Jeg har haft tænkt og eksperimenteret en del de sidste dage med hvordan mit endelige setup skal se ud, og jeg har tænkt meget... og grundigt... jeg er ikke to sek. i tvivl om at modular er vejen jeg skal gå, for jeg kan virkeligt godt lide at sidde og patche, og bare nørkle med et enkelt spor ad gangen... og så efterfølgende gå videre til det næste spor osv.
Men jeg må også sande, at når det er ambient jeg vil lave, så vil jeg som andre også er inde på, nå til et punkt hvor jeg gerne vil spille nogle pads... altså polyfonisk, og det er lidt mere omfattende med modular... min oprindelige tanke var at have en polysynth ved siden af, men jeg vil ikke tilbage til memory og menu diving, så jeg vil ikke have en analog polysynth der er "contained"... jeg vil have en modular analog polysynth, hvor jeg kan konfigurere den præcis som jeg har lyst til, og hvor jeg kan panne hver voice i stereo perspektivet.
Jeg havde tænkt på Vermona Perfourmer, men jeg synes den er alt for "contained"... der er ikke mulighed for at patche og splitte hver voice op i 4, 2 eller 1 voice i forskellige kombinationer, og der er heller ikke mulighed for at få wavetable og sample oscillatorer med ind i billedet, som jeg vil have... den synth jeg vil have er ret speciel, så den må bygges med eurorack.
Jeg har lavet synth'en på modulargrid, og den kan ses via dette link:
https://www.modulargrid.net/e/racks/view/622809
Lidt forklaring følger:
Det er en 4-voice synth jeg ender med at ville have... større bliver for omfattende, og fire voices er også nok til de pads jeg har brug for.
Jeg har altid gerne ville have et ARP filter, så mit valg er faldet på Studio Electronics - ToneStar 2600 synth modulet... det er meget godt "layout'et" synes jeg, da alle patch points er i bunden, så man ikke bliver for cramped inde imellem patch kabler. Samtidigt lyder modulet ret godt synes jeg, og der er rigtig mange patching muligheder indenfor et enkelt modul i sig selv... selv outputs kan patches til andre outputs og giver vilde og underlige lyde derefter (de kalder det out to out patching).
Jeg har også inkluderet 4 styk Expert Sleepers - Disting mK4, og de vil være en del af selve voice strukturen... derfor fire af dem... de kan bruges som ekstra oscillatorer, wavetable oscillatorer, sample oscillatorer og en helvedes masse andre ting, så det modul er nok det mest perfekte at sætte sammen, specielt også fordi det fylder så forbandet lidt... det vil også kunne bruges som polyfonisk FX engine i hver voice... man begynder at fornemme hvor powerful det setup vil blive
Til at styre polyfonien er Mutable Instruments - Yarns som kaldet fra himmelen... og den kan endda sættes til at styre de fire voices som 4 separate multitimbrale voices, som en 4voice polyfonisk, som en 2voice multitimbral og 2voice polyfonisk, hvor to voices can "gang'es" enten parallelt (stereo) eller serielt (en voice bestør så af to Disting og to Tonestar) ... der er altså ikke rigtigt nogen begrænsninger, og ud over det har Yarns også arpeggiator, sequencer og meget andet godt at byde på... en rigtig fed MIDI CV/GATE converter må man sige.
Det hele skal jo så også mixes sammen til sidst, og det er der Doepfer mixer modulet kommer ind... gør hvad det skal... mixer de fire moduler, og panorerer dem som man vil, inden signalet ryger ind i DAW'en til HD recording (hvor FX klares af plugins i form af reverb og delay).
Det sidste modul er bare et simpelt buffered multiple modul, men det er essentielt hvis jeg vil have CV og Gate signalerne ud til både Disting og Tonestar modulerne... og da vi taler polyfonisk var det også vigtigt, at der var fire sektioner i modulet, og det jeg fandt er buffered, og har faktisk hele 4 grupper med hver 4 outs, så jeg kan også få distribueret signalerne til f.eks. Filter Freq patch points, uden at signalet forringes.
Når jeg tænker det igennem er det en ret vild synth jeg ender op med her... specielt når den bruges i monomode hvor alle 8 moduler kan ses som én stor synth med f.eks. 4 wavetable oscillatorer/sample oscillatorer/analoge oscillatorer/analoge filtre/analoge LFO'er/analoge EGs... you get the point... kunne endda have fire forskellige stereo FX efter hinanden med Disting modulerne da de indeholder både Chorus, Phaser, Reverb, Delay osv. osv... har stadig svært ved at forestill emig alle de kombinationer der vil blive
Men som det kan ses på linket, så kræver det et separat case... de kan ikke være i KB37, så KB37 vil jeg med tiden lave om til én stor kombineret eurorack trommemaskine på 107 HP med sequencer og hele svineriet...
Og når det er gjort, så skal jeg ikke købe mere udstyr, for jeg har lært ved at sidde og bygge på modulargrid, at det simpelthen er for omfattende for mig... jeg skal have en stor fleksibel eurorack synth, og en stor fleksibel trommemaskine... med de to har jeg ikke brug for mere... det vil tage noget tid ind over sommeren at få råd til alle modulerne, og doepfer case med moduler løber op i over 3.000 euro... men det gør ikke noget, for jeg leger bare med modulerne i KB37 efterhånden som de kommer hjem ind til det er tid til at købe et standalone case og smide dem i.... der efter begynder jeg på trommemaskinen...
Så jeg kommer ikke til at sidde og vente... jeg går i gang allerede nu med et enkelt modul... jeg bestiller en Tonestar i løbet af denne uge, da jeg faktisk har sendt Pittsburgh SV-1 og delay modulet tilbage i går... jeg bryder mig ikke om analog delay rigtigt, det er for smadret og mudret lyd synes jeg, og SV-1 lyder fint, men jeg skal jo vælge et modul, og det faldt altså på Tonestar'en da jeg er ret vild med lyden af det ARP filter... man kan sige, at det er lidt ærgerligt, at ToneStar ikke har et multimode filter, men man kan ikke få det hele... og skal jeg bruge et HiPass eller BandPass filter, kan jeg bare rout'e ToneStar igennem Disting modulet... det har digitale HP/BP/LP filtre...
Rant over... men skulle altså bare lige ud med det