Razmo's Gear Rant tråd...

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Re: Razmo's Elektronik Projekt Blog

Indlæg af Razmo »

UPDATE...

Så fik jeg omsider de chips hjem fra Microchip... 5stk. dual digital potmetre, samt 3stk. 18F2685 MCU'ere så jeg har nogle klar når jeg engang får PCB'er hjem i fremtiden (jeg bruger en større 40pin version 18F4685 lige nu).

Jeg regnede egentligt med, at siden det var hardware jeg skulle rode med, at jeg skulle bruge en bunke dage på at finde hardware fejl og kommunikationsfejl... men lo and behold, alt virkede første gang... egentligt ret stolt 8-)

Jeg har tilkoblet et digitalt potmeter til feedback funktionen, så jeg nu kan styre feedback amount fra editor'en, og samtidigt gemme denne værdi med i patch data... ja jeg kan i og for sig også lave en envelope til feedback parametret nu, eller en hvilken som helst anden modulation af feedback... hvor megen modulation der blir' mulig afhænger af nytteværdien, så der skal eksperimenteres på det punkt... men det VIRKER!... jeg har nu en parameter med range fra 0 til 255 der sætter feedback amount.

Næste skridt bliver at bruge pot nr.2 i chip'en til at lave min egen volume control, så jeg kan arbejde udenom problemet med de kun 16 volumen niveau'er... det blir fedt! og for første gang vil SID ikke have nogen Amp envelope bug længere! ... 8-)

Jeg har også kodet på en filter LFO, og den er stort set færdig... man kan styre LFO Shape, Rate, Delay og Depth ind til nu, og et par parametre mere skal tilføjes... delay parametren er i øvrigt en fade-in delay sådan at LFO'en gradvist bygges op... denne skal der dog eksperimenteres lidt mere med... specielt den kurve som fade-in'en benytter.

Her er en demo af feedback'en igen... starter ud uden feedback, og går over i feedback til ekstrem resonans der selvoscillerer helt vildt... LFO'en er aktivt på filteret hvilket tydeligt skulle kunne høres... pas på højttalerne! det er ret høje frekvenser!

http://razmo.ziphoid.com/FeedbackSID2.mp3
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Den bliver så vild den maskine. Er stadig meget imponeret over den lyd din SID chip kan levere.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Uncite skrev:Den bliver så vild den maskine. Er stadig meget imponeret over den lyd din SID chip kan levere.
Tak for kommentaren Uncite :)

Ja, jeg er også selv imponeret over hvad der kan klemmes ud af den chip, jo længere frem projektet skrider. Generelt kan den chip måle sig med mange andre hardware synths, hvis bare den benyttes ordentligt. Egentligt vidste jeg godt dette, og har vidst det længe, og det er sådan set det der har været meningen med at lave den synth, eller een af to årsager.

Den ene årsag er at jeg altid har været fan af C64 SID musik helt tilbage fra da jeg havde min Commodore 64 computer i slut 80'erne... Det er ren nostalgi for mig, som Moog er det for andre.

Den anden grund er at folk altid brokker sig over C64 lyden. jeg lavede engang en presentation af musikken i folkeskolen, da vi havde en opgave om at fortælle noget om den musik vi godt kunne lide... kan kun sige at der blev løftet øjenbryn og hvisket i klassen, og læreren stoppede mit projekt halvvejs færdigt :roll: ... har heller ikke tal på hvor mange gange min mor har råbt "SKRU NEEEED!" når jeg hørte numrene på mit værelse.

Så grundene er altså nostalgi, og at bevise for omverdenen, at C64 SID sagtens kan lave fed lyd 8-) ... folk skal ikke komme og fortsat sige til mig, at C64 lyd er som en bi der er faret vild i et kirkeorgel :evil: ... en bette smule EQ er stort set det eneste der behøves og så en smule FX.

..ja og så den grund mere, at jeg savner at kode assembly sprog... min fortid på Commodore AMIGA og C64 er ikke sådan lige at glemme, og jeg nyder at kode... plus at det er hamrende spændende at lære at lave elektronik, noget jeg aldrig har kunnet, men gerne villet.

Jeg har lært meget om elektronik med det her projekt, og det er helt sikkert at jeg ikke stopper her... planerne er helt sikkert at lave andre "Micro" synths med forskellige chips i fremtiden, samt PIC MCU'en... næste project blir Yamaha YM2164/2151 FM chippen fra Yamaha FB-01, Yamaha DX-21 og KORG DS-8.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

UPDATE...

Har ikke arbejdet på projektet et stykke tid (rart med lidt afveksling)... men jeg har nu fået lavet en Pitch LFO til den ene af tre oscillatorer også. Her er en lille demo af den:

http://razmo.ziphoid.com/VibratoTest.mp3

Lyden består af to oscillatorer med sawtooth i fase, med underliggende free running pulse oscillator (en oktav dybere)... lyden starter ud med denne "konstellation", hvor efter jeg introducerer vibrato på den ene sawtooth oscillator (op til 1 semitone vibrato)... til sidst ændres lidt på vibrato rate'en.

ADSR envelope'ene til filter og volume er også nu helt færdige... fik rettet et par småfejl hist og pist.

Jeg har også valgt at fjerne det digitale potmeter samt muligheden for feedback... for det første fordi feedback'en var meget kaotisk, for det andet fordi det digitale potmeter forvrænger ved input over 5volt, som betød jeg skulle have et potmeter mere ind til at justere overall signalstyrke der gik til det digitale potmeter... jeg synes der ikke var så stor gevinst ved at have en "udvendig" volumen envelope... godt nok er der lidt svage klicks når man kun har 16 niveau'er at gøre med, men det er lidt af charmen ved SID'en... så jeg har valgt, at den kan hvad den kan... SID'en... der er nogle "quirks", og dem må man sgu' tage med 8-)

flere updates når jeg får lavet noget mere...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Long time no write... :)

SID projektet har været sat på hylden en tid... har ikke lige gejsten pt. så jeg er gået i gang med at remixe et gammelt C64 SID chip nummer i stedet for... et gammelt spil ved navn "Delta"... musikken er originalt lavet af Rob Hubbard, og det er ingame musikken fra spillet der er kommet i maskinen :)

Nummeret er i originalen meget Berlin School genre minded, hvilket også er den genre jeg har tænkt mig at remix'e nummeret i... ind til videre er der kun een patch i remix'et, lavet på en DSI Evolver Desktop... intet andet, ikke engang effekter er sat på andet end Evolverens egen delay.

Tag en lytter, og husk at dette er en monosynth 8-)

http://razmo.ziphoid.com/DeltaIngame.mp3

Jeg har forsøgt at genskabe originalens feel så meget som muligt, og aligevel få den til at lyde "bedre"...

Her et link til originalen:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Yup.... det er noget tid siden jeg sidst har opdateret i min blog her, det ved jeg, så må hellere få gjort lidt status.

Jeg har lagt SID projektet på hylden for et godt stykke tid siden... mest fordi jeg har en tendens til at miste lysten til større projekter, men jeg vender stort set altid tilbage til dem på et tidspunkt, og min elektronik interessse er nu ikke blevet mindre endnu :lol: ... lige pt. er det bare ik elektronik projekter der trækker.

Det betyder dog ikke at jeg ikke får rodet med elektronik... for ikke så længe siden kom jeg ind i studiet, og så til min gru, at min Roland MKS-30 var stået af... totalt "sort skærm", og så var gode råd jo dyre, så i gang med at finde fejl.

Jeg fandt hurtigt frem til med et multimeter, at det var strømforsyningen den var galt med... 5 volt manglede til hele det logiske kredsløb, men de analoge +/- 15v var helt ok... nåede frem til, at der var to muligheder; enten var det en "rectifier" eller også en af de store elektrolyt kondensatorer der var stået af... da det er en gammel maskine var 99% af min mistænkelighed selvfølgeligt på den store 6800uf kondensator, så jeg bestilte en ny, samt to mere på 4700uf til de 15v, bare for at få dem skiftet... kondensatorer har det jo med at tørre ud på sigt, så tænkte det nok var praktisk at få dem fixet samtidigt.

Men... som altid, var det selvfølgeligt den ene procent der var problemet... skiftede kondensatorer, og nada effekt... havde jeg bare gidet sætte probes'ne på den skide rectifier, havde jeg spottet fejlen med det samme, for det var den der var gået, og jeg havde en ny liggende aligevel, så det var hurtigt fikset.... men intet er skidt uden også at være godt for noget, så jeg fik nye kondensatorer i maskinen også :roll:

En rectifier er en lille firbenet fyr med 4stk. dioder indeni en sort "kapsel" der sørger for at lave AC om til DC, intet andet, og den sad lige efter transformerens indgang til PSU boardet... hvor strømmen var fint på 9v... to komponenter efter var der ingen strøm, så det måtte være en af de to, og det var det så også.

Men jeg fik min kære MKS-30 op at køre igen, det var hovedsagen, da det er en af de maskiner jeg er mest glad for... købte den for kun 1.500,- med een defekt VCO chip, som jeg købte en klon replacement til for ca. 350,- ... siden har jeg udvidet den med MIDI out og speciel OS så man kan bruge SysEx med maskinen (kan man ikke fra fabrikken af)... dette kostede over 1000,- så jeg har efterhånden lagt nogle kroner i den maskine, så den SKULLE bare i funktion igen!

Her er et billede af PSU boardet jeg tog... det er den lille fyr imellem de to store sorte kondensatorer der var gået (den til venstre):
MKS30PSU.jpg
MKS30PSU.jpg (521.64 KiB) Vist 4459 gange
Pt. venter jeg også på en gammel KORG ER-1 Electribe maskine jeg har købt brugt... egentligt havde jeg en ESX-1 SD i tankerne igen som jeg har haft før, men jeg er træt af sterile tromme samples for at være ærlig, så da jeg så en ER-1 til salg på DBA, som har trommer der skabes intuitivt via synthesis, så valgte jeg denne i stedet... jeg har altid godt kunnet lide bruger interfacet på Electribes'ne da de er ekstremt intuitive, og fordi de kan styre andre maskiner fra deres sequencer også, og det er lige præcis hvad jeg har i tankerne om netop den her maskine... jeg vil tilslutte mine Jomox MBase11 og MBrane11 percussion moduler til ER-1'eren, og sequence dem fra denne, som var de en del af ER-1'eren:
ER-1.jpg
ER-1.jpg (244.26 KiB) Vist 4455 gange
Ellers har jeg brugt en hel del tid på at finde ud af hvorfor jeg aldrig rigtigt får noget musik færdigt... ved godt at mange har dette problem i perioder, hvor de mangler ideer, men det er ikke det der er mit problem... ideerne kommer næsten spontant, men jeg mister lynhurtigt lysten til at gøre projekter færdig, og i de fleste tilfælde ender det med et lille riff, altså et slags "loop" der bare kører i ring igen og igen...

Jeg er kommet frem til at problemet er, at jeg ikke GIDER editere og programere musik, ganske enkelt... jeg gider ikke side med en mus og tastatur og klippe-klistre, da der ingen performance ligger i dette, og derfor kører jeg død.

Løsningen jeg har gang i handler om at performe hele arrangementet, altså dvs. at spille passager live, skrue op og ned for fadere på mixeren, tweake filtre med knobs osv. live imens et track optages... altså med andre ord; det skal være korrekt i et helt "take", ellers skal jeg starte forfra.

Dette er meget nyt for mig, da jeg altid har programeret meget osv... men det er faktisk ikke så svært når man først gir sig tid til det, og det er yderst kreativt og inspirerende at gøre... intet take er ens, og der er random elementer med som jeg forbavsende nok tit finder mere interessante end ved indstuderet programering.

Dette har gjort, at jeg også er begyndt at lede mere efter analoge hardware effekter igen, da det er meget vigtigt at kunne lave live tweaks... jeg overvejer også et controller keyboard mere, for at kunne have to synths klar til hver en tid under indspilning, noget jeg aldrig har tænkt over at skulle have før... ja enda en pad kontroller til at kunne fyre samplede effekter af live er også i tankerne nu.

I det hele taget er det en noget anderledes måde at lave musik på, men jeg kan uden at kede mig lave 10-20 minutter lange evolverende Berlin School agtige scores på denne måde, og det er sjovt samtidigt.

Her et link til noget Berlin School lavet live også af RedShift:

http://www.youtube.com/watch?v=sbVwhMZWI0U
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kan lige tilføje dette til din forklaring omkring dobbeltensretteren for de interesserede:
http://da.wikipedia.org/wiki/Diodebro

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Puha!... det er længe siden jeg har skrevet noget i min blog her, og nok lige så længe siden jeg har arbejdet med noget elektronik.

SID projektet gik i stå, af den simple årsag at jeg ikke kunne forene mig med at SID chippen har den envelope bug, og jeg har aldrig rigtigt fået kigget på en hjemmelavet VCA til at snige mig udenom den, så det projekt er på hylden foreløbigt.

Men jeg har fået blod på tanden med et andet projekt jeg regner med at gå i gang med snart, nemlig et projekt om at få en PIC microcontroller til at tale sammen med en Yamaha YM2151 FM chip.

Billede

Det er samme chip der blev brugt i de gamle NES maskiner, og den er stort set identisk med YM2164 chip'en, der sider i bla.a. Yamaha FB-01 og KORG DS-8. Desvære er de ikke helt ens, og datablad til YM2164 findes ikke, da den chip kun blev brugt hos Yamaha og KORG, så derfor YM2151.

Der er jo mange FM synths derude, så hvorfor lave en ny? ... for sjov... og fordi jeg har planer om at rode med et analogt filter som FM lyden kan smides igennem efter dens output... har altid godt ville have en FM synth med analog filter efter, og da der ikke lader til at være andre der gider lave sådan en, med ordentlige MIDI specs, så må jeg jo selv forsøge :)

Men der bliver nogle "obstacles"... for det første at få interfacet FM chip'en ... det kræver OpAmps, og både positiv og negativ power supply som jeg aldrig har rodet med tidligere... men der er et ligetil curcuit diagram i databladet, så jeg regner med det nok skal lykkedes... det sværeste blir' nok det der analoge filter... har jeg heller ikke erfaring med, men det finder jeg vel ud af.

Jeg vil poste lidt omkring projektet efterhånden som det skrider fremad.... første skridt er taget, da jeg har bestilt 3stk. YM2151 chips fra Japan... kun 4 dollar stykket, det er til at leve med.

more to come... og sikkert en masse tech rablen også... :dollargrin:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvor får du forsyningsspænding fra? Transformerer du selv ned fra 230V AC og til det DC du skal bruge, eller har du en laboratorie forsyning du stiller til den DC spænding du skal bruge?

Den helt gammeldags måde at få negativ forsyningsspænding er at transformere 230V ned til passende spænding, eksempelvis 30V ca.., derefter dobbelt-ensretning/diodebro, den positive del laver du den positive forsyningsspænding ud af, den negative laver du den negative forsyningsspænding af. Efter ensretteren sætter du en passende størrelse elektrolytter, derefter bruger du henholdsvis eksempelvis 7805 og 7905. 7805 er en positiv spændingsregulator, 7905 er en negativ spændingsregulator. Der skal nogle små kondensatorer på ind og udgange af de kredse, men de kan undlades (ihvertfald hvis man kigger på en Clariphonics PSU, eksempelvis).. der findes selvfølgelig andet end 5V regulatorer, så hedder de 7x12 for 12V, 7x24 osv.... Mener de findes helt op til omkring 30V. Find nogle datablade på det hvis det lyder interessant, og hvis du vidste det hele i forvejen, så undskylder jeg forstyrrelsen.. :)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Hvor får du forsyningsspænding fra? Transformerer du selv ned fra 230V AC og til det DC du skal bruge, eller har du en laboratorie forsyning du stiller til den DC spænding du skal bruge?

Den helt gammeldags måde at få negativ forsyningsspænding er at transformere 230V ned til passende spænding, eksempelvis 30V ca.., derefter dobbelt-ensretning/diodebro, den positive del laver du den positive forsyningsspænding ud af, den negative laver du den negative forsyningsspænding af. Efter ensretteren sætter du en passende størrelse elektrolytter, derefter bruger du henholdsvis eksempelvis 7805 og 7905. 7805 er en positiv spændingsregulator, 7905 er en negativ spændingsregulator. Der skal nogle små kondensatorer på ind og udgange af de kredse, men de kan undlades (ihvertfald hvis man kigger på en Clariphonics PSU, eksempelvis).. der findes selvfølgelig andet end 5V regulatorer, så hedder de 7x12 for 12V, 7x24 osv.... Mener de findes helt op til omkring 30V. Find nogle datablade på det hvis det lyder interessant, og hvis du vidste det hele i forvejen, så undskylder jeg forstyrrelsen.. :)
Ja ser du, det er jo der jeg er dig svaret skyldig... endnu :lol:

Normalt bruger jeg bare en ganske almindelig wallwart og så caps og 7805 til digital logisk kredsløb... ved der findes de der 7905, men jeg regner med at skulle køre +/-12v og analog ground... og så ved siden af digital +5v/ground til det logiske kredsløb.

Men jeg ved der er adskilige curcuits på nettet til det som jeg kan kigge på... det var sådan jeg kom i gang med elektronik i det hele taget, for har aldrig gået til elektronik, men nettet er jo en guldgrube af information :wink:

Egentligt kører YM2151 kun via +5v da det jo er en digital chip, men der skal bruges en anden custom chip som DAC også fra Yamaha, og den kan køre lige fra 5 til 15 volt. Jeg har valgt 12v fordi det er indenfor den range der er beskrevet i diagramet i databladet, som indeholder nogle caps og resistorer som jeg gerne vil være sikker på passer, og diagrammet siger fra 10 til 15 volt.

En anden grund til de +/-12 volt er at jeg endnu ikke ved hvad jeg vil gøre for at lave det analoge filter, men jeg ved at de fleste CEM og SSM chips som jeg evt. kunne finde på at rode med, kræver +/- 12v ... og så er der jo forberedt :wink:

Men én ting ad gangen... først skal power supply'en laves... der efter skal microcontrolleren sættes op, og der skal laves basic MIDI code.... der efter kan YM2151 kobles til, og jeg kan begynde at rode med at få den til at give lyd fra sig... først til sidst vil jeg forsøge med analogt filter.

Om det hele kommer til at fungere aner jeg ikke... der er en del nyt i det her for mig, men jeg vil give det et forsøg i hvert fald.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Skriv endelig igen hvis du har spørgsmål e.l., jeg er ikke det eneste elektronik-hoved der er herinde, og der er med garanti folk der er stærkere i det end jeg er.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Skriv endelig igen hvis du har spørgsmål e.l., jeg er ikke det eneste elektronik-hoved der er herinde, og der er med garanti folk der er stærkere i det end jeg er.
Jeg skal nok skrive når der er noget... det størte problem blir' sikkert heller ikke powersupply, og at få YM2151 og YM3012 (DAC'en) til at fungere rigtigt sammen... det største problem ligger i timingen af de pins der skal være forbundet mellem YM2151 og MCU'en... og ikke mindst hvordan den initialiseres... det er sparsomt med programmerings info der beskriver netop initialiseringen, og mange af de timing diagrammer er nogen gange volapyk for mig.

Det er som regel "first go" der volder problemer, for der er flere ting der kan være forkert... selve komponenterne og opsætningen af dem, initialiseringen af chip'en, timingen til chip'en... og at finde frem til hvor fejlen er kan jo være et gedemarked af disse grunde... men det lykkedes mig at knække koden til SID chippen, så hvorfor ikke YM chippen også...

Jeg har i hvert fald i dag bestilt 3 stk. YM3012 DAC chips også, så jeg har nogle flere af dem. I første omgang nupper jeg Power fra en gammel smadret Yamaha FB-01 jeg har liggende... den har alligevel præcis de powerlines jeg skal bruge, selv om det dog kun er 5volt over hele linien... men det sparer mig for at rode med powersupply i første omgang, og ved dermed også at den del i hvert fald ikke er forkert sat op... så kan jeg i stedet vente med min egen powersupply til allersidst.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Har FB01 kun 5V?

Det er ret interessant. Som jeg har forstået det støjer den ret meget, og det giver jo meget god mening hvis den har en DAC der tager op til 15V som reference, men kun får 5... men det er vist et nemt sted at spare.
Nobody noes.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

niklasni1 skrev:Har FB01 kun 5V?

Det er ret interessant. Som jeg har forstået det støjer den ret meget, og det giver jo meget god mening hvis den har en DAC der tager op til 15V som reference, men kun får 5... men det er vist et nemt sted at spare.
Jeg har aldrig opfattet FB-01 som støjende må jeg indrømme... Og jeg kan se på diagrammet at det slet ikke er DAC'en der får de 10-15 volt, det er kun OpAmps'ne efter DAC'en... YM3012 får kun 5v, og tager den fra den digitale supply, men er tilsluttet analog ground med sine ground-pins.

Så de der 12v er kun beregnet på OpAmps... men disse kan også køre på +/-5v, og jeg overvejer faktisk at nøjes med dette, da det er det nemmeste når powersupply'en skal laves tror jeg, for så burde det være muligt at lave de -5v nemmere.

Jeg sider i øvrigt med en tanke om, at lave et board der er kompatibelt med Shruthi-1 filter boards'ne i stedet for, det skal jeg lige have tænkt over, for det vil gøre dn del med analog filter nemmere, men til gengæld kan jeg så ikke have alt på ét board.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Jeg har ikke kigget på Yamahas DAC, men de fleste DACs jeg kender har et input til en referencespænding, som udgangsspændingen så kommer til at afhænge af. Men måske de bare har noget udgangstjullahop indbygget som Yamahaen har eksternt, de er af lidt nyere dato..

Jeg regner også med at genbruge Shruthifilterboardsne til et projekt jeg er i gang med. Det virker som en god løsning. Jeg betragter det ikke som et problem at have det på flere boards, egentlig, hvis jeg kan spare XX timer på at designe/tilpasse et filter....
Nobody noes.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

niklasni1 skrev:Jeg har ikke kigget på Yamahas DAC, men de fleste DACs jeg kender har et input til en referencespænding, som udgangsspændingen så kommer til at afhænge af. Men måske de bare har noget udgangstjullahop indbygget som Yamahaen har eksternt, de er af lidt nyere dato..

Jeg regner også med at genbruge Shruthifilterboardsne til et projekt jeg er i gang med. Det virker som en god løsning. Jeg betragter det ikke som et problem at have det på flere boards, egentlig, hvis jeg kan spare XX timer på at designe/tilpasse et filter....
Korrekt... det er jo også lovligt nok, de opmuntrer jo til at lave andre ting til conceptet, så et andet digital-board med anden syntese er jo egentligt lidt oplagt.

Men lige for mit vedkommende, ville jeg gerne til at forstå analoge filtre lidt bedre, så hvis jeg kunne lave et selv, ville jeg helst dette for at være ærlig... men bliver det to boards, så pyt med det... har alligevel endnu ikke besluttet hvilken casing jeg vil smide det i, og jeg tvivler på jeg gider rode med pots, buttons og displays, da jeg alligevel bruger mine maskiner via MIDI 100%... jeg laver det jo først og fremmest til mig selv, for det er to komponenter der ikke er helt så nemme at få fat på mere YM2151 og YM3012.

Jeg har dog kigget lidt på de digitale signaler YM2151 smider ud... chippen er jo 100% digital, så jeg funderer om man måske kan tilslutte de digitale udgange direkte til MCU'en i stedet for, og lade den decode det serielle signal... så kan jeg lave min egen DAC via en R2R DAC, som ikke behøver negativ volt, og hele systemet kan så nøjes med +5v ... men jeg er usikker på om MCU'en vil kunne gøre det hurtigt og pålideligt nok, så den også har tid til MIDI I/O og software kontrol af YM2151'eren også... så jeg ved ikke... En fordel ved denne metode ville også være, at det digitale signal så kunne bearbejdes med nogle digitale effekter inden output... det er jo en fordel... men alligevel... Måske med en mindre PIC MCU som kunne stå for converteringen, men så kan jeg jo lige så godt bruge den dertil beregnede YM3012.

choices, choices... :roll:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Jeg ved ikke om PIC'en er hurtig nok til at læse signalet fra YM2151, men idéen er god nok, selvom det betyder ekstra kode... men har den ikke en integreret DAC?
Nobody noes.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

niklasni1 skrev:Jeg ved ikke om PIC'en er hurtig nok til at læse signalet fra YM2151, men idéen er god nok, selvom det betyder ekstra kode... men har den ikke en integreret DAC?
PIC'en? ... nej den har en masse integrerede ADC'er... ingen DAC. Men jeg har lavet en R2R ladder DAC før med en PIC, og det virker fint nok.

Jeg tror dog ikke jeg tør rode med at læse signalet fra YM'en, for den kører på en clockfrekvens der ligger omkring 4MHz, og det er lige hurtigt nok til en simpel PIC der også skal løbe en masse andet af samtidigt... Man vil muligvis kunne klare opgaven via interrupts eller bit banging meget hurtigt, men jeg tror det meste af "juice'en" vil blive brugt på det, så kan lige så godt benytte den dertil hørende YM3012 DAC.

Og får jeg ikke et analogt filter til at virke, så har jeg en lidt weird idé med at lave en kombineret YM2151/SID6581 synth i stedet for, hvor YM'ens ene output simpelthen routes ind i SID'ens externe input.... så kan det vidst næsten ikke blive mere retro, da det vidst er de to mest kendte 8bit lydchips i historien hehe... og så kan jeg jo processere YM'ens lyd igennem SID'ens multimode filter.... det er i hvert fald en tanke jeg har leget med nogen gange at gøre det sådan.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Haha, go for it!

Jeg går i øvrigt ud fra du skriver koden i assembler?
Nobody noes.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

niklasni1 skrev:Haha, go for it!

Jeg går i øvrigt ud fra du skriver koden i assembler?
Ja... er gammel AMIGA og C64 hardcore coder, så accepterer ikke andet :lol: ... Det er det sprog jeg har det bedst med at side og nørkle med og optimere osv... og det blir' jo ikke hurtigere end det alligevel.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Så kom det endelig ind ad døren 8-)

Et særdeles velholdt Eminent 310 Unique orgel... Jean Michel Jarre's signature sound instrument.
100_8953.jpg
100_8953.jpg (417.08 KiB) Vist 4067 gange
Bortset fra nogle stops der ikke helt fungerer optimalt, og at tangenterne trænger til en grundig rensning, så fejler det intet, og den String Ensemble lyder simpelthen fantastisk :-D ... instant Jarre, uden tvivl der.

Har fået at vide af sælgeren, som også er en af de gutter fra Holland der restaurerer og sælger disse, at det er i så god stand, at havde det været restaureret af dem og solgt på normal vis, ville det gå for mere end 1.200 Euro, hvilket er tæt på 10.000,- danske kroner (Jeg fik det for en KORG ESX-1 plus 1.200,- oven i).

Nu er det her... og det skal ingensteder før jeg skal med ud i en trækasse, det er helt sikkert :lol:

Men den næste tid vil gå med at få shine'et orglet op til tip top stand... det første projekt bliver at få resnet alle key-contacts under tangenterne, som også bliver det største arbejde vil jeg tro. Tangenterne laver "crackles" som bare fanden på grund af oxydering af kontakterne samt ren skidt og snavs... det er trods alt et 40 år gammelt orgel, og selv om det har stået hos en dame siden hun fik det i gave som 11 årig, så har der aligevel lagt sig et lille lag snavs og støv.

Projektet med at rense de key contacts er et pille arbejde... under hver tangent sider der et print hvor der er på-loddet 5 fjedre som skaber kontakt med 5 Bus Rails... der er 42 tangenter i det øvre manual, og 47 i det nedre... det nedre har så "kun" 3 Bus Rails og tre fjedre pr. tangent, men sammenlagt bliver det i alt ca. 350 fjedre der skal loddes ud, renses i amoniak og loddes tilbage igen... ud over det skal alle Bus Rails renses og deoxyderes.

Toppen af orglet kan vippes op, så control print'ne bliver synlige:
100_8954.jpg
100_8954.jpg (491.77 KiB) Vist 4070 gange
Her efter skal hele fronten med begge manualer tippes over så man kan komme til printet med key contacts:
100_8955.jpg
100_8955.jpg (537.6 KiB) Vist 4073 gange
Når det er gjort er der nem adgang til det øverste manual's fjedre... det underste blir' noget mere besværligt:
100_8956.jpg
100_8956.jpg (569.32 KiB) Vist 4073 gange
Man kan tydeligt se de fem lodninger pr. tangent på billedet ovenover... hver eneste punkt skal varmes op med en loddekolbe, og fjedderen hives op med en lille tang... tidskrævende, men ikke specielt svært egentligt...

Der er som skrevet også et par stops jeg har en mistanke om ikke virker helt som de skal, så måske jeg skal på opdagelse i at udskifte nogle komponenter også, og ikke mindst have skiftet kondensatorer i strømforsyningen bare for god orden skyld... en lille test af tuningen på oscillatorerne blir' nok også aktuelt... ja generelt tror jeg bare jeg restaurerer det hele og renser alt hen ad vejen.

Jeg regner med at poste flere billeder hen ad vejen som restaureringen skrider frem, og sansynligvis også med lyddemo'er.

Her er i hvert fald første hurtige optagelse jeg lavede lige da jeg fik det hjem og tændt:

http://razmo.ziphoid.com/E310U.mp3

I kender jo nok både lyden og stroferne hvis i kender Jarre vil jeg tro... :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Neej hvor fedt :-D Held og lykke med det kæmpe projekt. :)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Det er godt nok i flot stand!? Lyder også dejligt. Meget levede.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Neej hvor fedt :-D Held og lykke med det kæmpe projekt. :)
Takker, det blir' et nice projekt at rode med i hvert fald :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

AvS skrev:Det er godt nok i flot stand!? Lyder også dejligt. Meget levede.
Ja... det er i helt utrolig pæn stand taget i betragtning at det er 40 år gammelt. Eminent blev fremstillet i midten af 70'erne, så det har en del år på bagen, men det har som sagt kun haft een kvindelig ejer (de passer vidst godt på deres udstyr :dollargrin: ).

Oxyderingen er så helt uundgåeligt når det er 40 år gammelt, men alt indmaden er også i perfekt stand bortset fra det, så der skal bare renses grundigt med kontaktspray.

Men ja, det er en meget karakteristisk og organisk sound det har... det bliver jo også karakteriseret som det bedste stringer ensemble der nogensinde er lavet... en Solina lyder "whimpy" i sammenligning.

ENeste jeg godt kunne ønske var MIDI, men det er sig uladegørelig tror jeg... bare tag det øverste manual.. der sider 5 fjeder kontakter, som hver bærer en del af lyd-grupperne, og som ryger videre over de bus rails når de rammer... hvordan fa'en man skulle lave sådan en forbindelse med en controller ved jeg i hvert fald ikke, men det ville være noget med at have een analog switch chip pr. kontakt, og tager man lower manual og pedal boardet med er det over 360 analoge switches... en analog switch har vidst 4 switches pr. chip... dvs. omkring 90 analoge switch chips... en microcontroller har ikk engang 90 output pins til at controllere disse... det ER nok lade-sig-gøreligt, men jeg vil i hvert fald ikke rode med det :lol: ... man kan måske også bruge en transistor pr. kontakt vil jeg tro, men de skal stadig styres fra en controller... men måske...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar