Vinyl

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Vinyl

Indlæg af stig-b »

Hej !

Jeg går og gør mig tanker omkring vinyl plader, og starter derfor denne Blog for at snakke lidt om det emne.
"Vinyl vs. digitale udgivelser" kunne være undertitlen til den.
Jeg blev ansporet af Holger og et af hans indlæg fra Gearslutz.. temaet i det indlæg var ikke udgivelsesmedie som sådan, men det lå alligevel og lurede neden under som tema- så derfor dette her indlæg.

Hvem er vi. og hvad vil vi med den musik vi laver - hvem henvender vi os til, og ikke mindst hvorfor henvender vi os ?

Det er mange spørgsmål på én gang, men samtidig spørgsmål som jeg synes er temmelig relevante i forhold til hvilket medie man vil udkomme på.

Jeg har ikke nogle engyldige svar på nogle af spørgsmålene - jeg har kun mine egne overvejelser og de konklusioner som jeg har draget ud af dem.... Svaret for mit vedkommende er vinyl udgivelse, fordi jeg bla. på den måde kan få lytterne af min musik til at forholde sig til hele pladen, og ikke blot enkelte numre, som tiden ellers indbyder til (Travle mennesker der tager fra alle hylder af underholdningsbranchen, og blander det efter eget velbefindende)... Det er den ene del af det. - En anden del er, at en LP-plade i sit format og indhold har meget mere karakter af et lille stykke kunstværk, som i sig selv er en nydelse at besidde, end en CD/et download som har en mere luftig og let opløselig karakter. - Jeg er af den årgang, hvor det var en fornøjelse i sig selv, at gå ned i den lokale pladeforretning, udse sig en plade for at tage den med hjem og bruge timer på at lytte hele albummet igennem, kigge i coveret og få en helheds fornemmelse for hvad de kunstnere har ville sige med den plade de havde udgivet.
Det er lidt det samme med bogen som medie... Det er meget smart at kunne downloade nye bøger til sin I-pad, men det kan ikke skabe samme følelse og fonemmelse for det skrevne, som tilfældet er med en bog med blade af papir..

Det er blot nogle tanker og overvejelser fra min side, men jeg håber der bliver taget godt imod dem og flere input vil følge - for hvem er vi, og hvorfor laver vi musik - og til hvem ??.

De bedste hilsner.
Stig.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

stig-b skrev:En anden del er, at en LP-plade i sit format og indhold har meget mere karakter af et lille stykke kunstværk, som i sig selv er en nydelse at besidde, end en CD/et download som har en mere luftig og let opløselig karakter. - Jeg er af den årgang, hvor det var en fornøjelse i sig selv, at gå ned i den lokale pladeforretning, udse sig en plade for at tage den med hjem og bruge timer på at lytte hele albummet igennem, kigge i coveret og få en helheds fornemmelse for hvad de kunstnere har ville sige med den plade de havde udgivet.
Det er lidt det samme med bogen som medie... Det er meget smart at kunne downloade nye bøger til sin I-pad, men det kan ikke skabe samme følelse og fonemmelse for det skrevne, som tilfældet er med en bog med blade af papir..
Det er jo lidt sjovt. Jeg har det på præcis den måde når jeg køber en CD. Jeg ved godt at når den er lyttet igennem så er det lettere at skifte nummer m.m., men mange gange lytter jeg hele CD'en. Men jeg er altså meget begejstret for at købe CD'er og kigge på indholdet. :)

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Hej Christoffer !

Det glæder mig, at du har samme forhold til CD'er som jeg har til LP plader. Den forskel i foretrukne medie valg, har nok noget med generationer at gøre - hvad er vi hver især vokset op med... Men det er jo også en vigtig del af hele den her snak, - for hvad kan danne bro over de vande.
Mit ønske er "bare", at få udgivet min musik på en måde, så den ikke bliver fragmenteret (nummer for nummer), men lyttet og forstået i den helhed som den er lavet i, så jeg kan give et indblik i mit univers.
At der ikke bliver solgt hele album længere, i samme udstrækning som tidligere, er jo synligt for enhver, og det er noget som kan ærgre mig, fordi man så netop misser den helhed som et helt værk indeholder... Jeg ved ikke om det er tiden og dens tempo som gør det, eller hvad det er - men jeg synes det ødelægger noget for de kunstnere som har arbejdet med udgivelserne, og den helhed de er skabt i. :)

Men det vender så også blikket ind mod de kunstnere som laver musikken, for hvad er bevæg grunden for at lave den ??? - er det fordi man ikke kan lade være, eller er det for at få sine 15 min. berømmelse og pengene ?? - det gør jo også en stor forskel i forhold til hvorvidt man vil forstås i en helhed, eller blot som salgs vare.
10cc sagde det meget rammende i 70'erne: "Art for art's sake - and money for god's sake"


Stig.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kan godt forstå din tankegang. Og dit publikum vil også kunne forstå den, er jeg helt overbevist om.
Man mister helheden hvis man plukker albummet i enkelt-bidder ved (især) download. Men i dag tror jeg også at mange albums bliver lavet med dét for øje. Der skal selvfølgelig være en rød tråd igennem albummet, men der bliver nok ikke gået op i det i ligeså høj grad i dag som tidligere.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Men når nu salget og produktionen af vinyl er i fremmarch i disse år, hvad er så egentlig grunden til det ?? Det svar synes jeg kunne være interessant at få - handler det om noget retro, eller lyden måske - og hvor er den store forskel i lyden på de to medier ??

Medlemsavatar
Mycelium moss
Medlem
Indlæg: 115

Indlæg af Mycelium moss »

jeg er til vinyl, og det er både pga lyden, følelsen af det fysiske eksemplar, størrelsen af coveret osv osv.Vinyl er bare et dejligt medie... og jeg er sikker på at det er hovedgrunden til at der bliver solgt flere og flere vinyler.

indenfor min genre er vinyl den sikreste måde at få solgt sin musik på, cd´er kan ligge på lager længe før de er solgt, vinyler forsvinder som dug mellem hænderne på os i forhold til.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Mycelium moss skrev:jeg er til vinyl, og det er både pga lyden, følelsen af det fysiske eksemplar, størrelsen af coveret osv osv.Vinyl er bare et dejligt medie... og jeg er sikker på at det er hovedgrunden til at der bliver solgt flere og flere vinyler.

indenfor min genre er vinyl den sikreste måde at få solgt sin musik på, cd´er kan ligge på lager længe før de er solgt, vinyler forsvinder som dug mellem hænderne på os i forhold til.

Min tanker er også, at det har meget med hele vinyl pladens karakter at gøre - Vinylen, coveret, størrelse, etc..., Det er lidt mere oprindeligt i den form, - som en læder indbundet bog på hylden - der trods alt lidt mere stil over sådan én, end der er over en paperback.
På sin vis går det jo også meget godt i tråd med andre ting som kommer på mode igen - man vil tilbage til noget oprindeligt. Og det helt oprindelige er nu engang vinyl "Mary had a little lamb" når vi snakker om at optage noget for at bevare, og gengive det.

Stig. :)

Nb. Hvilken er så din genre ?

Medlemsavatar
Mycelium moss
Medlem
Indlæg: 115

Indlæg af Mycelium moss »

jeg spiller syrerock og andet i den dur, men jeg ser tendensen allesteder i undergrunden om det så er punk, rock, avantgarde og noise.

edit : er faktisk i fuld sving med at organisere samlingen nu, det er altid en dejlig afslappende hobby :)
Senest rettet af Mycelium moss lør 17. nov 2012 09:39, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Ok ! :-D

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Jeg gør mig mange overvejelser over udgivelsesmediet i øjeblikket.... Lige meget hvor jeg vender og drejer mig, så møder jeg det samme spørgsmålstegn omkring udgivelsesmediet. - hvad skal man satse på.
Jeg har ikke nogle forestillinger om at skulle leve fedt af at offentliggøre min musik - det jeg ønsker er, at gøre den tilgængelig for så mange som muligt... Hvad der så måtte være af penge i det, ser jeg mest som et gode.
Når jeg læser at anerkendte kunstnere sælger 20 - 30 album , så kan jeg jo godt se, at mine salgstal ikke bliver de store. - og ærligt talt, så tror jeg det vil såre min stolthed at skulle se på en kæmpe stak af plader, af noget jeg har brugt flere år på at producere, fordi der ikke er salg i plader.
Men hvad så. . .? ?
Jeg ved det ikke, og søger løsningen.

De bedste hilsner.
Stig.

Medlemsavatar
Mycelium moss
Medlem
Indlæg: 115

Indlæg af Mycelium moss »

jeg går efter udgivelse af vinyl, cd udgivelserne som kommer til at lave vil hovedsageligt blive brugt som promo.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

stig-b skrev:Men når nu salget og produktionen af vinyl er i fremmarch i disse år, hvad er så egentlig grunden til det ?? Det svar synes jeg kunne være interessant at få - handler det om noget retro, eller lyden måske - og hvor er den store forskel i lyden på de to medier ??
Jeg tror at det er en reaktion på det meget diffuse samfund vi lever i men en "brug og smid væk" tendens, også på musikområdet. Musik er blevet bagrundstapet og mange har det fint nok med at blæse ensartede loop-baserede produktioner ud på Iphone-højttalerne. Vinylpladens genkomst er et svar på ligegyldigheden, og en reaktion på det faktum at fordybelse er blevet et "Fy-ord" i vores samfund. Der er nogle af os der ikke ser problemer i at ville eje en genstand, kunne læse cover-noter og stille den ind på hylden. Men vi bliver opfattet som "mærkelige" og antikverede individer. "Fysiske medier er der ingen der gider" - dem har vi ikke brug for - lad os bare skrotte hele vores kulturarv". (jeg er ansat i kultursektoren og har med biblioteksarbejde at gøre - og tro mig - det ser ikke for godt ud)
Jeg har samlet på vinyl og cd'er side midten af 80erne og er lykkelig for at der er dukket folk op som som vedkender sig andet en det On-line samfund vi er ved at skabe på bekostning af alt andet.
Som vi lever nu (og som officielt er lykken hvis man spørger dem der har beslutningsdygtighed i samfundet) - så skal der ikke meget til at få røven seriøst på komedie. Træk stikket ud og verden går under....tænk over det. :wink:

Hov nu blev det et kulturpolitisk indlæg, sorry :wink:

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Hej K-Bee !

Jeg tror du rammer sømmet lige midt på hovedet.. Jeg kunne ikke have beskrevet det bedre selv.
Og ja.... Det er faktisk en kulturpolitisk debat . :)

De bedste hilsner.
Stig.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

stig-b skrev:Hej K-Bee !

Jeg tror du rammer sømmet lige midt på hovedet.. Jeg kunne ikke have beskrevet det bedre selv.
Og ja.... Det er faktisk en kulturpolitisk debat . :)

De bedste hilsner.
Stig.
Det jeg mest frygter er at at dem der har beslutningsdygtigheden opdager det for sent. Og så er der ingen vej tilbage.
Til den tid kan vi så sidde og sige "hvad sagde jeg" men lige meget hjælper det. Der skal tages hånd om problemet NU! Desværre omkommer den slags i varm luft og latterlige streaming-tiltag.

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Jeg samler på Depeche Mode/Erasure/Yazoo/The Beloved/Client/Marsheaux og alt hvad der har med bandsene og medlemmerne at gøre.....og når jeg så får en vinyl med posten så er det altid en hel speciel fornemmelse at pakke op. Alt er bare bedre.....størrelsen, coveret, disken......guf for en samler som mig. Jeg er også vokset op med vinyl som en naturlig ting i hverdagen og for mig som samler er vinyl klart at foretrække, og det glæder mig at høre at vinylen er i fremgang. En skam at det er så besværligt med vinyler som DJ (i hvertfald med det musik jeg spiller) i forhold til CD/MP3.....har godtnok Serato digital vinyler jeg kan bruge, men det er jo ikke det samme!

Sjov oplevelse er det altid når man er sammen med unge personer der ikke aner hvad en vinyl er og man skal forklare.....man kan bare se de tænker.....yeah right!?.....kan også huske da jeg for første gang viste min datter en Laserdisc........"far hvordan får du den ind i cd-afspilleren" (i hendes lille ghettoblaster) :lol:

Jeg bilder mig ind at jeg tydeligt kan høre forskel på vinyl og CD/MP3....ikke at vinyler altid lyder bedre da teknikken og indspilning idag til CD jo er blevet helt utrolig god. Jeg føler mig bare bedre tilpas med vinyllyden og det visuelle med pladen der drejer rundt og rundt og rundt :roll: :wink:

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Noget som jeg synes også kunne være interessant i den forbindelse var, at vide lidt om hvad kunstnere gør i andre lande - har de samme problemer med hensyn til det her, eller har de fundet nogle måder at tackle det på ?

Stig.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Godt spørgsmål.
12" single formatet har jo eksisteret hele tiden og lader til stadigvæk at blive anvendt. Men LP'er har jo levet en hensygnende tilværelse i en del år, i hvert fald i større kommercielle sammenhænge. Men når det nu dukker op igen så taler det nok til det mere feinschmeckerorienterede publikum. Derfor er det vist særlige genrer der mest vil blive repræsenteret på formatet når vi snakker nyudgivelser. Tror ikke Lady Gaga og Justin Bieber dukker op (heldigvis)
Jeg ved at der laves en del dansk electronica (bl.a Efterklang) som udgives på Vinyl. Jazzguitaristen Jakob Bro g'ør det også, jeg er sikker på at der findes nye vinyler indenfor den mere elitære del af singer/songwriter og indierock ligeså.
Det er også blevet mere populært at genudgive hovedværker i det 20 årh musikhistorie. F.eks er det lavet bokse med Beatles samlede udgivelser, og Miles Davis' "Kind Of Blue" kom også på vinyl for et par år siden.
Jeg har ikke belæg for det men min fornemmelse siger mig at vinylbølgen er et europæisk fænomen. I usa er det vist helligbrøde at eje noget som helst (jvf Netflix/Hulu/Itunes/Spotify...you name it.)

Går man en tur i Fona på Strøget eller Stereo Studio på Købmagergade i København, så får man et udmærket vue over hvad der udgives på formatet både i Danmark og UK/USA.

Nyt svar