1337 G33K - Datamining og lidt tækno.

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.

Hvad syntes du denne afstemning skal handle om?

Hvilken afstemning der er bedst at holde en afstemning om?
3
38%
Hvorfor man bør afholde en afstemning om at afholde en afstemning?
0
Ingen stemmer
Hvorfor man bør afholde en afstemning om at afholde en afstemning som omhandler hvorfor man afholder en afstemning?
2
25%
Hvordan man bør afholde en afstemning om at afholde en afstemning som omhandler hvorfor man afholder en afstemning?
3
38%

Afgivne stemmer: 8
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Aarhus C

Re: 1337 G33K - Datamining og lidt tækno.

Indlæg Skrevet: 3. sep 2016, 12:06

"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Progress^2

Indlæg Skrevet: 9. sep 2016, 21:00

Det er sygt hvor mange muligheder der ligger i Machine-learning. Og så snart man har lært mønsteret, så begynder man at se mulighederne over alt.

Ligesom algoritmerne 8-)

Har haft et gennembrud idag, hvor jeg via ML har gjort livet en smule nemmere for en anden medarbejder der ellers skulle løse nogle trivielle opgaver.

Jeg skrev kort et indlæg igår, men slettede det efter noget tid fordi jeg mente det var lidt for selvhøjtideligt. Men det fortryder jeg lidt nu, fordi der sker nogle f*cked op fede ting i mit liv lige pt. Jeg bliver virkeligt udfordret, og jeg tager alle udfordringerne op og arbejder som en gal for at gøre mit bedste hver gang. Jeg håber det sår frø til nogle endnu mere avancerede ting i fremtiden.

Mit største problem er som altid at jeg ikke har tid nok. Hvis jeg bare havde noget mere tid så ville jeg kunne lære mere, og udrette mere.

Det er måske et område jeg skal fokusere lidt på at optimere.

>> On another note, har jeg for første gang i 6 dage haft en fri-aften hvor jeg kan starte mine maskiner op og få skruet noget tækno sammen. Not baaaad.

Skærmbillede 2016-09-09 kl. 23.20.29.png
Skærmbillede 2016-09-09 kl. 23.20.29.png (402.01 KiB) Vist 1352 gange
"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Re: Quantum computing

Indlæg Skrevet: 12. sep 2016, 22:11

Viiiiildt nok - skal sku være med i et eksperiment som nogle fysikere fra Aarhus universitet har udviklet, for at finde frem til den optimale kølings sekvens for en sky af atomer. Til hvad? Til at udvikle en kvantecomputer selvfølgelig!

Til dem der ikke ved det, så bygger en kvantecomputer ikke længere på det binære talsystem, som der giver to states at arbejde med (1 og 0), men på 3 states (1, 0 og en sidste state som er både 1 og 0 samtidigt.... f*ck me, right?!).

Nå, men eksperimentet bygger så på at de står med et meget kompliceret matematisk problem, tidligere har de haft held med at løse disse typer problemer ved at crowdsource. Så i dette eksperiment har de så udviklet et computerspil, som simulerer problemet i nogle grafiske objekter. Og deltagerne i eksperimentet skal så spille computerspillet i en time, imens en laser prøver de kombinationer af, som deltageren vælger i spillet.

Og så for at føre det over i en verden som jeg er lidt mere familiær med: De bruger menneskelig intuition/intelligens til at træne deres algoritme, så den kan finde det laveste kølingspunkt for de her atomer. Kæææft hvor er det genialt.

Og nå ja, det er nogle fysikere fra Aarhus universitet som er med til at udvikle den her kvantecomputer.
Er jeg stolt af at mit universitet? Det kan du lige bande på.
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Re: 1337 G33K - Panama_paperz

Indlæg Skrevet: 12. sep 2016, 23:12

Har iøvrigt lige lavet denne datawiz, med en oversigt over de adresser der er lækket i panama-papers:
https://public.tableau.com/shared/PBN2FD3YW?:display_count=yes

Skærmbillede 2016-09-12 kl. 23.34.56.png
Skærmbillede 2016-09-12 kl. 23.34.56.png (254.5 KiB) Vist 1313 gange

"kun" 64 danske adresser mod 28.073 kinesiske. Der er forholdsvist mange asiatere i det register....

Man kunne jo slå de danske adresser op, for at finde ud af hvilke virksomheder det drejede sig om....
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 14. sep 2016, 21:49

Dagens dose Panama Papers:

Skærmbillede 2016-09-14 kl. 21.38.16.png
Skærmbillede 2016-09-14 kl. 21.38.16.png (135.24 KiB) Vist 1302 gange

Ovenfor ses et boble-diagram over de 3 agencies som har hjulpet diverse personer, med at skjule penge i skattely. Tallet i hver bobel, viser hvor mange fonde & virksomheder hver agentur hhv. har oprettet (eller ihvertfald hvad der var i den leakede database).
GOD DAMN, det er mange.

Disclaimer:
Der ligger intet dybere politisk motiv bag ved disse posts. Jeg er blot nysgerrig, og måske der dukker noget spændende op med tiden?
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Re: 1337 G33K - ComputerVision

Indlæg Skrevet: 18. sep 2016, 22:01

Jeg satte mig et mål for noget tid siden, at jeg ville have lavet en klassifikations-algoritme til billeder inden året var ude. Der er jeg sku ved at være allerede.

Idag skrev jeg med en ven fra Indien som arbejder med machine learning og særligt NLP (natural language processing) og Computer vision (billed klassifikation). Tidligere har jeg talt med en ven der læser PhD som prøvede at introducere mig lidt til hvordan billedklassifikation foregår- uden jeg fangede den 100%. Idag da jeg så skrev med min ven, fik han lynhurtigt sat mig ind i hvordan data-strukturen er på et problem af den slags... Og efter den var sevet ind.... Kunne jeg ikke lade være med at prøve kræfter med det.

Så lige pt. sidder jeg med en kaggle konkurrence der handler om at klassificere håndskrevne bogstaver.

I ML-kredse er casen bedre kendt som MNIST-datasættet, som er brugt i flere lærebøger:
mnistExamples.png
mnistExamples.png (47.1 KiB) Vist 1280 gange

Nå... Men det er jo skide hamrende spændende fordi:

1) Jeg har fundet ud af, at jeg via lidt R-programmering kan klassificere billeder

2) Har fundet ud af, at det blot handler om at lære data-strukturen at kende... Hvilket giver blod på tanden efter at prøve lyd på et tidspunkt.

Og noget sjovt jeg så studsede over, imens jeg sidder med den her case;
Jeg har kørt et deeplearning neural network, og når man så kigger på hit-ratio for hver type håndskrevne tal, så er det tydeligt at se hvilke tal den har sværest ved at genkende.

Skærmbillede 2016-09-18 kl. 21.55.24.png
Skærmbillede 2016-09-18 kl. 21.55.24.png (10.83 KiB) Vist 1280 gange

K=tallet/klassen, som det håndskrevne tal tilhører.. Og hit-ratio er %korrekte

Det kunne jo godt tyde på, at den har det lidt ekstra svært med 1-taller, hvilket så betyder at det er min opgave at implementere en funktion af en art som tager højde for dette. Og det er så den slags, som alle eksperterne i computer-vision ved en masse om...

Men en lille sejr, at have lavet min første billed-klassifikation
Billede

EDIT:
Status er pt. at jeg ligger nummer 720 ud af 1102 deltagere :-P

Skærmbillede 2016-09-19 kl. 10.31.49.png
Skærmbillede 2016-09-19 kl. 10.31.49.png (45.52 KiB) Vist 1263 gange

Ikke ligefrem noget at ringe hjem om, men pt. kører min macpro et loop med 750 forskellige indstilliger på nogle neural networks, hvor jeg lidt håber at brute-force kunne give nogle billige point inden jeg for alvor skal igang med at lave feature engineering :-D
Brugeravatar
AvS
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby

Indlæg Skrevet: 19. sep 2016, 16:05

Spændende. Sjovt med at 1 tallet er svært at genkende, da det (ofte) er den mest simple form af alle tallene. Er det mon fordi at det ikke altid er lodret, men ofte tilter til det ene eller anden side samt at man selv vælger om der skal være streg i bund og top? Kan man ikke bruge udelukkelsesmetoden: Hvis det ikke er 2,3,4,5,6,7,8,9 eller 10, så er det nok 1. :)

Følger du iøvrigt Computerphile og Numberphile på Youtube? Bør du i hvert fald gøre. :) Super nørdet og spændende med en masse snak om tal, ML og alt muligt andet:

https://www.youtube.com/user/Computerphile
https://www.youtube.com/user/numberphile
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 19. sep 2016, 16:47

AvS skrev:Spændende. Sjovt med at 1 tallet er svært at genkende, da det (ofte) er den mest simple form af alle tallene. Er det mon fordi at det ikke altid er lodret, men ofte tilter til det ene eller anden side samt at man selv vælger om der skal være streg i bund og top? Kan man ikke bruge udelukkelsesmetoden: Hvis det ikke er 2,3,4,5,6,7,8,9 eller 10, så er det nok 1. :)

Følger du iøvrigt Computerphile og Numberphile på Youtube? Bør du i hvert fald gøre. :) Super nørdet og spændende med en masse snak om tal, ML og alt muligt andet:

https://www.youtube.com/user/Computerphile
https://www.youtube.com/user/numberphile

Fedt, tak Andreas! :)

Faldt sku lige over denne video, og det gav lidt inspiration til feature-engineering:

Nu er billederne allerede sort-hvid, så farvemæssigt er der nok ikke meget at hente, men mon ikke klynger af pixels kan være med til at forklare hvilket tal der er tale om, samtidigt med man reducerer dimensionalitet (endnu engang tak) :-D

Mht. 1-tallerne kan vi kun gisne, da der er så mange observationer det ikke kan betale sig at inspicere dem manuelt (der er 28.000 i test-sættet alene). Men jeg syntes også det er mystisk det lige præcis er den klasse den har sværest ved.. Ifht. udelukkelses-metoden, så er det noget a la det der foregår - den klasse med den højeste sandsynlighed bliver vinderen, for hvert billede :)
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Re: 1337 G33K +91

Indlæg Skrevet: 19. sep 2016, 20:56

Håber det fortsætter i det her tempo! :dollargrin:

Skærmbillede 2016-09-19 kl. 20.45.18.png
Skærmbillede 2016-09-19 kl. 20.45.18.png (120.06 KiB) Vist 1231 gange

Min mac pro står stadig og beregner de 750 forskellige modeller. Den er cirka halvvejs, og det har taget 12 timer so far... Men de algoritmer jeg anvender tillader multi-threading, hvorfor alle 8 kerner bliver anvendt samtidigt. Bliver interessant når jeg en dag får købt et ordentligt grafikkort til den.

Idéen med det her brute-force attempt er at finde ud af hvilke settings der minimerer error mest, hvorfor jeg så vil have en cirka-pejling af hvilke settings jeg skal starte med, når jeg er klar med feature engineering.

>> Feature engineering er at manipulere med data, så modellen har bedre forudsætninger for at opfange mønsteret.
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Re: 1337 G33K +199

Indlæg Skrevet: 20. sep 2016, 07:37

Jeg har pisse travlt og skal møde om 20 minutter... Men fandme om jeg ikke lige kunne nå at at ryge +199 op i rank her til morgen :-D

Skærmbillede 2016-09-20 kl. 07.35.13.png
Skærmbillede 2016-09-20 kl. 07.35.13.png (57.65 KiB) Vist 1217 gange
Brugeravatar
Uncite
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg Skrevet: 20. sep 2016, 09:03

Billede

Boss 8-)
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 20. sep 2016, 19:17

Du gir jordbærkage, når du ligger #1!
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 20. sep 2016, 19:30

Hæhæ, hvis bare jeg kommer i top200 så er jeg mere end tilfreds! :-D
Brugeravatar
Uncite
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 20. sep 2016, 19:50

Så, altså, hvis du bare kommer i top 200, så er der jordbærkage? (f*cking ELSKER jordbærkage)
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 20. sep 2016, 19:51

Så er dét en aftale.
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 20. sep 2016, 20:14

Hvis jeg kommer i top200 så holder jeg åbent hus med jordbærkage og lambrusko!
Brugeravatar
Uncite
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 21. sep 2016, 06:28

:party: :banan:
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. sep 2016, 22:46

Skærmbillede 2016-09-21 kl. 23.55.29.png
Skærmbillede 2016-09-21 kl. 23.55.29.png (28.73 KiB) Vist 1148 gange

Damn, det er som om jeg er havnet i en grøft der er lidt svær at komme op af (et såkaldt local minima) :-P

Heldigvis er jeg ikke løbet tør for muligheder, og næste skridt er at skrive en bagging-algoritme, som simpelt sagt er en afstemning mellem en række forskellige modeller :) Der kommer lige til at gå lidt tid med at lure hvordan jeg gør det helt lavpraktisk..
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 24. sep 2016, 18:16

Takket være den gode Andreas har jeg fået lidt inspiration fra computerphile videoerne, og jeg er derfor pt. igang med at tilføje nogle forskellige filtre. Det er lidt interessant at se matematikken og at skulle programmere sig frem til nogle af de funktioner man syntes var så sjove i adobe photoshop 4.0 da man blot var en bette lårt.

Jeg er lidt stædig og vil gerne forsøge at holde mig på normale dybe Neural networks - selv om alt tyder lidt på convolutional neural networks er vejen frem i denne konkurrence.

Min bagging algoritme fik jeg til at virke, men desværre performede den ikke bedre end min daværende højeste score. Næste skridt i denne retning kunne være 'stacking' som også har fået tilnavnet superlearning, fordi det lavpraktisk er 1 algoritme, som lærer af en gruppe af K andre algoritmer. En meta-learner kan man vel godt kalde det.

Jeg 'vil' egentlig ikke gå alt for dybt ned i billedgenkendelse fordi det ikke har forfærdeligt meget med min profession eller uddannelse at gøre, men det er bare svært at lade være fordi man bliver lidt fanget af det. Og når der så er en konkurrence samtidigt med, så er det jo slet ikke til at styre.

Bare for spas gak og løjer, så er der her nogle eksempler på hva det er der skal genkendes (i heatmap, fordi det var skæg):
Skærmbillede 2016-09-24 kl. 19.02.08.png
Skærmbillede 2016-09-24 kl. 19.02.08.png (8.06 KiB) Vist 1113 gange

Skærmbillede 2016-09-24 kl. 19.03.25.png
Skærmbillede 2016-09-24 kl. 19.03.25.png (7.49 KiB) Vist 1113 gange

Skærmbillede 2016-09-24 kl. 19.06.09.png
Skærmbillede 2016-09-24 kl. 19.06.09.png (7.73 KiB) Vist 1113 gange

Og lige nu prøver jeg så at tilføje noget gaussian blur samt et sobel-filter for at det forhåbentlig hjælper modellen med at kende forskel på kanter vs. fyld.
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Re: 1337 G33K - Jordbærkage

Indlæg Skrevet: 25. sep 2016, 20:49

Nååååååå.

Det ka sku godt være jeg skal til at have købt noget jordbærkage.

Skærmbillede 2016-09-25 kl. 20.12.52.png
Skærmbillede 2016-09-25 kl. 20.12.52.png (53.82 KiB) Vist 1081 gange

:dollargrin: :dollargrin:
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. sep 2016, 23:32

Efter jeg er begyndt at forstå deep learning lidt dybere ( ;-) ), og har fået et kendskab til nogle af de matematiske koncepter der ligger bagved forskellige typer neurale netværk... Så er jeg også begyndt at se AI på en anden måde.

Og noget der netop slog mig efter at have hørt 2 popsange komponeret af AI, er at vi som mennesker oftest bliver meget fascinerede når AI påtager sig flere og flere opgaver, og performer godt.

Men det der reelt set ligger bagved, når en model performer godt, er blot at data er blevet indlært som en funktion, på en måde hvor det er så generaliserbart som muligt. Så når en iphone kan genkende ansigter på et billede, så er det blot en (kompliceret) funktion af noget data. Hele "intelligensen" ligger blot i det data vi giver den.

Hvilket så får mig til at tænke; Er vores hjerner også blot en funktion af tilstrækkelige mængder indlærte data? Hvor en bestemt andel er nedarvet, og en anden del er trænet på det datasæt man er blevet kastet ud i?

Pudsigt nok er jeg igang med Economic psychology, hvor læring og sanser er en del af pensum, og det ligner lidt at vi mennesker fungerer meget på samme måde, eller omvendt. En lidt skør ting er, at jeg i sidste uge satte mig ind i convolutional neural networks & filtre, og her i weekenden læser jeg så om sanserne og særligt hvordan visuel processering i hjernen fungerer, hvilket ligger meget op af logikken i den teknik jeg har brugt i konkurrencen.

>> Nu er næste skridt så at træne en superlearner bestående af 6 convolutional neural nets, hvor alle 6 laver en prediction, hvorefter metalearneren lærer af deres samlede fejl, og predicter på baggrund af det. Det har været lidt bøvlet at programmere, men nu får det lov at stå natten over, så bliver det spænende at se hvordan det ser ud imorgen når den er done.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Holstebro

Indlæg Skrevet: 27. sep 2016, 13:20

Hvad kræver det egentlig de beregninger? Kan det arbejder på tværs af en serverfarm, evt udnytte beregningskraften fra Nvidia Quadro kort?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 7 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 27. sep 2016, 16:00

Hald skrev:Hvad kræver det egentlig de beregninger? Kan det arbejder på tværs af en serverfarm, evt udnytte beregningskraften fra Nvidia Quadro kort?

Hvis du bruger opensource som R og Python med deres tilknyttede biblioteker, så kan du både køre på tværs af clusters, og udnytte GPU. Nu sværger jeg lidt til R, hvilket betyder at jeg for én bestemt type neural networks kan udnytte alle 8 kerner i min CPU (hvilket er mere end tilfredsstillende indtil videre), og for en anden kun kan bruge 1 kerne, eller GPU hvis jeg booter op i linux.

Pt. er jeg ved at købe et Nvidia GTX kort for at prøve GPU mulighederne af :)

De kommercielle (og vanvittigt dyre) programmer ved jeg ikke så meget om. Kun at den version jeg havde af SAS Enterprise miner tidligere i år kan udnytte alle kerner, men ikke bruge GPU.

Ifht. beregningerne så er det en masse matrix algebra og calculus (partial derivatives), hvor der for eksempel anvendes 'stochastic gradient descent' til at minimere fejlledene når der itereres igennem datasættet X gange. Jeg er stadig ved at kloge mig på den underliggende matematik, men så sent som igår læste jeg at det er stochastic gradient descent som gør at beregningerne kan paralleliseres :)
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 27. sep 2016, 16:38

Skærmbillede 2016-09-27 kl. 16.36.42.png
Skærmbillede 2016-09-27 kl. 16.36.42.png (73.83 KiB) Vist 1053 gange

Det er vidst ved at tage overhånd :-P Før var mit mål at ligge i top 200, og nu kan jeg ikke lade være med at prøve på at komme ned i top100 :-D
Brugeravatar
Uncite
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 27. sep 2016, 17:39

f*cking boss!

Tilbage til "Blogs"