mediumaevum's blog
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Kun 1 blog pr. bruger.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
mediumaevum's blog
NYT pr. 01.11.19
Jeg har haft lukket denne blog for lang tid siden, men har besluttet mig for at starte på en frisk. Så genopliver min blog.
Tidligere hed denne blog "at tænke i billeder", men har besluttet at den skal gå ind under mit kunstnernavn.
Bloggen kommer til at omhandle mine projekter inden for animationer, musik mv.
Jeg har haft lukket denne blog for lang tid siden, men har besluttet mig for at starte på en frisk. Så genopliver min blog.
Tidligere hed denne blog "at tænke i billeder", men har besluttet at den skal gå ind under mit kunstnernavn.
Bloggen kommer til at omhandle mine projekter inden for animationer, musik mv.
Senest rettet af mediumaevum fre 1. nov 2019 20:45, rettet i alt 2 gange.
Heh.. Blender! Men der er ikke så meget tekst (endnu?).
"Narrow medieval street" synes jeg klart er mest vellykket.
Lyset virker af en eller anden grund mere realistisk der.
"Narrow medieval street" synes jeg klart er mest vellykket.
Lyset virker af en eller anden grund mere realistisk der.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Flotte billeder!
Men det tog mig lige lidt tid før jeg fandt ud af at det var 3D-modeller....... Og så kom jeg til at tænke på; hvis det er en portfolio med henblik på at skabe dig nogle jobs så vill jeg nok gøre det mere klart på forsiden hvad det drejer sig om, for produktet fejler jo bestemt ikke noget. Hold da k***, det må have taget lang tid at lave alle de detaljer der.
Men det tog mig lige lidt tid før jeg fandt ud af at det var 3D-modeller....... Og så kom jeg til at tænke på; hvis det er en portfolio med henblik på at skabe dig nogle jobs så vill jeg nok gøre det mere klart på forsiden hvad det drejer sig om, for produktet fejler jo bestemt ikke noget. Hold da k***, det må have taget lang tid at lave alle de detaljer der.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Flot.
En lille bemærkning. Jeg ville nok skrive "My Artwork" og ikke "My Artworks".
En lille bemærkning. Jeg ville nok skrive "My Artwork" og ikke "My Artworks".
Det er fedt med de bumpmaps og textures du har brugt, men jeg syntes lyset får det til at se lidt spøjst ud nogle steder, er det bare den originale render i blender du bruger?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Jeg ved ikke hvad jeg skal skrive. Jeg er nok bedst til at lave kunst/musik, ikke særlig god til det med store "salgstaler" og den slags.Joachip skrev:Heh.. Blender! Men der er ikke så meget tekst (endnu?).
Takker. Jeg arbejder stadig med lyslægningen, og forståelsen af denne.Hald skrev:Det er fedt med de bumpmaps og textures du har brugt, men jeg syntes lyset får det til at se lidt spøjst ud nogle steder, er det bare den originale render i blender du bruger?
Jeg bruger Cycles render, som er en del af Blender, men IKKE Blender Internal.
Det er ikke portfolio. Jeg vil aldrig kunne holde til et job inden for CG-branchen, under nogen somhelst omstændigheder. Dels er jeg ikke dygtig nok, dels mange andre faktorer.Mike-air skrev: Men det tog mig lige lidt tid før jeg fandt ud af at det var 3D-modeller....... Og så kom jeg til at tænke på; hvis det er en portfolio med henblik på at skabe dig nogle jobs så vill jeg nok gøre det mere klart på forsiden hvad det drejer sig om, for produktet fejler jo bestemt ikke noget. Hold da k***, det må have taget lang tid at lave alle de detaljer der.
Senest rettet af mediumaevum man 21. jul 2014 22:42, rettet i alt 2 gange.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
TakSustainerPlayer skrev:Flot.
En lille bemærkning. Jeg ville nok skrive "My Artwork" og ikke "My Artworks".
Rettet.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Så har jeg genoplivet min blog.
Der er sket noget siden sidst, som gør at jeg gerne vil genoplive den. Nemlig det at samarbejdet med et museum nu kører på højtryk.
For at gøre en lang historie kort:
Jeg har altid interesseret mig for middelalderen og renæssancen, især borgene, siden helt lille. Samtidig kan jeg godt lide middelalder- og filmmusik. Og gerne "middelalderfilmmusik", som jeg også komponerer.
Jeg har samtidig også fra helt lille besøgt Hald Ruin nær Viborg og har altid undret mig over hvordan der så ud da det stod som en borg.
Derudover har jeg en hobby inden for det at lave historiske arkitektoniske 3D-rekonstruktioner, og tænkte at jeg nu er blevet så bekendt med 3D modellering og animation, at jeg gerne ville bruge det til at rekonstruere den mest interessante middelalderborg - Hald Slot. Interessant, fordi ruinerne ser så specielle ud ved porthuset, og der er så få overleverede kilder omkring bygningens udseende.
2016-17:
I januar 2017 tages der kontakt til til Hald Hovedgaard for at høre mere om hvordan stedet har set ud i gamle dage.
Der videresendes til en middelalderarkæolog som indvilger i et samarbejde. Hvad jeg ikke vidste på det tidspunkt, var at de stod foran massive udgravninger på stedet i 2017-18 - og i kraft af godt foreløbigt samarbejde, og nok også pga. min tidligere 3D-rekonstruktion af Spøttrup Borg fra 2015-16 (for at bevise at jeg er seriøs nok, og vise hvad jeg ellers har lavet), tog samarbejdet til i styrke.
2018-19:
I starten af 2018 - præcis et år efter den første kontakt blev etableret, stod jeg med en færdi animation. Denne blev vist på Viborg Folkeblad sidste efterår da de fik kulstof-14-prøverne bekræftet at Niels Bugges borg virkelig var på ruinen.
I sommeren 2018 indgik vi et nyt samarbejde omkring at rekonstruere Viborg Domkirke & Mariaklosteret i middelalderen.
Fremtidsplaner:
Er nu igang med et nyt samarbejde omkring rekonstruktionen af Gråbrødre Kloster fra midten af 1200-tallet, hvilket indtil videre har stået på i nogle måneder. Spændende læsestof iøvrigt om denne højgotiske middelalderarkitektur.
Aner ikke hvordan de vil bruge animationerne, men har en formodning om at de vil sætte mine animationer ind i en større kontekst og evt. med animationer fra The Animation Workshop, når museet åbner i 2021. Men skal være ærlig at sige at jeg intet ved om brugen på nuværende tidspunkt. Museet er permanent lukket pga. flytning.
Bemærkninger:
Det skal iøvrigt understreges, at al dette samarbejde kun har været muligt fordi ingen penge har været involveret for nogen parter og iøvrigt er ren hobby som tilfældigvis kan bruges af museet.
Dette samarbejde er på vilkår om nul deadlines og nul krav (for nogen parter) andet end at evt. brug er aftalt på forhånd bliver med henvisning til min youtubekanal.
Alle opgaver som museet får løst professionelt, får de naturligvis løst professionelt og under de nødvendige deadlines, krav mv.
Og dermed er det ikke mig.
Samarbejdet her er ingen af delene. Bare så ingen får ondt et vist sted over det jeg laver.
Der er sket noget siden sidst, som gør at jeg gerne vil genoplive den. Nemlig det at samarbejdet med et museum nu kører på højtryk.
For at gøre en lang historie kort:
Jeg har altid interesseret mig for middelalderen og renæssancen, især borgene, siden helt lille. Samtidig kan jeg godt lide middelalder- og filmmusik. Og gerne "middelalderfilmmusik", som jeg også komponerer.
Jeg har samtidig også fra helt lille besøgt Hald Ruin nær Viborg og har altid undret mig over hvordan der så ud da det stod som en borg.
Derudover har jeg en hobby inden for det at lave historiske arkitektoniske 3D-rekonstruktioner, og tænkte at jeg nu er blevet så bekendt med 3D modellering og animation, at jeg gerne ville bruge det til at rekonstruere den mest interessante middelalderborg - Hald Slot. Interessant, fordi ruinerne ser så specielle ud ved porthuset, og der er så få overleverede kilder omkring bygningens udseende.
2016-17:
I januar 2017 tages der kontakt til til Hald Hovedgaard for at høre mere om hvordan stedet har set ud i gamle dage.
Der videresendes til en middelalderarkæolog som indvilger i et samarbejde. Hvad jeg ikke vidste på det tidspunkt, var at de stod foran massive udgravninger på stedet i 2017-18 - og i kraft af godt foreløbigt samarbejde, og nok også pga. min tidligere 3D-rekonstruktion af Spøttrup Borg fra 2015-16 (for at bevise at jeg er seriøs nok, og vise hvad jeg ellers har lavet), tog samarbejdet til i styrke.
2018-19:
I starten af 2018 - præcis et år efter den første kontakt blev etableret, stod jeg med en færdi animation. Denne blev vist på Viborg Folkeblad sidste efterår da de fik kulstof-14-prøverne bekræftet at Niels Bugges borg virkelig var på ruinen.
I sommeren 2018 indgik vi et nyt samarbejde omkring at rekonstruere Viborg Domkirke & Mariaklosteret i middelalderen.
Fremtidsplaner:
Er nu igang med et nyt samarbejde omkring rekonstruktionen af Gråbrødre Kloster fra midten af 1200-tallet, hvilket indtil videre har stået på i nogle måneder. Spændende læsestof iøvrigt om denne højgotiske middelalderarkitektur.
Aner ikke hvordan de vil bruge animationerne, men har en formodning om at de vil sætte mine animationer ind i en større kontekst og evt. med animationer fra The Animation Workshop, når museet åbner i 2021. Men skal være ærlig at sige at jeg intet ved om brugen på nuværende tidspunkt. Museet er permanent lukket pga. flytning.
Bemærkninger:
Det skal iøvrigt understreges, at al dette samarbejde kun har været muligt fordi ingen penge har været involveret for nogen parter og iøvrigt er ren hobby som tilfældigvis kan bruges af museet.
Dette samarbejde er på vilkår om nul deadlines og nul krav (for nogen parter) andet end at evt. brug er aftalt på forhånd bliver med henvisning til min youtubekanal.
Alle opgaver som museet får løst professionelt, får de naturligvis løst professionelt og under de nødvendige deadlines, krav mv.
Og dermed er det ikke mig.
Samarbejdet her er ingen af delene. Bare så ingen får ondt et vist sted over det jeg laver.
Senest rettet af mediumaevum lør 2. nov 2019 09:50, rettet i alt 1 gang.
- the green 9
- Medlem
- Indlæg: 856
- Sted: oddesund
skide godt gået
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Takker, håber at samarbejdet bliver ved.the green 9 skrev:skide godt gået
Kunne godt på sigt tænke mig at lave rekonstruktioner af nogle "middelaldermaskiner".
F.eks. trykpressen, ballist eller arbejdsredskaberne som møller, "kraner" mv., og sætte sammen til lidt middelalder-atmosfære-musik.
Men har brug for detaljerede blueprints og andet materiale, for aner intet om hvordan sådanne maskiner fungerede.
Godt gået ,.. fedt du husker at være glad ogsåmediumaevum skrev:Takker, håber at samarbejdet bliver ved.the green 9 skrev:skide godt gået
Kunne godt på sigt tænke mig at lave rekonstruktioner af nogle "middelaldermaskiner".
F.eks. trykpressen, ballist eller arbejdsredskaberne som møller, "kraner" mv., og sætte sammen til lidt middelalder-atmosfære-musik.
Men har brug for detaljerede blueprints og andet materiale, for aner intet om hvordan sådanne maskiner fungerede.
Nu ved jeg ikke om du holder ferie en gang imellem, der er en del i sverige, bl.a. gamle møller der står helt intakte
Samt en del borge og ruiner, plus enkelte stavkirker der må strække tilbage i din tidsperiode, måske længere,..
Måske du kan lege med noget af det, eller blive inspireret, måske du kan lave noget uopfodret hvis du ikke kender de rigtige, for at bryde isen
Har er et par links fra et par af mine ture:
https://goo.gl/photos/gxeKt99iHq8rpwQZ8
https://photos.app.goo.gl/kE25yQofnFWMhoYP2
https://photos.app.goo.gl/QHasX1BJbZW8AFsj8
https://photos.app.goo.gl/68sXAvXXMAa5XMud7
https://photos.app.goo.gl/EwMgx43C3zdPSsYR6
/Dub
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Wow. Tak.DUBTEMPLE skrev:Godt gået ,.. fedt du husker at være glad ogsåmediumaevum skrev:Takker, håber at samarbejdet bliver ved.the green 9 skrev:skide godt gået
Kunne godt på sigt tænke mig at lave rekonstruktioner af nogle "middelaldermaskiner".
F.eks. trykpressen, ballist eller arbejdsredskaberne som møller, "kraner" mv., og sætte sammen til lidt middelalder-atmosfære-musik.
Men har brug for detaljerede blueprints og andet materiale, for aner intet om hvordan sådanne maskiner fungerede.
Nu ved jeg ikke om du holder ferie en gang imellem, der er en del i sverige, bl.a. gamle møller der står helt intakte
Samt en del borge og ruiner, plus enkelte stavkirker der må strække tilbage i din tidsperiode, måske længere,..
Måske du kan lege med noget af det, eller blive inspireret, måske du kan lave noget uopfodret hvis du ikke kender de rigtige, for at bryde isen
Har er et par links fra et par af mine ture:
https://goo.gl/photos/gxeKt99iHq8rpwQZ8
https://photos.app.goo.gl/kE25yQofnFWMhoYP2
https://photos.app.goo.gl/QHasX1BJbZW8AFsj8
https://photos.app.goo.gl/68sXAvXXMAa5XMud7
https://photos.app.goo.gl/EwMgx43C3zdPSsYR6
Nærbilleder af møller, tandhjul mv. Det skal jeg huske at vende tilbage til. Skal dog stadig bruge blueprints fra forskellige vinkler i højopløslig format, dvs. scannede billeder. Men det kan museet sikkert hjælpe med.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Takker.donnievandango skrev:Mega sejt - godt gået:)
Og så lige til anden del af mine projekter - musikken:
Har her i efteråret lært at programmere strygerdynamik efter lang tids øvelse.
Man kan følge mine fremskridt i denne playliste:
- med salme-agtige melodier som jeg har arrangeret og orkestreret primært for strygerorkester.
Processen med at få en violin til at lyde som en... violin, er:
1. Få dig en virtuel violin som har Dynamics & Expression programmering (f.eks. MIDI CC1 og 11), og gerne også med vibrato og/eller speed.
2. Lær at tegne kurver i din DAW på midi-kanalen for hver enkelte tone.
3. Lyt intenst til rigtige violiner. Hvis du f.eks. skal få en solo-violin vst til at lyde ægte (eller skal vi istedet sige: mindre falsk) kræver lige præcis soloinstrumenter enormt meget programmering med kurver på dynamikken
4. Emulér disse forskellige måder der spilles på en ægte violin, i din virtuelle violin.
5. Brug forskellige patches i dit bibliotek - OG kombinér med solovioliner fra andre biblioteker.
F.eks. har jeg valgt at bruge Performance Samples Violin Legato (gratis) som "basis", og solo-violiners dynamics-patch fra 8Dio Adagio-biblioteket til de mere "eksotiske" (i mange af bedre ordforråd) toner. Har f.eks. brugt (solo)-Sustains patch fra 8Dio Adagio og sat dynamikken tæt ved 0 for at kunne høre "hestehårene" fra buens berøring med strengene, inspireret af nogle af Arvo Pärt's kompositioner.
Én ting er arrangement og orkestrering. Et helt andet kapitel er netop realismen og programmeringen, men det betaler sig i sidste ende, tror jeg.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Du er inde på det helt rigtige.mediumaevum skrev:
Én ting er arrangement og orkestrering. Et helt andet kapitel er netop realismen og programmeringen, men det betaler sig i sidste ende, tror jeg.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Der bygges fortsat på den digitale rekonstruktion af Gråbrødre Kloster i Viborg, et kloster som ligger/lå lige ved siden af den gamle landsretsbygning som bliver til det nye Viborg Museum (åbner først om nogle år).
Har dog lige fået svar fra museumsinspektøren (i forb. med samarbejdet) med nogle konstruktive kritikpunkter, som jeg allerede er gået igang med at rette til.
Samarbejdet omkring rekonstruktionerne af Viborg Domkirke, Mariaklosteret, og Gråbrødre Kloster (under udarbejdelse) har givet mig et helt særligt indblik i middelalderens danske romanske og gotiske arkitektur, og har givet mig mulighed for i dén grad at udvikle mine evner inden modellering og teksturering.
Fra tidligere at lave textures først - f.eks. med indtegning af munkesten i buer for dernæst at modellere oven på textures (projektering), bruger jeg nu en tileable munkestens-texture og laver buerne selv. Det giver mere ensartede og kontrollerede resultater, hvilket er nødvendig når man bygger et klosterkompleks med hundredevis af vinduer, som alle skal have unikke sten i rundbuestikkene. Og fra tidligere at sætte rundbue-sten på efter vinduerne er lavet (hvilket har den trælse konsekvens at rundbuerne "stikker ud" fra muren, fordi de kun er "påklistret"), kan jeg med min nye "selvopfundne" teknik have dem integreret i selve murværket, så rundbuerne er nøjagtig på samme akse som resten af murværket.
Ud fra tekniske tegninger fra sidst i 1700-tallet til 1830'erne kan jeg skabe en 3D-model og derved blive den første siden 1800-tallet at se hvordan klosteret har set ud.
Har dog lige fået svar fra museumsinspektøren (i forb. med samarbejdet) med nogle konstruktive kritikpunkter, som jeg allerede er gået igang med at rette til.
Samarbejdet omkring rekonstruktionerne af Viborg Domkirke, Mariaklosteret, og Gråbrødre Kloster (under udarbejdelse) har givet mig et helt særligt indblik i middelalderens danske romanske og gotiske arkitektur, og har givet mig mulighed for i dén grad at udvikle mine evner inden modellering og teksturering.
Fra tidligere at lave textures først - f.eks. med indtegning af munkesten i buer for dernæst at modellere oven på textures (projektering), bruger jeg nu en tileable munkestens-texture og laver buerne selv. Det giver mere ensartede og kontrollerede resultater, hvilket er nødvendig når man bygger et klosterkompleks med hundredevis af vinduer, som alle skal have unikke sten i rundbuestikkene. Og fra tidligere at sætte rundbue-sten på efter vinduerne er lavet (hvilket har den trælse konsekvens at rundbuerne "stikker ud" fra muren, fordi de kun er "påklistret"), kan jeg med min nye "selvopfundne" teknik have dem integreret i selve murværket, så rundbuerne er nøjagtig på samme akse som resten af murværket.
Ud fra tekniske tegninger fra sidst i 1700-tallet til 1830'erne kan jeg skabe en 3D-model og derved blive den første siden 1800-tallet at se hvordan klosteret har set ud.
mediumaevum skrev:Der bygges fortsat på den digitale rekonstruktion af Gråbrødre Kloster i Viborg, et kloster som ligger/lå lige ved siden af den gamle landsretsbygning som bliver til det nye Viborg Museum (åbner først om nogle år).
Har dog lige fået svar fra museumsinspektøren (i forb. med samarbejdet) med nogle konstruktive kritikpunkter, som jeg allerede er gået igang med at rette til.
Samarbejdet omkring rekonstruktionerne af Viborg Domkirke, Mariaklosteret, og Gråbrødre Kloster (under udarbejdelse) har givet mig et helt særligt indblik i middelalderens danske romanske og gotiske arkitektur, og har givet mig mulighed for i dén grad at udvikle mine evner inden modellering og teksturering.
Fra tidligere at lave textures først - f.eks. med indtegning af munkesten i buer for dernæst at modellere oven på textures (projektering), bruger jeg nu en tileable munkestens-texture og laver buerne selv. Det giver mere ensartede og kontrollerede resultater, hvilket er nødvendig når man bygger et klosterkompleks med hundredevis af vinduer, som alle skal have unikke sten i rundbuestikkene. Og fra tidligere at sætte rundbue-sten på efter vinduerne er lavet (hvilket har den trælse konsekvens at rundbuerne "stikker ud" fra muren, fordi de kun er "påklistret"), kan jeg med min nye "selvopfundne" teknik have dem integreret i selve murværket, så rundbuerne er nøjagtig på samme akse som resten af murværket.
Ud fra tekniske tegninger fra sidst i 1700-tallet til 1830'erne kan jeg skabe en 3D-model og derved blive den første siden 1800-tallet at se hvordan klosteret har set ud.
/Dub
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Nu har jeg talt med en organist, og har lånt bøger i koralharmonisering og grundlæggende nodelære...
Har også fået tomme nodepapirer til at skrive noder i hånden, så jeg får det ind ad den vej.
Men jeg synes virkelig det ser svært ud!
Har også fået tomme nodepapirer til at skrive noder i hånden, så jeg får det ind ad den vej.
Men jeg synes virkelig det ser svært ud!
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Så er min rekonstruktion af Hald Slot kommet på forsiden af en bog!
https://historisksamfundviborg.dk/aarboeger
https://historisksamfundviborg.dk/aarboeger
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Coverbilledet har en del fejl, som ellers var rettet allerede i 2018, f.eks. ude i hjørnet af borgen. Men da jeg gjorde opmærksom på det, var det for sent, coveret var trykt så de havde ikke mulighed for at indsætte dette billede istedet:Hald skrev:Cool!
- bare til orientering til kritikere
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Som I nok allerede ved, er jeg i fuld gang med rekonstruktionen af Gråbrødre kloster i Viborg.
Her en munk som jeg har lavet her til aften:
Her en munk som jeg har lavet her til aften:
- Vedhæftede filer
-
- medieval friar.jpg (79.11 KiB) Vist 3600 gange
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Det er nu 2 år siden jeg blev færdig med min rekonstruktion af Hald Slot,
og jeg vil nu fortælle hvordan rekonstruktionen blev til.
Jeg kan ikke skrive en kort udgave af dette blogindlæg, som jeg vælger at bringe her på Lydmaskinen.dk da det er mit mest besøgte sociale medie.
Jeg kan ikke se hvorledes denne historie kan forkortes, uden at gå på kompromis med sandhederne bag denne rekonstruktion.
For sandheden er - ihvertfald i forhold til dette projekt - ikke ligetil. Tværtimod er den rimelig kompliceret fordi der er så mange ubekendtheder.
Jeg er altid kommet ude på Hald Ruin siden barnsben. Jeg har samtidig også fra en tidlig alder interesseret mig for middelalderen, særligt borgene.
Jeg husker at jeg tegnede middelalderborge i 5-10 års-alderen.
Min historie om Hald-projektet begynder dog noget senere: Nemlig i 2010/11 hvor jeg sammen med min far tager ud på Hald for tage billeder, film og studere ruinerne nøje med henblik på at rekonstruere det. Jeg regnede da med, at der var masser af læsestof og allerede-eksisterende billedemateriale omkring særligt portbygningen i diverse bøger og artikler.
Men jeg blev skuffet. I de efterfølgende 7 års søgen fandt jeg intet eller meget lidt.
Til sidst besluttede jeg for at gå til min "mentor" (af en slags) og bede om hjælp til at få kontakt til nogen som ved noget om området.
Min "mentor" formidler altså kontakten til relevante personer.
Det ender med etableret kontakt til museumsinspektør, middelalderarkæolog og forfatter, Jesper Hjermind.
Såvidt jeg havde forstået, var han (næsten) lige så meget på bar bund, som jeg. Men han kunne dog fortælle, at han troede at de to kasematter i hver side på volden var jorddækkede, og at porten gik gennem et langt, smalt munkestenshus ved navn "Store Stenhus" i skriftlige synsforretninger.
Det munder ud i et rigtig godt forløb, hvor jeg mødes med ham på Hald i efteråret 2017, og gennemgår ruinerne.
Virkelig spændende.
Da han insisterer på at stenhuset har været smalt med jorddækkede kasematter, fortæller jeg om en istandsættelsesrapport fra 2008 som jeg har læst.
I en istandsættelsesrapport fra 2008 skriver de:
Desuden står der videre i rapporten at der er "rum i murlivet" i hver kasemat, dvs. spor efter bunden af såkaldte "Hemmeligheder" (latrinskakter).
Disse ville i såfald føre op til minimum en etage over porten, hvormed kasematterne ikke kunne være jorddækkede.
Der er desuden spor efter et "ildsted" i søndre kasemat (ruinerne/kasematten i højre side). Der er dog ingen klar opmuring i søndre kasemat, men det er der i nordlige kasemat...
Det kunne dog tænkes (tror jeg), at opmuringen i søndre kasemat er forsvundet over tid, da slottet blev revet ned i starten af 1700-tallet.
I skriftlige synsforretninger over Store Stenhus fra årene 1601-12 (synsforretninger kan læses i bogen Hald Hovedgård af Valdemar Andersen, 1977) nævnes rigtig mange rum, bla. Kongens Kammer, Dronningens Kammer, Pigernes og Karlenes kamre, og flere andre rum.
Alt dette - tilsammen - harmonerer jo dårligt med et smalt porthus.
Derfor blev vi - dvs. Jesper Hjermind og jeg enige om at dette var mest korrekt:
Så hvorfor er jeg i tvivl om min rekonstruktion?
Svaret er, at jeg ikke ved hvad der gemmer sig inde i voldene, dvs. om der er - eller ikke er - eventuelle rester af stenhuset.
Set fra søen er der - i hver side af volden i nord (mellem porten og tårnet) og i sydlige vold - små huller, som nødvendigvis må føre ind til små rum i voldene. Disse er pga. risiko for sammenstyrtning i skrivende stund aldrig undersøgt nærmere, men hvorom alting er, vil de under alle omstændigheder ikke være en del af portbygningen, de ligger for langt fra ruinerne af porten, bredde/længdemæssigt.
Men måske har der været trapper (eller stiger) ned til de to rum i hver side af Store Stenhus?
Den anden årsag til at jeg tvivler på min rekonstruktion er, at porthuset i såfald skulle være "fladbuet", dvs. afrundet gavl. Ikke helt som et rundt tårn, men lidt i samme stil. Men på Resens tegning er tydeligt gengivet et hus med trappegavl, og jeg har personligt aldrig set en gavl - hverken spids eller trappegavl, som afrundes på den måde...
Og så alligevel:
Månstorp's gavl i Skåne!
Bygget i ca. samme tidsrum, kun et årti mellem Bispens Hald og Månstorp.
Men der findes mig bekendt ikke noget tilsvarende arkitektur fra den tid, nogen andre steder i verden.
og jeg vil nu fortælle hvordan rekonstruktionen blev til.
Jeg kan ikke skrive en kort udgave af dette blogindlæg, som jeg vælger at bringe her på Lydmaskinen.dk da det er mit mest besøgte sociale medie.
Jeg kan ikke se hvorledes denne historie kan forkortes, uden at gå på kompromis med sandhederne bag denne rekonstruktion.
For sandheden er - ihvertfald i forhold til dette projekt - ikke ligetil. Tværtimod er den rimelig kompliceret fordi der er så mange ubekendtheder.
Jeg er altid kommet ude på Hald Ruin siden barnsben. Jeg har samtidig også fra en tidlig alder interesseret mig for middelalderen, særligt borgene.
Jeg husker at jeg tegnede middelalderborge i 5-10 års-alderen.
Min historie om Hald-projektet begynder dog noget senere: Nemlig i 2010/11 hvor jeg sammen med min far tager ud på Hald for tage billeder, film og studere ruinerne nøje med henblik på at rekonstruere det. Jeg regnede da med, at der var masser af læsestof og allerede-eksisterende billedemateriale omkring særligt portbygningen i diverse bøger og artikler.
Men jeg blev skuffet. I de efterfølgende 7 års søgen fandt jeg intet eller meget lidt.
Til sidst besluttede jeg for at gå til min "mentor" (af en slags) og bede om hjælp til at få kontakt til nogen som ved noget om området.
Min "mentor" formidler altså kontakten til relevante personer.
Det ender med etableret kontakt til museumsinspektør, middelalderarkæolog og forfatter, Jesper Hjermind.
Såvidt jeg havde forstået, var han (næsten) lige så meget på bar bund, som jeg. Men han kunne dog fortælle, at han troede at de to kasematter i hver side på volden var jorddækkede, og at porten gik gennem et langt, smalt munkestenshus ved navn "Store Stenhus" i skriftlige synsforretninger.
Det munder ud i et rigtig godt forløb, hvor jeg mødes med ham på Hald i efteråret 2017, og gennemgår ruinerne.
Virkelig spændende.
Da han insisterer på at stenhuset har været smalt med jorddækkede kasematter, fortæller jeg om en istandsættelsesrapport fra 2008 som jeg har læst.
I en istandsættelsesrapport fra 2008 skriver de:
På Resens prospekt over Hald Slot fra 1677 ses tydeligt en smal bygning ved porthuset. Men hans tegning er upræcis, for at sige det mildt. F.eks. er voldende vinklet helt forkert (de skulle være drejet mindst 45 grader i forhold til landsiden) og skulle Store Stenhus være så smalt, ville det være forkert at kalde det Store Stenhus. Det var oprindeligt slottets hovedbygning.Det er svært ud fra de bevarede bygningsdele at afklare, om porthuset kun har været i to stokværk over porten og så med
to jorddækkede kasematter mod nord og syd for bygningen, eller om fronten af portbygningen har været i to stokværk både over porten og sidepartierne.
Ved den nordre portkælder tyder opmuringenshøjden bag tøndehjælvet mod nord, at muren har fortsat opad,
og der derfor har været en etage over kælderen, hvilket en mulig hemmelighed i østmurens murliv så passer godt sammen med.
Ved den søndre portkælder er der ingen klar opmuring bag ved tøndehvælvet mod øst, hvilket tyder på at der ikke har været en etage over kælderen, mens hemmeligheden i vestmurens murliv tyder på en etage over kælderen.
Desuden står der videre i rapporten at der er "rum i murlivet" i hver kasemat, dvs. spor efter bunden af såkaldte "Hemmeligheder" (latrinskakter).
Disse ville i såfald føre op til minimum en etage over porten, hvormed kasematterne ikke kunne være jorddækkede.
Der er desuden spor efter et "ildsted" i søndre kasemat (ruinerne/kasematten i højre side). Der er dog ingen klar opmuring i søndre kasemat, men det er der i nordlige kasemat...
Det kunne dog tænkes (tror jeg), at opmuringen i søndre kasemat er forsvundet over tid, da slottet blev revet ned i starten af 1700-tallet.
I skriftlige synsforretninger over Store Stenhus fra årene 1601-12 (synsforretninger kan læses i bogen Hald Hovedgård af Valdemar Andersen, 1977) nævnes rigtig mange rum, bla. Kongens Kammer, Dronningens Kammer, Pigernes og Karlenes kamre, og flere andre rum.
Alt dette - tilsammen - harmonerer jo dårligt med et smalt porthus.
Derfor blev vi - dvs. Jesper Hjermind og jeg enige om at dette var mest korrekt:
Så hvorfor er jeg i tvivl om min rekonstruktion?
Svaret er, at jeg ikke ved hvad der gemmer sig inde i voldene, dvs. om der er - eller ikke er - eventuelle rester af stenhuset.
Set fra søen er der - i hver side af volden i nord (mellem porten og tårnet) og i sydlige vold - små huller, som nødvendigvis må føre ind til små rum i voldene. Disse er pga. risiko for sammenstyrtning i skrivende stund aldrig undersøgt nærmere, men hvorom alting er, vil de under alle omstændigheder ikke være en del af portbygningen, de ligger for langt fra ruinerne af porten, bredde/længdemæssigt.
Men måske har der været trapper (eller stiger) ned til de to rum i hver side af Store Stenhus?
Den anden årsag til at jeg tvivler på min rekonstruktion er, at porthuset i såfald skulle være "fladbuet", dvs. afrundet gavl. Ikke helt som et rundt tårn, men lidt i samme stil. Men på Resens tegning er tydeligt gengivet et hus med trappegavl, og jeg har personligt aldrig set en gavl - hverken spids eller trappegavl, som afrundes på den måde...
Og så alligevel:
Månstorp's gavl i Skåne!
Bygget i ca. samme tidsrum, kun et årti mellem Bispens Hald og Månstorp.
Men der findes mig bekendt ikke noget tilsvarende arkitektur fra den tid, nogen andre steder i verden.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Så er Gråbrødrekloster-animationen færdig. Håber godt nok den bliver godkendt...
Det har taget over et halvt år at lave 2 min. film, fra research, til skitser og færdig produktion.
Idéen fik forfatter og arkæolog Jesper Hjermind, som spurgte mig om jeg kunne tænke mig at give mig i kast med dét projekt, efter et foredrag om Hald Slot hvor han viste mine rekonstruktioner.
Har lagt på youtube, som skjult link - just in case - for nu.
Regner med, at hvis den godkendes uden rettelser går der vel nok højst en måneds tid til offentliggørelsen, nok også kortere, afhængig af proces, ferie/weekender og hvad der ellers måtte komme i vejen
Ja, min tålmodighed bliver også sat på en prøve...
Det har taget over et halvt år at lave 2 min. film, fra research, til skitser og færdig produktion.
Idéen fik forfatter og arkæolog Jesper Hjermind, som spurgte mig om jeg kunne tænke mig at give mig i kast med dét projekt, efter et foredrag om Hald Slot hvor han viste mine rekonstruktioner.
Har lagt på youtube, som skjult link - just in case - for nu.
Regner med, at hvis den godkendes uden rettelser går der vel nok højst en måneds tid til offentliggørelsen, nok også kortere, afhængig af proces, ferie/weekender og hvad der ellers måtte komme i vejen
Ja, min tålmodighed bliver også sat på en prøve...