Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Brugeravatar
KTAS
Tekniker
Tekniker
Sted: Farum

Re: Holgers Blog

Indlæg Skrevet: 30. jun 2018, 00:03

Christoffer's spørgsmål er super godt fordi det afslører et grundliggende problem ved spectral redigering. Det viser og ændrer kun ved amplituden af en spectral komponent. Når man tager FFT'en af et signal får man et komplekst tal der har en amplitude og en fase ved hver frekvens. Dvs. man dekomponerer signalet i frekvenser der repræsenteres ved en amplitude og en fase. Men det som Izotope RX (og alle andre lign. programmer) viser er kun amplituden. Dvs. man ser kun halvdelen af informationen og når man ændrer noget i programmet er det også kun halvdelen af informationen man får lov af ændre ved (dvs. amplituden). Fasen bliver bare sat til det som redigeringen regner sig frem til, hvilket afhænger af hvilken type filter man bruger (IIR/FIR/minimum fase/linear fase/whatever...). IMO er det en grundliggende fejl ved disse programmer (og sådan set også ved parametriske EQ's).
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Re: Holgers Blog

Indlæg Skrevet: 30. jun 2018, 13:07

Jeg har godt nok 'kun' RX elements, men jeg er sygt glad for det. Det er 'heldigvis' ikke så tit jeg bruger det, men når man bruger det, så virker det bare, og det er nemt :) Jeg har lavet en del voice-overs og lignende i relativt støjfyldte miljøer (om ikke andet så fordi min gamle laptop støjer vildt meget, når den spinner op. RX fjerner stort set al støjen, uden jeg skal gøre noget særligt for det.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Tilbage til "Blogs"