0-10hz agtig. Programmet må være trænet til at genkende det.

Nyt svar