Razmo's Gear Rant tråd...

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Re: Razmo's Gear Rant tråd...

Indlæg Skrevet: 6. maj 2019, 17:58

Det er sgu et meget lækkert hardwaresetup. :)
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg Skrevet: 15. aug 2019, 22:55

Så er der lidt update... egentligt følger jeg stadig min plan med at få anskaffet mig lidt high-end polysynths til Ambient musik... jeg behøver ikke så mange da jeg alligevel optager i lagkageform og kan bruge samme maskine så mange gange jeg vil, men jeg skal alligevel have en 3-4 styk så jeg har lidt blandet syntese.

Pt. er det stadig V-Synth GT der fungerer som min master controller, og meget vel bliver det også den jeg beholder til sample baseret synthesis, da der ikke rigtigt er noget som den derude, og næppe kommer det efter både Prophet X og QUANTUM er kommet på markedet, to synths der har for mange tangenter (dem alle, jeg skal kun bruge ét master keyboard).

Jeg har pt kig på Minilogue xD Module, men det er ikke til at få endnu... det har bare nogle features jeg faktisk gerne vil have ind i mit setup, specielt dens programerbare digitale oscillator og FX (har planer om at prøve at programere noget selv på et tidspunkt)... men også dens effects er meget tiltalende, de lyder ret godt, og dens sequencer er interessant... jeg tror den vil komplimentere min REV2, PEAK og GT'er godt.

Det efterlader stadigvæk 1 spot i mit setup til en sidste polysynth, men jeg gider ikke "rush to conclusions", så tænker endnu ikke så meget over hvad det skal være, før noget fanger min opmærksomhed...

Dog har jeg fået øjnene op for, at da alle mine polysynths spilles live, at jeg har brug for noget med indbyggede sequencers til at skabe tight Berlin School agtige sequences også... Polysynths'ne egner sig ikke rigtigt til dette, da PEAK ikke har nogen sequencer, REV2'erens gated sequencer har en bug i onset af dens gated sequencer når en tangent trykkes ned, så den kan ikke holde takten sammen med hverken PEAK's arpeggiator, eller GT'erens arp/sequencer.

Jeg mangler derfor en løsning til at lave nogle Klaus Shultze/Tangerine Dream agtige sequences... bare simple synth sounds så man kan lave poly-rhythms/sequences og sidde og manipulere lydene live imens man optager dem.

Problemet er bare, at jeg skal bruge en sequencer for hver synth, og at de skal kunne sync'es... man kunne gå eurorack, men det bliver simpelthen for omstændigt, og pisse dyrt...

Så jeg har gået og tænkt en del over det, og hvad jeg skulle gøre, og det slog mig pludseligt, at løsningen måske er langt billigere end først antaget, og også plads besparende... KORG VOLCA series... selv om de egentligt virker lidt som legetøj, så er der nu så mange slags med hvert deres fokus, at man faktisk kan få lidt af hver syntese type, og de fylder ikke meget, er billige og har alle indbygget sequencer som kan sync'es... plus man kan lave poly-rhythms/sequences med dem samt optage motion sequences.

De giver mig faktisk ALT jeg skal bruge, og ved at anskaffe mig en Behringer ADA8200 ADAT converter, kan jeg få 8 VOLCAs ind i lydkortet samtidigt i mono. Mange vil nok tænke, at der ikke er mulighed for at tage individual outs af trommemaskinerne osv., men det er faktisk ikke nødvendigt for det jeg vil lave.

Når de kører direkte ind i mit lydkort, kan jeg lade f.eks VOLVA Beats komme in samtidigt på to spor, og lade det ene filtrere så kun bassen er der, og i det andet spor kun de højere frekvenser... med flere af den slags spor, kan jeg smide FX på forskellige dele af frekvens spectret, og det virker faktisk ganske udmærket til mange ting... jeg har nemlig købt en VOLCA Beats og testet det af.

Så nu skal jeg have købt to stk. VOLCA Stands til 4stk VOLCAs hver der kan stå ved siden af hinanden... og så have valgt 8 VOLCAs til det setup.

Egentligt synes jeg ikke at VOLCA serien virker som legetøj... de har begrænsninger, men det er faktisk kun en fordel når man skal lave live sequencing, at det ikke er for kompliceret. Og det bliver heller ikke den dyreste løsning, da mange af dem tit er til salg på DBA, så har tænkt mig at købe de fleste af dem brugt. Interfacet på VOLCA'erne er også ekstremt user venligt synes jeg... man kan tydeligt fornemme, at de er bygget til live jamming... faktisk foretrækker jeg de touch-strips frem for rigtige knapper... super nemme at betjene, og skulle jeg have lyst, kan jeg tage dem med ud i naturen og lave nogle tracks også da de kører på batterier :)

Nå... det var lige lidt nyt... :dollargrin:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
petal
Røvballemusiker
Røvballemusiker
Sted: Kbh V

Indlæg Skrevet: 16. aug 2019, 11:22

Måske ikke det mest oplagte valg umiddelbart, men, Korg's Electribe 2 kan faktisk sequence op til 16 stykker eksternt gear, også polyfonisk. Den kan vist nok også byde på nogle polyrytmiske features, men der kommer jeg lidt på tynd is i forhold til, hvordan det fungerer, men check den ud.
Den er billig og kan ofte findes på brugmarkedet for ca. 2k. Personligt er jeg ikke specielt vild med dens lyd, men den kan temmeligt meget og er sjov at sidde og nørde med.

Ps. jeg har én jeg måske gerne vil af med, men det er nu ikke derfor jeg nævner Electriben, som noget der kunne være relevant for dig :)
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 16. aug 2019, 12:54

petal skrev:Måske ikke det mest oplagte valg umiddelbart, men, Korg's Electribe 2 kan faktisk sequence op til 16 stykker eksternt gear, også polyfonisk. Den kan vist nok også byde på nogle polyrytmiske features, men der kommer jeg lidt på tynd is i forhold til, hvordan det fungerer, men check den ud.
Den er billig og kan ofte findes på brugmarkedet for ca. 2k. Personligt er jeg ikke specielt vild med dens lyd, men den kan temmeligt meget og er sjov at sidde og nørde med.

Ps. jeg har én jeg måske gerne vil af med, men det er nu ikke derfor jeg nævner Electriben, som noget der kunne være relevant for dig :)

Kan godt se pointen, men da det er nemmere at kunne se hver enkelt sequencer når man skal lave live sequences, så er VOLCA serien langt mere oplagt tror jeg... det jeg vil er jo at kunne stoppe/starte diverse sequences on the fly på hver synth, mute tracks, aktivere/inaktivere steps on the fly... "on the fly" er uhyre vigtigt i den her sammenhæng, da jeg ellers vil skulle trykke alle mulige knap kombinationer for at skifte mellem de forskellige synths der styres... men det var nok heller ikke helt klart af min tidligere beskrivelse :)

Hvis du ser gamle Berlin School musikere performe på gammelt analogt gear inkl. modular, så har de hele tiden fingrene på knapperne, drejer på knobs osv... og det er præcis den slags kontrol jeg er efter... med VOLCA serien får jeg mange forskellige slags syntese, jeg får en tilgængelig 16step sequencer på hver enkelt VOLCA, jeg kan optage motion sequences, kan få hands on kontrol på næsten alle parametre for live modulation... samtidigt fylder de meget lidt (har ikke megen plads i forvejen)...

Jeg havde også overvejet at få fat i en af Pittsburgh Modular's nye 32/16/8 step sequencere som kan ses her:

https://www.youtube.com/watch?v=Gc-EZUW1qvU

og så ellers finde nogle monofoniske desktop synths at styre fra den, men det kræver mere plads, og er en hel del dyrere, og den ser ikke ud til at have motion sequences og er kun 8step hvis jeg vil styre fire synths fra den...
petal
Røvballemusiker
Røvballemusiker
Sted: Kbh V

Indlæg Skrevet: 17. aug 2019, 19:39

Fair nok, kan godt forstå at du gerne vil have en sequencer til hver synth, men kan Volca'ernes sequencer polyfonisk eller er det mono?
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 18. aug 2019, 08:29

petal skrev:Fair nok, kan godt forstå at du gerne vil have en sequencer til hver synth, men kan Volca'ernes sequencer polyfonisk eller er det mono?

De fleste volca'er er monofoniske, så det er deres sequencer også... men trommemaskinerne har selv. et spor til hver trommelyd, og mener også at de synths der ER polyfoniske eller har mere end een oscillator, har et spor til hvad oscillator.

Tilbage til "Blogs"