DUBTEMPLE skrev:Razmo skrev:Så fik jeg V-synth XT hjem, og har leget lidt med lave melodier med samplede sangstemmer.... samme stil som jeg gjorde tidligere med Aragorn fra ringenes herre.... denne gang fandt jeg en underlig YouTube video af en kvinde der synger noget uforståeligt...
Her er en lille demo af det:
http://razmo.ziphoid.com/V-Synth_Test.mp3
Imponerende, og iøvrigt rigtig vellydende,.. men hold kæft hvor er hun dog frastødende
Har jeg forstået teknikken rigtigt i den forstand at den kan pitche en lyd op/ned, og slippe ualmindeligt godt fra det ? (uden "tegneserie lyd")
Vil den f.eks. være velegnet til at tilføje nogle toner ekstra i toppen og bunden på en multisamplet melodica ?
Eller på et instrument med lyden af flasker der rammes af en metal-stik ?
Og hvad med stemmer gennerelt ?
Hvad burger man ellers af software til at udvide med nogle toner, ud fra første og sidste keygroup, uden af mist for meget karakter ?
Ja... det er præcis det der er unikt ved VariPhrase teknologien, at man kan afspille en sample højere i tone, eller lavere, men bevare formants, så det ikke ender med at lyde som "chipmunks" eller "dimwit orker"
... Men det gælder også timestretch, sådan at længden er den samme over hele keyboardet.
Men for at gøre det, skal den sample man bruger "encodes"... det gøres efter sampling, og her skal man vide lidt om hvordan samplingen skal være, hvis man har nogen intention om at bruge den med formants, ellers kommer det til at lyde af lort rent ud sagt. Man encoder i fire forskellige "modes", Lite, Solo, Backing og Ensemble... Lite lyder af skod, men fylder minds i RAM (en encoded sample fylder mere, da den gemmer single cycle waveform informationer for hele samplingen)... Solo er den eneste encoding hvor du efterfølgende kan ændre formants separat, og det kræver en sample hvor lyden kun består af EEN solo lyd... altså lidt som én enkelt oscillator f.eks... den checker for pitch her, så hvis der er to toner med lidt for mange pitche, går der ged i encode funktionen... her kan man bruge solo stemmer, akustiske instrumenter og simple synth lyde, men UDEN reverb eller echo, ellers går det galt... Backing er til perkusive samples som drumloops osv... og Ensemble er til kor lyde og andre lyde med flere stemmer osv... Backing og Ensemble fuktionerne kan man ikke styre formants på efter, kun timestretch.
Så i bund og grund... med en SOLO sample, kan du styre pitch, time og formant komplet separat, og de tre parametre kan moduleres helt sindsygt individuelt, hvilket giver nogle ret unike lyde, hvis bare man gider dykke ned i editeringen... Det er perfekt til vokaler som jeg har gjort i eksemplet, og du kan med de fleste samples let pitch shifte op til en oktav op eller ned, uden det lyder vildt unaturligt.. du kan også slå "robot mode" til, som fjerner alle pitch udsving... det får lyden til at lyde som en robot og unaturlig, men med lidt fake vibrato, kan det komme til at lyde rimeligt naturtro, og så kan du "spille med stemmen" via keyboardet og få sangstemmer til at synge nye melodier... det er det jeg har gjort i eksemplet.
Med Backing og Ensemble, kan du pitche og timeshifte drumloops individuelt, hvilket også giver nogle fede muligheder, specielt hvis du vil have loops til at passe sammen, både i tid og pitch. Man skal lige vide her, at det IKKE lyder som normal pitchshiftere på effekt boxe... der er ikke nogen form for echo artifacts, eller doubling osv... pitch shifter du meget langt ned eller op kan du godt høre det begynder at lyde lidt robot agtigt, men man skal huske på at det Variphrase gør er at den afspiller single cycles fra samplingen, så spiller du meget lavt i pitch, gentager den jo så nogle cycles i længere tid, for at opnå timestretch funktionen... det er også derfor man kan simulere Wavetables med V-Synth... det er bare at sample en tør wavetable fra f.eks. Microwave, og så encode skidtet... så finder V-synth selv de enkelte cycles, og du kan modluere dig rundt i dem, lidt i stil med rigtig wavetable teknologi
En ting du skal glemme alt om med V-Synth, er multisamples... de findes ganske enkelt ikke, og de er heller ikke nødvendige... det er hele pointen jo... du bruger EEN sample, intet mere eller mindre
Så hvad du gør er, at du sampler din Melodica... bare én lang tone, og så encoder du den via SOLO funktionen.... that's it... hvis samplingen er tør, klar og kun én tone, så vil du kunne spille den over hele keyboardet, og beholde de formants instrumentet har, og det vil højest sandsynligt lyde bedre end normale samplere der pitcher op/ned... om det vil konkurrere med en virkelig god multisample med mange samples kan diskuteres, men du kan gøre en helvedes masse meget sjovere ting med V-Synth og en sample.
At slå på en flaske burde være muligt at bruge også... det er kun én tone (oscillator)... at der er støj elementer i samplingen betyder ikke så meget, der tager den hånd om også... man skal bare huske, at når du spiller sådan en sample bag efter, vil den timestretche også... så en meget lille flakse som de højere toner burde være, vil så være "for lange"... det er meget normalt i den akustiske verden, at høje toner dør ud før lave toner, så her ville man skulle rout'e keytracking til "time" parametret, for at opnå en naturlig klang, men det kan også lade sig gøre.
Nå ja... og så kan V-Synth også spille samplingerne på den måde, men baglæns, og stadig i forskellig tempi
... og dens loop funktion kan være både "forward" eller "alternate".... sidste mode er genial til at lave hurtige vellydende loops.
Og her har jeg slet ikke været inde på dens ekstremt fede FX del, som ikke bare lyder godt, men også er ret omfattende.... og så kan man ydermere ringmod og FM imellem de to oscillatorer (som kan være enten Variphrase, Virtual Analog ala JP8000 eller Audio Input)... her efter er der to COSM effekt sectioner med en masse fede DSP processer (distortions, sideband filters, filtre, frequency shiftere osv.)... hele det system (Oscillatorer->COSM->TVA->FX) kan man så sætte op i flere forskellige routing setups. Og der er selvfølgeligt masser af LFO'er, Envelopes osv... ja også Sequencere og Arpeggiator.
Der er bare ikke nogen andre hardware synths der ligner V-Synth... sådan er det...
Et fedt trick jeg har fundet på V-Synth er at man kan komme udenom problemet med statiske samples som man normalt plages af på samplere, fordi en sample lyder komplet ens hver gang du hit'er samme tangent... V-Synth kan afspille en sample på en måde, hvor den opdeler samplingen i sektioner (man kan selv editere disse punkter i samplingen)... så hvis du f.eks. optager din flaske, say, 7 gange... og lægger de syv slag lige efter hinanden i samme sample, og så i V-Synth markerer starten af hvert slag, så er der en afspilningsmode, hvor den "stepper" i de sektioner hver gang du trykker en tangent ned... dvs. den "cycler" imellem de forskellige sections... det betyder at hver gang du trykker en tangent ned, så afspiller den en ny sektion, med din flaske der lyder lidt anderledes... det får lyden til at blive meget mere organisk at høre på... og er det en SOLO sample, virker det stadig med formants, pitch og time
... også rigtig god til at sample analoge trommer, så man får de små nuanceforskelle... ja selv analoge synth sounds... eneste minus er at i den mode kan du ikke bruge loops, men wtf... stadig en fed feature, som jeg ikke engang har set "rigtige" samplere have.
I mine øjne, er V-Synth en D50 v2... arkitekturen er faktisk ekstremt lig den gamle D50, bare med en helvedes masse mere... Oscillatorerne på D50 er enten VA eller små sample transients... det samme kan du gøre med V-SYnth og dens VA og Samples... på D50 kan disse oscillatorer sync'es, FM's osv... præcis som V-Synth også kan med sine... i øvrigt har V-Synth XT en indbygget D50 emulator, som fungerer præcis som en D50, og er endda SysEx kompatibel med D50... jeg kan loade alle D50 presets fra nettet ind i den, og bruge dem hvis jeg vil det... jeg tror at dem der lavede VSytnh har haft D50 i tankerne da de lavede den