Razmo's Gear Rant tråd...

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Re: Razmo's Gear Rant tråd...

Indlæg af DUBTEMPLE »

Razmo skrev:Så fik jeg V-synth XT hjem, og har leget lidt med lave melodier med samplede sangstemmer.... samme stil som jeg gjorde tidligere med Aragorn fra ringenes herre.... denne gang fandt jeg en underlig YouTube video af en kvinde der synger noget uforståeligt...

Her er en lille demo af det:

http://razmo.ziphoid.com/V-Synth_Test.mp3
Imponerende, og iøvrigt rigtig vellydende,.. men hold kæft hvor er hun dog frastødende :puke:

Har jeg forstået teknikken rigtigt i den forstand at den kan pitche en lyd op/ned, og slippe ualmindeligt godt fra det ? (uden "tegneserie lyd")

Vil den f.eks. være velegnet til at tilføje nogle toner ekstra i toppen og bunden på en multisamplet melodica ?

Eller på et instrument med lyden af flasker der rammes af en metal-stik ?

Og hvad med stemmer gennerelt ?

Hvad burger man ellers af software til at udvide med nogle toner, ud fra første og sidste keygroup, uden af mist for meget karakter ?
Senest rettet af DUBTEMPLE søn 27. nov 2016 02:28, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Razmo skrev:Leger med Wavedrum... her et lilel egyptisk inspireret riff hvor den er brugt sammen med V-Synth XT :) ... nothing special, men det viser meget godt hvad jeg vil bruge den til.

http://razmo.ziphoid.com/Egyptian.mp3
Super! :thumbup:

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

DUBTEMPLE skrev:
Razmo skrev:Så fik jeg V-synth XT hjem, og har leget lidt med lave melodier med samplede sangstemmer.... samme stil som jeg gjorde tidligere med Aragorn fra ringenes herre.... denne gang fandt jeg en underlig YouTube video af en kvinde der synger noget uforståeligt...

Her er en lille demo af det:

http://razmo.ziphoid.com/V-Synth_Test.mp3
Imponerende, og iøvrigt rigtig vellydende,.. men hold kæft hvor er hun dog frastødende :puke:

Har jeg forstået teknikken rigtigt i den forstand at den kan pitche en lyd op/ned, og slippe ualmindeligt godt fra det ? (uden "tegneserie lyd")

Vil den f.eks. være velegnet til at tilføje nogle toner ekstra i toppen og bunden på en multisamplet melodica ?

Eller på et instrument med lyden af flasker der rammes af en metal-stik ?

Og hvad med stemmer gennerelt ?

Hvad burger man ellers af software til at udvide med nogle toner, ud fra første og sidste keygroup, uden af mist for meget karakter ?

Ja... det er præcis det der er unikt ved VariPhrase teknologien, at man kan afspille en sample højere i tone, eller lavere, men bevare formants, så det ikke ender med at lyde som "chipmunks" eller "dimwit orker" ;) ... Men det gælder også timestretch, sådan at længden er den samme over hele keyboardet.

Men for at gøre det, skal den sample man bruger "encodes"... det gøres efter sampling, og her skal man vide lidt om hvordan samplingen skal være, hvis man har nogen intention om at bruge den med formants, ellers kommer det til at lyde af lort rent ud sagt. Man encoder i fire forskellige "modes", Lite, Solo, Backing og Ensemble... Lite lyder af skod, men fylder minds i RAM (en encoded sample fylder mere, da den gemmer single cycle waveform informationer for hele samplingen)... Solo er den eneste encoding hvor du efterfølgende kan ændre formants separat, og det kræver en sample hvor lyden kun består af EEN solo lyd... altså lidt som én enkelt oscillator f.eks... den checker for pitch her, så hvis der er to toner med lidt for mange pitche, går der ged i encode funktionen... her kan man bruge solo stemmer, akustiske instrumenter og simple synth lyde, men UDEN reverb eller echo, ellers går det galt... Backing er til perkusive samples som drumloops osv... og Ensemble er til kor lyde og andre lyde med flere stemmer osv... Backing og Ensemble fuktionerne kan man ikke styre formants på efter, kun timestretch.

Så i bund og grund... med en SOLO sample, kan du styre pitch, time og formant komplet separat, og de tre parametre kan moduleres helt sindsygt individuelt, hvilket giver nogle ret unike lyde, hvis bare man gider dykke ned i editeringen... Det er perfekt til vokaler som jeg har gjort i eksemplet, og du kan med de fleste samples let pitch shifte op til en oktav op eller ned, uden det lyder vildt unaturligt.. du kan også slå "robot mode" til, som fjerner alle pitch udsving... det får lyden til at lyde som en robot og unaturlig, men med lidt fake vibrato, kan det komme til at lyde rimeligt naturtro, og så kan du "spille med stemmen" via keyboardet og få sangstemmer til at synge nye melodier... det er det jeg har gjort i eksemplet.

Med Backing og Ensemble, kan du pitche og timeshifte drumloops individuelt, hvilket også giver nogle fede muligheder, specielt hvis du vil have loops til at passe sammen, både i tid og pitch. Man skal lige vide her, at det IKKE lyder som normal pitchshiftere på effekt boxe... der er ikke nogen form for echo artifacts, eller doubling osv... pitch shifter du meget langt ned eller op kan du godt høre det begynder at lyde lidt robot agtigt, men man skal huske på at det Variphrase gør er at den afspiller single cycles fra samplingen, så spiller du meget lavt i pitch, gentager den jo så nogle cycles i længere tid, for at opnå timestretch funktionen... det er også derfor man kan simulere Wavetables med V-Synth... det er bare at sample en tør wavetable fra f.eks. Microwave, og så encode skidtet... så finder V-synth selv de enkelte cycles, og du kan modluere dig rundt i dem, lidt i stil med rigtig wavetable teknologi :)

En ting du skal glemme alt om med V-Synth, er multisamples... de findes ganske enkelt ikke, og de er heller ikke nødvendige... det er hele pointen jo... du bruger EEN sample, intet mere eller mindre ;) Så hvad du gør er, at du sampler din Melodica... bare én lang tone, og så encoder du den via SOLO funktionen.... that's it... hvis samplingen er tør, klar og kun én tone, så vil du kunne spille den over hele keyboardet, og beholde de formants instrumentet har, og det vil højest sandsynligt lyde bedre end normale samplere der pitcher op/ned... om det vil konkurrere med en virkelig god multisample med mange samples kan diskuteres, men du kan gøre en helvedes masse meget sjovere ting med V-Synth og en sample.

At slå på en flaske burde være muligt at bruge også... det er kun én tone (oscillator)... at der er støj elementer i samplingen betyder ikke så meget, der tager den hånd om også... man skal bare huske, at når du spiller sådan en sample bag efter, vil den timestretche også... så en meget lille flakse som de højere toner burde være, vil så være "for lange"... det er meget normalt i den akustiske verden, at høje toner dør ud før lave toner, så her ville man skulle rout'e keytracking til "time" parametret, for at opnå en naturlig klang, men det kan også lade sig gøre.

Nå ja... og så kan V-Synth også spille samplingerne på den måde, men baglæns, og stadig i forskellig tempi ;) ... og dens loop funktion kan være både "forward" eller "alternate".... sidste mode er genial til at lave hurtige vellydende loops.

Og her har jeg slet ikke været inde på dens ekstremt fede FX del, som ikke bare lyder godt, men også er ret omfattende.... og så kan man ydermere ringmod og FM imellem de to oscillatorer (som kan være enten Variphrase, Virtual Analog ala JP8000 eller Audio Input)... her efter er der to COSM effekt sectioner med en masse fede DSP processer (distortions, sideband filters, filtre, frequency shiftere osv.)... hele det system (Oscillatorer->COSM->TVA->FX) kan man så sætte op i flere forskellige routing setups. Og der er selvfølgeligt masser af LFO'er, Envelopes osv... ja også Sequencere og Arpeggiator.

Der er bare ikke nogen andre hardware synths der ligner V-Synth... sådan er det...

Et fedt trick jeg har fundet på V-Synth er at man kan komme udenom problemet med statiske samples som man normalt plages af på samplere, fordi en sample lyder komplet ens hver gang du hit'er samme tangent... V-Synth kan afspille en sample på en måde, hvor den opdeler samplingen i sektioner (man kan selv editere disse punkter i samplingen)... så hvis du f.eks. optager din flaske, say, 7 gange... og lægger de syv slag lige efter hinanden i samme sample, og så i V-Synth markerer starten af hvert slag, så er der en afspilningsmode, hvor den "stepper" i de sektioner hver gang du trykker en tangent ned... dvs. den "cycler" imellem de forskellige sections... det betyder at hver gang du trykker en tangent ned, så afspiller den en ny sektion, med din flaske der lyder lidt anderledes... det får lyden til at blive meget mere organisk at høre på... og er det en SOLO sample, virker det stadig med formants, pitch og time ;) ... også rigtig god til at sample analoge trommer, så man får de små nuanceforskelle... ja selv analoge synth sounds... eneste minus er at i den mode kan du ikke bruge loops, men wtf... stadig en fed feature, som jeg ikke engang har set "rigtige" samplere have.

I mine øjne, er V-Synth en D50 v2... arkitekturen er faktisk ekstremt lig den gamle D50, bare med en helvedes masse mere... Oscillatorerne på D50 er enten VA eller små sample transients... det samme kan du gøre med V-SYnth og dens VA og Samples... på D50 kan disse oscillatorer sync'es, FM's osv... præcis som V-Synth også kan med sine... i øvrigt har V-Synth XT en indbygget D50 emulator, som fungerer præcis som en D50, og er endda SysEx kompatibel med D50... jeg kan loade alle D50 presets fra nettet ind i den, og bruge dem hvis jeg vil det... jeg tror at dem der lavede VSytnh har haft D50 i tankerne da de lavede den :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Razmo, tusind tak for din grundige gennemgang, skal lige have læst den igennem et par gange mere når jeg sidder i toget senere,..
Senest rettet af DUBTEMPLE søn 27. nov 2016 22:26, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Endnu et lille eksperiment... denne gang er der brugt Integra-7, V-Synth XT, Nord Modular G1, Prophet 12 og Blofeld :) ... bare lidt elektronisk...

http://razmo.ziphoid.com/test.mp3
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Nå... min harddisk recording bliver bedre og bedre, og jeg begynder mindre og mindre at savne MIDI recording for at være ærlig.... jo bedre man bliver til at spille live Ambient, jo mere intuitivt bliver det, og indebærer mindre og mindre "programmering" af spor... mere performance oriented, hvilket jeg godt kan lide.

Jeg har ellers arbejdet med hardware Reverb længe, og foretrukket dette, men må se i øjnene, at software plugin's giver mig nogle fede muligheder jeg ellers ikke har til mine Ambient projekter... så jeg har i dag investeret i ValhallaDSP Shimmer som jeg finder ganske nydelig i kvalitet, og som skræddersyet til Ambient reverbs :)

Så mon ikke min Lexicon MX400 snart ryger til salg... jeg tror det....men holder lige fast i den lidt endnu, ind til jeg er 100% sikker.

Her er den første test jeg har lavet med Shimmer i dag.... bare noget live recording af et gammelt Commodore 64 spil som jeg ikke kan huske hvad hedder, andet end at det er Martin Galway der har lavet melodien originalt.

Det meste er lavet med INTEGRA-7 ... der er vist kun et enkelt spor fra Nord Modular.

http://razmo.ziphoid.com/Test.mp3
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hey Razmo

Nu du er så vild med sampling-muligheder, har du nogensinde overvejet noget fra Kurzweil? Jeg kendte det ikke ordentligt, så har lige brugt en times tid eller to på at glo lidt på deres synths, og jeg kom med det samme til at tænke på dig, heh... :-D

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Hey Razmo

Nu du er så vild med sampling-muligheder, har du nogensinde overvejet noget fra Kurzweil? Jeg kendte det ikke ordentligt, så har lige brugt en times tid eller to på at glo lidt på deres synths, og jeg kom med det samme til at tænke på dig, heh... :-D
Har haft kigget på deres samplere tidligere, og ja de er ret hæftige... det er dog ikke en dissideret sampler jeg er efter pt... snarere en avanceret trommemaskine til samples, som er nem at gå til osv... lidt alla det jeg beskrev i tråden om Elektron's nye Digitakt.

Jeg ved dog ikke om det bliver til en trommemaskine med samples, eller om jeg går efter syntese... har længe haft kig på Nord Drum 3P, og det ender nok også med at blive den :)

Når det kommer til samplere i hardware er problemet altid at få samples overført mellem computer og hardware... så jeg hopper ikke på nogen sampler før den har så megen lagerplads, at hele mit bibliotek kan ligge på hardwaren (et par GB er ok)... Electribe 2 sampler var tæt på at være det jeg ledte efter... desværre kan man ikke audition samples der ligger på SD kortet direkte derfra... det tog en hel del af det intuitive væk synes jeg. Derfor bliver det nok tromme syntese i stedet... for der kan jeg lave min egen editor til at gemme lydene i SoundDiver... problem solved.

Alt hvad jeg skal bruge til samples har jeg sådan set også allerede i min Blofeld og V-Synth XT :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, det var også mest som oplysning, det med Kurzweil. Det ville jo være en heftig investering, især når du har ting som V-Synth. :)

Efter du nævnte Nord Drum 3P i tråden har jeg kigget lidt nærmere på den, den lyder rigtig lækkert. Jeg får indtrykket af, at den lander lidt imellem ting som Korg Wavedrum, AAS Chromaphone (software), og mere almindelige trommesynths.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Ja, det var også mest som oplysning, det med Kurzweil. Det ville jo være en heftig investering, især når du har ting som V-Synth. :)

Efter du nævnte Nord Drum 3P i tråden har jeg kigget lidt nærmere på den, den lyder rigtig lækkert. Jeg får indtrykket af, at den lander lidt imellem ting som Korg Wavedrum, AAS Chromaphone (software), og mere almindelige trommesynths.
Har droppet ND3P... og valgt Waldorf Rack Attack i stedet... forskellen er dybere synth engine, og 24 samtidigt lyde frem for 6 :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg har rodet lidt med min V-Synth XT her til aften/nat, og forsøgt at lave en lille test af noget seriøst Dark Ambient musik som er den genre jeg gerne vil arbejde mere med (samt alt muligt fantasy præget Ambient).

V-Synth XT bliver ved og ved med at imponere mig må jeg erkende... så meget at jeg efterhånden kunne nøjes med den ene maskine alene... og jeg har faktisk planer om at gøre det til en realitet, sådan at jeg får lavet noget musik, i stedet for altid at vente på mere nyt gear.

En af fordelene er, at det er forbandet hurtigt at lave de fedeste Ambient pads på V-Synth XT... det er bare at tage en sample af en eller anden texture, loop den og så smide en del attack og release på Amp envelopen... mere skal der ikke til. V-Synth'ens feature med at timestretch gør underværker, og selv uden er det også fint.

Fordelen ved dette er at der er så fandens mange samples derude man kan bruge, og det sparer en en helvedes tid med at designe lyde fra bunden... det tager en forbandet masse tid, og den anden måde er så meget mere intuitiv og hurtig, og man kan bruge ALT muligt materiale i samples.

Jeg sidder med tanken om et setup, hvor V-Synth XT (eller GT hvis jeg kan finde en) er den eneste synth, og hvor dens digitale output smides ind i den digitale indgang på en Lexicon PCM92 (for pro reverb), og så videre digitalt ind i mit lydkort, hvor jeg kan record via HD recording... intet andet... yderst simpelt, men samtidigt yderst effektivt. Jeg tror faktisk det ender sådan :)

Jeg ville gerne finde en V-Synth GT igen, da jeg så ville have keyboard og controllers i samme enhed. Må se om jeg kan opstøve en et sted på et tidspunkt, ellers skal jeg ud og finde et controller keyboard, og der er sgu' ikke nogen med et kvalitets keybed i dag... billigt plastic shit det meste.

Jeg havde tænkt mig at sample lydene fra samtlige af mine synths jeg har nu, inden de evt. bliver solgt, så jeg har deres lyde at bruge med V-Synth'en også.

Bliver faktisk fedt, at få et så simpelt setup :)

Jeg prøvede at lege med ideen her i aftes/nat, ved at tilslutte XT'eren digitalt til min Lexicon MX400, og så viddere digitalt ind i min DAW, og det kom der dette lille testresultat ud af... det er kun to lyde, lavet ved bare at smide to samples ind og smide lidt attack og release på Amp envelopen, og så lave lidt pitch halløj også... det ene er bare en texture sample, den anden er en downpitched sample af Christopher Lee der læser noget op fra Edgar Allan Poe's "The Mask of the Red Death"....

http://razmo.ziphoid.com/Horror.mp3

Her er et lille billede jeg fandt, som passer godt til stemningen :dollargrin:
17493076_1729231594034554_2183978955181844498_o.jpg
17493076_1729231594034554_2183978955181844498_o.jpg (53.47 KiB) Vist 1846 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lækkert!

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

En anden grund til at jeg vil køre det nye setup digitalt er, at jeg har erfaring med, at laver jeg HD recording via analogt input (via mit RME AIO), så vil den lille bitte smule noise der ligger i bunden af et track for det første blive hævet, hvis jeg senere hæver det track i min DAW... ud over, at min FX reverb processor lægger reverb på støjen også.... så jo flere spor jeg optager, jo mere støj kommer der, specielt på de stille passager, og da de vil være til stede i Ambient er det ved at drive mig til vanvid!

Nu er der DEAD SILENCE! ... når envelopes i V-Synth'en har klinget af... stille som graven, det er fandme lækkert, så ikke noget analogt grej her fremover! det hele skal foregå digitalt fra start til slut... DDD all the way! :D

En anden ting er, at jeg i minew Sennheiser HD650 kan høre forskel på rumklangen... MX400 lyder mere klar og transparant, når den bruges digitalt, end igennem dens analoge I/O... det er jo nok pga. det analoge og converterne gætter jeg på.

Det er dog muligt, at når jeg endelig får en PCM-92, at den bliver hooked op parallelt til lydkortet, sådan at jeg kan styre FX Reverb send fra DAW, frem for at optage det med ned i sporet i min DAW... det giver lidt bedre mulighed for at ændre på send amounts senere i en composition, hvilket er umuligt hvis reverb'en er optaget med instrumentet... og det giver bedre muligheder for evt. på sigt, at bruge DAW Audio plugins og EQ på sporene individuelt.

Samtidigt kan V-Synth indstilles til at køre 96KHz ud digitalt, hvilket er perfekt, da PCM.92 også kan køre 96KHz, og det kan mit lydkort også... så regner med at køre 96KHz i fremtiden engang :)

Så har jeg også planer om at købe et par Sennheiser HD-800 en dag... og nogle nye monitors som jeg ikke helt ved hvilke endnu... så altså; et fåtal af gear dimser, men til gengæld pro hele vejen... ender nok også med at købe en stormembran mikrofon til brug indendøre... udenfor bruger jeg stadig min SONY PCM-D100 hvilken jeg er YDERST glad for :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Efter at have modtaget et White on black display til min E5000 Ultra der var gået i stykker under transporten, har jeg fået et nyt, og fik det ændret til white on blue i stedet... og det er sgu' alligevel lidt sejt i de farver :-D ... kontrasten er MEGET bedre nu og til at se ordentligt.
Vedhæftede filer
WP_20170425_12_31_30_Rich.jpg
WP_20170425_12_31_30_Rich.jpg (3.4 MiB) Vist 1690 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt, lækkert display. :)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

En lille update...

Der er stadig gang i planerne om det "nye studie" her... som de fleste nok har opdaget, er jeg ved at sælge temmelig meget ud, og salget er også så småt begyndt igen efter at have stået stille et stykke tid.

Det er stadig min mening kun at have i alt tre maskiner, og de to af dem er jo li'som fundet... Det er Roland V-Synth XT og E-MU E5000 Ultra... Jeg vil hovedsageligt arbejde med samples det meste af tiden, da det giver mig mest fleksibilitet, og problemet jeg har haft med synth, hvor der næsten aldrig er presets nok til at tilfredsstille mine behov er li'som væk med samples... internettet flyder med samples af enhver art, og da jeg opfatter samples som "presets" i min måde at arbejde på nu, så er det jo simpelthen slaraffenland :)

Den 3. og sidste synth er jeg lidt usikker på hvad skal være/blive... men det skal helt sikkert være noget polyfonisk med analoge VCF/VCA, helst med mulighed for samples også, men det giver kun én mulighed... Waldorf Quantum, og jeg har besluttet at jeg ikke vil give så meget for en synth som den kommer til at koste, plus jeg har bestilt et mindre controller keyboard (Roland A-49) som master keys, så det bliver ikke Quantum alligevel... Jeg er ret hooked på Novations nye PEAK, men den har ikke nogen sample muligheder inkluderet desværre, så ved ikke... det bliver nok først senere på året jeg finder ud af hvad den sidste maskine bliver for en størrelse.

Jeg har ind til nu haft brugt et RME AIO lydkort, men skal have det skiftet ud med et Fireface UCX så hurtigt jeg kan, og jeg er ved at være hvor jeg har pengene til det (det er jo dæleme ikke billigt!)... jeg vil have noget kvalitet, og det SKAL være outboard... passer perfekt til mit setup... to analoge stereo indgange på bagsiden til mine to samplere, en stereo line/instrument indgang på fronten til den desktop synth der nok bliver den 3. maskine, og to styk mic indgange til de to separate mikrofoner jeg skal have købt, til at lave sære stereo optagelser af akustiske ting og sager... S/PDIF I/O skal bruges til en Lexicon PCM-92, og ADAT indgangen til en Eventide Eclipse med tiden... så burde jeg være kørende, og dens to MIDI I/O passer som skræddersyet til mine to samplere...

Jeg ville dog gerne have opgraderet min E-MU E5000 Ultra med 128 stemmer, så er også lidt på udkig efter en E-MU E4XT Ultra... håber der dukker en op i EU før eller siden, for dem i USA vil have mere end 2.000 for at sende lortet til DK!!! :/

Jeg regner også med at investere i et par Sennheiser HD-800 før eller siden... når jeg skal have så lidt udstyr, skal det være det bedste af det bedste, og da jeg kun kan lave musik i høretelefoner, så bliver det løsningen på det.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

En lille update...

Mine mange tanker om et lille setup med mine to samplere (V-Synth XT & E5000 Ultra) er blevet udvidet en lille smule... ikke fordi jeg ikke kan lave det jeg vil med HD recording som var min intension, men fordi jeg godt kan høre, når jeg forsøger at lave analogt inspirerede lyde på dem, at de falder til kort... jeg er simpelthen for forvendt med den analoge lyd af VCF og VCA'ere... samtidigt kommer jeg til at mangle nogle synteseformer at sample fra, da jeg har besluttet KUN at bruge eget materiale, så jeg ikke render ind i tåbelige copyright problemer i fremtiden... det eneste jeg kommer til at købe, er nogle sample biblioteker med de lyde jeg ikke selv har nogen jordisk chance for at lave, som vokaler, og eksotiske naturlyde samt dyrelyde.

Udvidelsen har så betydet, at jeg er tvunget væk fra at bruge RME AIO lydkortet, som jeg heller ikke er tilfreds med, og derfor køber jeg snart et RME - Fireface UFX interface i stedet... egentligt var det UCX jeg havde i tankerne, men jeg kom frem til at jeg skulle bruge 2-4 ekstra stereo inputs, og begyndte at ligge og rode med tanken om at købe et ADAT interface og tilslutte... ind til det gik op for mig, at det faktisk var billigere bare at gå hele vejen og købe et UFX i stedet.

Men UFX vil jeg have 4 stereo inputs, hvor to af dem går til mine to samplere, og et mere vil gå til min DSI - Prophet 12... jeg har valgt ikke at sælge den, da den tilbyder ´rigtig mange af de synteser jeg mangler, plus den har VCF/VCA'ere... den har wavetable, VA og endda også FM, så den bliver en fortsat del af mit setup... Det sidste stereo input vil nok blive en Novation - PEAK... noget i mig vil bare gerne have den maskine prøvet af, men det kan i realiteten ændre sig når som helst noget andet dukker op... måske en Quantum Desktop... man har jo lov at håbe :)

UFX har også fire stk. mic/instrument input som er kærkomment, for jeg har mange planer om at lave sample biblioteker, og endda også sælge dem på et tidspunkt... jeg skal have købt en RØDE NT1 af den nye model på et tidspunkt til optagelse af ting og sager, og den virker perfekt til mit brug da den har meget lav egenstøj, og en ret flad response... men det skal jeg jo kun bruge én mic indgang til... jeg har dog planer om også at lege med piezo pickups, og har i den forbindelse tænkt at lege med fire styk samtidigt og se hvad sjov jeg kan få ud af det... ganske vidst burde stereo være rigeligt, da jeg laver musik i hovedtelefoner og beregnet til stereo gengivelse, men man må kunne bruge fire optagelser af samme ting på en interessant måde ved at panorere dem forskelligt og andet... det skal i hvert fald prøves :)

Det fede ved UFX interfacet er så at jeg hvis jeg synes jeg får brug for det, kan koble en extern FX processor på AES/EBU I/O'en... mine tanker er på en PCM-92 endnu, eller en Eclipse... det må tiden vise, men hovedsageligt vil jeg køre direct ASIO monitoring via min sequencer, og bruge plugins til reverb og delay i stedet, da det giver mere flexibilitet på hvert spor jeg optager... er ret overrasket over hvor lidt CPU kraft ValhallaShimmer rent faktisk bruger, jeg kan knap se udslaget på CPU meteret.

Og skulle dagen oprinde, hvor jeg vil arbejde med MIDI afspilning live, og ikke HD recording, kan der altid tilføjes op til to ADAT convertere mere til interfacet og få op til 8 stereo spor mere... så det interface er godt fremtidssikret for mit vedkommende.

FX delen af UFX er også velkommen til at smide noget EQ/COMP osv. på indgangene... det er dog ikke vildt vigtigt da jeg har det samme i ASIO direct monitoringen.... men skulle jeg ende med live MIDI afspilning en dag, er det ret godt at have tænker jeg.

Jeg skal dog indrømme, at det er første gang jeg bruger næsten 13.000,- på et lyd interface... men hvad... det er vigtigt at have pro udstyr i den fase af produktionen synes jeg, så det er sikkert givet godt ud i sidste ende.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg har også studset en hel del over hvilken samplerate jeg skulle bruge... det færdige medium vil alligevel være MP3, så alt over 48Khz virker lidt ligegyldigt... de samples jeg vil lave og bruge i samplerne skal alligevel være 44.1 eller 48Khz og 16bit... så jeg har valgt at falde på 48Khz 24bit efter at have læst Holger's FAQ om emnet... jeg synes at få ud af den FAQ, at bruger man outboard samplere og synths ville 48Khz give en lille fordel pga. nogle filtre i recording delen af converternes præcision... derfor 48Khz og ikke 44.1

Jeg har også besluttet at ingen convertere jeg bruger må have et S/N forhold der ligger over -96dB ... derfor kommer jeg aldrig til at bruge en af Behringer's ADA8200 convertere, da de vist ligger over eller lige omkring pga. de converter chips de benytter... grunden er simpel; jeg vil skulle optage mange lyde jeg skal bruge som sample materiale i samplerne... i 16bit... og 16bit har en maks. dynamic på -96dB, så hvis støjen ligger under, vil stilhed når lyden er truncated til 16bit være absolut digitalt "0"... det giver mig en fordel når jeg evt. i sampleren eller ved normalisering efter forstærker signalet, for så vil stilhed fortsat være stilhed (0), og ikke fremhævet støj.... så længe altså kilden ikke ligger over -96dB :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Og så lidt info om Roland - V-Synth XT, efter jeg nu har leget med den en del, og kommet godt til bunds i dens fordele og ulemper... tænker andre måske gerne ville vide hvad jeg har fundet ud af, hvis de selv har en, eller måske overvejer det.

Indrømmet, den maskine er fed, men den har også sine begrænsninger, og den kan under ingen omstændigheder erstatte en "rigtig" sampler i mine øjne... det er så heller ikke det der er meningen med den.

Den mest åbenlyse begrænsning er dens polyfoni... du ryger hurtigt ned på mellem 5-7 voices, specielt hvis du bruger to PCM oscillatorer der kører stereo samples... alt der bruger stereo samples kræver det dobbelte har jeg fundet ud af, hvilket gør at der er flere gode grunde til at droppe at bruge stereo samples i V-Synth XT, med mindre det lige er til loops eller monofoniske lyde f.eks... men lyde som Pads og andet, der er afhængig af polyfoni er det klart at anbefale mono samples... specielt når man begynder at bruge COSM effekterne også.

En anden begrænsning er at den er et helvede at loope samples på... jeg vil sige at det er ubrugeligt i andet end meget rytmiske samples hvor loop points ligger lige ved opstart af et beat... det er pga. Variphrase teknologien, da den afspiller i små "vinduer", og det gør at den klikker som ind i helvede, selv hvis du har givet den et perfekt loop point... først når du slår Variphrase fra, og den opfører sig som en rigtig sampler med chipmunk effekt og det hele, så virker det som det skal, men så er hele pointen med Variphrase jo væk, og man kan lige så godt bruge en almindelig sampler med 10 gange flere voices... faktisk har jeg oplevet noget underligt... når Variphrase er slået fra, kan man høre små fejl i afspilningen, hvis samplingen ikke er encoded i "lite" format... kun ved lite format er det artifact fri hvilket undrer mig når Variphrase er slået fra... selv loop points har også småfejl hvis ikke encode formatet er "lite"... weird.

Så når jeg tænker over det, så ender jeg faktisk med at bruge V-Synth på samme måde som D50 blev brugt... man bruger PCM samples i one-shot mode, som en slags "transients", og bruger så VA delen til at lave sustain og release... præcis som med D50 som V-Synth'en jo er en moderne udgave af... Det er også en virkelig god måde at bruge den på, for det lyder bedre synes jeg, og me V-Synth'ens feature med at switche mellem forskellige dele af en sample ved hvert tangent tryk kan man lave nogle virkeligt dynamiske og naturtro lyde.... sampler f.eks. en klokke 10 gange, og ligger dem lige efter hinanden i en sample, og lader encoderen finde hvert slag... når man så spiller med det "cycler" den igennem de forskellige slag, hvilket lyder meget mere naturtro end en enkelt statisk sample igen og igen.... dette er efter min mening en virkelig fed feature.

Og kører man mono samples sammen med VA ender man på omkring ca 10 voices, det er ok... FX delen kan uden problem lave den stereo du ønsker uden brug af stereo samples.

Featuren med at cycle igennem samples er også ret brugbar på percussion... både akustisk og analogt... bare sample samme lyd en del gange og cycle imellem dem automatisk når du spiller... jeg plejer at tage et antal samples der ikke er deleligt med time signaturen... så hvis jeg har f.eks. 9 samples, så vil den ikke repetere samplesne i en 8takt.... er det oven i købet pitched instrumenter du spiller med som f.eks. en klokke, bliver det endnu mere rodet sammen fordi man spiller i flere tonehøjder... det virker ret godt...

Og alt hvad jeg ønsker skal være kæmpe stereo samples, looped til store atmosfæriske lyde med masser af polyfoni.... det ryger over på E-MU'en :D ... derfor komplementerer de to samplere hinanden rigtig godt for mig.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Og et sjovt trick til V-Synth XT:

Hvis man kender til softwaren "Wave Term" som laver wavetables ud af .wav filer ved at synthesize dem, så kan man faktisk bruge det kreativt... et problem der tit opstår med solo encoding i VSynth er, at den ikke kan encode noget, enten fordi der er reverb eller echo i optagelsen... hvis man havde intention om at bruge samplingen med "robot mode" for at kunne spille vokal samplingen med tangenterne og brug af formants, så bare brug Wave Term til at convertere den til en wavetable... det virker uanset om der er echo eller ej, og lyder nogenlunde som når du slår "robot mode" til i VariPhrase.... gem så den wavetable i Wave Term som en sample, og encode den i stedet i VSynth... så virker det 100% sikkert, og du kan lade VSynth tage over med formants...

Man kan ligeledes lave andre wavetables på den måde og bruge i VSynth og få en form for semi-wavetable syntese ;)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Ja ups!... det blev sgu' lige Fireface UCX alligevel... jeg fik et kort flashback af GAS omkring "fremtidsudsigter" med flere indgange, men pointen var at jeg skulle slim-down! :roll:

Fandt jo en ADI-2 til 2k på DBA som jeg nuppede med til at placere fint ved siden af UCX i rack'et... så det er godt nok.

Nu skal der jo så snart laves noget musik.... det' fa'me uhyggeligt du! :shock: :lol:

men planerne for næste investering er Waldorf Quantum... jeg må bare have den maskine, keys eller desktop underordnet, jeg skal nok finde pladsen til den hvis den ikke kommer som desktop version... Jeg ved faktisk ikke om jeg skal have flere end de tre maskiner... det må tiden vise...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Fedt at følge dine planer, Razmo. Hvornår forventes Quantum at være i handlen?


Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

fugmann skrev:Fedt at følge dine planer, Razmo. Hvornår forventes Quantum at være i handlen?


Sent from my iPad using Tapatalk
Sorry, late reply... tjekker sjældent min blog :)

Med Waldorf, så tror jeg ikke jeg tør svare på det Henrik, jeg ventede næsten 2 år over tid på Pulse 2... men måske har de lært noget siden :lol: ... men ud fra hvad de selv siger, så skulle den ramme i sidste kvartal af 2017... altså som julegave vel.

Jeg skal dog kun have en, hvis den kommer i modul version... ellers skal jeg erstatte Roland'en jeg lige har købt af dig, for jeg har ikke plads til to keyboards :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

En midlertidig update... alt det der med HD recording... jeg synes sgu' aldrig rigtigt jeg kan blive enig med mig selv om jeg gider det... tror jeg er for vandt til at arbejde med MIDI og de fordele det giver mig... så alt ovenstående pladder om få synths og HD recording kommer nok ikke helt til at holde alligevel, for jeg går tilbage til MIDI recording, dog på en lidt anden måde end jeg er vandt til.

Jeg har købt en brugt Mackie ONYX 1220 mixer... den er ikke videre stor, men den har 8 kanaler (4 mono og 4 stereo), og to mono AUX sends... det er faktisk alt jeg behøver, da jeg har det bedst med begrænsninger... hellere det end ikke at få lavet noget.

Så planen er nu, at jeg skal have i alt 4 stereo synths og 4 monosynths, altså 8 i alt, og så køber jeg en Lexicon PCM92 og smider på AUX til Reverb og Delay... that's it... der kan blive tale om lidt analoge guitar pedaler til inserts på de fire monosynths, men det bliver senere.

Jeg har sendt RME - ADI2 Pro interfacet tilbage, da det simpelthen var overkill, og jeg synes faktisk det ADI-2 jeg har lyder ganske fint... det skal også bare bruges til at optage det færdige analoge 2-track spor fra ONYX 1220'eren når musikken er færdig alligevel... jeg vil have så meget af indblandingen fra computeren væk.

Egentligt er mit mål med denne opsætning, at lave sequences der loop'er med de fleste af synth'erne, og så simpelthen styre disse live ved at bruge faderne og mute knapperne på mixeren, og så spille nogle ting ind over live ved siden af... altså sådan at jeg heller ikke får nogen egentlig programering af den musik jeg laver... mit mål er at jamme, og ende med simpelthen at indspille et helt nummer ind live på denne måde, for det er performance delen i at lave musik der inspirerer mig... programmering er rent ud sagt røvkedeligt synes jeg... sidde og klippe klistre på en computerskærm er desværre ikke rigtigt mig mere.

Så det kræver et nøje udvalgt arsenal af synths... ind til videre har jeg stadig V-Synth XT og Prophet 12, og de skal ingen steder... næste synths bliver Novation PEAK og en MOOG Slim Phatty... hvad resten bliver må tiden vise... men i morgen køber jeg i hvert fald en Lexicon PCM92.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Du er kongen af nye setups:)

Nyt svar