Razmo's Gear Rant tråd...

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Re: Razmo's Gear Rant tråd...

Indlæg af gs-dk »

Check Relab pakken.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har lavet lidt flere optagelser af min Thai tempel klokke... denne gang har den fået nogle "gok i nøden" så beater'en inde i klokken har skramlet også, og i starten tænkte jeg, at det er nok næppe brugbart, men jeg tog fejl... optog 7 forskellige anslag, og brugte trick'et beskrevet tidligere med at cycle igennem de forskellige slag ved anslag... med lidt FX og downpitch er vi helt sikkert inde i noget Dark Ambient :)

http://razmo.ziphoid.com/TempleBellTest.mp3
Har også tænkt en hel del over hvordan jeg skal organisere mine lydkreationer, for der er flere muligheder... pt. er der ikke mange presets som lyder i den stil jeg skal bruge, så jeg er nødt til at lave dem selv... og det skal helst være så hurtigt og intuitivt som muligt, så ikke jeg kører død i det.

I starten ville jeg lave en lydbank specifikt til hvert instrument jeg optager, men jeg har besluttet mig for at tage en anden indgangsvinkel. Når jeg tænker over det, er det mere praktisk simpelthen at lave et sample bibliotek i stedet for, og smide det ned på et CF kort, og så simpelthen lave preset templates i stedet for færdige presets... på den måde multiplicerer jeg mulighederne enormt, når jeg bare har et enkelt "project" med en hulens masse template presets, og bare kan læse samples ind... man kan let preview samples fra CF kort, og de er hurtigt encoded bag efter... på den måde får jeg meget hurtigt nye lyde ved bare at læse andre samples ind, og så måske justere et par småting... alt er så let tilgængeligt på V-Synth via display og hands on knobs og fadere.

Det betyder jeg f.eks. vil lave et preset der er specifikt beregnet til samples af klokker, andre til strings... og andre igen til andet.

Når alt kommer til alt, så er det jo bare lyde... byggesten.... og når man kigger på lyde er det eneste vigtige hvordan deres amplitude kurve er... er det en klokke, plucked string f.eks. er det en lyd med hurtigt attack, der gradvist dør ud... uanset hvad lyden så egentligt er... lige ledes er der "sustains"... lyde der starter brat, og looper i een uendelighed... så er der "swells" der starter blødt men ender brat... der er egentligt ikke rigtigt så mange flere typer hvis man ser samples som byggesten...

Jeg er gået i gang med mit sample bibliotek... det bliver fortrinsvis egne samples, men der vil skulle bruges nogle kommercielle lydbiblioteker også til ting jeg ikke selv har mulighed for at optage... stemmer f.eks.... eller natur og dyrelyde jeg ikke selv kan finde lydene til... har et godt kig på Boom Libraries samplesets... de er pis dyre, men virkeligt meget godt imellem synes jeg. :) ... det bliver nok i det område at jeg fremover vil komme til at bruge lidt penge tror jeg...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Nuuuuj. Den de frø kom godt nok ud i rummet. Og tempelklokken er nice.

Jeg lagde lige mærke til en ting ved http://razmo.ziphoid.com/TempleBell.mp3 ... når du spiller tonere dybere end originalen, så savner man lidt diskant. Prøv evt. at sample den i 96khz og se om det måske løser problemet? Det plejer ihvertifald at fungere godt for mig - også selvom resultatet bare skal ende med at være en mp3 fil i 44.1 kHz.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Joachip skrev:Nuuuuj. Den de frø kom godt nok ud i rummet. Og tempelklokken er nice.

Jeg lagde lige mærke til en ting ved http://razmo.ziphoid.com/TempleBell.mp3 ... når du spiller tonere dybere end originalen, så savner man lidt diskant. Prøv evt. at sample den i 96khz og se om det måske løser problemet? Det plejer ihvertifald at fungere godt for mig - også selvom resultatet bare skal ende med at være en mp3 fil i 44.1 kHz.
Hmm... ja det kan godt være det hjælper lidt hvis V-Synth benytter de ekstra samples der er... for internt kører V-Synth altid 44.1Khz, uanset om dens digitale output er sat til 96Khz... det har jeg læst... engang... et sted...

Men der er to ting at tage hensyn til på det punkt med dybe samples i V-Synth... ikke kun det at den ved lav afspilning begynder at lyde lidt "bit reduced"... VariPhrase som bruges i de demo'er kører jo ved at cycle små dele af samplingen flere gange... hvis original samplingen har meget høje frekvenser "indbygget", er disse bitte små cycles den skal repetere alt for små... det er her at VariPhrase time stretch'er de cycles til at være længere, og da VariPhrase sikkert ikke har nogen form for interpolering kørende, så vil den jo netop gentage en masse samples for at gøre tonen dybere... og så har du den der "bit reduction" agtige lyd... det er simpelthen umuligt at undgå... men hvis den har flere samples at arbejde med, kan det da godt ske at den bruger dem i algoritmen... det har jeg faktisk slet ikke overvejet... det vil jeg eksperimentere med... og se hvor høje sample rates den vil acceptere... men ellers burde det jo være muligt bare at sample i f.eks. 96Khz (eller højere), og så der efter ændre samplerate alene til 44.1Khz... jeg tror faktisk det burde give en forbedring ... måske endda også når det kommer til de meget højere toner, for VariPhrase har også megen aliasing når du transponerer mere end én oktav over root note... hvilket jo er logisk hvis samplingen har frekvenser over 22Khz, for så rammer den over de 44.1Khz den arbejder med internt, og så er der aliasing...

Tak for tippet, det skal undersøges! :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg kender slet ikke V-Synth, men tricket virker helt fint i normale software samplere.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Det virker til dels, men ikke med VariPhrase som V-Synth bruger... dvs. hvis man vil justere tid, tonehøjde og formants hver for sig, så kan man lige så godt forholde sig til 44.1Khz fordi aliasingen og andre "artefacts" som Variphrase skaber så snart man transposer mere end én oktav højere end root sample, så begynder balladen med aliasing... så hvis jeg har samplet i 192Khz f.eks. og så transponeret root note to oktaver ned for at få normal tonehøjde, så flytter aliasing'en med de to oktaver ned... svært at forklare, men det er faktisk værre at have samplingen samplet i 192Khz i det tilfælde...

Men det virker til gengæld yderst fint når man IKKE bruger VariPhrase... dvs. at V-Synth opfører sig som en normal sampler, hvor højere toner spilelr samplingen hurtigere og vice versa... her kom der VIRKELIGT en pæn klang ud af at benytte en 192Khz samplet klokke, uden aliasing hele vejen til de sindsygt høje toner... til de samples hvor man ønsker standard sampler funktion kan det helt sikkert betale sig at sample i 192Khz, for så er der ingen "down transpose" på alle 61 keys med mindre man transponerer keyboardet nedad i tonehøjde... det er virkelig brugbart på specielt klokker der flyder med høje frekvenser... der kommer klokkeklare (ha ha) toner på selv de højeste toner, så det lyder som det fineste fe-støv :D

Jeg tror jeg laver mine samplinger af klokker om til 192Khz... det vil være på specielt decaying samples af instrumenter at dette vil have sin ret... når det kommer til loops, fraser, vokaler og nogle sustained samples med megen bevægelse, vil VariPhrase være mere nærliggende at bruge...

En anden ret sjov ting jeg har fundet ud af (og det er til dem der har en VariPhrase synth) er, at selv om du bare slår VariPhrase fra på en sample der er encoded i enten Solo, Backing eller Ensemble mode, så bruges VariPhrase stadigvæk, for aliasingen består stadig i de højere toner! ... dette undrede mig virkelig meget, for når det er slået fra, burde den jo arbejde som en normal sampler... det gør den IKKE!.... du er tvunget til at encode i "Lite" før den fungerer korrekt uden aliasing med VariPhrase slået fra! ... virkelig weird, men det er nu engang hvad jeg fandt ud af... desværre gør det, at man ikke kan bruge de to playback modes "Step" og "Event"... det ærgrer mig lidt, for ville gerne have brugt step mode til at cycle igennem forskellige anslag... men what'a'ya'know... you cannot have it all I guess :)

Nu går det så også lige op for mig, at hvis jeg downsampler til 22Khz ville det betyde at jeg kunne bruge Variphrase hvor der så først introduceres aliasing to oktaver over i stedet for en... så med samples hvor 22Khz ikke er et problem, kunne det gå hen og være brugbart :) ... selv 11KHz hvis det er meget dybe drones ville være brugbart, og så undgå aliasing to oktaver over :) ... det skal prøves...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har leget lidt med at sample i 192Khz, og så sætte root note to oktaver ned på V-Synth, og samtidigt "expand'e" en enkelt sample af en klokke ... grunden til det sidste er, at en klokke jo normalt har et naturligt decay, men hvis man skal have mest muligt ud af en enkelt sample, bør den "udjævnes", sådan at den holder en konstant amplitude... det giver mere flexibilitet i at bestemme lydens forløb... samtidigt har jeg loopet klokkelyden på et tidspunkt i dens forløb, hvor dens overtoner stort set er væk, og kun grundtonen er tilbage... det giver mulighed for at sustain'e lyden, og det sparer også mere end halvdelen af hvad samplingen fylder i hukommelsen, og da V-Synth ikke har mere end ca. 50MB at gøre godt med, er det også vigtigt, specielt når man sampler i 192Khz som æder 4 gange så meget plads som 44.1Khz.

Lyden bliver selvfølgeligt lidt flad, når man expander lyden på den måde, men man kan bare lave det naturlige decay ved at ændre VCA envelope'en. Dog er der det med single samples, at de altid bliver lidt sterile fordi attack'et altid er præcis det samme, men jeg har fundet ud af, at der er mange måder man kan snyde sig til at få forskelligt transient attack på, så det faktisk dårligt kan høres at det er en sample... i V-Synth er der mulighed for at bruge en COSM modulator sat til compressor funktion, og jeg skal love for at det lige hiver original lyden tilbage... der er slet ingen grund til at bruge flere samples af samme tone som jeg gjorde tidligere, og det gør også mit arbejde nemmere med de samples jeg skal lave... dog skal jeg rode lidt mere med at editere, lave loops og overføre loop points til V-Synth, da V-Synth desværre ikke importerer loop points med fra en WAV fil.

Men ingen tvivl om at det er den her vej jeg skal med mine samples... single samples, looped og expanded til sustained toner... på den måde kan samples stort set ses som en oscillator, bare med inkluderet harmonisk spectrum der bevæger sig, modsat normale subtraktive waveforms. Og efter jeg begyndte med 192Khz samples er klarheden i lyden virkeligt kommet i top synes jeg... her er et eksempel... først uden compressor, der efter med compressor... det er tydeligt at høre at anden omgang med compressor lyder meget mere naturligt... :)

http://razmo.ziphoid.com/BellTest.mp3
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg er ikke helt enig med dig - lyden af selve anslaget bliver efter min smag voldsomt overdrevet i eksempel to og det går ud over det samlede klanglige resultat. For meget "in your face" og farvel til det poetiske udtryk. Men smag og behag.....:)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

gs-dk skrev:Jeg er ikke helt enig med dig - lyden af selve anslaget bliver efter min smag voldsomt overdrevet i eksempel to og det går ud over det samlede klanglige resultat. For meget "in your face" og farvel til det poetiske udtryk. Men smag og behag.....:)
Der er slag i... men det er der faktisk også i original optagelsen :) ... men ja, det er nok smag og behag, jeg foretrækker at man kan høre anslaget... men det kommer jo også an på hvad det skal bruges til... hvis det skal være lidt mere mystisk og "poetisk" er den mere bløde i starten absolut bedre... der findes ikke dårlige lyde, kun lyde der ikke passer til det man nu laver... mener jeg :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg kan dog godt høre nu jeg lytter efter en længere pause, at anslaget er lidt for markant... sjovt man ikke hører det før man har haft en pause fra det :) ... men heldigvis kan det justeres ved at ændre lidt i compressor indstillingerne :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg kunne godt tænke mig at prøve kræfter med 192 kHz til sampling. Kan du loade de filer direkte ind i maskinen eller skal de konverteres først? Jeg vil ikke arbejde med 192 sessions i min DAW men rette det mod lyddesign for at kunne gå bedre i dybden. Jeg er bare lidt i tvivl om, jeg får noget ud af at importere indspilninger med høj sample rate.
Nogle kommentarer?

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 456
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Du skal i udgangspunktet have fat i optagelser udført med en mikrofon der rent faktisk opfanger brugbart materiale i op til 96khz - uden den mikrofon er samples på 192khz lige gyldige. Hvis du har fat i ordentligt optagede samples, så vil det da helt sikkert netop være brugbart til lyddesign på den måde du peger på der.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

gs-dk skrev:Jeg kunne godt tænke mig at prøve kræfter med 192 kHz til sampling. Kan du loade de filer direkte ind i maskinen eller skal de konverteres først? Jeg vil ikke arbejde med 192 sessions i min DAW men rette det mod lyddesign for at kunne gå bedre i dybden. Jeg er bare lidt i tvivl om, jeg får noget ud af at importere indspilninger med høj sample rate.
Nogle kommentarer?
Jeg har lige prøvet det jo... om den kan læse filen ind i 192Khz ved jeg faktisk ikke, for jeg gik bare ind og ændrede sample rate efter jeg havde samplet i 192KHz (altså ikke nogen sample rate konvertering, bare ændring af afspilnings-rate'en)... dette bør alle samplere kunne indlæse der kan bruge 44.1KHz da samplingen i sig selv jo ikke har noget specifik "rate". Jeg loadede en 24bit 44.1KHz fil ind uden problemer, den konverterer selv ned til 16bit. Om din DAW kører 44.1Khz har ingen betydning, det handler kun om, at hvis du har en 192KHz sample, så er der mere data for V-Synth algoritmerne at bearbejde, og ja... du kan sagtens høre forskellen... en normal 44.1Khz sample der normalt har root note på C4, bliver markant mere mørk og "bit reduced" at høre på, jo længere ned du transponerer fordi den stretch'er samplingen når den transponerer nedad... ved at recorde i 192KHz skal du transpose samplingen ned i V-Synth med 2 oktaver for at original root note stadig komemr til at ligge på C4... det betyder at ved laveste tangent (C2) på keyboardet foregår der overhovedet ingen stretching af samplingen... det gør bare at lyden er mere klar, og ikke lyder bit reduced i de nederste to oktaver... det kan klart anbefales at prøve... jeg synes det lyder så meget bedre, at jeg vil bruge det, det er helt sikkert.

Det kan dog IKKE svare sig hvis du har tænkt dig at bruge VariPhrase! ... kun hvis du vil bruge samples som en normal standard sampler... af en eller anden grund, følger VariPhrase aliasing'en nemlig med nedad når du transponerer... ja du får mere klar lyd i bunden, men du får hurtigere aliasing i toppen.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 456
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Sorry - jeg svarede om samples generelt - ikke om brug på V-synth, som jeg jo er emnet pt.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Så for den dumme - der er mere info i samlingen også når den konverteres? Lidt som en raw fil til foto måske?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

petal skrev:Sorry - jeg svarede om samples generelt - ikke om brug på V-synth, som jeg jo er emnet pt.
Ja, jeg var godt klar over at mikrofonen skulle optage i 192KHz... jeg har en SONY PCM-D100 som kan optage i 192KHz 24bit, så det er ikke noget problem :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Razmo skrev:
petal skrev:Sorry - jeg svarede om samples generelt - ikke om brug på V-synth, som jeg jo er emnet pt.
Ja, jeg var godt klar over at mikrofonen skulle optage i 192KHz... jeg har en SONY PCM-D100 som kan optage i 192KHz 24bit, så det er ikke noget problem :)
Du har gavn af 192kHz hvis du optager med en Sanken CO-100K mic eller anden der går op til 100kHz i frekvens-respons. Den indbyggede mic er 20-20.000Hz:
https://www.sony.co.uk/pro/product/broa ... ifications
http://www.sanken-mic.com/en/product/pr ... /3.1000400

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

gs-dk skrev:Så for den dumme - der er mere info i samlingen også når den konverteres? Lidt som en raw fil til foto måske?
Ja... du SKAL have en sampling der er optaget i 192KHz, det nytter ikke noget at konvertere en 44.1KHz til 192KHz, for så interpolerer den jo bare de ekstra samples :) ... det er muligt at en god sample rate converter der laver en god interpolering vil kunne give dig et bedre resultat også, det ved jeg ikke, for det har jeg ikke forsøgt... men det er jo hvad de gamle E-MU samplere bla.a. havde patent på i deres afspilningsalgoritme, fordi den interpolerede i kurver og det hele, som gav den sin karakteristiske gode bund når du downpitchede :)

Pointen er bare, at med en 192KHz optaget lydfil, vil der jo være fire gange så mange samples i forhold til 44.1KHz, og er samplingen bare sat til at afspille i 44.1KHz vil den jo blive afspillet for langsomt, og derfor lyde to oktaver dybere... derfor kan man så med fordelagtighed også tranpose to oktaver ned (root note)... man undgår den der bit-crunch agtige lyd i de dybere toner, og lyden er også mere crisp i de høje frekvenser synes jeg.

Du kan stadig godt få den dårligere bund, men så skal du ned og spille under C2, som ikke er til stede på tangenterne med mindre du transposer keyboardet flere oktaver ned. Med 192KHz er root note C2... laveste tangent på V-Synth... altså afspilles samplingen 1:1 på C2... derfor foregår der heller ikke nogen stretching af samplingen (der interpoleres ikke noget), der komprimeres kun når du spiller højere toner end C2... men det betyder intet for kvaliteten opadgående på tangenterne, fordi samplingen så er 192KHz og derved har 4 gange så megen data at arbejde med før den rammer noget Nyquist teori... jeg kan høre at lige på de sidste 2-3 tangenter i toppen begynder der noget aliasing, men det er meget lidt...

Ingen tvivl om, at det trick med 192KHz sampling giver bedre lydkvalitet... men det gælder bare KUN uden VariPhrase aktiveret, og man skal huske at encode i "Lite" format, ellers er VariPhrase ikke rigtigt slået fra... heller ikke selv om det er slået fra i oscillator sektionen... en anden fordel ved at bruge samples uden variphrase til er, at loop points fungerer ordentligt... med VariPhrase er loop points et mareridt rent ud sagt, men uden er det 100% spot on... man skal så bare selv manuelt indskrive de satans loop points da V-Synth jo ikke importerer loop points fra wav filerne :|
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 456
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Mja - Det er rigtigt at den kan optage i op til 192Khz 24bit, men den indbyggede mikrofon går "kun" op til 20Khz:

https://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-audio ... t-PCMD100/

Den vil sikkert opfange noget materiale over 20Khz alligevel, men det er ikke det den er bygget til.

Du vil nok kunne vinde meget ved at bruge en "ekstern" mikrofon der er bygget til netop at opfange det frekvensopmråde der ligger mellem 20Khz og 96Khz også :)

Fx sådan en her:

http://recordinghacks.com/microphones/Earthworks/QTC50

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:
Razmo skrev:
petal skrev:Sorry - jeg svarede om samples generelt - ikke om brug på V-synth, som jeg jo er emnet pt.
Ja, jeg var godt klar over at mikrofonen skulle optage i 192KHz... jeg har en SONY PCM-D100 som kan optage i 192KHz 24bit, så det er ikke noget problem :)
Du har gavn af 192kHz hvis du optager med en Sanken CO-100K mic eller anden der går op til 100kHz i frekvens-respons. Den indbyggede mic er 20-20.000Hz:
https://www.sony.co.uk/pro/product/broa ... ifications
http://www.sanken-mic.com/en/product/pr ... /3.1000400
Den må jo lave en form for interpolering så, for jeg kan dæleme høre forskel på lydkvaliteten, men du har ret i at den indbyggede mikrofon kun går til 20.000Hertz :) ... faktisk tror jeg at det kun er en god ting, for jeg kunne forestille mig, at hvis der var information over 20KHz i optagelsen, at så ville det kunne introducere noget aliasing i afspilningen (algoritmen der komprimerer for at hæve pitch tænker jeg). En interpolering vil som regel kun forsøge at forbinde samples enten lineært eller måske med kurver som E-MU samplerne gør det... det vil ikke introducere højere frekvenser, bare skabe mere materiale for V-Synth algoritmen at arbejde med... for de dybe bit crunchede lyde er jo ikke aliasing, men snarere en slags tidsmæssig kvantiseringseffekt fordi den åbenbart ikke interpolerer når den stretcher en sample ned i pitch... havde V-Synth brugt samme patenterede algoritme til det som E-MU bruger i deres samplere havde 192KHz samples nok slet ikke været nødvendige.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

petal skrev:Mja - Det er rigtigt at den kan optage i op til 192Khz 24bit, men den indbyggede mikrofon går "kun" op til 20Khz:

https://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-audio ... t-PCMD100/

Den vil sikkert opfange noget materiale over 20Khz alligevel, men det er ikke det den er bygget til.

Du vil nok kunne vinde meget ved at bruge en "ekstern" mikrofon der er bygget til netop at opfange det frekvensopmråde der ligger mellem 20Khz og 96Khz også :)

Fx sådan en her:

http://recordinghacks.com/microphones/Earthworks/QTC50
Det er noget jeg absolut er obs på nu, for i har ret i det der... men som jeg skrev oven over, tænker jeg at det også kan give et pitch transpose problem i forhold til aliasing når V-Synth skal pitch transpose op i toner, hvis der er materiale i samplingen over 20KHz... jeg tror faktisk det er bedre at have en 44.1KHz sample der er resamplet til 192KHZ, men som har en god interpoleringsalgoritme der ikke introducerer frekvenser over de 20KHz... det var jo også dette man gjorde i gamle synths som KORG DW8000... de samples den havde var filtreret på forhånd, så der ikke blev introduceret aliasing i de højere pitch ranges :)

Men ja... den opfanger jo nok noget materiale alligevel over 20KHz.... må ind og zoome i de samples for at se hvordan det ser ud :)

Så til GS DK: ... tror faktisk ikke man behøver en optagelse i 192KHz... tror faktisk bare man skal tage en 44.1KHz optagelse og så resemple den med en god resampler med interpolering, op til 192KHz... men der skal vidst lige testes lidt af...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Bortset fra det er tricket jo sådan set ikke et spørgsmål om frekvens indholdet... det er et spørgsmål om, at sampleren skal undgå at skulle interpolere, da V-Synth øjensynligt ikke har nogen interpolering når den pitch'er nedad... så det eneste det handler om er at root note skal være den laveste tangent på keyboardet, og at samplingen der ligger der er transposed 2 oktaver ned (i selve samplingen), hvilket vel kan gøres på flere måder:

1. Optag samplingen i 192Khz, og sæt sample rate til 44.1KHz efterfølgende (kun sample rate, ikke noget resampling)
2. Tag en 44.1KHz sampling, og transpose den 2 oktaver ned (uden time stretch), med en sample editor der har en god interpolerings algoritme

Begge dele er bedre end V-Synth's egen downpitch'ning...

3. optag i 192KHz, med mikrofon der kan optage min. 192KHz signaler... og sæt sample rate til 44.1KHz efterfølgende... men om denne metode vil introducere aliasing der er hørbar i de højere toner pga. frekvenser over 44.1Khz i samplingen ved jeg ikke... og jeg har ikke i sinde at give 2.000+ dollars for en mikrofon der kan dette, så det bliver ikke mig der finder ud af det :D ... men hvis nogen har sådan en sample til rådighed som man kunne eksperimentere med, kan vi finde svaret :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg bruger også D100 til ude af huset samples, så jeg forsøger mig lidt frem.
Tak for super info.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg tror faktisk, at jeg begynder at bruge 48 kHz istedet for de 44.1, den har stået på i mange år. Jeg afleverer sjældent til CD efterhånden - meget mere til video.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Personligt fortsætter jeg bare med 192KHz... jeg har zoomet ind på nogle optagelser i den rate, og umiddelbart kan jeg ikke se noget der ligner lineær interpolering... alle kurver ser super smooth ud, så jeg ved ikke... måske har optageren bare en rigtig god "kurvet" interpolation algoritme, eller også ved jeg ikke hvad der foregår :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar