Razmo's Gear Rant tråd...

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Re: Razmo's Gear Rant tråd...

Indlæg af Razmo »

På stort set alle andre moduler jeg ser, hvor der kun er et single print, og en connector, står dybden til at være 25mm ... selv alle single print moduler fra Erica Synths der fra siden har samme afstand fra faceplate til print som på billedet oven over, er sat til at være 25mm i dybden... ergo må jeg formode at bunden af delay/flanger modulet hele vejen op til hvor printet med røret begynder, svarer til 25mm i dybden... og hvis det er tilfældet burde det kunne være der... det afhænger helt af om den hældning KB37 frontpanelet har er stor nok til at have givet så meget mere plads at røret kan være der... men så et sted, at en havde målt afstanden til PSU'en i KB37, i bunden til at være 28mm... så jeg tror faktisk det lige kan lade sig gøre... det drejer sig så om 7mm hældningen skal give ekstra ved røret... krydser fingre for det i hvert fald... men må heller kigge hvad der findes af andre analoge FX moduler også...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Så er beslutningen taget.. .igen... V-Synth er sat til salg, og der komme ren og kigger på den onsdag.... fandt desværre ud af, at venstre analoge audio indgang af en eller anden årsag ikke virker på den, hvilket ærgrede mig lidt... men har informeret køber om det, og aftalt et afslag i prisen... det er ikke jordens undergang at den ene analoge indgang ikke virker...

Det betyder også at jeg skal have købt to ting ind onsdag/torsdag, da jeg ellers ville være komplet synth fri :shock: ... can you believe that!? ... så jeg har tænkt mig at bestille det Waldorf KB37 der skal være hele nervecenteret i min fremtidige Eurorack frenzy :lol: :shock: ... jeg har desværre ikke råd til alle de moduler jeg gerne vil starte ud med at fylde KB37 ud med, men jeg køber et Pittsburgh Lifeforms SV-1 som det første til lige at komme i gang... dog er min plan på sigt, at hele KB37 skal bygges op med LIFEFORMS serien... så når jeg er nået nogle moduler frem, udskifter jeg SV-1 med deres Double Helix oscillator modul... det skal helst ende med en komplet Lifeforms serie, da de ligesom er lavet specifikt til at komplimentere hinanden...

Med tiden vil jeg så nok købe andre serier fra andre firma'er som jeg kan skifte ud med... den tid den sorg...

En anden grund til at vælge samme serie er, at jeg ER nybegynder, og det kan godt være lidt uoverskueligt hvad man "har brug for" hvis man begynder at sætte sammen fra en masse forskellige fabrikanter... jeg foretrækker at starte ud i det små, og efterhånden som jeg kommer mere ind i Eurorack verdenen vil jeg helt sikkert vide hvad jeg skal bruge osv... det kender jeg mig selv godt nok til at vide på forhånd :D

Så i første omgang skal det ende med 10 LIFEFORMS moduler sådan som billedet her under viser... jeg har lidt overskydende plads lige til venstre for mig på mit bord, hvor der godt kan stå en lille desktop SKIFF case med plads til 48HP, og det overvejer jeg at anskaffe mig på et tidspunkt, til de moduler som jeg uden tvivl vil komme til at synes jeg har behov for fra spredte fabrikanter... jeg regner f.eks. ikke med at skulle have en serie fra TipTop audio da deres moduler er alt for komplekse med funktionsknapper, menuer, displays osv... men ET modul har haft min opmærksomhed en del gange når jeg har kigget Eurorack ting; ONE ... deres sample afspilningsmodul, som tiltaler mig fordi det er så simpelt og lille og "to the point"... jeg skal bruge et modul der kan fyre mine samples fra min mobile recorder af, så skal have det modul på et tidspunkt...

så ja... jeg har droppet Erica modulerne.... regner med at de nok bliver næste serie jeg hopper på efter LIFEFORMS serien...
Vedhæftede filer
KB37.jpg
KB37.jpg (5.14 MiB) Vist 1005 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Ved nærmere eftertanke, er det billigere, og mere fleksibelt simpelthen at købe to stk. LIFEFORMS SV-1, for det giver dobbelt af alting, plus jeg kan bruge dem samlet som én mono voice, eller parallelt som L/R ... det sidste giver en del muligheder for stereo perspektiv i lyddesignet... brugt sammen kan de to ens filtre kædes sammen i "cascade" og på den måde lave andre filter kurver (24dB state variable f.eks.)... det giver også flere oscillatorer, og dobbelt op på envelopes og LFO's, og det vil være muligt at lave parafonisk spil med de to moduler på en massse mystiske måder (gætter jeg på)... men alt i alt er det en hulens mere fleksibelt end at købe de 10 andre moduler, hvilket også ville blive MEGET dyrere... og da SV-1 indeholder måske 70% af alle de features der ligger i de enkelte moduler får jeg alligevel det meste... så synes det er et godt tradeoff.

Jeg havde lidt overskydende plads tilbage som jeg har valgt at bruge til et modulations modul ... der var ikke plads til to så det ses mere som et "global" modul der nok vil blive brugt til fortrinsvis at lave en global LFO til vibrato f.eks... eller lign... der er 3HP tilbage, men ved ikke rigtigt hvad jeg skal smide i der, så det finder jeg ud af når jeg har rodet lidt med de tre andre moduler... så ved jeg nok bedre hvad for simple passive tools der kunne sidde der.

Rent faktisk fylder KB37 så meget mindre i bredden, at der bliver plads til et lille desktop SKIFF case på 48HP i hver side, hvilket jeg dog kun har tænkt mig at lave, hvis jeg føler jeg mangler et eller andet (mo ikke det kommer, hvis rygterne om Eurorack GAS er sandt?) ... jeg tvivler dog på at jeg vil have mere modulations moduler, da det ikke må blive for uoverskueligt, så min "main modular synth" er stadigvæk KB37 og ikke andet (mere)... men jeg kan godt forestille mig, at jeg på et tidspunkt vil have nogle digitale oscillator moduler der giver lidt flere tone variationer, og jeg vil også gerne kunne introducere samples på et tidspunkt til alle mine optagelser med SONY PCM-D100... så to moduler bliver nok en realitet... TipTop Audio's ONE modul, og Erica Synths Black Wavetable Oscillator... ud over det er der ikke rigtigt noget... sequencere er fristende, men det er meningen at det hele skal integreres med min DAW via et enkelt MIDI I/O via KB37, så der er ikke rigtigt behov for nogen sequencer moduler synes jeg... jeg optager jo i lagkageform, så det er ikke rigtigt relevant.

Med de tre moduler jeg har tænkt at bruge, skulle jeg have det hele på plads indenfor 3 mdr... jeg køber KB37 og et SV-1 modul i morgen, så jeg så småt kan gå i gang med at rode med skidtet og få lavet noget musik... ville gerne kunne præstere ét stykke musik færdigt inden 1. April, kun lavet med én SV-1, og jeg burde bare kunne gå i gang, for der er ikke noget at forberede som ellers plejer at være grunden til ikke at komme i gang... der er ingen memories her, det er bare tweak'n'record...

Den store udfordring bliver at lave et helt spor på mange minutter ad gangen... for det er jo nødvendigt, eftersom man ikke bare lige kan gemme et preset med den lyd man bruger... så det handler om at bruge alt energi på ét spor ad gangen, få det til at blive så dynamisk som muligt osv... de efterfølgende spor skal så tilpasses dem der allerede er optaget, så komponeringen bliver uden tvivl noget der "kommer hen ad vejen", sådan at man ser hvor tingene bærer én hen... altså meget uforudsigeligt hvad slutresultatet bliver, men det har jeg det faktisk bedst med, for har aldrig været god til at forberede en komposition... har altid bedst kunnet bare at sidde og klimpre, og så optage når det lød godt, og så finde en anden lyd og klimpre oven i ind til det lød godt osv. osv... og sådan bliver det også nu...

Er faktisk ved at være lidt frustreret over ikke at kunne komme i gang...

I øvrigt fatter jeg ikke Waldorfs beslutning om at lave KB37 til 107HP... kunne de ikke have valgt enten 106 eller 108!? ... lige meget hvilke moduler jeg kigger på, så er de som regel enten 2, 3, 4, 6, 8, 10, 12 (osv.) HP bredde hvilket betyder, at uanset hvilke moduler jeg vælger, så ender jeg med 1HP der skal bruge et blind panel... skide irriterende! :D
Vedhæftede filer
KB37.jpg
KB37.jpg (5.1 MiB) Vist 989 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Så har jeg vidst langt om længe fundet ud af hvordan det hele skal hænge sammen... da jeg i første omgang valgte at købe en Waldorf KB37 var det af flere årsager... jeg manglede et kvalitetskeyboard som det første, eftersom jeg ikke har V-Synth længere, og da pladsen på mit studie-hjørne-bord ikke er alverden skulle det også være kompakt... så da jeg kom til at huske KB37 var beslutningen taget på under 1sek.

En anden årsag var at min pointe var at have et lille, men powerful setup som gav mere flexibilitet end en lille desktop synth, men heller ikke var så omfattende, at det ville blive uoverskueligt og tidskrævende at patch'e en lyd op... målet har hele tiden været at der ikke skal forprogrammeres noget, og at det at editere lydene "live" skulle være let og intuitivt... derfor er et lille setup i eurorack mere relevant end et stort komplekst setup.

Dilemaet er så ved det, at det låser mig fast i nogle faste moduler, og jeg er ikke sikker på at jeg vil kunne abstrahere fra at have interesse i andre moduler hen ad vejen. det er min GAS for stor til, og min selvdisciplin for lille :roll: ... så hvad gør man så?

Jo... man køber bare de moduler man finder spændende, og sætter så en "synth" sammen af op til de 107HP der er mulig på KB37, og laver et stykke musik færdigt på den opsætning... næste gang kan man bare vælge nogle andre moduler at sætte sammen... så på den måde forbliver det overskueligt og fleksibelt, samtidigt med at jeg kan købe flere moduler ind når jeg har lyst, og mit setup bliver aldrig kedeligt da jeg med flere moduler vil kunne lave mange forskellige kombinationer af opsætninger... derfor ender jeg så heller ikke med at sælge nogen moduler, da de jo er en del af en "ny enhed" hver gang.

Jeg føler at dette er den bedste måde at gøre det på... så altså ikke flere bordracks her... bare KB37 og en helvedes masse moduler på sigt :)

Derfor er jeg også stoppet med at lave Photoshop setups... jeg har dog leget lidt inde på Modular Grid alligevel for at prøve at finde en ide til det første setup... det blev lidt af en blandet landhandel, og aner ikke engang om jeg kan få alle modulerne til DK eller hvordan... det må tiden vise... og tak til Christoffer for at fortælle mig om at man kunne bygge sine opsætninger på Modular Grid så længe man er medlem... meget nemmere end Photoshop :lol:
Vedhæftede filer
modulargrid_614237.jpg
modulargrid_614237.jpg (114.78 KiB) Vist 956 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:thumbup:

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Lige en kort kommentar til dit valg af moduler. Man får helt klart meget for pengene når man køber et modul som sv-1, men man mister måske noget af fleksibiliteten i forhold til at have enkelte moduler. Jeg har bla en Mother 32 som jeg er glad for, men bruger den mere som en selvstændig synth, da det bare virker mere rigtigt.

Moduler som du kan overveje til at give dynamik og uforudsigelighed i en komposition kunne være Qu-bit Chance, Wmd/Ssf modbox, Xaoc batumi eller Make Noise Math. Modulation er fedt og ikke noget du har så meget af.
Til Ambient er der mange der bruger Mutable instruments Clouds med Parasit firmware installeret. Det er en granular ting med reverb + meget mere.

Der er mange fede og spændende moduler, god fornøjelse med at dykke ned i det.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Min oprindelige mening med en synth-voice var (og er stadig), at den skal fungere som midtpunkt, og have lidt af hvert... og så ellers bruge resten af pladsen til enkelt moduler der komplimenterer den synth-voice... jeg er helt klar over, at den alene, selv om den er fleksibel, har sine begrænsninger, for det er lidt det jeg prøvede tidligere, da jeg kun ville have semi-modulare desktop synths at arbejde med, og fandt hurtigt ud af, at de var for begrænsede i de lyde jeg kunne få ud af dem.

Derfor denne eurorack løsning, da ideen som sådan var god nok, maskinerne havde bare behov for at være en smule mere komplekse, specielt med muligheden for at få nogle digitale oscillatorer med ind i ligningen, og dem er der stort set ingen af i semi-modulare desktop synths... men de findes som moduler i overflod i eurorack verdenen.

Så man kan vel sige, at min plan er, stadig at køre med en semi-modulær desktop synth... den er bare ført over i et eurorack, og jeg kan smide de digitale moduler jeg mangler med ind... jeg har ikke noget problem med, at det ikke er sindsygt meget flexibelt, for jeg arbejder som sagt bedst under begrænsninger.

Dog var eksemplet oven over bare et hurtigt mockup af moduler jeg fandt spændende... det bliver med sikkerhed nogle andre moduler jeg vælger til at starte med, men de vil være baseret rundt om SV-1 (eller andre synth-voice moduler med tiden)... men det udelukker jo ikke at der kommer setups hen ad vejen der består mere af enkeltmoduler... jeg har lidt tanken om at smide et 1row RackBrute case ind bag KB37, og så simpelthen se det som "modulation module case", og KB37 som "audio module case"... men det afhænger helt af om jeg finder frem til at KB37 er for lidt eller nok... det er lidt svært at vurdere for mig før jeg har leget lidt med SV-1 alene :)

Man skal huske på, at folk sikkert har forskellige indgangsvinkler og forventninger til eurorack brugen... nogle brugere ville kvie sig ved at være limited til 107HP i en KB37, imens andre er tilfredse med overskueligheden og simpliciteten... jeg starter med simpliciteten og ser om det er nok... er det ikke udvider jeg bare lidt senere... det er jo heldigvis det man kan med eurorack :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Forstår godt, at du gerne vil starte simpelt. Det var også min indgangsvinkel. Noget at det sjove/spændende ved Eurorack er, og en af grundene til at det hurtigt kan gribe om sig, er mange moduler kræver moduler for at åbne op for deres potentiale. Lige fra simple eg til at komplimentere et filter eller en LFO til PWM og noget der kan offset din LFO osv. Du ved jo hvad du snakker om, så du har nok en ide om hvor det ender.

Det første råd jeg fik var: "køb en større kasse end hvad du regner med og en fornuftig strømforsyning + masse af patchcables gerne tiptop stackcable. Jeg fulgte ikke rådet og har måtte udvide et par gerne, og det koster hver gang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, det koster hver gang, og man kan jo lige så godt erkende sin GAS fra starten, så meget desto mere hvis den har stået på i årevis :-)

Jeg er ved at bygge op, og valgte denne dobbelt-dækker, selv om jeg kun har planlagt brugen af 3/4 af øverste etage

Og så bruger jeg det oven i købet KUN til skøre effekter, samt VC-styring fra DAW, (ellers ville det have stukket helt af for mig),...
Vedhæftede filer
20180303_121457-1.jpg
20180303_121457-1.jpg (1.41 MiB) Vist 892 gange
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Peter skrev:Forstår godt, at du gerne vil starte simpelt. Det var også min indgangsvinkel. Noget at det sjove/spændende ved Eurorack er, og en af grundene til at det hurtigt kan gribe om sig, er mange moduler kræver moduler for at åbne op for deres potentiale. Lige fra simple eg til at komplimentere et filter eller en LFO til PWM og noget der kan offset din LFO osv. Du ved jo hvad du snakker om, så du har nok en ide om hvor det ender.

Det første råd jeg fik var: "køb en større kasse end hvad du regner med og en fornuftig strømforsyning + masse af patchcables gerne tiptop stackcable. Jeg fulgte ikke rådet og har måtte udvide et par gerne, og det koster hver gang.
Det har jeg godt haft på fornemmeren... og det er også derfor at der stort set ER mulighed for udvidelse, hvis det er nødvendigt... jeg skal bruge et solidt kvalitetskeyboard under alle omstændigheder, så KB37 ville aldrig blive overflødig for mig... jeg har plads til en enkelt "row" mere lige bag KB37, hvor jeg som jeg skrev, måske smider en 88HP rackbrute op (grunden til rackbrute er at det er det eneste case jeg kan finde der er "elevated" så det kan komme op i højde bag KB37)... og så har jeg faktisk plads til noget på 48HP i hver side også... og fandtes der nogle cases i 48HP bredde men 3rows høj var det også en mulighed... så burde jeg være rimeligt godt kørende tror jeg... men det er svært at finde noget i 48HP bredde.... ved at der er mulighed med MOOG's 60HP stands beregnet til Mother-32 dog... men ved ikke om jeg kan skubbe 60HP ind der... det må undersøges, hvis det bliver nødvendigt.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

DUBTEMPLE skrev:Ja, det koster hver gang, og man kan jo lige så godt erkende sin GAS fra starten, så meget desto mere hvis den har stået på i årevis :-)

Jeg er ved at bygge op, og valgte denne dobbelt-dækker, selv om jeg kun har planlagt brugen af 3/4 af øverste etage

Og så bruger jeg det oven i købet KUN til skøre effekter, samt VC-styring fra DAW, (ellers ville det have stukket helt af for mig),...
Sådan en har jeg også haft kigget på... men jeg må erkende, at jeg har ikke plads til et desktop rack at sætte det op i desværre... ellers havde det nok også været måden... her er et billede af mit studiobord, som måske gør det lidt nemmere at forstå, hvorfor pladsen er vigtig.

KB37 er lige præcis så bred som min skærm er... og den skal stå lige foran, med tastatur foran, og musen der hvor den er på billedet, for ellers bliver det et mareridt at lave layer HD recording med udstyret... Der er plads nok i dybden til at hive KB37 længere frem, og smide et rackbrute 88HP ind bag KB37... men jeg har også plads mellem skærmens to sider og monitorerne... det er her jeg måske ville smide nogle desktop cases ind, men at finde nogen i den bredde er ikke så let synes jeg, men det burde vel være muligt med lidt ihærdig leden... de kunne i realiteten godt være hele 4 rows i højden uden det gjorde noget, men så synes jeg også det begynder at ligne et Flash Gordon cockpit efterhånden :lol:
Vedhæftede filer
WP_20180303_13_21_58_Pro.jpg
WP_20180303_13_21_58_Pro.jpg (3.54 MiB) Vist 871 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Er det monofonisk?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

gs-dk skrev:Er det monofonisk?
både og... jeg regner med at det meste stereo jeg vil lave klares via DAW plugins... altså delay, reverb, chorus og den slags, men jeg vil uden tvivl lave lyde som forhåbentligt kan få noget panorering/stereo perspektiv direkte fra modulerne, men det er temmelig svært uden en del ekstra moduler, så jeg ved ikke helt hvordan det ender med det... kan jo også lave panorerings modulation fra DAW, så det er meget muligt, at alt stereo ender med at foregår på DAW'en.... det gør det nok når jeg sådan umiddelbart tænker over det, for stereo i modular kræver en noget mere kompleks tilgang og derfor et større system hvis man vil have ordentlig flexibilitet.

I starten vill ejeg jo have to stk. SV-1 netop for at kunne bruge dem parallelt til netop stereo formål, men noget i mig synes det er godnat at gøre det sådan, for så skal jeg til at have to af hvert modul... det synes jeg er lidt overkill, når man sagtens kan lave noget stereo i DAW'en...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg har umiddelbart besluttet at jeg nok sender SV-1 tilbage når den ankommer, for jeg er mere interesseret i at KB37 ender som et slags "analog synth nervecenter", da det i bund og grund er en middelstor analog monosynth jeg skal bruge til den musik jeg vil lave (oldschool Berlin School og Ambient)... derfor skal KB37 indeholde én stor og relativt flexibel monosynth i den traditionelle forstand (OSV->Mixer->VCF->VCA) ... jeg regner så med at udvide med en RackBrute også til at indeholde enkeltmoduler jeg føler der er behov for (wavetable/modulation/sample osv.)...

KB37 modulerne er fundet, og jeg køber ca. 2/3 af modulerne i næste uge regner jeg med, og resten måneden efter så jeg kan få "nervecenteret" op at køre... enkelt moduler vil så komme til løbende...

KB37 modulerne er nøje udvalgt fra Pittsburgh LIFEFORMS serien da jeg ret godt kan lide lyden, men også designet... store knobs, og samme layout hele vejen igennem tiltaler mig til lige det der skal være i KB37, og jeg synes at jeg umiddelbart har valgt de rette moduler... men man er velkommen til at kommentere setup'et hvis man har noget at sige om det :)

Men grundlaget for valget af de forskellige moduler er:

1. Det store 2OSC modul er en selvfølge, men har også en god router indbygget samt waveshaper og LFO til evt. vibrato... der er attenuators til det meste, og det virker som om modulet som oscillatormodul er mere eller mindre "selfcontained"... der kan muligvis være brug for lidt mere modulation udefra, og derfor har jeg placeret Mod Tools modulet lige efter... det komplimenterer med noise source, en ekstra LFO til modulation hvis nødvendigt og lidt logic + Sample & Hold... de to moduler virker som en god soundsource kombi.

2. Mixer modul med 2*2 eller 1*4 ... perfekt til at mixe hvad der kommer fra de to moduler før, men også få andre oscillatorer med i mixet fra andre oscillator moduler

3. Filtre... er i tvivl om hvor brugbart Low Pass Gate filteret er, når jeg i forvejen har et State Variable filter også, men tog det med alligevel. Er god tilfreds med at jeg her kan få både Low, High og Bandpass modes... der vil nok være nogle andre enkelte filtre jeg køber senere, men som standard i "nervecenteret" er det fint. Jeg har valgt et ADSR modul specifikt beregnet på filtrene.

4. VCA'ere... to styk, med inkluderet ADSR.

5. Til sidst et analog BBD delay... ikke så meget for lange delays (selv om det kan klare næsten 2sek), men mere som en slags sound sculpting.

6. sequencer modul (sider dog forest)... jeg var/er i tvivl om nødvendigheden af dette modul, da jeg alligevel har direkte MIDI forbindelse til min DAW, men jeg tror det vil være meget rart at have den som ekstra "contra-melodt-maker" til det der spilles fra DAW via MIDI... om ikke andet, så til at lave rytmiske ændringer til andre parametre som cutoff og andet.

Jeg er lidt bange for, at jeg kommer til at mange nogle mults/splitter af en art... så er ikke 100% færdig med systemet endnu... dette er bare første layout...
Vedhæftede filer
modulargrid_614237.jpg
modulargrid_614237.jpg (110.72 KiB) Vist 854 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

En ting jeg hellere må tilføje er, at jeg faktisk agter at tweak'e knobs live i mange situationer... det var det der var hele pointen med at gå modular og 100% hands-on, så selv om nogen måske vil mene at der er "for lidt modulation", så har jeg altså to styk realtime "hand-modulation-modules" til rådighed, samt sustain og sensor input (pedal) til sweeps og andet :) ...

Min fremgangsmåde når jeg skal optage er at lave et spor ad gangen ved simpelthen at record'e et MIDI spor fra start til slut først... der efter record'e MIDI sporet imens jeg har begge hænder fri til at tweak'e dynamik ind i sporet efter bedste evne.... og så ellers videre til de næste spor på samme måde ... på den måde undgår jeg at skulle "klippe og klistre" på computeren hvilket jeg MEGET GERNE vil væk fra... jeg vil hellere performe så meget som muligt ind.

Jeg har nok ikke tænkt mig at bruge modular systemet på samme måde som mange andre bruger deres gætter jeg på... så mine behov af moduler varierer nok også lidt i forhold til det andre ville vælge tror jeg...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Mit bud - du bliver frustreret over ikke at have direkte adgang til akkorder/harmonier. Men jeg følger med i tråden:)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

gs-dk skrev:Mit bud - du bliver frustreret over ikke at have direkte adgang til akkorder/harmonier. Men jeg følger med i tråden:)
Det har jeg faktisk taget højde for kan blive et problem... KB37 har MIDI DIN I/O/T ud over USB tilslutningen til computeren, hvilket betyder at jeg KAN tilslutte en enkelt ekstern polyfonisk synth hvis det bliver et problem... så lige hvad angår pads og den slags (som jeg formoder du tænker på i forb. med ambient), så kan det løses med en desktop synth... jeg har en Vermona Perfourmer i tankerne til det job ;)

Men KB37 tillader også LIDT "polyfoni"... eller rettere, den tillader parafonisk spil, så jeg kan godt lave two-note akkorder, hvilket er fint til f.eks. drones.

Men der kommer nok en enkelt polysynth ind på bordet til venstre foran venstre monitor på et tidspunkt til det job... ved bare ikke helt hvad endnu... det kunne ende med en desktop microversion af MODOR synth'en... den lyder ret ok, selv om den er digital og giver en del muligheder... men som sagt... aner det ikke endnu... det må tiden vise... men det bliver IKKE mere end én! ... det er helt sikkert.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

En lille ændring er allerede lavet.... det gik op for mig, at oscillator modulet rent faktisk har et indbygget Low Pass Gate dynamic filter, så der er ingen pointe i at have et mere i filter sektionen... jeg har i stedet valgt at hive et Mod Tools modul mere ind i stedet for, og grunden er at det gik op for mig, at jeg også skal bruge modulation til BBD modulet... så sådan som setup'et nu er skruet sammen, så har hver sektion (undtaget mixeren) sit helt eget modulations modul tilknyttet:

Oscillators : Mod Tools modul
Filter: ADSR modul
VCAs: ADSR modul
BBD: Mod Tools modul

Så der burde være rigeligt med modulationsmuligheder til det jeg har brug for.
Vedhæftede filer
modulargrid_614237.jpg
modulargrid_614237.jpg (111.62 KiB) Vist 844 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Peter skrev:Forstår godt, at du gerne vil starte simpelt. Det var også min indgangsvinkel. Noget at det sjove/spændende ved Eurorack er, og en af grundene til at det hurtigt kan gribe om sig, er mange moduler kræver moduler for at åbne op for deres potentiale. Lige fra simple eg til at komplimentere et filter eller en LFO til PWM og noget der kan offset din LFO osv. Du ved jo hvad du snakker om, så du har nok en ide om hvor det ender.

Det første råd jeg fik var: "køb en større kasse end hvad du regner med og en fornuftig strømforsyning + masse af patchcables gerne tiptop stackcable. Jeg fulgte ikke rådet og har måtte udvide et par gerne, og det koster hver gang.
De der stackable TipTop cabler... virker det præcis lige som en Mult/splitter? ... har set at nogle er passive, andre er "buffered", så hvad er reelt forskellen?
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

en passiv multiple er eksempelvis 1 stik ind, fordel det signal til 4 stik ud. Der er ikke andre komponenter involveret end jackstikkene.
En buffered multiple er 1 signal ind, 1 opamp e.l. som sørger for ordentlig impedans pr. udgang. Det kan have noget at sige til pitch ting og andet der normalt skal være præcist.

Stackable kabel er i funktion præcis det samme som en passiv mult.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:en passiv multiple er eksempelvis 1 stik ind, fordel det signal til 4 stik ud. Der er ikke andre komponenter involveret end jackstikkene.
En buffered multiple er 1 signal ind, 1 opamp e.l. som sørger for ordentlig impedans pr. udgang. Det kan have noget at sige til pitch ting og andet der normalt skal være præcist.

Stackable kabel er i funktion præcis det samme som en passiv mult.
Yup.... er lige kommet tilbage fra TipTop's hjemmesider og har læst om deres kabler... ingen tvivl om at jeg skal have nogle af disse, for jeg har ikke plads til Mults i det setup jeg har lavet, så det er simpelthen et must ... og de der var i det 4HP LIFEFORMS modul der ikke var plads til er alligevel passive, så det giver ingen mening at spilde plads på det ved at smide noget andet ud... men tak for info :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Razmo skrev:
gs-dk skrev:Mit bud - du bliver frustreret over ikke at have direkte adgang til akkorder/harmonier. Men jeg følger med i tråden:)
Det har jeg faktisk taget højde for kan blive et problem... KB37 har MIDI DIN I/O/T ud over USB tilslutningen til computeren, hvilket betyder at jeg KAN tilslutte en enkelt ekstern polyfonisk synth hvis det bliver et problem...
Giver mening.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Første ekstra modul er bestilt... der er et eller andet over analog delay som jeg bare ikke synes jeg finder i digitale versioner... til gengæld er der også noget i digitale som jeg ikke finder i de analoge... og så er man jo tvunget til at have begge dele :D

Men Replicator skal ikke kun bruges til ordinær delay echo, men også chorus og feedback modulation ind i systemet... den er sidste led i kæden af moduler jeg har planer om at bygge... men har købt den først fordi jeg regner med at lege lidt med SV-1 i denne måned, og sende den tilbage lige før mine 30 dages returret ophører... så er der kun et par dage til jeg kan bestille en bunke af de andre enkeltmoduler, og jeg behøver ikke sidde en hel måned og intet kunne lave... ja, måske er det at udnytte de 30 day money back guarantee, men jeg har sgu' snart smidt så mange penge i den biks, at det har jeg ikke nogen kvaler ved :D ... det giver mig også lidt tid til at prøve en "minimeret" udgave af enkeltmodulerne lidt af i praksis inden jeg køber enkeltmodulerne.

Jeg er ret imponeret over, at Replicator kan levere næsten 2sek delay time... synes ikke at analoge delays plejer at gå meget over 800ms... eller også har jeg bare ikke fulgt ordentligt med :D
Vedhæftede filer
12347982_800.jpg
12347982_800.jpg (39.89 KiB) Vist 792 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lifeforms Replicator laver op til 2.6 sekunder.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Lifeforms Replicator laver op til 2.6 sekunder.
Jamen det gør det jo bare endnu bedre :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar